بیش از 40 هزار دانشجو از خدمات مرکز مشاوره دانشگاه تهران استفاده کردند

به گزارش بلاگ پو، رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران گفت: در ایام تعطیلات دانشگاه ها بیش از 40 هزار دانشجو از خدمات مرکز مشاوره دانشگاه تهران استفاده کردند.

بیش از 40 هزار دانشجو از خدمات مرکز مشاوره دانشگاه تهران استفاده کردند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، به نقل از دانشگاه تهران، حمید پیروی به تشریح فعالیت های مرکز مشاوره دانشگاه تهران پرداخت و گفت: یکی از اقدامات متمایز دانشگاه تهران که در ارزیابی مراکز مشاوره مورد توجه نهاده شد طرح همدلی بود که پس از تصویب در هیأت رئیسه دانشگاه، ما با بیش از 20 هزار دانشجو مصاحبه تلفنی انجام دادیم و احتیاج های جدی این دانشجویان را آنالیز کردیم و دانشجویانی که احتیاج به حمایت داشتند تحت پوشش قرار دادیم و خدمات مختلف روانشناختی ارائه دادیم و خوشبختانه این یکی از طرح های بسیار پیروز بود و تا خاتمه شهریور 1399 ادامه داشت که با رضایت دانشجویان هم روبرو شد.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران اضافه کرد: بعد از خاتمه طرح همدلی بلافاصله ما طرح خوش آمد گویی به دانشجویان ورودی تازه را داشتیم که اثرات خوبی ایجاد کرد. همین طور ما از فرودین ما 1399 به اسم اولین دانشگاهی در سطح کشور بودیم که وبینار های با موضوعات بهداشت روانی را برگزار کردیم و بر اساس همان مسئولیت اجتماعی این وبینار ها منحصر به دانشجویان دانشگاه تهران نبود و تمام دانشجویان از سراسر کشور در این وبینار ها شرکت کردند.

وی در ادامه توضیح داد: در حالی که بسیاری از مراکز مشاوره دانشگاه ها تعطیل بودند، ما وبینار های تخصصی ویژه کارشناسان و کارکنان مراکز مشاوره را داشتیم و این موضوع را ادامه دادیم و در واقع هر هفته یک نشست تخصصی جدی را در کنار سایر فعالیت های مرکز برگزار کردیم.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت ارائه خدمات در حوزه بهداشت روان، اعلام نمود: شیوع کرونا قابلیت های حوزه بهداشت روان را نشان را داد که اولا نباید از اهمیت حوزه بهداشت روان غافل بشویم، دوم فضای مجازی فرصت بسیار خوبی داد تا ما بتوانیم با استفاده از قابلیت های فضای مجازی خدمات بیشتری ارائه بدهیم.

پیروی اضافه کرد: به اسم مثال ما قبلاً حداکثر یک یا دو کارگاه برگزار می کردیم با حضور تعداد محدود به علت اینکه فضای آموزشی نداشتیم، ولی امروز با استفاده از فضای مجازی هر روز یک کارگاه های آموزشی (با حضور 600-700 نفر) برگزار می گردد و حتی گاهی اوقات دو برنامه در یک روز برگزار می گردد که در برگزاری کارگاه های حضوری، این امکان وجود نداشت. از طرفی قبلاً وقتی دانشجویان تحصیلشان خاتمه می یافت بعد از رفتن از مجموعه دانشگاه، ارتباطی با آن ها نبود، ولی امروز مزیت استفاده از فضای مجازی این امکان را در اختیار دانشجویان از سراسر ایران و حتی از خارج از کشور قرار داده تا بتوانند در وبینار های رایگان ما شرکت نمایند.

وی با تاکید بر اینکه ما در مرکز مشاوره هرگز این اقدامات را برای کسب امتیاز انجام ندادیم، اعلام نمود: در هیچ سالی در انجام فعالیت ها به هیچ وجه به فکر کسب امتیاز نبودیم و حتی ما معتقدیم این فعالیت ها کافی نیست و مجموعه مسائل بیشتر از برنامه های است که ما انجام می دهیم و امیدوارم با فعالیت بیشتری انجام وظیفه کنیم؛ چرا که حوزه بهداشت و سلامت روان یکی از چالش های جدی تمام دنیاست و مجامع بین المللی، WHO و همه بر مساله بهداشت روانی تاکید دارند و بویژه بر سلامت نوجوانان و جوانان تاکید دارند و نگران شرایط سلامت روانی بوِیژه بعد از پاندمی کرونا هستند.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر بیشترین خدمات (85 تا 87 درصد) به دانشجویان ارائه می گردد و تقریباً 12 درصد از مراجعان مرکز کارکنان و مراجعان آزاد هستند که از خدمات مرکز استفاده می نمایند، ولی اینکه از اپلیکیشن استفاده بنمایند این اتفاق نیفتاده است، ولی در برنامه تازه این موضوع مد نظر هست که اعضای هیأت علمی و کارکنان خدمات الکترونیکی دریافت نمایند و ما اعلام نموده ایم که احتیاج است خدمات ویژه ای به اعضای هیأت علمی، کارکنان و اعضای خانواده آن ها داده بگردد و تاکید هم دارم که در حوزه سلامت روانی اعضای هیأت علمی و کارکنان و خانواده آن ها باید کار ویژه ای صورت بگیرد و امیدوارم حوزه های مربوطه مثل معاونت اداری اقتصادی و مدیریت منابع اهتمام ویژه ای روی سلامت (جسم و روان) اعضای هیأت علمی و کارکنان داشته باشند که قطعاً با تضمین و تأمین سلامت جسمی و روانی کارکنان، کارایی و بهره وری سازمان هم افزایش خواهد یافت.

پیروی در پاسخ به این پرسش که در صورت بازگشایی دانشگاه ها و برگزاری کلاس های حضوری، آیا این آمادگی در مرکز مشاوره برای ارائه خدمات مشاوره ای بویژه در ارتباط با مسائل ناشی از همه گیری ویروس کرونا وجود دارد، گفت: در این مدت تمام مراکز و شعبات مرکز مشاوره فعال بودند و دورکاری با حداقل نفرات صورت گرفت، لذا آمادگی که از قبل از کرونا بوده است وجود دارد و حتی توانمندی کارشناسان ما در این مدت ارتقا پیدا نموده و از طرف دیگر در فضای مجازی هم تسلط خوبی پیدا کردیم و اگر دانشگاه ها با حضور دانشجو ها تشکیل گردد تصورم این است که ما با مراجعه حضوری بیشتری روبرو خواهیم بود که شاید در حوزه نیروی انسانی مشکل پیدا کنیم که البته خوشبختانه دانشگاه به این جمع بندی رسیده است که این حوزه بخصوص با توجه به حضور دانشجو ها باید تقویت بگردد و اقداماتی هم در این زمینه اجرا شده است.

وی در خاتمه سخنان خود با اشاره به اجرای برنامه دانشگاه بدون دخانیات، گفت: چند سالی بود که دانشگاه تهران با تصویب مصوبه ای در شورای فرهنگی و هیأت رئیسه، مصمم بود به سمت دانشگاه بدون دخانیات برود که در این رابطه جلسات متعدی با حضور تشکل ها و استادان و مسئولان برگزار گردید و کار های پژوهشی و علمی از سال 94 شروع شد و اجرای آن هم از خرداد 1400 شروع شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 50614

به "بیش از 40 هزار دانشجو از خدمات مرکز مشاوره دانشگاه تهران استفاده کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 40 هزار دانشجو از خدمات مرکز مشاوره دانشگاه تهران استفاده کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید