احتمالا مافیای مرغ در جهت کسب سود به وسیله معدوم سازی جوجه ها وارد عمل شده است

به گزارش بلاگ پو، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: احتمالاً مافیای صنعت مرغ برای کسب سود مجدد و بازگرداندن قیمت سابق با حاشیه سود فراوان وارد عمل شده است.

احتمالا مافیای مرغ در جهت کسب سود به وسیله معدوم سازی جوجه ها وارد عمل شده است

عباسی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، گفت: متاسفانه درروز های اخیر شاهد صحنه های دلخراشی از دفن جوجه های زنده در زیر خاک بودیم که با انتشار نامه انجمن جوجه یک روزه ایران مبنی بر مازاد بودن 15 میلیون قطعه جوجه در فروردین ماه و معین شدن عمدی بودن این اقدام دلخراش، نه تنها اسباب ناراحتی و آزار هموطنانمان گشت بلکه واکنش متخصصین را نیز به همراه داشت.

وی اضافه کرد: در واقع جوامع بشری برای فراوری و تأمین غذای خود اقدام به اصلاح نژاد و پرورش صنعتی دام و طیور نمودند که با توجه به حجم بالای فراوری در این فرایند اقدامات ناشایستی هم صورت میگیرد؛ که اخیراً نمونه ای از آن را در خصوص دفن جوجه ها شاهد بودیم.

عباسی توضیح داد: در صنعت مرغداری ایران که یکی از بزرگترین فراوری نمایندگان گوشت مرغ در خاورمیانه است به صورت میانگین سالانه 1.2 میلیارد قطعه جوجه گوشتی و بیش از 2 میلیون تن گوشت مرغ فراوری میگردد. در حقیقت در صنعت مرغداری ایران با احتساب جوجه های تخمگذار، جوجه مرغ مادر و جوجه مرغ اجداد سالانه 1.4 میلیارد قطعه جوجه یکروزه توسط کارخانه های جوجه کشی فراوری میگردد و پس از فراوری، اصطلاحاً در جوجه های گوشتی و فراوری و معین جنسیت در دیگر جوجه ها روانه مرغداری ها شده تا در صنعت فراوری گوشت، تخم مرغ و جوجه یکروزه استفاده شوند؛ و بخشی از جوجه های فراوریی که امکان پرورش را از نظر مسائل جسمی و ناتوانی ژنتیکی دارند از بین میفرایند و یا غذای حیوانات میشوند که حدوداً سالی شامل 40 میلیون قطعه میگردد.

وی اضافه کرد: در صنعت فراوری گوشت مرغ ایران حدودا 23 هزار واحد فراوریی مشغول به فعالیت هستند و تعداد زیادی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت مشغول به فعالیت میباشند که با توجه به نوسانات بازار و شرایط مالی موجود و همچنین عدم حمایت صحیح دولت از فراوری نماینده در چند سال اخیر با مسائل و ضرر و زیان هایی روبرو شده اند؛ و این صنعت با توجه به عدم حمایت صحیح از آن دیگر توان ریسک و ضرر و زیان ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: یکی از بی تدبیری های دولت و عدم برنامه ریزی مسئولین امر به ویژه انجمن جوجه یکروزه را می توان در همین فاجعه اخیر معدوم کردن 15 میلیون قطعه جوجه یکروزه مشاهده کرد. در خصوص این عمل چند سوال ایجاد میگردد که آیا اقدام کارخانه های جوجه کشی صحیح بود و راه حل دیگری وجود نداشت؟ مقصر اصلی این ماجرا نگاه منفعت طلبانه فراوری نمایندگان است یا بی تدبیری مسئولان؟ نقش دولت در جلوگیری از این اتفاق چیست و چه اقدامات لازمی را انجام نداده است؟

عباسی اظهار کرد: در چند ماه اخیر که به دلیل کرونا بسیاری از مشاغل و صنایع کشور با ضرر و زیان روبرو شده است صنعت از پیش آسیب دیده مرغداری هم مستثنی نبوده و با کاهش تقاضا در بازار روبرو شده است و مرغدارانی که به امید بازار پر رونق شب عید اقدام به پرورش نموده بودند با ضرر زیادی رو برو شدند؛ و همین امر باعث عدم اقبال برای جوجه ریزی مجدد شده است لذا جوجه های فراوریی در فروردین ماه بدون مشتری مانده و کارخانه جوجه کشی و مرغدار مرغ مادر ناچار به تحمل ضرر و زیان شده است و با توجه به اینکه رها کردن این جوجه های یکروزه در طبیعت و بین روستاییان باعث ایجاد مسائل محیط زیستی و همچنین بهداشتی میگردد ناچار به حذف آن شده اند. اما برای حذف این تعداد جوجه راه حل های زیادی در صنعت وجود ندارد بجز آنکه در بعضی کارخانه های جوجه کشی که امکانات مناسب و بالایی دارند با ساز و کاری تبدیل به غذای حیوانات شوند.

وی توضیح داد: اما نکته جالب در این موضوع آن است که معدوم کردن جوجه های یک روزه امری رایج و همانطور که قبلاً شرح داده شد سالانه 40 میلیون قطعه جوجه به دلایلی که گفته شد از چرخه فراوری کنار گذاشته شده و به نحوی معدوم می شوند. لکن هیچگاه این موضوع در این وسعت رسانه ای نمی گشت. اینکه به صورت سریالی از تعدادی از مجموعه های مرغداری و معدوم کردن جوجه ها به صورت هماهنگ فیلم برداری شده و در این سطح پخش شده است گمانه هایی را در ذهن بنده رقم می زند که احتمالاً مافیای صنعت مرغ برای کسب سود مجدد و بازگرداندن قیمت سابق با حاشیه سود فراوان وارد عمل شده است. لکن به هر ترتیب گفتن این مطلب نافی سهم دولت در مدیریت بازار و همچنین ابلاغ دستورالعمل های صحیح معدوم کردن و ارائه تسهیلات در این زمینه جهت رعایت نکات بهداشتی و محیط زیستی نمی گردد و همچنین جلوگیری از نفوذ مافیای صنعت مرغ در بازار با مدیریت صحیح نیز از وظایف دولت می باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در خصوص معدوم کردن 15 میلیون جوجه باید این نکته را در نظر گرفت که اجبار انجمن جوجه یکروزه از سویی و عدم خرید بازار از سویی دیگر این عمل را بر فراوری نمایندگان تحمیل نموده و فراوری نمایندگان هیچگاه تمایلی به از بین بردن محصول ها ندارند، زیرا برای فراوری هر قطعه جوجه هزینه های زیادی صورت میگیرد. اما انجمن جوجه یکروزه و مسئولین امر که وظیفه پیش بینی بازار و کنترل فراوری را دارند میبایست با برنامه ریزی از قبل مانع فراوری مازاد در شرایط فعلی میشدند تا از هدر رفت سرمایه و به وجود آمدن صحنه های دلخراش غیر انسانی جلوگیری نمایند.

عباسی توضیح داد: اما نقش دولت در این فرایند بسیار با اهمیت تر از دیگران است. با توجه به زیرساخت های فراوری گوشت مرغ در کشور و همچنین بازار 2 میلیون تن گوشت مرغ در کشور های همسایه (متأسفانه سهم ایران از بازار کشور های همسایه در این مورد صفر است)، دولت میتواند با حمایت از فراوری نمایندگان، خرید تضمینی گوشت مرغ در زمان های مازاد فراوری و توزیع در زمان های کمبود فراوری و همچنین فراهم کردن زیر ساخت های صادرات و کسب بازار مصرف کشور های همسایه مانع از چنین اتفاقاتی شده و حتی شاهد جهش فراوری و ارز آوری توسط این صنعت باشد.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 25294

به "احتمالا مافیای مرغ در جهت کسب سود به وسیله معدوم سازی جوجه ها وارد عمل شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمالا مافیای مرغ در جهت کسب سود به وسیله معدوم سازی جوجه ها وارد عمل شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید