10 کاربرد برتر هوش مصنوعی در حل مسائل جهانی

به گزارش بلاگ پو، هوش مصنوعی، فناوری مهمی با کاربردهای فراوان است و می تواند ابزار ارزشمندی برای حل کردن مسائل جهانی باشد.

10 کاربرد برتر هوش مصنوعی در حل مسائل جهانی

به گزارش خبرگزاری مالی ایران به نقل از فوربس، یکی از مزایای هوش مصنوعی این است که امکان دیدن مسائل اجتماعی را از جنبه متفاوتی فراهم می نماید. اگرچه نظراتی در خصوص سوءاستفاده از هوش مصنوعی وجود دارد اما ما نباید نکات مثبت استفاده از هوش مصنوعی را نادیده بگیریم. مسائل دنیای، پیچیده هستند و هوش مصنوعی می تواند ابزار ارزشمندی باشد که کوشش انسان را در ارائه راه چاره هایی برای مسائل آزاردهنده تقویت کند.

در این گزارش، به 10 حوزه می پردازیم که هوش مصنوعی، کاربرد خوبی در آنها به نمایش می گذارد.

آنالیز سرطان

هوش مصنوعی که مبتنی بر الگوهای یادگیری عمیق است، در حال حاضر در حوزه سلامت به کار می رود. قابلیت های تصویربرداری هوش مصنوعی، به خصوص برای تشخیص و آنالیز سرطان های گوناگون از جمله سرطان پستان، امیدوارنماینده هستند. همچنین هوش مصنوعی، برای پیش بینی گسترش بیماری در یک شبکه مراقبت سلامت کاربرد دارد.

گروهی از پزشکان بیمارستان مانت ساینای(Mount Sinai Hospital) آمریکا، الگوریتم های هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری عمیق را برای پیش بینی گسترش بیماری های ریه، راست روده و پروستات با 97 درصد دقت مورد استفاده قرار داده اند. پژوهش های منتشر شده در خصوص سرطان، آزمایش های بالینی و فراوری دارو، به ارائه داده های بسیاری می انجامند که نشان می دهند هوش مصنوعی می تواند به آنالیز، هدایت و تصمیم گیری در خصوص مراقبت های بهداشتی یاری کند.

نجات زنبورها

پروژه ای موسوم به پروژه دنیای زنبور(The World Bee Project) که با کوشش پژوهشگران انگلیسی شروع شده، یک پروژه اجتماعی است که هوش مصنوعی را برای نجات زنبورها به کار می گیرد. جمعیت زنبورهای دنیا، رو به کاهش است و این می تواند خبر بدی برای سیاره ما و همین طور ذخیره غذای ما باشد.

پژوهشگران در این پروژه، با همکاری شرکت آمریکایی موسوم به ابرشرکت اوراکل(Oracle Corporation) کوشش می نمایند تا با جمع آوری داده از طریق حسگرها، میکروفن ها و دوربین هایی که نزدیک کندوی زنبورها کار گذاشته شده اند، نحوه نجات دادن این موجودات سودمند را یاد بگیرند.

داده های به دست آمده، در فضای ابری بارگذاری می شوند و سپس با یاری هوش مصنوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند تا الگوها و فرایندهایی که به زنده ماندن زنبورها یاری می نمایند، شناسایی شوند. نهایتا هوش مصنوعی یاری می نماید تا انتشار داده ها در زمان واقعی و مقیاس دنیای، ساده تر باشد و نجات زنبورها نیز ساده تر انجام گردد.

ابزاری برای افراد ناتوان

دیگر کاربرد خوب هوش مصنوعی، یاری کردن به افراد ناتوان برای غلبه بر مسائل است. شرکت هوآوی(Huawei) در این راستا، از هوش مصنوعی و واقعیت افزوده برای ابداع یک اپلیکیشن رایگان تلفن همراه موسوم به استوری ساین(StorySign) استفاده کرد که به بچه ها ناشنوا یاری می نماید تا با ترجمه متن به زبان اشاره، خواندن را بیاموزند.

این شرکت، ابزار مقرون به صرفه ای موسوم به ترک.آی (Track.Ai) را نیز ابداع نموده است که استفاده از آن بسیار ساده است و می تواند اختلالات بصری را در بچه ها شناسایی کند؛ در نتیجه می توان درمان را پیش از این که اختلالات موجب نابینایی شوند، شروع کرد.

اپلیکیشن فیسینگ ایموشنز(Facing Emotions)، دیگر اپلیکیشن شرکت هوآوی است که احساسات را به شکل صداهای کوتاه و ساده ارائه می دهد. این اپلیکیشن، احساسی را که در چهره دیگران می بیند، مورد ارزیابی قرار می دهد تا به کاربر در دیدن احساس مخاطب او یاری کند. این اپلیکیشن برای ارزیابی بینی، دهان، ابروها و چشم ها، دوربین عقب تلفن همراه را به کار می گیرد و از هوش مصنوعی برای تحلیل احساسات چهره افراد مانند احساس خشم، ترس، انزجار، ناراحتی، شادی و شگفتی استفاده می نماید.

تغییرات اقلیمی

ما می توانیم با پشتیبانی هوش مصنوعی، پیشرفت عظیمی در حل کردن یکی از عظیمترین معضلات دنیا داشته باشیم. تغییرات اقلیمی، یک معضل بسیار عظیم به شمار می فرایند اما بعضی از افراد پیشرو در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی باور دارند که ممکن است فناوری بتواند بر این مسائل غلبه کند.

یادگیری ماشینی می تواند انفورماتیک اقلیمی را بهبود ببخشد. الگوریتم های یادگیری ماشینی، حدود 30 مدل آب و هوا را شامل می شوند که هیئت بین دولتی تغییر اقلیم(IPCC) از آنها استفاده می نماید. هوش مصنوعی می تواند به آموزش و پیش بینی پیامدهای تغییرات اقلیمی در نواحی گوناگون بپردازد.

پژوهشگران موسسه الگوریتم های یادگیری مونترآل(MILA)، از شبکه های عصبی برای شبیه سازی آسیب های ناشی از طوفان های شدید و بالا رفتن سطح دریا استفاده می نمایند.

محافظت از حیات وحش

یکی دیگر از کاربردهای خوب هوش مصنوعی برای سیاره زمین، حمایت از کوشش های مربوط به محافظت از حیات وحش است. هوش مصنوعی می تواند امکان محافظت و تجزیه و تحلیل داده ها را با کمترین هزینه فراهم کند.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه هاوایی در مانوا(U.H)، پروژه ای را برای محافظت از حیات وحش شروع نموده اند و در آن، هوش مصنوعی را برای تجزیه و تحلیل 600 ساعت داده صوتی به کار گرفته اند تا شمار برخوردهای میان پرندگان و خط انتقال هوایی را تشخیص دهند.

پژوهشگران مرکز هوش مصنوعی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی(USC)، طی پروژه ای از نوعی پهپاد برای شناسایی شکارچیان غیرقانونی و مشخص موقعیت حیوانات استفاده کردند. داده های جمع آوری شده با پهپاد، با یاری ابزار مبتنی بر یادگیری ماشینی تجزیه و تحلیل می شوند تا به پیش بینی فعالیت شکارچیان غیرقانونی و حیوانات یاری نمایند.

سازمان وایلد می(Wild Me) و شرکت مایکروسافت(Microsoft) نیز برای تشخیص و ردیابی اتوماتیک حیواناتی مانند کوسه نهنگ ها، از هوش مصنوعی استفاده می نمایند. آنها با یاری هوش مصنوعی، به تحلیل تصاویری می پردازند که مردم در اینترنت آپلود نموده اند.

مقابله با گرسنگی دنیای

یکی از بادوام ترین ابزار برای مبارزه با بحران گرسنگی در دنیا، هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی می تواند با ارزیابی میلیون ها داده، به داشتن محصول بدون نقص و تقویت دانه ها یاری کند، خروجی را به حداکثر برساند و مصرف علف کش ها را نیز به دقت تحت کنترل قرار دهد.

پژوهشگران همچنین از هوش مصنوعی برای شناسایی مناطقی استفاده می نمایند که به خاطر آسیب دیدن محصولات کشاورزی، افزایش هزینه مواد غذایی و خشکسالی، بیشتر در معرض خطر کمبود غذا قرار دارند.

کاهش نابرابری و فقر

اگرچه یکی از نقدهایی که همواره به هوش مصنوعی وارد می گردد، تبعیضی است که به واسطه آموزش های انسان به آن انتقال یافته است اما هوش مصنوعی در واقع می تواند به کاهش نابرابری یاری کند.

پژوهشگران دانشگاه شیکاگو(UChicago) در پروژه جدیدی، به ردیابی و اصلاح تبعیض های هوش مصنوعی پرداختند.

پژوهشگران امپریال کالج لندن(Imperial College London)، در حال آموزش دادن به هوش مصنوعی هستند تا بتواند نابرابری را با آنالیز تصاویر ثبت شده از شرایط زندگی در شهرها تشخیص دهد. هدف آنها این است تا با استفاده از اطلاعات به دست آمده، به بهبود شرایط زندگی در شهرها بپردازند.

پژوهشگران دانشگاه استنفورد(Stanford University) نیز پروژه ای را برای شناسایی نواحی فقیرنشین شروع نموده اند که با هدف بهبود شرایط مالی صورت می گیرد.

شناسایی اخبار دروغین

اگرچه هوش مصنوعی می تواند ابزاری برای گسترش اخبار دروغین باشد اما شرکت هایی مانند گوگل و مایکروسافت سعی دارند تا با استفاده از هوش مصنوعی، به ارزیابی واقعی بودن اخبار بپردازند.

فیسبوک نیز هوش مصنوعی را به کار می گیرد تا واژه ها و الگوهایی که می توانند نشان دهنده اخبار دروغ باشند را پیدا نمایند.

ارزیابی تصاویر پزشکی

هوش مصنوعی می تواند به بهبود سامانه مراقبت از سلامت یاری کند. یک شرکت آلمانی موسوم به زیمنس هلثینیر(Siemens Healthineers) که در حوزه فناوری پزشکی فعالیت دارد، هوش مصنوعی را برای ابداع فناوری های نوین حوزه سلامت به کار می گیرد.

یکی از این فناوری ها موسوم به AI-Rad Companion.4، نوعی دستیار رادیولوژی است که کار آنالیز تصویرهای پزشکی را انجام می دهد.

دیگر فناوری موسوم به AI-Pathway Companion5، بینش هایی را در خصوص آسیب شناسی، تصاویر پزشکی، آزمایشگاه و پزشکی ارائه می دهد. داده های ارائه شده در خصوص هر بیمار، متفاوت هستند و AI-Pathway Companion5 براساس این داده ها، مراحل بعدی درمان را نشان می دهد.

به روزرسانی اولویت ها

پژوهشگران آمریکایی، هوش مصنوعی را برای دستیابی به ذخایر آب لس آنجلس در زمان وقوع زلزله به کار گرفته اند. هدف از این پروژه، شناسایی نواحی استراتژیک برای بهبود سامانه لوله های آب است تا براساس آن، زیرساخت های مهم را برای به روزرسانی اولویت بندی کند. هوش مصنوعی می تواند با شبیه سازی شرایط متفاوت، به یافتن بهترین راه چاره یاری کند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 28917

به "10 کاربرد برتر هوش مصنوعی در حل مسائل جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 کاربرد برتر هوش مصنوعی در حل مسائل جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید