آنالیز 122 اولویت در دستور کار شورای پژوهشی سازمان پژوهش نهاده شد
به گزارش بلاگ پو، تهران (پانا) - جلسه شورای پژوهشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با حضور معاون وزیر به آنالیز مباحث و موضوعات پژوهشی این سازمان و نحوه اجرای آن ها اختصاص یافت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در ابتدای این جلسه، حسن ملکی، معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن تبریک میلاد امام حسن مجتبی(علیه السلام) بیان نمود: امام حسن مجتبی(علیه السلام) به کریم اهل بیت معروف هستند و باید، مسئله کرامت، بزرگی و بزرگواری را به عنوان صفت اخلاقی بزرگ از این امام همام پاس بداریم و در وجود و زندگیمان تقویت کنیم. در منظومه اخلاقی اسلامی ما، کرامت به مثابه یک خورشید می درخشد زیرا هر کس کریمانه تربیت گردد، از خود و جامعه ای که در آن زندگی می نماید، صیانت می نماید.
وی اضافه کرد: عزت میوه درخت کرامت است. اگر کرامت در وجود کسی نباشد، نباید به دنبال عزت بگردد زیرا ریشه وجود ندارد. کرامت باعث استقامت روح و روان و بخشش و سخاوتمندی می گردد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: انسانی که کریمانه تربیت نگردد ممکن است با یک رویداد کوچک خود را ببازد و خسران ببیند. امیدوارم که خداوند کمک کند تا ما نیز همانند آن امام همام کریمانه زیستن را در زندگی بیاموزیم و پیش ببریم.
آنالیز 122 اولویت پژوهشی
علی محبی معاون برنامه ریزی درسی و فراوری بسته های تربیت و یادگیری اظهارداشت: ما نزدیک به 122 اولویت پژوهشی داریم که خروجی برنامه ششم و سال 1400 است. این مباحث چند دسته هستند که هر کدام متعلق به دفاتر مختلف سازمان است.
ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز در این بخش گفت: ابتدا باید اولویت های پژوهشی سازمان را در این جلسه به تصویب برسانیم و سپس در قالب یک فراخوان برای دانشگاه ها و مراکز ارسال کنیم تا هر کس بر مبنای چارچوبی که معین شده، بتواند با ما همکاری نمایند. در این راستا، ممکن است بعضی مباحث با رساله های دکتری همخوانی داشته باشد و می توان از آن ها استفاده کرد.
افشار بهمنی، مدیرکل تألیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش، گفت: از آنجایی که عناوین اولویت های پژوهشی از دل برنامه های سال 1400 احصاء شده، فکر می کنم، اجرای آن گام بسیار بزرگی است و در این راستا ضروری است که چارچوب پروپزال و فراخوان را معین کنیم. زیرا شاید صرفاً با طرح موضوع، مخاطب نتواند با سفارش، خوب ارتباط برقرار کند. به نظرم اگر بتوانیم اهداف برنامه های درسی، طراحی دوره و ... را نیز در پیوست اولویت ها، منتشر کنیم، بهتر است زیرا سبب می گردد که دچار تفاسیر مختلف و غیرضروری نشویم.
علی محبی نیز در پاسخ بیان نمود: نکته ای که اشاره شد، به عنوان سند انتظار معروف است. به این معنا که در این سند به جز چارچوب علمی می توان، نکات مختلف دیگری را معین کرد و در فراخوان نوشت.
لزوم طبقه بندی موضوعات پژوهشی
محمد ابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نیز در ادامه جلسه، گفت: در خصوص، موضوعاتی که برای دفتر ما اولویت دارد، تنها کسانی می توانند وارد عمل شوند، که درگیر کار این حوزه بوده اند. یعنی در این حوزه، باید کسانی وارد شوند که در متن کار بوده باشند. در بخش دیگری نیز باید بین پژوهش های پایشی و پژوهش های انتزاعی که حالت عام تری دارند، تفاوت قائل شویم. ما باید در این راستا پرسش های پیشین را مطرح کنیم و بیان کنیم که به دنبال چه هستیم تا پایه اصلی کار کاملاً معین و واضح گردد.
حسن مظاهری، دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان بر توجه به ابعاد مختلف برنامه پژوهشی تأکید کرد و گفت: به نظر می رسد ضروری است که ما فرایند انجام پژوهش را کاملاً تعریف کنیم. به این معنا که آیا دریافت توسط هیات پژوهش انجام می گردد یا دفاتر وارد عمل می شوند؟ نکته دیگر این است که اگر بتوانیم برای هر کدام از عناوین، در حد چند پاراگراف بیان مسئله بنویسیم، کار بسیار خوبی است زیرا ما به دنبال کار ویژه ای هستیم. در واقع ما باید رویکرد خودمان را در این جهت معین کنیم. در بخش دیگری نیز بهتر است که چند نفر بر روی طبقه بندی موضوعات این پژوهش ها، کار نمایند.
حسین سوزنچی، مدیرکل تألیف کتاب های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری نیز بیان نمود: در جهت معین موضوعات، قرار بود که بعضی از عناوین این فهرست، خارج از سازمان کار گردد و بعضی نیز معیناً ناظر به فعالیت های درون سازمانی پیشنهاد شده است. با توجه به بحث های مفصلی که در جلسات داشتیم، ذهنیت این بود که برنامه ها از منظر سازمان پذیرفته شده باشد و ما باید برای هر کدام از عناوینی که در دفاتر انجام گردد، پروپزال ارائه دهیم تا مورد آنالیز قرار گیرد.
محبی در پاسخ به این مورد، گفت: کار شورای پژوهش این است که ابتدا اولویت های پژوهشی سازمان را یک جا آنالیز و مصوب کند. سپس در گام بعدی بخشی را که مربوط به دفاتر است، معین می کنیم و در این جهت پروپزال ها ارائه و در شورا آنالیز خواهد شد. همچنین بخشی که برون سپاری است، نیز در این جلسه معین می گردد اما در گام نخست ضروری است که تمام این موضوعات یکباره آنالیز گردد. فرایند انجام پژوهش نیز کاملاً در آیین نامه معین است.
قدسی احقر نیز بر لزوم معین کردن روش های پژوهش تأکید کرد و گفت: شاید لازم باشد که پروپزال ها را نیز معین کنیم زیرا بعضی از موضوعات کمی و بعضی کیفی هستند؛ وقتی موارد معین باشد هر کسی نمی تواند با سلیقه خود وارد عمل گردد. بنابراین ضروری است نحوه ارائه پروپزال نیز در شورا مورد نقد و آنالیز قرار گیرد و ویژگی های مهم، معین گردد.
اولویت های پژوهشی سازمان باید دقت علمی داشته باشد
ملکی در جمع بندی موارد مطرح شده، بیان نمود: بدیهی است، اولویت های پژوهشی سازمان، باید از دقت علمی و حساسیت های پژوهشی لازم برخوردار باشد و این اصلی است که ما از آن عدول نمی کنیم زیرا سازمان پژوهش پایه و بنای علمی دارد بنابراین فراخوان سازمان ما باید الگو باشد. اگر این اصل را بپذیریم، پیغام آن این است که ما عناوین پژوهشی که ذکر و اعلام می کنیم، باید از ابهامات به دور باشد و کاملاً پژوهشی باشد.
وی اضافه کرد: نکته دیگر این است که ما در این فراخوان باید معین کنیم کدام عناوین جزوء پژوهش های بنیادی هستند. قاعدتاً بخشی از پژوهش های ما می تواند بنیادی باشد زیرا این نوع پژوهش ها با مرز علم و دانش کار دارد. بخشی از پژوهش ها نیز کاربردی هستند که به دنبال پاسخ علمی برای مسائل روزمره است. ممکن است بعضی از مباحث نه بنیادی و نه کاربردی باشد و یک سری اقدام پژوهی هستند که پرداختن به آن ها نیز، عیبی ندارد. در واقع باید فراخوان را طبقه بندی ارائه کنیم تا شکل عام نداشته باشد. بعضی از عناوین ماهیت طراحی و برنامه ریزی دارند که باید جدا شوند. معتقدم در این زمینه احتیاجمند پالایش هستیم تا بتوانیم پژوهش های مهم که شایستگی انتشار در فراخوان ملی را داشته باشند، گزینش کنیم. در این جهت باید سامانه ای را در فضای مجازی ایجاد کنیم تا بتوانیم به انتشار فراخوان بپردازیم.
بهنام علوی مقدم، عضو هیات علمی سازمان نیز در ادامه جلسه پیشنهاد داد: یکی از اموری که سازمان می تواند به آن بپردازد، ارائه فراخوان برای پژوهش است تا دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا بتوانند با انعقاد قرارداد در این زمینه فعالیت نمایند. در این راستا به جهت احتیاج اساتید دانشگاه به طرح های خارج از مؤسسه می توان با آن ها نیز در زمینه سرانجام نامه های مزبور قرارداد، امضا کرد. لازمه این کار نیز، مکاتبه با دانشگاه ها و پژوهشگاه های مرتبط است تا بتوانیم موضوعاتی را که برای ما مهم است، به آنان پیشنهاد دهیم.
در ادامه فرایند ارائه موضوعات به دانشگاه ها و کار کردن با دانشجویان و اساتید از مناظر مختلف توسط حاضران مورد نقد و آنالیز نهاده شد.
ملکی در سرانجام گفت: شورای پژوهشی یکی از کارهای عقب افتاده سازمان پژوهش بود که اکنون با تشکیل این شورا به جریان افتاده و کار مهمی است.
منبع: خبرگزاری پاناbestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا