اتصال راه آهن همدان ، سنندج به مرز باشماق در توسعه استان موثر است
به گزارش بلاگ پو، اوسطی با بیان اینکه راه آهن همدان - سنندج موجبات توسعه مالی را در کردستان فراهم می نماید،گفت: لازم است خط آهن همدان - سنندج به مرز باشماق مریوان متصل گردد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های خبرنگاران از سنندج، پرویز اوسطی نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه در آیین اتمام ریل گذاری راه آهن همدان - سنندج گفت: اتصال راه آهن سنندج به مرز بین المللی باشماق می تواند در توسعه مالی کردستان و ایران با توجه به حجم مبادلات تجاری که از این مرز انجام می گردد، نقش موثری داشته باشد.
او با بیان اینکه امروز یک روز تاریخی در اذهان و باور مردم کردستان و فراموش نشدنی است، اضافه نمود: حوزه نقل و نقل این روز ها به حوزه اقتصاد گره خورده و حمل و نقل ریلی مزایای بسیاری دارد که می تواند در راه توسعه کردستان بسیار اثر گذار باشد.
نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: راه اندازی ناوگان حمل و نقل ریلی با داشتن نقاط قوت و مزیت های سودمند، زمینه مساعدی برای تحقق اهداف کلان مالی استان خواهد شد.
اوسطی گفت: راه ریلی با برخورداری از ظرفیت های مناسب برای ترانزیت کالا، مزیت صادراتی برای بسیاری از فراوریات داخلی نسبت به دیگر روش های حمل و نقل دارد.
او ادامه داد: امیدواریم افتتاح راه آهن کردستان بحث افزایش سرمایه گذاری در پی داشته باشد و سرمایه گذاران بزرگی از خارج از استان برای حضور در این استان پیش قدم شوند.
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: احداث راه آهن توسعه همه جانبه استان را در پی خواهد داشت و صنعتی شدن، گردشگری و فراوری ناخالص استان بدون شک دچار تحول می گردد.
او اظهار امیدواری کرد راه آهن سنندج به استان های همجوار مانند زنجان و کرمانشاه نیر متصل گردد تا بتوان از تمام ظرفیت حمل و نقل ریلی در راه توسعه استان بهره گرفت.
طول خط آهن تهران، همدان - سنندج 420 کیلومتر است که راستا تهران تا همدان به طول 270 کیلومتر به بهره برداری رسیده است و از 151 کیلومتر طول خط ریلی همدان - سنندج هم 64 کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می گردد.
تا به امروز برای این پروژه یک هزار و 550 میلیارد تومان هزینه شده، شامل سه قطعه، 27 کیلدمتر خط ایستگاهی و هفت ایستگاه دارد که مهمترین آن ابستگاه سنندج است.
قطعه یک 64.5 کیلومتر، قطعه دوم 56 کیلومتر، قطعه سوم 29.5 کیلومتر است. عرض راستا 6 متر، یک خطه، هفت ایستگاه درجه 3، 2 و 1، ظرفیت انتقال مسافر 300 هزار نفر مسافر در سال 1401 و ظرفیت انتقال بار 500 هزار تن (در سال 1401) دارد.
حداکثر سرعت طرح، مسافری 160 کیلومتر در ساعت و باری 120 کیلومتر در ساعت است.
از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی می توان به کاهش تصادفات جاده ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره نمود.
آیین اختتامیه ریل گذاری راه آهن همدان - سنندج روز سه شنبه با حضور خیرالله خادمی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل و نقل کشور، بهمن مرادنیا استاندار کردستان و جمعی از مسوولان حوزه حمل و نقل برگزار گردید.
ک
منبع: باشگاه خبرنگاران جوانdorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری
batask.ir: ترجمه آنلاین و دارالترجمه آنلاین، ترجمه مقالات انگلیسی
thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز