بیمارستان های قزوین در کما

به گزارش بلاگ پو، باران پورکاظم- قزوین ـ خبرنگار:سرانه تخت بیمارستانی در قزوین 9/0 به ازای هر هزار نفر جمعیت است که این میزان یک سوم حد استاندارد است. با توجه به جمعیت کنونی، استان دارای 1200 تخت در مراکز درمانی است و با کمبود 1800 تخت روبه رو است.

بیمارستان های قزوین در کما

استان قزوین 14 مرکز درمانی دولتی، خصوصی و تامین اجتماعی فعال دارد. از این بین یک بیمارستان تامین اجتماعی در تاکستان، یک بیمارستان تامین اجتماعی در بویین زهرا و یک بیمارستان خصوصی در آبیک است و بقیه در مرکز استان قرار دارند. شهرستان های البرز و آوج نیز بیمارستان فعال ندارند. به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین، سرانه تخت بیمارستانی در کشور 6/1 و در شرایط استاندارد 6/2 به ازای هر هزار نفر جمعیت است.

منوچهر حبیبی معتقد است برای جبران این ضعف ساختاری در قزوین، حرکت های خوبی در حوزه درمان اجرا شده که از آن جمله می توان به شروع 2 مجموعه درمانی 700 تختخوابی در قزوین و 110 تختخوابی در شهر الوند اشاره نمود. این وعده ها تا عملی شدن راه زیادی دارد و نمی تواند چاره کار جمعیتی باشد که رو به میانسالی و کهنسالی دارد. مشکل کمبود بیمارستان بیشتر در شهرستان های استان وجود دارد و همین موجب افزایش بار درمانی بیمارستان های شهر قزوین و افت کیفیت خدمات به دلیل پذیرش بالای بیماران شده است. این امر موجب می گردد ظرفیت خدمات دهی آنها محدود گردد. این شرایط سبب نارضایتی، رسیدگی نامطلوب به بیماران، درمان ناقص، افزایش فشار دارویی به بیمارستان ها و در نتیجه افزایش هزینه های درمانی خواهد شد. همچنین افزایش مراجعه به بیمارستان ها موجب افزایش بار ترافیکی، مشکل جای پارک خودرو و موارد دیگری نیز خواهد شد.

  • وضعیت مناطق کم برخوردار

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگاران در مورد وضعیت ارائه خدمات درمانی در استان بیان نمود: سلامت و حوزه های درمانی احتیاجمند تعامل چندجانبه است. امیدواریم مباحث سلامت و درمان مردم از سوی مسئولان جدی تر گرفته گردد. سیده حمیده زرآبادی با اشاره به وضعیت مطلوب هتلینگ بیمارستانی در استان، کمبود سرانه تخت بیمارستانی را نیز از مسائل جدی در این بخش خواند و گفت: سرانه تخت بیمارستانی در استان پایین است و باید مردم در نوبت بمانند و هرچه از مرکز استان دور می شویم این وضعیت بدتر است.

وی با اشاره به اهتمام مجلس برای رفع مسائل حوزه درمان شرح داد: امسال 75 هزار میلیارد تومان از بودجه کشور فقط صرف بهداشت و درمان می گردد. این مبلغ رقم قابل توجهی است که در صورت مدیریت صحیح و بهینه می تواند حوزه سلامت کشور را تقویت کند. نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس اضافه کرد: در بعضی از مناطق به ویژه بخش روستایی در حوزه سلامت و بهداشت کمبودهایی داریم که باید رفع گردد. همچنین باید برگشت بیمارستان خیریه رحیمیان به حوزه درمان و راه اندازی الحاقیه بیمارستان شهدای آبیک هرچه سریع تر انجام گردد.

  • پرداخت بیمه ها

رئیس مجمع نمایندگان استان گفت: مدتی است وضعیت ارائه خدمات درمانی در بعضی از شهرهای استان به دلیل مسائل پرداخت بیمه ها دچار اختلال شده که متاسفانه با وجود مسائل زیاد در حوزه درمان در شرایط کنونی خارج شدن این مراکز درمانی از خدمت رسانی آن هم در نقاط کم برخوردار و صنعتی به نفع مردم استان نیست. وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که فضاهای درمانی را مقداری سامان دهیم و در مابقی شهرهای استان مانند شریف آباد، محمودآباد نمونه و اقبالیه هم پایگاه های درمانی را تقویت کنیم.

  • دریافت تعرفه خصوصی قانونی نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در مورد اختلاف نظرهای پیش آمده بین مسئولان این دانشگاه با هیات مدیره بیمارستان رحیمیان الوند شرح داد: بیمارستان رحیمیان با اساس نامه خیریه فعالیت می کرد و باید از تعرفه خیریه که حد واسط بخش خصوصی و دولتی است استفاده کند، اما مدیران این بیمارستان اصرار به دریافت تعرفه خصوصی دارند که خلاف قانون است.

منوچهر مهرام با اشاره به نقش تظارتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بر تعرفه بیمارستان های استان توضیح داد: دانشگاه علوم پزشکی قزوین به عنوان ناظر بر تعرفه های بیمارستان های استان اجازه نمی دهد بیمارستانی با اساس نامه خیریه، تعرفه های بخش خصوصی را اعمال کند. وی یادآور شد:تعطیلی بیمارستان خلاف قانون است و بیمارستان های خیریه موظف هستند طبق مصوب قانونی، تعرفه ای را که مصوبه هیات وزیران است اجرا نمایند. در همین زمینه بیمارستان رحیمیان نیز موظف است این تعرفه را مانند سایر بیمارستان های خیریه کشور اجرا کند. این مسئول اضافه کرد: پس از فوت مرحوم رحیمیان، مسائل بیمارستان شروع شد و متأسفانه علی رغم میل ما، این بیمارستان تعطیل شد در حالی که ما به هیچ عنوان موافق تعطیلی بیمارستان نبوده ایم.

  • استخدام کادر درمانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: صاحبان بیمارستان خیریه رحیمیان اعلام نموده اند در صورتی که بدهی 23 میلیارد تومانی این مرکز پرداخت گردد، آماده واگذاری آن به دولت هستند و یک شرط هم معین نموده اند که همه کادر درمانی را استخدام کنیم. با همه بندها برای پرداخت بدهی بیمارستان و خرید آن موافقت و شرایط را مهیا نموده ایم، اما موضوع استخدام کادر درمانی خارج از ضوابط و اختیارات قانونی رئیس دانشگاه است. به جز استخدام کادر پزشکی و درمانی بیمارستان خیریه رحیمیان برای اجرای سایر بندهای توافق نامه آمادگی داریم و ما نیز مصمم هستیم مشکل درمانی شهر الوند حل گردد.

اکنون دومین شهرستان پرجمعیت استان بیمارستان ندارد. شهرستانی با داشتن بزرگ ترین شهرک صنعتی ایران در قلب خود و جا دادن بیش از 80 درصد جمعیت کارگری استان منتظر تصمیم مسئولان است تا درهای تنها بیمارستان این شهرستان به روی جمعیت 260 هزار نفری اش باز گردد. بیمارستانی که ماهانه به نقل از مدیران این مرکز درمانی بین 40تا 50 هزار نفر را در بخش های سرپایی و بستری پذیریش می نموده است.

  • تعرفه دولتی

رئیس هیات مدیره بیمارستان رحیمیان الوند نیز اظهار کرد: مطالبات بیمارستان رحیمیان از تامین اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی، بیمه ارتش و سلامت پرداخت نشده در حالی که بیمارستان به کادر پزشکی و پرستاری بدهکار است و انگیزه ادامه فعالیت برای عوامل بیمارستان کاهش یافته است. سید محمدرضا دره التاج تهرانی گفت: از طرف دیگر دولت تعرفه بیمارستان های خیریه را 40 درصد کاهش داده است و بر این اساس پزشکان دیگر رغبتی به ادامه فعالیت ندارند. تا زمانی که پزشک پای کار نباشد اقدامات درمانی انجام نمی گردد و اکنون همه مراکز درمانی خیریه در سراسر کشور با مشکل روبروند.

وی ادامه داد: دولت برای بخش های مختلف درمانی دانشگاهی، دولتی و غیردولتی تعرفه تعیین می نماید. ما نیز چون جزو بیمارستان های خصوصی هستیم بیمه های تکمیلی نیز براساس تعرفه خصوصی با ما همکاری دارند. رئیس هیات مدیره بیمارستان رحیمیان الوند اضافه کرد: با کاهش تعرفه خدمات درمانی، بیمه های تکمیلی نیز براساس این کاهش با ما همکاری می نمایند و همین مساله موجب دلسردی کادر پزشکی بیمارستان های خصوصی شده است. تهرانی به پایین بودن هزینه درمانی در این بیمارستان نسبت به سایر بیمارستان ها اشاره نمود و گفت: هزینه انرژی و دستمزد پرستار یکسان است و باعث شده همه مراکز خیریه با چالش جدی روبرو شوند. همه مسئولان استان قزوین از مسائل بیمارستان اطلاع دارند و در صورت اعلام آمادگی مدیران حوزه درمان آماده واگذاری بیمارستان به بخش دولتی هستیم.

  • اهلیت سرمایه گذار

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسائل و احتیاجهای اساسی شهرستان البرز در حوزه درمان ابراز کرد: مسائل موجود درمانی و بهداشتی شهرستان البرز و ناهماهنگی دستگاه های ذی ربط در این زمینه موجب نارضایتی مردم شده است و باید برای حل آنها اقدام کرد. زرآبادی در مورد ساخت بیمارستان در شهر محمدیه شرح داد: با توجه به جمعیت بالای بخش محمدیه، ساخت بیمارستان در این منطقه از احتیاجهای اساسی مردم است. در این خصوص هم مکاتباتی اجرا شده و وزارت بهداشت با ساخت بیمارستان در منطقه مهرگان موافقت نموده است وباید بخش خصوصی و سرمایه گذاری که اهلیت لازم را دارد وارد کار گردد. هر سرمایه گذاری که برای اجرای طرح وارد استان می گردد باید اهلیت لازم را داشته باشد و مسئولان ذی ربط موظفند در گام اول این اهلیت را تایید نمایند تا در ادامه روند کار دچار ضرر و زیان نشویم. وی اضافه کرد: کلنگ زنی بیمارستان مهرگان توسط سرمایه گذار بخش خصوصی با عجله اجرا شده است و به نظر می رسد سرمایه گذار اهلیت این کار را نداشته است. با ادامه کار این فرد مخالفت شده و قرار است فرد دیگری که مورد تایید و دارای اهلیت باشد انتخاب گردد. ما نیز پیگیری می کنیم تا کار به خاتمه برسد.

  • ساخت بیمارستان مهرگان و سجادیه

شروع عملیات اجرایی بیمارستان مهرگان (سجادیه) در شهر محمدیه شهرستان البرز نیز در هاله ای از ابهام است. ساخت بیمارستان در منطقه مهرگان طی 2 سفر وزیر بهداشت به استان و مکاتبات فراوان طی 4 سال گذشته از سوی نمایندگان استان مطرح شد. خاتمه تفاهم نامه آن در شهریور سال گذشته میان استانداری، دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل راه و شهرسازی امضا و طبق آن مقرر شد زمین، انشعابات و پروانه ساخت به صورت رایگان به این بیمارستان واگذار گردد. بیمارستان سجادیه نیز قرار است به صورت خیریه به ارائه خدمت بپردازد که بر این اساس در 28 فرورین امسال کلنگ ساخت آن با حضور قائم مقام وقت وزیر بهداشت به زمین زده شد.

در مجوز صادرشده، هیات مدیره شرکت بین المللی بیمارستان سازی و داروسازی سجادیه متعهد به پرداخت همه هزینه های زمین، انشعابات، پروانه ساختمانی و... شد. با توجه به احتیاج شدید منطقه مهرگان و محمدیه به بیمارستان از هیات مدیره این شرکت خواسته شد به مدت 10 سال با تعرفه دولتی در بخش جنرال به ارائه خدمت به مردم منطقه بپردازد که مورد موافقت این مجموعه نهاده شد.

طبق این قرارداد پس از 10 سال نیز مقرر شد در صورت تمایل دانشگاه علوم پزشکی برای خرید خدمت این بیمارستان ارائه خدمات خود را با تعرفه دولتی ادامه دهد. در ادامه قرار شد روند ساخت این بیمارستان در 2 بخش جنرال و تخصصی با 120 تخت و با هزینه ای بالغ بر 300 میلیارد تومان با راه اندازی بخش های روان پزشکی، قلب و عروق، اتاق عمل، زنان و زایمان، چشم، جراحی عمومی، ارتوپدی، اطفال، آی سی یو جراحی، آی سی یو جنرال، بی آی سی یو، سوختگی و باغ درمانی به زودی شروع گردد. قرار شد بخش سوختگی این بیمارستان اولین مرکز در شمال شرق کشور باشد و ضعف موجود در این بخش را جبران کند. با این همه اکنون سرمایه گذاران به دلایل متعدد در پیچ وخم های سیاسی و دولتی استان گرفتار شده اند و با وجود معین زمین و مراسم کلنگ زنی به دنبال مکانی جدید برای ساخت این بیمارستان هستند.

  • تغییر مکان بیمارستان سجادیه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در واکنش به متوقف شدن این پروژه گفت: ساخت بیمارستان مهرگان و محمدیه توسط دانشگاه علوم پزشکی متوقف نشد، بلکه به دلیل بعضی مسائل حقوقی و با وجود طی کردن تمام مراحل اداری، روند آن با وقفه روبرو شده است. مهرام گفت: در مورد بیمارستان سجادیه متاسفانه شبهه ایجاد کردند و آنقدر مسائل سیاسی شد که سرمایه گذاران هم از ادامه کار منصرف شدند. قرار شده است مکان دیگری برای این کار اختصاص داده گردد و کسانی که کار را تعطیل کردند باید خودشان جوابگو باشند.

وی در مورد متوقف شدن پروژه ساختمان اداری شهرداری الوند که توسط شورا و شهرداری برای راه اندازی بیمارستان 120 تختخوابی الوند به بخش درمان اهدا شد نیز شرح داد: ساخت بیمارستان 120 تختخوابی شهر الوند در مرکز شهرستان البرز به طول انجامیده است و در بحث تأمین اعتبارات و زمین با مشکل روبرویم. متأسفانه شهرداری و شورای اسلامی شهر الوند در اختصاص زمین همکاری نمی نمایند و سنگ اندازی وجود دارد و از طرف دیگر نیز سازمان برنامه و بودجه در تأمین منابع مالی یاری لازم را نمی نماید.

  • بیمارستان شهدای آبیک

کاستی ها در حوزه درمان فقط محدود به شهرستان البرز نیست و آبیک نیز در این زمینه با مشکل روبرو است. بیمارستان شهدای آبیک نیز از جمله مسائل این روزهای مردم آبیک است؛ بیمارستانی که در دور دوم سفرهای استانی دولت محمود احمدنژاد در آبیک کلنگ زنی و بعد از اتمام ساخت وساز و بهره برداری در دولت حسن روحانی، معین شد این مرکز درمانی شبیه بیمارستان نیست. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی، این بیمارستان از همان ابتدا به طور غیراصولی و بدون پیش بینی ضروریات، احداث و افتتاح شد. این بیمارستان مقرر بود 32 تخت داشته باشد ولی طبق مقررات حوزه درمان راه اندازی بیمارستان زیر 64 تخت امکان پذیر نبود. اکنون فقط درمانگاه این بیمارستان فعال است.

مهرام در این باره گفت: بیمارستان شهدای آبیک ساختمانی بود که به نام بیمارستان 32 تختخوابی به مردم معرفی گردید، اما واقعیت این است که حداقل تعداد تخت برای یک بیمارستان 64 تخت است. بیمارستان دولتی شهدا از نظر ساختمانی به اتمام نرسیده و با نواقص تحویل دانشگاه داده شده است. برای بخش اول بیمارستان که شامل اورژانس، آزمایشگاه، داروخانه، رادیولوژی و کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی می گردد بیش از 20 میلیارد ریال از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین هزینه شده است بدون این که از منابع مالی خاصی مانند سازمان برنامه و بودجه یا دولت اعتباری اختصاص یابد. وی توضیح داد: با توجه به درخواست و تأکید مردم شهرستان آبیک مبنی بر راه اندازی بیمارستان شهدا، دانشگاه علوم پزشکی این مهم را پذیرفته و مقرر شده است در قالب قرارداد مشارکت بین دانشگاه و بخش غیردولتی این بیمارستان راه اندازی و اداره گردد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: با راه اندازی بیمارستان شهدا با مشارکت بخش غیردولتی، مدیریت با این بخش و نظارت برعهده دانشگاه خواهد بود و با تعرفه دولتی به مردم خدمات ارائه می گردد. اگر گرهی در کار نیفتد و با مانعی روبرو نشویم و بتوانیم طبق روالی که پیش بینی شده است کار را پیش ببریم، خاتمه تابستان امسال بیمارستان شهدای شهرستان آبیک به مرحله بهره برداری می رسد.

  • فراخوان برون سپاری بیمارستان

فرماندار شهرستان آبیک از فراخوان برون سپاری بیمارستان شهدای آبیک به بخش خصوصی در قالب خرید خدمت با تعرفه دولتی اطلاع داد و گفت: براساس اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 50 میلیارد ریال اعتبار بیمارستان شهدای آبیک ابلاغ شده است که برای آماده سازی و تجهیز بیمارستان اعم از اتاق عمل، سی سی یو و غیره هزینه خواهد شد.

شهرام احمدپور گفت: طبق رایزنی اجرا شده با یکی از مدیران کل استان قزوین، مقرر شده است تجهیزات مورد نظر بیمارستان شهدای آبیک فهرست بندی و به وزارت بهداشت و درمان ارائه گردد و از سوی وزیر بهداشت بین 10 تا 20 میلیاد ریال اعتبار به این بیمارستان تخصیص یابد. وی با بیان این که با برون سپاری بیمارستان شهدای این شهرستان، تمام سیستم مدیریتی آن با دانشگاه علوم پزشکی قزوین خواهد بود، اضافه کرد: تامین پرسنل و پزشک برعهده دانشگاه علوم پزشکی خواهد بود و رئیس دانشگاه قول مساعد داده است همه خدمات بیمارستان به مردم با تعرفه 100 درصددولتی صورت گیرد. اکنون باید چشم امید به روزهای شهریور دوخت تا دانشگاه به وعده ای که داده است جامه عمل بپوشاند. جمعیت 80 هزار نفری مردم شهرستان آبیک پس از 7 سال همچنان چشم انتظار تحقق وعده های مسئولان هستند تا بتوانند به طور کامل از خدمات بیمارستان شهدا تنها بیمارستان دولتی این شهرستان بهره مند شوند.

  • شهرستان آوج بیمارستان ندارد

شهرستان آوج محروم ترین شهرستان استان است که بسیاری از زیر ساخت های لازم را ندارد و مشهودترین آنها نبود مرکز درمانی است. فرماندار آوج در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به چالش ها و مسائل این شهرستان گفت: هنوز بعضی ادارات در این شهرستان مستقر نشده اند و بعضی ادارات نیز با کمبود نیروی انسانی و پست های بلاتصدی روبروند. این کمبودها باید رفع گردد تا دستگاه های اجرایی بتوانند جوابگوی احتیاجهای مردم این شهرستان باشند. به این ترتیب می توانیم شاهد کاهش مهاجرت اهالی این منطقه و کم شدن رفت وآمد ساکنان آن به مرکز استان باشیم.

نصرت الله علیرضایی با اشاره به فاصله 120 کیلومتری آوج با مرکز استان بیان نمود: افزون بر این موضوع، کوهستانی بودن، محرومیت و پراکندگی بالای روستاها و جمعیت و هزینه های قابل توجه رفت وآمد مردم احتیاج این شهرستان را به راه اندازی یک مرکز درمانی در صدر اقدامات لازم برای این شهرستان قرار می دهد. وی با اشاره به اعتبارات محدود و قطره چکانی دولت به دلیل فشارهای مالی ادامه داد: یکی از اولویت هایی که جزو برنامه کاری ام قرار داده ام کوشش برای جذب سرمایه گذاران به ویژه افراد بومی و دارای احساس تعلق به این شهرستان در کنار بهره گیری از ظرفیت های مردم برای پیشبرد امور توسعه ای است.

فرماندار آوج یکی دیگر از مسائل قابل توجه این شهرستان را کمبود خدمات رفاهی و درمانی بیان کرد و اضافه کرد: باید در قالب یک بیمارستان یا کلینیک تخصصی زمینه خدمات دهی بخش درمانی تخصصی را در این شهرستان فراهم کرد. بدین ترتیب هزینه های دریافت خدمات برای اهالی آوج کاهش می یابد و آنان برای دریافت یک خدمت پزشکی و درمانی تخصصی مجبور به سفر به قزوین یا دیگر شهرها نخواهند بود، چراکه بیش از 70 درصد جمعیت این شهرستان را روستاییان تشکیل می دهند.

عضو شورای اسلامی شهرستان آوج و نماینده استان قزوین در شورای عالی استان ها نیز با اشاره به نبود نمایندگی تامین اجتماعی در این شهرستان به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم آوج با وجود وعده مسئولان گفت: بسیاری از ادارات آوج به صورت تک نیرو اداره می شوند. این اداره ها با این وضعیت قادر به ارائه خدمات مناسب و مورد احتیاج به شهروندان نیستند و بارها برای رفع این مشکل از مسئولان استانی یاری خواسته ایم اما هنوز در این خصوص اقدام خاصی صورت نگرفته است. علی افتخاری این شهرستان را احتیاجمند داشتن بیمارستان دانست و توضیح داد: وسعت زیاد، پراکندگی بالا و قابل توجه روستاها و همچنین مسیرهای ارتباطی حادثه خیز ایجاب می نماید این شهرستان یک بیمارستان داشته باشد، اما تاکنون این احتیاج مهم و ضروری بلاتکلیف باقی مانده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 10907

به "بیمارستان های قزوین در کما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیمارستان های قزوین در کما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید