احیای سنت پاییزه سرکشی از پشت بام خانه های تاریخی در یزد

به گزارش بلاگ پو، سنت قدیمی سرکشی از پشت بام خانه های تاریخی در استان یزد در حالی به دنبال خشکسالی های متمادی در سال های اخیر به فراموشی سپرده شد که غفلت از این سنت ساده و مردمی در سال پربارش گذشته، خسارات زیادی را به خانه ها و ابنیه تاریخی بافت های خشت و گلی این منطقه وارد کرد.

احیای سنت پاییزه سرکشی از پشت بام خانه های تاریخی در یزد

به گزارش خبرنگاران، از دیرباز مردم یزد که مردمی محتاط و دقیق بودند، هر ساله در اواسط فصل پاییز و قبل از فرا رسیدن ایام بارش به پشت بام های خانه های خود سر می زدند و راه ناودان ها را که احتمالاً با لانه گذاری پرندگان و خش و خاشاک و دیگر موانع مسدود شده بود، باز می کردند.

همین سنت ظاهراً ساده در زمان بارش های شدید باران منجر به حفظ ساختمان های خشت و گلی یزد، از تجمع و فرونشت آب و ریزش سقف ها و ساباط ها می شد؛ سنتی که به واسطه فراموشی و به دنبال بارش های چشمگیر اوایل امسال، موجب ریزش سقف و خسارت به بعضی از این خانه ها و اماکن تاریخی یزد شد.

علی اصغر صمدیانی یزد معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، با اشاره به احیای سنت دیرینه پایش پشت بام خانه ها در یزد، اظهار می نماید: این سنت که به گذشته های دیرین یزد بازمی گردد متاسفانه طی 15 سال گذشته به دلیل خشکسالی های پیاپی، رو به فراموشی رفت و سال گذشته به دنبال بارش های قابل توجه زمستان سال گذشته و بهار امسال، خسارات زیادی به بافت ها و خانه های تاریخی یزد وارد شد.

وی با بیان این که بعضی از پشت بام های خانه های تاریخی، ساباط ها و بازارچه ها به علت غفلت مردم از این سنت قدیمی در ایام مذکور ریزش کرد، می گوید: این سنت هر چند از جانب میراث فرهنگی نسبت به ابنیه تاریخی تحت مالکیت و همچنین بازارچه ها و بازار تاریخی یزد انجام می گردد اما در سال گذشته به علت فراموشی در بین مردم، خسارات زیادی به بافت و ابنیه تاریخی یزد وارد شد.

وی برگزاری طرح یک هفته ای بازدید از پشت بام خانه های تاریخی یزد را یکی از اقدامات موثر برای احیای این سنت در بین مردم یزد می داند و می گوید: امسال با برگزاری این برنامه که از ابتدای این همین هفته شروع شده و تا سرانجام هفته نیز ادامه دارد، این سنت مهم و تاثیرگذار را دوباره در بین مردم احیا خواهیم کرد.

صمدیانی یزد اضافه می نماید: این برنامه در تمام بافت های تاریخی استان و با مشارکت مردم و مسئولان مربوطه سراسر استان برگزار می گردد و در اواسط هفته نیز به صورت نمادین با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، شهردار یزد و سایر مسئولان در سطح بافت تاریخی اجرا خواهد شد.

این مسئول در سرانجام بر اجرای این سنت در مناطق جدید شهر نیز تاکید و خاطرنشان می نماید: بازدید از پشت بام ها و مطمئن بودن از عدم گرفتگی ناودان ها مختص مناطق تاریخی یزد نیست بلکه با اجرای این طرح در خانه های مدرن نیز می توان با بهره گیری از این سنت از خسارت های احتمالی جلوگیری کرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 13164

به "احیای سنت پاییزه سرکشی از پشت بام خانه های تاریخی در یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای سنت پاییزه سرکشی از پشت بام خانه های تاریخی در یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید