امکان غنی سازی پاستیل با کلسیم و ویتامین D

به گزارش بلاگ پو، پژوهشگران صنایع غذایی با انجام یک مطالعه عنوان کردند که می توان پاستیل را با کلسیم و ویتامین D غنی سازی کرد، به صورتی که ویژگی های حسی آن مانند طعم، رنگ و ... تغییری نکند.

امکان غنی سازی پاستیل با کلسیم و ویتامین D

به گزارش خبرنگاران، در سال های اخیر دریافت کافی ویتامین D به مسئله ای مهم و اساسی تبدیل شده است. چرا که این ویتامین نقش مهمی در جذب کلسیم و فسفر و انتقال آن ها به استخوان ها دارد. بعلاوه آنالیز ها حاکی از نقش ویتامین D در سایر بیماری ها است.

با توجه به این که تامین اندازه مورد احتیاج این ویتامین، به سادگی امکان پذیر نیست، در سال های اخیر، فراوری محصولات غذایی غنی شده با ویتامین D، مورد توجه نهاده شده است.

بر همین اساس پژوهشگران صنایع غذایی با انجام یک مطالعه امکان غنی سازی پاستیل با کلسیم و ویتامین D را مورد آنالیز قرار دادند.

برای انجام این مطالعه ویتامین D به صورت پودری و بعلاوه کربنات کلسیم، با غلظت های مختلف به فرمولاسیون پاستیل اضافه شدند و ویژگی های حسی آن از نظر رنگ، طعم، بافت و پذیرش کلی و بعلاوه ویژگی های بافتی پاستیل ها از نظر سختی، پیوستگی و قابلیت جویدن در طی 60 روز نگهداری، مورد ارزیابی نهاده شد.

آنالیز های این مطالعه نشان داد که استفاده از غلظت های مختلف کلسیم اثر معناداری بر افزایش خواص شیمیایی، خواص بافتی و کاهش ویژگی های حسی رنگ و طعم پاستیل داشت.

بعلاوه استفاده از غلظت های مختلف ویتامین D اثر معنی داری درخواص شیمیایی، خواص بافتی، ویژگی های حسی و ... در مقایسه با نمونه شاهد نداشت.

پژوهشگران این مطالعه بر اساس آنالیز های این مطالعه می گویند: پاستیل های غنی شده با کلسیم و ویتامین D اختلاف معنی داری با نمونه شاهد نداشتند و دوره نگهداری از آن ها نیز کاهش نشان نداد.

این محققان معتقدند که می توان پاستیل را به وسیله کلسیم و ویتامین D غنی کرد و از خواص سلامت بخش آن استفاده کرد، بدون این که اثر نامطلوبی بر خواص حسی محصول داشته باشد.

در انجام این مطالعه شیما رهبری نژاد، شیلا برنجی و لیلا ناطقی؛ پژوهشگران گروه صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا، با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته های این مطالعه زمستان امسال، به صورت مقاله علمی با عنوان آنالیز امکان غنی سازی پاستیل با کلسیم و ویتامین D3 در نشریه پژوهش های صنایع غذایی منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 60844

به "امکان غنی سازی پاستیل با کلسیم و ویتامین D" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان غنی سازی پاستیل با کلسیم و ویتامین D"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید