ابلاغ محدوده عرصه و حریم اثر جهانی هیرکانی گیلان به استاندار

به گزارش بلاگ پو، ولی دنیای، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: این اقدام در اجرا قانون الحاق ایران به کنوانسیون حمایت میراث فرهنگی و طبیعی دنیا مصوب دی ماه 53 مجلس شورای اسلامی و ماده 7 آئین نامه اجرایی تبصره ماده 2 قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هیات وزیران نقشه محدوده عرصه حریم و ضوابط حفاظتی مربوط به اثر طبیعی جنگل های هیرکانی اجرا شده است.

ابلاغ محدوده عرصه و حریم اثر جهانی هیرکانی گیلان به استاندار

وی اظهار کرد: جنگل های هیرکانی واقع که در استان گیلان،مازندران،گلستان،سمنان و خراسان شمالی که به شماره 1584 در تاریخ 10 جولای 2019 میلادی در فهرست میراث دنیای یونسکو ثبت دنیای شده است، بر اساس این ابلاغ نقشه عرصه و حریم پهنه های جنگل دنیا نما، پارک ملی گلستان، جنگل ابر، بولا، الیمستان، واز، کجور، خشکه داران، چهار باغ، سیاهرود رودبار، گشت رودخان و منطقه حفاظت شده لیسار اعلام شده است.

معاون میراث فرهنگی اضافه نمود: بر اساس ابلاغیه یاد شده محدوده عرصه و حریم اثر مذکور تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان است و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی جرم محسوب می شود و مرتکب ،مشمول مجازات های قانونی است.

وی گفت: ثبت جنگل های هیرکانی در فهرست میراث دنیای یونسکو که از قبل از سال 2007 مورد توجه دولت بوده است به یکی از اولویت ای ایران در سال 2017 تبدیل شد و در مجموع تعداد 12 سایت در پنج استان گیلان، مازندران و گلستان، سمنان و خراسان شمالی با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان محیط زیست، سازمان جنگل ها و مراتع و دانشگاه تربیت مدرس و بنیاد سوکوی آلمان برای ثبت در فهرست میراث دنیای یونسکو پیشنهاد شد.

معاون میراث فرهنگی گیلان اظهار کرد: از این 12 سایت سه سایت گشت رودخان، سیاهرود رودبار و لیسار در استان گیلان واقع شده اند که مساحت سایت های ثبت شده در استان گیلان در مجموع 58هزار و 534 هکتار است و این سایت ها در مرطوبترین بخش جنگل های هیرکانی با تنوع زیستی بی نظیر، واقع شده اند.

ثبت دنیای جنگل های هیرکانی که بخشی از آن در گیلان قرار گرفته است 14تیرماه 98 در چهلمین اجلاس کمیته میراث دنیای یونسکو در باکو مرکز جمهوری آذربایجان، اعلام شد.

جنگل های هیرکانی نوار سبزی به طول 850 کیلومتر هستند که از جلگه گرگان تا قسمتی از کشور آذربایجان کشیده شده اند.

نام این جنگل ها از نام قدیم گرگان که در گذشته هیرکان خوانده می شد، گرفته شده است. منطقه ای جنگلی در کرانه جنوبی دریای خزر و شمال رشته کوه های البرز که غنا و تنوع زیستی، گونه های بومی، نادر و منحصر به فرد گیاهی و جانوری و زیبایی حیرت انگیز طبیعی اش چشم هر بیننده ای را خیره می نماید. از جنگل های هیرکانی با نام فسیل زنده یا موزه طبیعی هم یاد می شود زیرا بسیاری از گونه های گیاهی موجود در این جنگل ها امروزه به صورت فسیل در اروپا یافت می شوند.

شواهد علمی نشان می دهند که سابقه تاریخی این جنگل ها به دوران سوم زمین شناسی (ژوراسیک) یا همان عصر دایناسورها بازمی شود. اهمیت این سابقه طولانی زمانی آشکار می شود که بدانیم همزمان با عصر یخبندان به غیر از جنگل های هیرکانی که به علت قرار گرفتن بین رشته کوه البرز و دریای خزر از اقلیم معتدل تری برخوردار بودند، تمامی جنگل های پهن برگ به جز تعداد معدودی نابود شدند؛ از همین روست که جنگل های هیرکانی را مادر جنگل های جوان اروپا و شمال آمریکا می دانند.

در جنگل های معتدل و آمیخته هیرکانی به علت حاصلخیزی خاک، تغییرات دما و بارندگی های متعدد گونه های گیاهی زیادی وجود دارد. بیش از 80 گونه درختی پهن برگ، چهار گونه سوزنی برگ و 50 گونه درختچه ای تا به امروز در آن شناسایی شده است.

از مهم ترین گونه های گیاهی در جنگل های هیرکانی بین درختان می توان به راش، ممرز، بلوط، توسکا، انجیلی، افرا، نمدار، بارانک، نارون، زبان گنجشک، انجیر، لرگ و سرخدار و بین گونه های درختچه ای به آلوچه وحشی، انار، شمشاد، ولیک، ازگیل، جل، خاس، گالش انگور، سیاه تنگرس طبی و خردمندی اشاره نمود و در میان گونه های جانوری هم می توان از پلنگ، گراز، خرس، گرگ، مارال، روباه شغال، سمور، سیاه گوش، خرگوش، موش جنگلی، راسو، قوچ، سنجاب، شوکا، کل، بز و در میان ساکنان آسمانی زیباترین جنگل های زمینی بهشت هیرکان یعنی پرندگان می توان به توکا، دارکوب، سار، سینه سرخ، سسک، چرخ ریسک، قرقاول، سهره، بلدرچین، قوش، دال (کرکس)، کبک، اردک نوک پهن و اردک اره، کبوتر جنگلی، عقاب و جغد نام برد.

تنوع اقلیمی، گونه ای و اکوسیستمی موجب شده این جنگل ها در نوع خود بی نظیر و منحصر بفرد باشند و حفاظت از آن ها را به اسم گنجینه ای ملی بر ما واجب نموده است.

ثبت این جنگل ها در فهرست میراث دنیای یونسکو مزایا و فواید بسیاری برای جوامع محلی و منطقه ای و برای کشور ایران در پی خواهد داشت؛ وقتی یک اثر در فهرست دنیای این سازمان ثبت می شود همه اعضای کنوانسیون 1972 که 191 کشور عضو آن هستند و یک هزار و 92 اثر طبیعی، فرهنگی، ترکیبی و منظر فرهنگی از 167 کشور در فهرست آن جای گرفته است، متعهد هستند با مشارکت دنیای از آن اثر مراقبت نمایند.

ایرنا نوشت، ثبت یک اثر در فهرست میراث دنیای سبب می شود علاوه بر محافظت و نگهداری و معرفی ارزش های آن به دنیایان به اسم هدف اصلی، نوعی تبلیغات برای مقصد انجام شود که به واسطه آن فعالیت های گردشگری در محوطه هم افزایش می یابد.

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

thailandnet65.ir: سفر به تایلند | تور تایلند ارزان، تور لحظه آخری، تور نوروز بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: گردشبان
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 51646

به "ابلاغ محدوده عرصه و حریم اثر جهانی هیرکانی گیلان به استاندار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابلاغ محدوده عرصه و حریم اثر جهانی هیرکانی گیلان به استاندار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید