بن بست برگزیت و بازی دولتمیباکلمات برای عبور از سد مجلس

به گزارش بلاگ پو، لندن - خبرنگاران - نخست وزیر انگلیس که بر اساس ضرب الاجل مشخص شده از سوی اتحادیه اروپا تا آدینه شب فرصت دارد که طرح موردنظر دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا را در مجلس به تصویب برساند، میخواهد تا با یک ترفند حقوقی برگزیت را به حرکت درآورد.

بن بست برگزیت و بازی دولتمیباکلمات برای عبور از سد مجلس

به گزارش خبرنگاران، اندریا لیدسون معاون مجلسی نخست وزیر انگلیس عصر پنجشنبه بیان کرد که فردا اصل توافقنامه برگزیت بدون ضمیمه سیاسی آن ، که بر نحوه همکاریهای دو طرف در دوره پسابرگزیت نظارت دارد، به رأی گذاشته خواهد شد. نمایندگان مجلس عوام انگلیس تاکنون دو بار با اختلاف رأی بالا به طرح برگزیت دولت رأی مخالف دادند. بااین حال این بار دولت میخواهد تا با تفکیک توافقنامه 500 صفحه ای برگزیت از ضمیمه سیاسی آن، شانس خود را دوباره محک بزند.

اتحادیه اروپا تا سرانجام این هفته به ترزا می فرصت داده تا برای تعویق ضرب الاجل خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا تاریخ 22 می، طرح برگزیت را در مجلس به تصویب برساند. اگر این طرح رأی نیاورد بروکسل فقط دو هفته (12 آوریل) به لندن فرصت اضافه خواهد داد که طرح متفاوتی پیشنهاد کند یا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج گردد.

از سویی جان برکو رئیس مجلس عوام انگلیس دیروز برای دومین بار هشدار داد که با رأی گیری مجدد مجلس برای طرح قبلی دولت درباره نحوه خروج این کشور از اتحادیه اروپا، مخالف است.

وی اضافه نمود که قوانین این کشور اجازه نمی دهد طرح قبلی دولت بدون تغییر قابل توجهی به رأی مجدد گذاشته گردد. رئیس مجلس عوام ضمن اشاره به یک قانون 400 سال پیش، اظهار کرد که رأی گیری درباره طرح قبلی، اقدام مناسبی نبوده و مشروط به انجام تغییرات، قابل اعتنا خواهد بود.

بااین حال اندریا لیدسون معاون مجلسی نخست وزیر انگلیس امروز در سخنانی گفت که دولت در چارچوب دستور رئیس مجلس و برای اینکه در تاریخ 22 می از اتحادیه اروپا خارج گردد، فردا اصل توافق نامه برگزیت را به رأی خواهد گذاشت.

وی یادآور شد که اتحادیه اروپا توافق نموده است که در صورت موافقت مجلس عوام با اصل توافقنامه، برگزیت را تا 22 می به تعویق بیندازد. لیدسون همچنین توضیح داد که دولت علاقه ای به تمدید مجدد برگزیت ندارد.

ترزا می دیروز در دیدار با اعضای فراکسیون حزب محافظه کار (کمیته 1922) بیان کرد در صورت موافقت مجلس با طرح موردنظر دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا از مقام خود استعفا خواهد داد. وی مطرح کرد در دور بعدی مذاکره با اتحادیه اروپا درباره آینده همکاری های دو طرف شرکت نمی کند و مانعی برای انتخابات درون حزبی نخواهد بود. به این ترتیب اگر طرح او به تائید برسد انتظار می رود تا حداکثر 22 ماه می، از مقام خود کناره گیری کند و پس ازآن روند انتخابات درون حزبی برای مشخص جانشین ترزا می که حدود یک ماه طول می کشد شروع خواهد شد.

تازه ترین نظرسنجی اسکای نیوز نشان می دهد که بیشتر مردم انگلیس تمایل دارند ترزا می از قدرت کناره گیری کند. آنها درعین حال اعتماد خود را به حزب محافظه کار ازدست داده و تمایلی به گزینه های احتمالی جانشین وی نشان نداده اند.

نمایندگان مجلس عوام دیشب در اقدامی بی سابقه ابتکار عمل درباره آینده برگزیت را به دست گرفته و درباره هشت طرح جایگزین برگزیت رأی گیری کردند. بااین حال هیچ کدام از طرح های یادشده رأی نیاورد.

تحلیل گران بر این باورند که طرح ترزا می شانسی برای عبور از سد مجلس ندارد و در حال حاضر تنها راه موجود برای خروج از بن بست برگزیت، برگزاری مجدد همه پرسی و یا انتخابات سراسری است.

شبک**اروپام ** هـ ن **1708

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: ایرنا
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 5773

به "بن بست برگزیت و بازی دولتمیباکلمات برای عبور از سد مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بن بست برگزیت و بازی دولتمیباکلمات برای عبور از سد مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید