راهنمای تحصیل در مالزی

به گزارش بلاگ پو، مالزی یکی از کشورهایی است که ایرانیان به دلیل مورد تائید بودن دانشگاه های آن توسط وزارت علوم برای تحصیل به آن مهاجرت می نمایند.

راهنمای تحصیل در مالزی

با تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

مالزی کشوری در جنوب شرقی آسیا و پایتخت آن کوالالامپور است. مالزی دربردارنده دو ناحیه جغرافیائی است و دریای جنوبی چین آن ها را از هم جدا می نماید؛ شبه جزیره مالزی یا مالزی غربی که بر روی شبه جزیره مالایی واقع شده است و از شمال با تایلند مرز خشکی دارد و به وسیله جاده شوسه جوهور از جنوب با سنگاپور پیوند دارد. علاوه بر این، مالزی یکی از امن ترین و زیباترین کشورهای دنیا با دانشگاههایی با سطوح متوسط به بالا و در حد استانداردهای دنیای با مدرک مورد قبول در اقصی نقاط دنیا است؛ از اینرو، یکی از پرطرفدارترین کشورهای دنیا جهت تحصیل در خارج محسوب می گردد.

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

تحصیلات پیش دانشگاهی

در کشور مالزی آموزش بچه ها از 4 تا 5 سالگی با دوران آمادگی آغاز می گردد. تحصیلات ابتدایی از 6 سالگی به مدت 6 یا 7 سال است که در این دوره خواندن، نوشتن، ریاضیات پایه و علوم اهمیت ویژه ای دارند. دانش آموزان در دو امتحان در سال های سوم و ششم شرکت می نمایند. تحصیلات دبیرستان نیز به دو دوره 3 ساله تقسیم می گردد. دانش آموزان در سه سال اول دبیرستان دروس علوم پایه، علوم انسانی، هنر و آموزش های صنعتی را می گذراند و در خاتمه آن در امتحانات (PMR) شرکت می نمایند.

دوره دوم نیز سه سال است که برای 2 سال دانش آموزان دروس مشخصی را انتخاب می نمایند و در امتحانات (Malaysia Certificate of Education SPM) شرکت می نمایند. برای ورود به دانشگاه های مالزی دانش آموزان باید دوره یکساله دیگری را بگذرانند و با پیروزیت در امتحانات آخر سال مدرک (Malaysia Higher School Certificate STPM) را بگیرند که همان دیپلم دبیرستان در مالزی است. این مدرک مشابه مدارک A Level در نظام آموزشی انگلستان است. دارندگان مدرک SPM می توانند در کالج ها و پلی تکنیک ها، و دارندگان مدرک STPM، می توانند در دانشگاه ها ادامه تحصیل دهند.

تحصیلات دانشگاهی

همانطور که اشاره شد برای ورود به دانشگاه های مالزی گذراندن پیروزیت آمیز امتحانات (STPM) حداقل دو درس با معدل خوب الزامی است. همچنین ، دیپلم دبیرستان از کشورهای دیگر یا حداقل نمره قبولی در دو درس از امتحانات A - Level نظام آموزشی انگلستان برای ورود به دانشگاه ها مورد قبول است. واحد مرکزی Central Unit وزارت آموزش Ministry of Education بر اساس معدل امتحانات STPM ، سوابق کلیه متقاضیان ورود به دانشگاه ها را آنالیز می نماید و درباره قبولی، رشته تحصیلی و دانشگاه تصمیم می گیرد.

دوره های تحصیلی دانشگاهی

1. دوره هایی که منتهی به مدارک Diploma می گردد، شامل سه سال تحصیل و برای Certificate دو سال تحصیل در کالج ها و پلی تکنیک ها است. دوره های سه ساله طی شده در دانشگاه ها نیز که به مدرک Diploma منتهی می گردد. معمولاً با 90 تا 100 واحد(Credit) گذرانده می گردد. افرادی که مدرک Diploma یا Certificate از کالج ها یا پلی تکنیک ها داشته باشند می توانند وارد دانشگاه ها شوند.

Bachelor .2 که شامل سه تا چهار سال تحصیل است. این مدرک معمولاً با گذراندن 150 تا 180 واحد اخذ می گردد. لازم به یادآوری است که تعداد واحدها در دانشگاه های گوناگون یکسان نیست. مدرک دوره Bachelor به دو نوع Honours وOrdinary تقسیم می گردد و مدرک Honours خود به چهار نوع second (1 and 2), First وThird تقسیم می گردد.

3. اخذ مدرک (Post Graduate Diploma (PGD نیز بعد از گذراندن دوره های Diploma به مدت یک سال میسر است و در صورت داشتن Certificate این دوره 2 ساله خواهد بود.

Master .4 برای ورود به این دوره، امتحانی صورت نمی گیرد، بلکه داشتن مدرک Bachelor با معدل حداقل Honours Second1 و معرف های علمی الزامی است. این دوره به سه صورت ارایه می گردد:

  • درس (Taught Course): این دوره شامل گذراندن 30 تا 33 واحد در دوره کارشناسی ارشد بوده و دانشجو پس از گذراندن واحدهای درسی موظف به ارائه یک پژوهش علمی در حد 3 تا 6 واحد بدون دفاع از آن به استاد راهنمای خود بوده و پس از انجام، پیروز به دریافت مدرک Master می گردد.
  • درس و پژوهش (Taught Course and Research) :دانشجو پس از گذراندن 36 واحد که 18 تا 24 واحد آن پژوهش است پیروز به دریافت مدرک Master می گردد.
  • پژوهش (By Research) :در این حالت کلاسی وجود نداشته و تنها ارائه خاتمه نامه پژوهشی ضروری است که تمامی 36 واحد مربوط به همین خاتمه نامه پژوهشی است. (چنانچه آغاز به تحصیل پس از اول ژانویه 2011 باشد قابل آنالیز و ارزشیابی نیست). در حالت ب درس و پژوهش، دانشجو باید از رساله تحقیقی خود دفاع کند و در صورت پیروزیت، پیروز به دریافت مدرک می گردد.

Ph.D. 5 برای ورود به این دوره معدل بسیار بالای دوره Master الزامی است. این دوره نیز به دو صورتی که در مقطع Master آورده شد برگزار می گردد. دانشجو باید حدود 90 واحد بگذراند. در حالت 60Taught Course and Research واحد متعلق به دروس است و 30 واحد به پژوهش و در حالت By Research همه 90 واحد در قالب خاتمه نامه پژوهشی است. در ضمنً در برخی از دانشگاه های مالزی دانشجوی بسیار ممتاز و با معدل First Class Honours می تواند بعد از دوره Bachelor در دوره Ph.D. تحصیل کند. در این دوره نیز دفاع پیروزیت آمیز از خاتمه نامه پژوهشی شرط اعطای مدرک است.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی

1. کلیه مدارک Diploma و Certificate دو یا سه سال تحصیل که منجر به اخذ مدرک Bachelor نمی گردد، بعد از دیپلم دبیرستان یا پیش دانشگاهی، کاردانی ارزشیابی می گردد.

2. مدارک Diploma به همراه (Post Graduate Diploma PGD) در مجموع کارشناسی ارزشیابی می گردد. تبصره: در صورت داشتن مدرک Bachelor ، برای مدرک PGD فقط صحت صدور تأیید می گردد.

3. مدارک Bachelor از دانشگاه های معتبر بعد از دیپلم دبیرستان یا پیش دانشگاهی، کارشناسی ارزشیابی می گردد.

4. مدارک Master صرفا از دانشگاه های معتبر با شرط داشتن کارشناسی، کارشناسی ارشد ارزشیابی می گردد. .(چنانچه آغاز به تحصیل در دوره های پژوهشی (By Research) پس از اول ژانویه 2011 باشد قابل آنالیز و ارزشیابی نیست)

5. مدارک Ph.D. صرفا از دانشگاه های معتبر با شرط داشتن کارشناسی ارشد، دکترا ارزشیابی می گردد.

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

  • آیا دانشگاه معتبر انگلیسی زبان هم دارد؟ مالزی دارای مدرک دانشگاه های متعدد به زبان انگلیسی است و متقاضیان ورود به آن ها باید مدارک معتبر زبان ارائه دهند، البته برخی از دانشگاه های دولتی مالزی به زبان مالایی تدریس می نمایند که ویژه دانشجویان بومی است.
  • مدت و هزینه دوره های زبان آموزی مالزی: مدت دوره های زبان با توجه به سطح زبان متقاضی متفاوت و از یک ماه تا ده ماه می باشد. شهریه به دوره های فوق نیز ماهیانه از 500 تا 950 دلار متغیر است.

هزینه های تحصیل و زندگی در مالزی

شهریه دانشگاه های مالزی

شهریه دانشگاه های مالزی برای مقاطع و رشته های مختلف بسیار متفاوت است، ولی در حالت کلی، مجموع شهریه و هزینه اقامت در خوابگاه بین هفت تا چهارده هزار دلار در سال است.

میانگین هزینه تحصیل در مقاطع مختلف

میانگین شهریه در دانشگاه های دولتی مالزی بین 3000 تا 5000 دلار است، البته شهریه رشته های پزشکی بالاتر است و بستگی به دانشگاه دارد. میانگین شهریه در دانشگاه های خصوصی انگلیسی زبان از 8000 تا 16000 دلار در سال متغیر است. در مالزی دانشگاه رایگان برای افراد خارجی وجود ندارد.

میانگین هزینه زندگی در سال برای یک دانشجو

  • کسانی که از خوابگاه استفاده می نمایند؛ هزینه زندگی برای دانشجویانی که در خوابگاه زندگی می نمایند، ماهیانه حدود 400 تا 500 دلار است، البته هزینه فوق شامل خوابگاه و خورد و خوراک است.
  • کسانی که به طور شخصی محلی برای اقامت اجاره می نمایند؛ هزینه زندگی در اماکن غیر دانشگاهی و خصوصی با توجه به منطقه مورد نظر دانشجو متفاوت و عموما بین 400 تا 800 دلار در ماه است.

بورسیه تحصیلی دانشگاه های مالزی

در دانشگاه های مالزی بیشتر بورسیه ها به مقطع دکترا تعلق می گیرد و اغلب دانشجویان دکتری که کار تحقیقاتی انجام می دهند، پیروز به اخذ بورسیه تحصیلی مالزی شده و ماهیانه مبلغی را به عنوان بورسیه تحصیلی دریافت می نمایند. (بورسیه های مالزی در سال 2018)

محدودیت سنی برای تحصیل در دانشگاه های مالزی

برای کارشناسی حداکثر تا 38 سال و برای کارشناسی ارشد و دکترا محدودیت سنی وجود ندارد.

شهرهای دانشگاهی مالزی

شهرهای کوالالامپور، پنانگ، جوهور بهرو و جزیره بورنئو از جمله شهرهایی هستند که دانشگاهی بزرگ و مهم مالزی در آن ها واقع شده است.

برترین دانشگاه های مالزی

این لیست از وب سایت topuniversities و بر اساس صندلی دانشگاه های مالزی در رده بندی دانشگاه های آسیا استخراج شده است.

نام دانشگاه صندلی
Universiti Malaya 24
Universiti Putra Malaysia 36
Universiti Kebangsaan Malaysia 43
Universiti Sains Malaysia 46
Universiti Teknologi Malaysia 49
Universiti Teknologi Petronas 101
Universiti Utara Malaysia 131
Taylors University 150
Universiti Teknologi MARA 158
International Islamic University Malaysia 163
Multimedia University 179
UCSI University 212
Management and Science University 217
Limkokwing University of Creative Technology 219
Universiti Malaysia Perlis 221
Universiti Malaysia Sabah 222
Universiti Tenaga Nasional 243
Universiti Malaysia Sarawak 247

تعطیلات خاتمه سال تحصیلی دانشگاه های مالزی

تعطیلات رسمی برای دانشگاه ها بین ژوئن تا سپتامبر است.

آیا در مدت تعطیلات آخر سال تحصیلی، دانشگاه محل اقامت در اختیار دانشجو قرار می دهد؟ بله، دانشجویان می توانند در ایام تعطیلات تابستان از خوابگاه استفاده نمایند.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در مالزی

دانشجویان می توانند از بیمه های درمانی دانشگاه ها استفاده نمایند.

آب و هوای مالزی

مالزی دارای آب و هوای استوایی و در طول سال تقریباً یکسان است. میانگین درجه حرارت بین 30 تا 35 درجه سانتیگراد است.

شرایط ویزای دانشجویی مالزی

دریافت ویزا برای والدین دانشجو: در مقطع کارشناسی ویزای همراه در این کشور صادر نمی گردد اما در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به خانواده درجه یک، ویزای همراه تعلق می گیرد.

شرایط کار کردن دانشجو در زمان تحصیل: متاسفانه بر اساس قوانین دولت مالزی، کار در مالزی برای دانشجویان در زمان تحصیل ممنوع است، یعنی کلیه کسانی که ویزای دانشجویی در مالزی دارند نمی توانند به صورت پاره وقت و تمام وقت کار نمایند.

عزیمت دانشجوی متاهل به همراه همسرش: بله، دانشگاه برای همسر و فرزندان دانشجو ویزای همراه صادر می نماید.

آیا ویزای دانشجویی مالزی برای چند بار ورود و خروج است؟ بله، ویزا برای چند بار ورود و خروج صادر می گردد.

منبع: کجارو / irantomalaysia.com / daneshjooonline.com / mm2h.ir / study3000.com / topuniversities.com / studymalaysia.com / afterschool.my
انتشار: 1 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 12130

به "راهنمای تحصیل در مالزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای تحصیل در مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید