بایدها و نبایدهای مقابله با استرس کرونا

به گزارش بلاگ پو، شیوع ویروس کرونا با توجه به گستردگی و انتقال سریع این بیماری منجر به استرس بسیاری از مردم شده و این در حالی است که به گفته پزشکان خود استرس عاملی برای خطر افزایش ابتلا به این بیماری است.

بایدها و نبایدهای مقابله با استرس کرونا

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا از ایلام، در این زمینه بسیاری از روانشناسان عمومی و بالینی بر لزوم مدیریت استرس و و تلاش مردم برای ارتقا وحفظ سلامت روان آنها تاکید دارند.

مدیرکل بهزیستی ایلام در این زمینه با توجه به شیوع ویروس کرونا و رواج اضطراب بین مردم بر ضرورت مدیریت استرس و جدی دریافت این مساله تاکید کرد.

زهرا همتی اضافه کرد: با ورود ویروس کرونا وقایع آینده برای هیچکس قابل پیش بینی نیست بنابراین با شرایط بحرانی روبه رو هستیم و بطور طبیعی افراد دچار استرس می شوند.

وی با بیان اینکه علایم بروز استرس در افراد متفاوت است، گفت: برخی ممکن است استرس در آنها با علایمی همچون سردرد، بی اشتهایی و اختلالات گوارشی شدید همراه بوده و یا علایم روانی نظیر ناامیدی، خشم و پرخاشگری داشته باشند.

بایدهای مقابله با استرس کرونا از عدم پیگیری اخبار منفی تا پرورش فکر سالم

وی اظهار کرد: در چنین شرایطی ابتدا باید پذیرفت که اضطراب در مواقع بحران طبیعی بوده و آنرا مساله ای بزرگ و غیرقابل پذیرش ندانیم.

مدیرکل بهزیستی ایلام گفت: یکی از این راه حلها دوری از موقعیت های استرس زا مثل پیگیری اخبار منفی در موضوع کرونا از رسانه های غیر رسمی است که مردم در شرایط کنونی باید به این مساله توجه ویژه داشته باشند.

وی بیان نمود: از طرفی مردم در این موقعیت باید احساسات خود را ابراز کرده و از بیان احساسات شرمی نداشته باشند به عنوان نمونه اگر احساس گریه یا خشم دارند آنرا بروز کنند.

همتی اظهار کرد: باید پذیرفت که همه چیز در کنترل ما نیست و رخدادهایی وجود دارند که خارج از کنترل انسان است و مردم باید آنرا قبول داشته و به عنوان یک مساله واقعی و اجتناب ناپذیر قبول کنند.

وی گوش دادن به موسیقی، دیدن فیلم، نیایش و عبادت، استراحت کامل و روش های آرام سازی مثل نفس عمیق کشیدن را از جمله راه حلهای استفاده شده برای مواقع بروز استرس مطرح نمود.

این روانشناس معتقد است: از طرفی مردم باید این مساله را باور داشته باشند که کرونا اولین و آخرین بیماری واگیردار نیست و نظیر این بیماری هم در گذشته وجود داشته و ممکن است در آینده نیز رخ دهد.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید بجای پذیرش افکار ناسالم نظیر ناچیز انگاری و فاجعه انگاری بدنبال پرورش و جایگزینی افکار سالم در ذهن خود باشند، گفت: فکر سالم به این معنی است که در عین حالی که خطر بیماری باید جدی گرفته شود با اقدام های پیشگیرانه اصولی و توصیه های بهداشتی می توان از خود و خانواده محافظت کرد.

نبایدهای مقابله با استرس کرونا | تصمیمات مهم را در زمان اضطراب نگیرید

مدیرکل بهزیستی ایلام در خصوص اقدام هایی که نباید در زمان استرس انجام داد، گفت: اگر کسی از اطرافیان دچار استرس شده است نباید برچسب بیمار روانی به او بزنیم و او را با توجه به موقعیتی که دارد بیشتر از گذشته درک کنیم.

وی گفت: از طرفی تصمیمات مهم در مواقع داشتن استرس به هیچ وجه گرفته نشود و به مسایلی که منبع اضطراب را افزایش می دهند نباید توجهی کرد.

وی توصیه کرد: مدت زمانی که فرد باید در خانه بماند باید مدیریت شده و با انجام کارهای مفید غنی سازی شود.

نگرانی ها تبدیل به راه حل شوند

مدیرکل بهزیستی ایلام گفت: در شرایط بروز استرس به علت موقعیت های بحرانی نظیر شیوع کرونا باید نگرانی ها را کاهش داد و سعی شود آنها را تبدیل به راه حل و فرصت کرد به عنوان نمونه اگر ما نگران شیوع بیماری در بین اعضا خانواده هستیم در مقابل چه راه حلی برای کاهش آن داریم بدین معنی که توجه معطوف راه حلها شود.

همتی اضافه کرد: در این موقعیت در عین تلاش برای کاهش نگرانی و غنی سازی مناسب زمان از کارهایی مثل کتاب خواندن، فیلم نگاه کردن، مرور خاطرات شیرین و ورزش کردن استفاده کرد.

صدای مشاور بهزیستی ایلام یاریگر مردم در مواقع استرس و بحران

مدیرکل بهزیستی ایلام بیان نمود: با وجود راه حلهای ارایه شده چنانچه افراد همچنان دچار استرس شدید هستند صدای مشاور بهزیستی ایلام به شماره 1480 آماده پاسخگویی و ارایه مشاوره به عموم است.

همتی گفت: با توجه به تنش ها و اضطراب های ناشی از ویروس کرونا مدت زمان فعالیت خط 1480 از ساعت 8 تا 22 ادامه دارد و عموم مردم بصورت رایگان از سراسر استان می توانند با تماس با این خط مشاوره های لازم را دریافت کنند.

ویروس کرونا از اوایل دی ماه در ووهان واقع در استان هوبی چین پدیدار شد و تا به امروز علاوه بر کشورهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، اروپا، قاره های آفریقا، اروپا و اقیانوسیه را هم تحت تاثیر قرار داده است.

ایران نیز از ویروس کرونا در امان نماند و نخستین مورد بیماری 30 بهمن ماه در قم شناسایی شد.

کرونا ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و عطسه، سرفه، دست دادن و روبوسی از جمله راه های انتقال آن است.

پزشکان توصیه می کنند که افراد علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و نیز حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام، تعداد بیماران مبتلا به کرونا در ایلام روز گذشته با هشت مورد مثبت جدید به 77 نفر رسید.

به گفته دکتر محمد کریمیان، از این تعداد 40 بیمار بهبود یافته، 31 نفر بستری و قرنطینه و 6 نفر نیز فوت کرده اند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 21788

به "بایدها و نبایدهای مقابله با استرس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدها و نبایدهای مقابله با استرس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید