تحول شگفت انگیز در پزشکی؛ تبدیل CD به حسگرهای زیستی!

به گزارش بلاگ پو، در مقاله ای که اخیرا در Nature Communications منتشر شده است، تیمی از محققین گروه مهندسی زیست پزشکی نشان دادند که چگونه می توان لایه فلزی نازک یک CD را از پلاستیک سخت جدا کرده و آن را به حسگر هایی تبدیل کرد که بر فعالیت های الکتریکی قلب، ماهیچه، لاکتات، گلوکز، PH و سطح اکسیژن نظارت می کنند.

تحول شگفت انگیز در پزشکی؛ تبدیل CD به حسگرهای زیستی!

به گزارش خبرنگاران، این سنسور ها که می توانند از طریق بلوتوث با گوشی هوشمند ارتباط برقرار کنند، تنها در مدت 20 الی 30 دقیقه ساخته می شوند و هزینه راه اندازی آن ها برای هر دستگاه حدود 1.50 دلار است.

تولید حسگر ها با این روش، بدون رهاسازی مواد شیمیایی سمی در طبیعت و با هزینه بسیار پایین امکان پذیر خواهد بود. Yeonsik Noh استادیار دانشگاه ماساچوست در ابتدا ایده تبدیل سی دی به حسگر را در حین انجام تحقیقات پسا دکتری در دانشگاه ایلینویز مطرح کرده بود. متیو براون دکترای گروه مهندسی زیست پزشکی نیز در تحقیقات قبلی خود امکان طراحی حسگر های زیستی از سی دی را بررسی کرده بود. او در این بین دریافت که حسگر های ساخته شده به این روش دارای ساختار های سفت و سختی بوده و کاربرد های محدودی نسبت به آنچه انتظار دارند، ارائه خواهد کرد.

اولین قدم برداشتن پوشش فلزی از پلاستیک زیرین با استفاده از نوار چسب و فرآیند های شیمیایی بود. Koh می گوید: ما ابتدا با استفاده از فرآیند های شیمیایی، لایه های فلزی را از روی سی دی، به مواد انعطاف پذیر تبدیل می کنیم و سپس آن ها را با استفاده از نوار چسب جدا می کنیم.

محققان برای ایجاد این حسگر ها از یک کاتر Cricut استفاده کردند. این نوع کاتر در صنایع دستی و برای برش موادی از جنس کاغذ، وینیل، مقوا و تجهیزات فلزی به کار می رود. مواد فلزی پس از جدا شدن روی بدن بیمار قرار می گیرند. سپس پزشکان با کمک یک اپلیکیشن تلفن همراه می توانند داده های مورد نیاز خود را در خصوص شرایط بیمار دریافت کرده و تغییرات را در طول زمان پیگیری کنند.

براون می گوید: ما برای این کار از سی دی هایی از جنس طلا استفاده کردیم و قصد داریم به زودی سی دی هایی از جنس نقره که رایج تر هستند را نیز بررسی کنیم. ما می خواهیم از حکاکی لیزری به جای استفاده از کاتر مبتنی بر پارچه به منظور افزایش سرعت فرآیند جداسازی پوشش فلزی از پلاستیک زیرین استفاده کنیم.

منبع: techxplore

منبع: فرارو
انتشار: 10 مرداد 1401 بروزرسانی: 10 مرداد 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 65299

به "تحول شگفت انگیز در پزشکی؛ تبدیل CD به حسگرهای زیستی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحول شگفت انگیز در پزشکی؛ تبدیل CD به حسگرهای زیستی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید