از تیم کی روش تا اسکوچیچ؛ خط دفاعی ایران ضعیف شد!

به گزارش بلاگ پو، دراگان اسکوچیچ در حالی می گوید مشکل تیم ملی ایران در بخش تدافعی است که تا پیش از این تیم ملی صاحب بهترین خط دفاعی آسیا بود و حتی فدراسیون فوتبال با هدف فوتبال تهاجمی، ویلموتس را به ایران آورد.

از تیم کی روش تا اسکوچیچ؛ خط دفاعی ایران ضعیف شد!

به گزارش خبرنگاران، از یک سال گذشته تا به امروز راهنمایی تیم ملی ایران در اختیار دراگان اسکوچیچ قرار گرفته است ولی شیوع کرونا هنوز مجال برگزاری مسابقات رسمی را به تیم های آسیایی نداده و روی هم رفته تیم ملی فقط دو ملاقات محبت آمیز برگزار نموده است.

در هر دو اردوی تیم ملی که در مهر و آبان گذشته برگزار گردید، تغییراتی در فهرست بازیکنان دعوت شده به تیم ملی وجود داشت. بیشترین تغییرات مربوط به پست خط دفاعی بود که انتقاداتی را به دنبال داشت و حرف و حدیث های زیادی به وجود آمد.

سرمربی تیم ملی اخیرا در اظهاراتی گفته که ضعف تیم ملی بیشتر در خط دفاعی است و باید این نقطه از زمین به خوبی پوشش داده گردد. او در حالی این اظهارات را به زبان آورده که تا پیش از این گمان بر این بود ایران یک تیم تدافعی پیروز است و این موضوع در دوران حضور کارلوس کی روش به اثبات رسید.

آمار و ارقام تیم ملی در مسابقات بزرگی مانند جام جهانی 2014 و 2018 و جام ملت های آسیا موید این موضوع بود که تیم ملی در خط دفاعی به اندازه کافی خوب است اما در خط حمله تنوع تاکتیکی برای رسیدن به گل وجود ندارد. در نتیجه به خاطر همین رویکرد بود که ویلموتس با تفکرات فوتبال تهاجمی سرمربی تیم ملی شد و در آن مقطع فدراسیون فوتبال بارها شعار بازی هجومی را سر داد.

در واقع هدف این بود که ایران همزمان که در کار دفاعی به پختگی و بلوغ رسیده، در خط حمله هم چنین توانی را از خود نشان دهد اما پورژه فوتبال تهاجمی با ویلموتس به ثمر ننشست تا اسکوچیچ جای او را بگیرد. با این حال همانطور که گفته شد کرونا اجازه نداده اهالی فوتبال با تفکرات اسکوچیچ آشنا شوند و شناخت کاملی نسبت به بازی های تیم ملی داشته باشند که ایران با اسکوچیچ چطور تیمی است؟

تاکتیک خط دفاعی ایران عوض شده نه بازیکنان

مجددا اظهارات اسکوچیچ را مرور می کنیم. او در واکنش به سوالی درباره درخشش مهدی طارمی در پورتو که نوید روزهای خوبی را در تیم ملی ایران می دهد می گوید: باید بگویم که لژیونرهای خیلی خوبی داریم، مخصوصاً در خط حمله و بین مهاجمان. نقطه ضعف ما بیشتر در خط دفاع است و باید آنجا را پوشش دهیم.

به خط دفاعی بر می گردیم؛ جایی که اسکوچیچ از حضور در تیم ملی نفرات جدیدی را به نسبت دوران کارلوس کی روش دعوت نموده اما به طور کلی شاکله خط دفاعی همان نفراتی است که در گذشته هم توسط کی روش دعوت شده بودند: میلاد محمدی، عارف غلامی، صادق محرمی، محمد حسین کنعانی زادگان، شجاع خلیل زاده، مجتبی نجاریان، مرتضی پورعلی گنجی، سید مجید حسینی و سیامک نعمتی و مهدی شیری.

بازیکنانی که در دو ملاقات محبت آمیز با ازبکستان و بوسنی به میدان رفتند عمدتا کسانی بودند که در دوره کی روش هم در تیم ملی حضور ثابتی داشتند اما نمی توان از علاقه اسکوچیچ برای استفاده از شجاع خلیل زاده و همینطور صادق محرمی چشم پوشی کرد. به خصوص که اسکوچیچ در یک بازی از سه مدافع مرکزی یعنی خلیل زاده، پورعلی گنجی و کنعانی زادگان به صورت مشترک بهره برد.

علاوه بر این پست هافبک و به خصوص هافبک دفاعی هم تغییراتی شکل گرفته و در حال حاضر اسکوچیچ در حال آزمایش زوج های مناسب برا این پست است؛ بازیکنانی مانند احمد نوراللهی، احسان حاج صفی، امید نورافکن، سعید عزت اللهی و ... در غیاب بازیکنی مانند امید ابراهیمی که از پدیده های ایران در جام جهانی بود.

تفکرات اسکوچیچ نشان می دهد او به دنبال ساختن ترکیبی جدید به خصوص در بخش تدافعی تیم ملی است که به علت تغییرات به وجود آمده، اشتباهاتی را هم در این دو بازی مرتکب شده اند که می تواند نشانه ای ناهماهنگی و عدم شناخت متقابل بازیکنان از همدیگر باشد.

ضعف لژیونرهای تدافعی در برابر بازیکنان تهاجمی

اما یک نکته مهم این است که بازیکنان تدافعی ایران در این سال ها به اندازه بازیکنان تهاجمی نتوانستند راهی اروپا شوند و در تیم های خارجی خود دیده شوند. در حالی که در پست های تهاجمی بازیکنانی مانند طارمی، آزمون، جهانبخش، رضایی، قلی زاده و ... حضور دارند، فقط بازیکنانی مانند میلاد محمدی، صادق محرمی و سیدحسین حسینی به عنوان بازیکنان تدافعی در تیم هایی غیر از لیگ قطر به میدان می فرایند که باز هم پیروزیت بازیکنان تهاجمی را در پست های خود نشان نداده اند.

برای درک بهتر از آنچه در تفکرات اسکوچیچ می گذرد باید به انتظار نشست تا ایران بازی های بیشتری را انجام دهد و معین شد این سرمربی کروات چه انتظاری از تیمش در بخش تدافعی دارد اما در عین حال اشاره اسکوچیچ به رجحان خط حمله ایران به نسبت خط دفاعی موضوع عجیبی است چرا که تا قبل از این ایران صاحب خط دفاعی بسیار خوب و باکیفیتی بود و حتی در مقطعی تنها تیم بدون گل خورده در انتخابی جام جهانی بود.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 45621

به "از تیم کی روش تا اسکوچیچ؛ خط دفاعی ایران ضعیف شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از تیم کی روش تا اسکوچیچ؛ خط دفاعی ایران ضعیف شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید