پرورش حیوانات پردرآمد؛ پرورش چه حیواناتی سودآورتر است؟

به گزارش بلاگ پو، امروزه با افزایش جمعیت، نیاز به مواد غذایی به ویژه فرآورده های دامی به شدت احساس می شود. در چنین شرایطی، راه اندازی مشاغلی که با حیوانات سروکار دارند، می تواند بسیار سودآور باشد. همچنین افراد زیادی به نگهداری حیوانات در منازل خود علاقه داشته و به همین جهت اقدام به خرید حیوانات از مراکز پرورش آنان می کنند. بنابراین با پرورش حیوانات پردرآمد می توانید هم به کسب درآمد و تأمین نیازهای افراد پرداخته و هم موقعیتی جهت بهبود روحیه، حس آرامش و شادی خود فراهم کنید.

پرورش حیوانات پردرآمد؛ پرورش چه حیواناتی سودآورتر است؟

به همین خاطر، در این مقاله قصد داریم تا به تشریح چند مورد از پرورش حیوانات پردرآمد مانند پرندگان زینتی، ماهی های زینتی و … پرداخته و ابعاد مختلف آن ها مانند سرمایه مورد احتیاج برای راه اندازی، مدت زمان رسیدن به سود و اندازه سود حاصله را مورد بررسی قرار دهیم.

11 ایده عالی برای پرورش حیوانات پردرآمد

1. پرندگان زینتی

امروزه بازار فروش پرندگان زینتی بسیار داغ است و مردم عاشق این گونه از پرندگان هستند؛ پرنده هایی همچون مرغ عشق، مرغ شاخ دار، قرقاول، طاووس، قناری، عروس هلندی، مرغ مینا، کاسکو و … . اینها در حال حاضر جزء محبوب ترین پرندگان زینتی هستند و اگر پرورش آن ها با برنامه ریزی و مدیریت همراه باشد، قطعاً سود خوبی را به همراه خواهند داشت.

از سوی دیگر، نکاتی نظیر عدم احتیاج به سرمایه اولیه زیاد جهت احداث، تهیه تجهیزات و همچنین بازدهی بالای مصرف خوراک منجر بدین شده است تا هزینه های پرورش و نگه داری پرندگان زینتی ناچیز باشد و این خود نقش مشخص کننده ای در سود نهایی خواهد داشت.

  • سرمایه مورد احتیاج برای راه اندازی: حدود 5 الی 6 میلیون تومان
  • مدت زمان رسیدن به سود: به طور میانه 1 الی 2 ماه
  • سود حاصله: به طور میانه 600 تا 700 هزار تومان به ازای هر حیوان

2. گربه

از جمله دیگر گزینه های پرورش حیوانات پردرآمد می توان به پرورش گربه اشاره کرد. به طور معمول، گربه پرشین در میان نژادهای مختلف گربه ها دوستداران بیشتری دارد. با وجود این که گربه پرشین از نژاد ایرانی بوده و در ایران پرورش می یابد، اما از کشور اوکراین هم که مرکز اصلی پرورش حیوانات خانگی مانند سگ و گربه است، وارد می گردد. به علاوه، باید توجه داشته باشید که پرورش گربه حتماً در خانه یا محیطی با شرایط مشابه خانه صورت گیرد؛ زیرا این حیوان به طور دائم به رسیدگی و محبت احتیاج دارد.

همچنین در رابطه با خانه، محل خواب، وسایل بازی و سایر ابزارهای مورد احتیاج برای پرورش گربه، باید گفت که گربه ها معمولاً در پی جای گرم و نرم برای استراحت هستند، احتیاج به ظروف جداگانه ای برای آب و غذا داشته و همچنین به ظروف مخصوصی به همراه خاک مناسب برای دفع مدفوع و ادرار احتیاج خواهند داشت.

  • سرمایه مورد احتیاج برای راه اندازی: حداقل 10 میلیون تومان
  • مدت زمان رسیدن به سود: حداقل 2 ماه
  • سود حاصله: حداقل 3 میلیون تومان به ازای هر حیوان

3. ماهی زینتی

پرورش ماهی های زینتی یا آکواریومی یکی از مجذوب کننده ترین مشاغلی است که در چند دهه اخیر طرفداران زیادی جذب آن شده اند. این حرفه علاوه بر جنبه سرگرمی و زیبایی دارای ارزش اقتصادی بالایی هم است؛ زیرا بازار مصرف این گونه از ماهیان در خارج و داخل کشور از کشش قابل توجهی برخوردار است. همچنین بسیاری از مردم تمایل به نگهداری از ماهی های زینتی در آکواریوم های منازل خود دارند و با ایده های مجذوب کننده تزیین آکواریوم، آکواریوم خود را شکیل می کنند.

در چنین شرایطی، با پرورش و تکثیر این ماهیان و عرضه آن ها در بازار می توان درآمد مناسبی به دست آورد. به نام مثال، یکی از ماهی های پرطرفداری که از بازار بسیار خوبی در داخل کشور برخوردار است، ماهی قرمز می باشد. این ماهی در روزهایی از سال مانند ایام نوروز با فروش قابل توجهی روبه رو می گردد.

  • سرمایه مورد احتیاج برای راه اندازی: حداقل 10 الی 15 میلیون تومان
  • مدت زمان رسیدن به سود: حدود 6 ماه
  • سود حاصله: حداقل 800 هزار تومان به ازای 1000 حیوان

4. سگ

از دیرباز سگ به نام بهترین دوست انسان همواره در خدمت او بوده و بر اساس توانایی های خود نسبت به سایر حیوانات، از محبوبیت بیشتری برخوردار است. امروزه در تمامی کشورها جهان ازجمله در ایران هر روز به تعداد دوستداران این حیوان افزوده می گردد.

در واقع، بسیاری از افراد علاوه بر نگهداری از آن به نام یک دوست خوب، در برخی موارد جهت نگهبانی و حافظت از منازل هم از این حیوان نگهداری می کنند. همچنین سگ های پلیس و امداد همواره در مواقع ضروری کارایی خود را بسیار دقیق و منظم نشان داده اند. بنابراین پرورش سگ هم یکی دیگر از گزینه های پرورش حیوانات پردرآمد بوده و می توان از این طریق به درآمد مناسبی دست یافت.

  • سرمایه مورد احتیاج برای راه اندازی: حداقل 20 میلیون تومان
  • مدت زمان رسیدن به سود: حداقل 3 ماه
  • سود حاصله: حداقل 6 میلیون تومان به ازای هر حیوان

این ایده یکی از ایده های شروع کسب کار با سرمایه 20 تا 25 میلیون تومان است که افراد می توانند به راحتی آن را اجرایی کنند.

5. همستر

همستر حیوانی شبیه به موش است که دندان هایی بلند داشته و فاقد دم است. به طور کلی، همستر طلایی بیشترین استقبال را در میان سایر نژادهای این حیوان دارد. این جونده بی آزار و سرگرم کننده اخیراً در بین افراد خانواده به خصوص بچه ها محبوبیت پیدا کرده است. همچنین پرورش همستر به منظور به کارگیری آن در زمینه های مختلفی مانند تشریح و کالبدشکافی در آزمایشگاه های مختلف شیمی، پزشکی، دامپزشکی، فیزیک و … انجام می گردد. در چنین شرایطی، به نظر می رسد که پرورش این حیوان هم درآمد مناسبی برای افراد علاقه مند به همراه داشته باشد.

این ایده هم جزء ایده های کسب و کارهای کوچک پرسود است که می توانید آن را انتخاب کنید.

  • سرمایه مورد احتیاج برای راه اندازی: حداقل 5 میلیون تومان
  • مدت زمان رسیدن به سود: حداکثر 1 الی 2 ماه
  • سود حاصله: حداقل 30 هزار تومان به ازای هر حیوان

6. خرگوش

خرگوش یکی از حیواناتی است که گوشت آن به دلیل منع دینی در داخل کشور مورد استفاده قرار نمی گیرد. با این حال، مو و خز آن در تولید لباس های مختلف به کار گرفته می گردد. خرگوش آنگورا یکی از معروف ترین خرگوش هایی است که دارای موهای بلند و نازک بوده و از این نظر مورد توجه پرورش دهندگان حیوانات قرار می گیرد. به علاوه، از موی این حیوان می توان در تولید قلم موهای مختلف استفاده کرد. از سوی دیگر، بچه ها هم علاقه زیادی به نگهداری از خرگوش داشته و می توان گفت که این حیوان در میان خانواده ها هم محبوبیت دارد. بنابراین پرورش خرگوش هم به نام یکی از آیتم های پرورش حیوانات پردرآمد به تعداد می رود.

  • سرمایه مورد احتیاج برای راه اندازی: حداقل 200 میلیون تومان
  • مدت زمان رسیدن به سود: حدود 3 تا 5 ماه
  • سود حاصله: به طور میانه 3 میلیون تومان به ازای هر حیوان

7. جوجه

یکی از کسب و کارهای خوب و پردرآمد برای کارآفرینان جوان، تبدیل تخم مرغ ها به جوجه های یک روزه و سپس فروش آن ها به مرغ داران است. به طور کلی، جوجه کشی پرندگان یک روش درآمدزایی آسان و با هزینه راه اندازی اندک است که تقریباً هر فردی می تواند با اندکی دانش فنی و آشنایی با روش های اولیه جوجه کشی پرندگان اقدام به راه اندازی آن کند. سهولت راه اندازی، هزینه راه اندازی کم و همچنین ریسک سرمایه گذاری پایین از مزایای کسب و کار جوجه کشی است.

  • سرمایه مورد احتیاج برای راه اندازی: حداقل 50 میلیون تومان
  • مدت زمان رسیدن به سود: کمتر از 2 ماه
  • سود حاصله: به طور میانه 100 هزار تومان به ازای هر حیوان

8. تمساح

پرورش کروکودیل در ایران از سال 87 هم زمان با اعلام حلال شدن پرورش این حیوان عملیاتی شد. به طور کلی، پرورش این حیوان دیربازده است و دوره پرورش آن از مرحله خروج از تخم تا زمانی که به اندازه حدود 1/5 متر رسیده و آماده تخم گذاری یا کشتار باشد، سه سال طول می کشد. بازه زمانی انتظار برای بهره برداری از محصولات کروکودیل هم حدود 10 سال است.

در رابطه با شیوه های درآمدزایی از این حیوان، می توان به فروش آن ها به باغ وحش یا مراکز حیات وحش اشاره کرد. همچنین گوشت این حیوان به شکل خشک شده در طب سنتی برای درمان برخی از بیماری ها یا در منوی رستوران های توریستی به کار گرفته می گردد. به علاوه، خون کروکدیل تقریباً 10 برابر قوی تر از داروهای فعلی خاصیت آنتی بیوتیک داشته و از این خاصیت برای از بین بردن ویروس بیماری هایی مانند ایدز هم استفاده می کنند.

  • سرمایه مورد احتیاج برای راه اندازی: حداقل 90 میلیون تومان
  • مدت زمان رسیدن به سود: حداقل 3 سال
  • سود حاصله: به طور میانه 20 میلیون تومان به ازای هر حیوان

9. مار و عقرب

زهر عقرب گران بهاترین مایع جهانست که در جهان هر یک گرم آن برابر با 80 میلیون تومان مبادله می گردد. از همین روی، این روز ها شاهد توسعه تجارت زهر عقرب هستیم. این شغل یکی از جدیدترین مشاغل پردرآمد ایران است که درآمد میلیونی آن موجب شده تا جوانان اشتیاق بیشتری برای فعالیت در این حوزه داشته باشند. در ایران 60 گونه عقرب وجود دارد که زهر 4 نوع آن ها بسیار ارزشمند است. نحوه زهرگیری از این حیوان هم در کلاس های آموزشی مختلف به افراد علاقه مند آموزش داده می گردد.

همچنین با پرورش برخی مارهای سمی مانند مار آناکودا در بازه زمانی 6 تا 7 ماه، می توان نسبت به زهرگیری از آن اقدام کرده و سموم استخراج شده را به فروش رساند. از جمله کاربردهای سم مارها می توان به مواردی مانند منعقد کردن خون، تولید برخی داروهای ضد سرطان، تولید داروهایی برای جلوگیری از سکته قلبی، درمان بیماری صرع، درمان دردهای عصبی و سیاتیک اشاره کرد.

  • سرمایه مورد احتیاج برای راه اندازی: به طور میانه 150 میلیون تومان
  • مدت زمان رسیدن به سود: به طور میانه 7 ماه
  • سود حاصله: حداقل 50 میلیون تومان به ازای هر 10 حیوان

10. بلدرچین

پرورش بلدرچین به نام یکی دیگر از موارد پرورش حیوانات پردرآمد زود بازده محسوب می گردد و افراد زیادی را به خود جذب کرده است. در واقع، با توجه به خصوصیاتی که بلدرچین ها دارند، حاشیه سود این کار بالا و دوره بازگشت سرمایه آن بسیار سریع است.

از جمله ویژگی های این حیوان می توان به تخم گذاری به تعداد بالا، رشد سریع، احتیاج به جیره غذایی بسیار ارزان، تراکم تولید بالا در واحد سطح، سیستم ایمنی بالا در مقابل برخی از بیماری های رایج پرندگان، فاصله کم مابین نسل ها، بلوغ زودهنگام، قیمت بالای گوشت و تخم بلدرچین در بازار اشاره کرد. به علاوه، همان طور که اشاره شد، زمان بازگشت سرمایه در پرورش این حیوان کوتاه مدت است و همین موضوع باعث شده تا علاقمندان زیادی از قبیل کشاورزان و تولیدکنندگان، دست به پرورش صنعتی این پرنده محبوب و ارزشمند بزنند.

  • سرمایه مورد احتیاج برای راه اندازی: حدود 20 الی 30 میلیون تومان
  • مدت زمان رسیدن به سود: حداکثر 1 ماه
  • سود حاصله: حدود 5 میلیون تومان به ازای هر 5 حیوان

بیشتر بدانید: ایده های پولساز کشاورزی

11. شترمرغ

پرورش شترمرغ یک فعالیت تولیدی و تجاری بسیار پرسود بوده و تمامی جوانب آن برای تولیدکنندگان سودآور است؛ به شرطی که بی گدار به آب نزنید و حتماً با ابعاد و زوایا این کار آشنا شوید. در واقع، این شغل ضمن سودآوری بالای آن، کاری بسیار سخت و طاقت فرساست!

به طور کلی، محصولاتی مانند تخم شترمرغ از قیمت و محبوبیت بالایی در میان مردم برخوردار است. همچنین گوشت، پر، پوست، پاها، چشم ها، چربی، تخم و پوست تخم شترمرغ حتی اگر خرد شده باشد، ارزش مادی و خریدار دارد. در واقع، تمامی این موارد در کنار یکدیگر موجب شده اند تا تجارت و پرورش این پرنده عظیم الجثه بسیار پرسود گردد.

  • سرمایه مورد احتیاج برای راه اندازی: حداقل 50 میلیون تومان
  • مدت زمان رسیدن به سود: حداقل 5 ماه
  • سود حاصله: حدود 10 میلیون تومان به ازای هر حیوان

جمع بندی

در این مقاله به بررسی موضوع پرورش حیوانات پردرآمد پرداخته و جنبه های اقتصادی آن را تشریح کردیم. بنابراین با مطالعه این مطلب می توانید تا حدودی اطلاعات مفید در مورد پرورش حیوان مورد نظر خود به دست آورده و سپس در مورد راه اندازی شغل مربوطه تصمیم گیری کنید. نظر شما در مورد پرورش سایر حیوانات چیست؟ اگر تجربه ای در مورد پرورش حیوان خاصی دارید، آن را با ما و سایر کاربران خبرنگاران در میان بگذارید.

در خاتمه، به منظور کسب اطلاعات بیشتر جهت راه اندازی کسب و کار شخصی تان، مطالعه مطلب کسب و کارهای کوچک پرسود و همچنین کسب و کارهای خانگی را به شما پیشنهاد می کنیم.

abanhome.com: بازسازی ساختمان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 51261

به "پرورش حیوانات پردرآمد؛ پرورش چه حیواناتی سودآورتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرورش حیوانات پردرآمد؛ پرورش چه حیواناتی سودآورتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید