آنالیز طول عمر باتری پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو؛ خوب، اما عالی نه

به گزارش بلاگ پو، پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو نوترین پرچم داران گوگل به حساب می آیند که این بار با ظاهری کاملا نو و قابلیت های فراوان راهی بازار شدند. در این مطلب به آنالیز طول عمر باتری پیکسل 6 و مدل پرو می پردازیم تا ببینیم در این زمینه عملکرد پرچم دارهای شرکت آمریکایی چگونه است.

آنالیز طول عمر باتری پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو؛ خوب، اما عالی نه

پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو را می توان یکی از برترین پرچم دارهای سال 2021 دانست که شاید از لحاظ قدرت سخت افزاری در مقایسه با برترین های بازار خیلی عملکرد خوبی ندارند اما با این حال با توجه به اینکه از لحاظ نرم افزاری خیلی بهینه هستند، عملکردی نزدیک به پرچم داران قدرتمند دارند و این خوب ارزیابی می گردد. گوگل در طراحی این گوشی های تازه خود هر آنچه از فناوری می دانست پیاده کرد. از جمله می توان به دوربین های قدرتمند، طراحی خوب و مجذوب نماینده، تراشه نسبتا قدرتمند، تجربه نرم افزاری عالی و بسیاری قابلیت های دیگر اشاره نمود.

بیشترین توجه سال جاری به پردازنده ای شده که درون این گوشی ها قرار گرفته است. در رابطه با تنسور صحبت می کنیم که اگرچه موضوع بحث ما در این مطلب نیست اما اشاره ای کوتاه به آن خواهیم داشت. گوگل تنسور تراشه ای است که به وسیله لیتوگرافی 5 نانومتری سامسونگ فراوری شده است اما قدرت پردازشی و گرافیکی آن در حد و میزان های برترین های موجود یعنی اگزینوس 2100، اسنپدراگون 888 و طبیعتا A15 اپل نیست.

با این حال بهره مندی از 8 هسته سخت افزاری که دو هسته آن را Cortex-X1 قدرتمند با فرکانس 2.8 گیگاهرتز تشکیل می دهد برای یک پردازنده کافی است تا بتوانیم آن را برای رسیدگی به تمام کارهایی که باید انجام دهیم کافی بدانیم. البته مشکل دقیقا از جایی شروع می گردد که به هسته های بعدی می رسیم. در حال حاضر بسیاری از شرکت ها برای اینکه توان سخت افزاری و پردازشی گوشی اشان افزایش پیدا کند، هسته های دوم و سوم را کمی قدرتمندتر انتخاب می نمایند. مثلا در اسنپدراگون 888، بعد از Cortex-X1، هسته های Cortex-A78 به کار گرفته شده اند که فوق العاده در امر پردازشی قدرتمند هستند. اما گوگل به عنوان هسته های دوم از دو هسته Cortex-A76 با فرکانس 2.25 گیگاهرتز استفاده نموده است که مربوط به سال 2018 می شوند. 4 هسته دیگر هم طبق معمول از نوع Cortex-A55 و به عنوان هسته های کم مصرف به کار گرفته شده اند.

همان طور که گفته شد، موضوع بحث ما در این مطلب قدرت پردازشی نیست ولی تا حد زیادی به آن مربوط می گردد. در این مطلب می خواهیم به آنالیز طول عمر باتری پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو بپردازیم تا ببینیم گوگل تا چه میزان توانسته است از این لحاظ، پرچم دارهای خود را برای رقابت با برترین های بازار مجهز کند. اما قبل از اینکه این موضوع را آنالیز کنیم، می پردازیم به ظرفیت باتری پیکسل ها و تغییری که پرچم دارهای این شرکت طی سال های اخیر داشته اند.

آنالیز تغییرات انجام شده در ظرفیت باتری پیکسل ها از سال 2019 تا به امروز

گوگل از سال 2019 که سری پیکسل 4 را رونمایی کرد، مشکلاتش شروع شد. از مشکلاتی که درگیر همین سری شد گرفته تا سال 2020 که اصلا خبری از پرچم دار شایسته رقابت با برترین ها از سوی این شرکت عرضه نشد. فقط پیکسل 5 را شاهد بودیم که آن هم از پردازنده اسنپدراگون 765G به عنوان قلب تپنده بهره می برد و بنابراین نمی شد از آن به عنوان یک پرچم دار یا حتی پرچم دار ارزان یاد کرد. از طرفی نمی شد آن را میان رده قدرتمند هم خطاب کرد چون در بازه قیمتی 700 دلار، بودند محصولاتی که پرچم دار به حساب می آمدند؛ مثل وان پلاس 8T یا وان پلاس 8، گلکسی S20 فن ادیشن.

گوگل تصمیم گرفت بیشتر تمرکز خود را روی ساخت گوشی هایی قرار دهد که از لحاظ قیمتی در بازه مبه وسیلهی قرار دارند تا بتواند از این طریق توجه بیشتریت جامعه را به خود جلب کند. اما این طور نشد و برعکس، کاربران بیشتر از گوشی های این شرکت دور شدند چون در آن بازه قیمتی گوشی های بهتری وجود داشتند. اما سال 2019 سری پیکسل 4 که به عنوان پرچم دار شرکت آمریکایی راهی بازار شدند از لحاظ طول عمر باتری عملکرد فوق العاده ضعیفی داشتند و اصلا نمی شد روی آن ها حساب کرد. این فرایند در سال بعد یعنی 2020 اندکی بهتر شد و در سال 2021 با ورود سری پیکسل 6 بهتر و بهتر هم شد. شما می توانید مقایسه ظرفیت باتری این گوشی ها را در زیر مشاهده کنید.

نام گوشیمیزان نمایشگرظرفیت باتری
پیکسل 6 پرو6.7 اینچ - 1080P - با رفرش ریت 120 هرتز5003 میلی آمپر ساعت
پیکسل 66.4 اینچ - 1080P - با رفرش ریت 90 هرتز4614 میلی آمپر ساعت
پیکسل 56.0 اینچ - 1080P - با رفرش ریت 90 هرتز4080 میلی آمپر ساعت
پیکسل 5a6.3 اینچ - 1080P - با رفرش ریت 60 هرتز4680 میلی آمپر ساعت
پیکسل 4XL6.3 اینچ - 1440P - با رفرش ریت 90 هرتز3700 میلی آمپر ساعت
پیکسل 45.7 اینچ - 1080P - با رفرش ریت 90 هرتز2800 میلی آمپر ساعت

با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت، پیکسل 6 پرو حداقل روی کاغذ با برترین های بازار نظیر آیفون 13 پرو مکس و گلکسی S21 اولترا قابل مقایسه است که هر دو عملکرد فوق العاده خوبی در این زمینه دارند و جزء برترین ها به حساب می آیند. با این حال حتی اگر در عمل هم پیکسل 6 پرو نتواند با این دو گوشی رقابت کند، باز هم باتری با چنین ظرفیتی شروع خوبی محسوب می گردد برای گوگل که می خواهد از سال جاری به صورت جدی فعالیت خود را در زمینه سخت افزار شروع کند.

می پردازیم به طول عمر باتری پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو تا ببینیم این دو در انجام کارهای روزمره نظیر وب گردی، تماشای ویدیو. از یوتیوب و انجام بازی چه عملکردی از خود به نمایش می گذارند. همان طور که می دانید، این تست ها در سه بخش یاد شده آن قدری ادامه پیدا می نمایند که گوشی خاموش گردد. در نهایت میزانی که به دست می آید، عملکرد باتری گوشی در آن بخش را نشان می دهد. با وب گردی شروع می کنیم.

تست طول عمر باتری پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو در وب گردی

نام گوشیتست وب گردی با رفرش ریت 120 هرتزتست وب گردی با رفرش ریت 90 هرتز
پیکسل 6 پرو13 ساعت و 13 دقیقهداده ای در دسترس نیست
پیکسل 6داده ای در دسترس نیست14 ساعت و 8 دقیقه
آیفون 13 پرو مکس18 ساعت و 52 دقیقهداده ای در دسترس نیست
آیفون 13 پرو14 ساعت و 44 دقیقهداده ای در دسترس نیست
گلکسی S21 اولترا14 ساعت و 43 دقیقهداده ای در دسترس نیست
گلکسی S21 پلاس10 ساعت و 50 دقیقهداده ای در دسترس نیست
گلکسی S217 ساعت و 47 دقیقهداده ای در دسترس نیست
وان پلاس 9 پرو11 ساعت و 29 دقیقهداده ای در دسترس نیست
وان پلاس 911 ساعت و 29 دقیقهداده ای در دسترس نیست

همان طور که مشاهده می کنید، در تست وب گردی پیکسل 6 پرو حتی از پیکسل 6 هم امتیاز کمتری کسب کرد که بسیار جالب به نظر می رسد. این نشان می دهد حتی ظرفیت کمتر باتری هم لزوما علت نمی گردد که عملکرد یک گوشی در تست باتری ضعیف تر باشد. البته در ثبت چنین امتیازی نباید تأثیر نمایشگر 1080P و رفرش ریت 90 هرتزی پیکسل 6 را نادیده بگیریم. این در حالی است که پیکسل 6 پرو در رفرش ریت 120 هرتز و با کیفیت 1440P توانست تا این میزان روشن بماند و این در نوع خود بسیار عالی است.

البته تفاوت بین این دو خیلی زیاد نیست و عملکرد هر دو گوشی بالاتر از حد مبه وسیلهی است که غالبا در این آنالیز ها در نظر گرفته می گردد ولی در مقایسه با گوشی های برتر بازار اصلا قابل قبول نیست. برای مثال گلکسی S21 اولترا در این تست توانست 14 ساعت و 43 دقیقه روشن بماند و آیفون 13 پرو مکس هم که اصلا قابل دسترسی نیست. اما وان پلاس 9 و 9 پرو توانستند امتیاز خوبی را به دست بیاورند تا بدین ترتیب پیکسل 6 پرو چیزی این دو گوشی چینی و گلکسی S21 اولترا دسته بندی کنیم. پیکسل 6 هم اگرچه روی رفرش ریت 90 هرتز واقع شده است و نباید آن را با این گوشی ها مقایسه کرد اما با این حال برای کسی که آن را خریداری می نماید، 14 ساعت و 8 دقیقه خوب ارزیابی می گردد. آیفون 13 پرو هم به عنوان تازهترین نماینده اپل، از لحاظ طول عمر باتری عملکرد بسیار خوبی دارد که طبق گفته های اپل این عملکرد خوب را تا حد زیادی مدیون تراشه ای است که درون آن ها به عنوان قلب تپنده فعالیت می نماید.

تست طول عمر باتری پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو در تماشای ویدیو از یوتیوب

نام گوشیتست وب گردی
پیکسل 6 پرو9 ساعت و 10 دقیقه
پیکسل 611 ساعت
آیفون 13 پرو مکس10 ساعت و 23 دقیقه
آیفون 13 پرو8 ساعت و 26 دقیقه
گلکسی S21 اولترا8 ساعت و 52 دقیقه
گلکسی S21 پلاس8 ساعت و 27 دقیقه
گلکسی S217 ساعت و 36 دقیقه
وان پلاس 9 پرو9 ساعت و 16 دقیقه
وان پلاس 99 ساعت و 16 دقیقه

دومین تست، تماشای بدون وقفه ویدیو از یوتیوب است که البته وب سایت منبع از رفرش ریت دستگاه ها در این تست جزئیات خاصی منتشر نکرد اما می توانیم حدس بزنیم که رفرش ریت تمام این دستگاه ها روی 60 هرتز واقع شده است چون در یوتیوب از رفرش ریت 120 هرتز پشتیبانی نمی گردد بنابراین قرار دادن رفرش ریت روی میزانی بیش از 60 هرتز در واقع بی فایده خواهد بود.

در این آنالیز متوجه شدیم که گوگل در یک سری از بخش ها واقعا بهبودی هایی در نظر گرفته است. مثلا عملکرد گوشی های این شرکت شاید در وب گردی قابل مقایسه با برترین های بازار نبوده باشد اما در تماشای ویدیو از یوتیوب، پیکسل ها عالی عمل کردند و توانستند امتیاز فوق العاده ای ثبت نمایند. برای مثال پیکسل 6 با باتری 4616 میلی آمپر ساعتی خود توانست بیشترین امتیاز را در این تست کسب کند و در رتبه نخست قرار بگیرد. پیکسل 6 پرو هم توانست بالاتر از آیفون 13 پرو، گلکسی S21 پلاس و حتی گلکسی S21 اولترا قرار بگیرد. این در حالی است که گلکسی S21 اولترا یا به طور کلی گوشی های سامسونگ در این تست همواره عملکرد عالی داشتند.

تست باتری در انجام بازی سنگین

نام گوشیتست بازی در رفرش ریت 60 هرتزتست بازی در رفرش ریت 90 هرتزتست بازی در رفرش ریت 120 هرتز
پیکسل 6 پروداده ای در دسترس نیستداده ای در دسترس نیست4 ساعت و 19 دقیقه
پیکسل 6داده ای در دسترس نیست6 ساعت و 7 دقیقهداده ای در دسترس نیست
آیفون 13 پرو مکسداده ای در دسترس نیستداده ای در دسترس نیست10 ساعت و 29 دقیقه
آیفون 13 پروداده ای در دسترس نیستداده ای در دسترس نیست8 ساعت و 5 دقیقه
گلکسی S21 اولترا8 ساعت و 40 دقیقهداده ای در دسترس نیست5 ساعت و 3 دقیقه
گلکسی S21 پلاس8 ساعت و 36 دقیقهداده ای در دسترس نیست6 ساعت و 5 دقیقه
گلکسی S217 ساعت و 9 دقیقهداده ای در دسترس نیست4 ساعت و 14 دقیقه

در نهایت می رسیم به تست انجام بازی که بیشترین فشار را روی گوشی وارد می نماید و در بیشتر مواقع بیشترین تأثیر را در خالی شدن شارژ ایفا می نماید. وقتی به انجام یک بازی می پردازید، گرافیک، پردازنده، رم و به طور کلی هرآنچه فکر کنید در گوشی مشغول به کار می گردد و در بیشتر مواقع به خاطر همین فعالیت همه جانبه است که گوشی داغ می گردد و در نتیجه شارژ باتری هم سریع تر خالی می گردد.

در این تست، تقریبا می توانیم بگوییم پیکسل ها ناامیدنماینده ظاهر شدند. به خصوص پیکسل 6 پرو که در واقع می توان گفت اصلا نباید در رفرش ریت 120 هرتز با آن به انجام بازی بپردازید چون فقط کافی است یک ساعت این کار را انجام دهید تا در طول روز و برای انجام سایر کارهای خود قطعا به شارژ مجدد احتیاج پیدا کنید. پیکسل 6 باز هم در این تست عملکرد بهتری از مدل پرو از خود به نمایش گذاشت و امتیاز 6 ساعت و 7 دقیقه را به ثبت رساند که مناسب ارزیابی می گردد. اما کافی است به امتیازاتی که گوشی هایی نظیر گلکسی S21 اولترا و آیفون 13 پرو مکس آن هم در رفرش ریت 120 هرتز کسب کردند نگاهی بیندازید تا متوجه عملکرد فاجعه بار پیکسل 6 پرو به عنوان برترین گوشی گوگل شوید. گوشی هوشمندی که قرار است حتی در سال 2022 هم با برترین های بازار مقابله کند و به نظر می رسد هیچ شانسی در این زمینه نخواهد داشت.

نتیجه گیری

به صورت کلی، از عملکرد پیکسل ها در شارژدهی باتری نسبتا رضایت داریم. طول عمر باتری پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو نه آن قدری زیاد است که بخواهیم بگوییم این دو گوشی فراتر از انتظار ظاهر شده اند، نه آن قدر کم که از آن ها ناامید شویم. آنچه در این رابطه می توان گفت، دقیقا همان عبارت رضایت بخش است. اما آنچه بیشتر از همه ما را شگفت زده کرد، عملکرد پیکسل 6 به عنوان پرچم دار ارزان قیمت تر گوگل بود. محصولی که از یک باتری 4600 میلی آمپر ساعتی بهره می برد اما در تمامی تست ها بهتر از پیکسل 6 پرو ظاهر شد.

با این حال هر دو گوشی گوگل در این تست ها طوری نشان دادند که بتوانیم با اطمینان بگوییم می توانید از آن ها در طول روز بهره ببرید بدون اینکه نگران باشید در نهایت شما را مجبور می نمایند در پی شارژر بگردید و در تست باتری، دقیقا همین موضوع است که اهمیت دارد. اینکه گوشی بتواند حداقل یک روز را دوام داشته باشد و خوشبختانه پیکسل ها دقیقا این خواسته را عملی کردند.

طبیعتا عملکرد این گوشی ها بهتر از گلکسی S21 اولترا یا آیفون 13 پرو مکس نیست. اما انتظار هم نداشتیم که این طور باشد. گوگل بعد از سال ها، بار دیگر فعالیت خود را در زمینه فراوری گوشی پرچم دار، به آن صورت که باید شروع کرد و نمی توانیم انتظار داشته باشیم در همین ابتدای کار، در تمامی بخش ها بهتر از شرکت هایی ظاهر گردد که چندین سال است به صورت تخصصی در این زمینه مشغول به کار هستند.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا فکر می کنید پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو با در نظر گرفتن امتیازات ویژه ای که گوگل برای آن ها مد نظر دارد، انتخاب خوبی به عنوان پرچم دار به حساب می آیند یا ترجیح می دهید از گوشی های دیگری برای کارهای خود بهره ببرید؟

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 آذر 1400 بروزرسانی: 13 آذر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 57534

به "آنالیز طول عمر باتری پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو؛ خوب، اما عالی نه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز طول عمر باتری پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو؛ خوب، اما عالی نه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید