بازدید مجازی از بقایای استحکامات دیوار عظیم گرگان فراهم شد

به گزارش بلاگ پو، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان، احمد تجری امروز پنجشنبه 10 مهرماه 99 با اعلام این خبر گفت: در راستای مستندسازی و مستند نگاری دیوار عظیم گرگان و ارائه خدمات گردشگری به بازدیدکنندگان ایرانی و غیر ایرانی در شرایط بحران شیوع ویروس کرونا، امکان بازدید مجازی و تصویری از این اثر تاریخی فراهم می گردد.

بازدید مجازی از بقایای استحکامات دیوار عظیم گرگان فراهم شد

او اضافه کرد: علاقه مندان می توانند با استفاده از ابزارهای دیجیتال رایانه ای از بقایای استحکامات دفاعی و ساختارهای معماری حاصل از کاوش های باستان شناسی دیوار عظیم گرگان و مواد فرهنگی مکشوفه بازدید نمایند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان بابیان این که این پروژه با کوشش اداره کل استان و با همکاری پایگاه دیوار عظیم گرگان و با هماهنگی اداره کل امور پایگاه های میراث جهانی و ملی و مشارکت یکی از شرکت های دانش بنیان در حوزه میراث فرهنگی در حال اجراست، اعلام نمود: این پروژه با تصویربرداری سه بعدی، تور مجازی و ایجاد موزه مجازی از ساختارهای معماری و مواد فرهنگی مکشوفه، تهیه نماهنگ، طراحی و راه اندازی وبگاه اختصاصی، طراحی و ایجاد کانال مجازی اختصاصی، جمع آوری اسناد و مدارک تاریخی فرهنگی برای معرفی ظرفیت های قلمرو دیوار عظیم گرگان به زبان فارسی و انگلیسی در راستای تحقق اهداف پژوهشی، تبلیغاتی، راهنمای گردشگری و... در دستور کار نهاده شد.

او اظهار کرد: برای اجرای اهداف و برنامه های پیش بینی شده از ردیف اعتبارات تخصیصی سفر دولت تدبیر و امید به استان گلستان از محل اعتبارات سال 1398 مبلغ یک میلیارد ریال به صورت پیمانی (اسناد خزانه اسلامی) برای اجرای پروژه تأمین اعتبارشده است.

تجری اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک و بعد از تکمیل طرح های راهبردی و مدیریت جامعه قلمروی دیوار عظیم گرگان و با همکاری همه مردم و دستگاه های اجرایی ذی ربط، شاهد تحقق توسعه گردشگری پایدار و ثبت این اثر باشکوه در فهرست میراث جهانی و بهره وری فرهنگی اجتماعی و مالی در سطح استان گلستان و کشور با همه امکانات مورد احتیاج برای ارائه خدمات به گردشگران ایرانی و غیر ایرانی باشیم.

دیوار عظیم گرگان یکی از ارزش های فرهنگی تاریخی ناشناخته از دوره امپراتوری ساسانی در حوزه فرهنگی شمال شرق ایران است که در گستره جغرافیایی سیاسی استان گلستان واقع شده است.

در آنالیز های باستان شناسی اجرا شده تا به امروز 200 کیلومتر از جهت دیوار عظیم گرگان به همراه تأسیسات وابسته شامل خندق، کوره های آجرپزی، سد خاکی، کانال های آب رسانی، 38 قلعه و برج های نگهبانی متصل به دیوار و بیش از 25 قلعه شهر در حاشیه جنوبی دیوار عظیم گرگان و محوطه های باستانی فراوانی از دوره های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در قلمرو دیوار عظیم گرگان شناسایی شد که بسیار ارزشمند است.

دیوار عظیم گرگان با جهت غربی شرقی حدفاصل کرانه های شرقی دریای کاسپین در شمال شهر گمی شان تا صخره های بیلی کوه در محدوده پارک ملی گلستان واقع شده است. دیوار عظیم گرگان به همراه تأسیسات وابسته با شماره 2345 در تاریخ 24/04/1378 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: گردشبان
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 35320

به "بازدید مجازی از بقایای استحکامات دیوار عظیم گرگان فراهم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید مجازی از بقایای استحکامات دیوار عظیم گرگان فراهم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید