ترجمه جعبه ابزار نظریه راهی بازار نشر شد

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، کتاب جعبه ابزار نظریه (مفاهیم اساسی در علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر) نوشته جفری نیلون و سوزان سرلز ژیرو با ترجمه مشترک عباس لطفی زاده و مرتضی خوش آمدی به تازگی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب در سال 2012 چاپ شده است.

ترجمه جعبه ابزار نظریه راهی بازار نشر شد

آن طور که مترجمان کتاب آن را معرفی می نمایند، این اثر جعبه ابزاری نظری برای مداخله در فرهنگ های معاصر است و فرصتی برای آزمون ان در متن پرهیاهوی زندگی امروز. مولفان کتاب، تمام سعی خود را صرف واکاوی مفاهیم بغرنجی نموده اند که به صورت طبیعی در زندگی روزمره تجربه می شوند. واکاوی و ساخت زدایی از این مفاهیم، ضمن شناخت عمیق تر پیچیدگی های فرهنگی، انسان را در مواجهه با نظام های قدرت تواناتر می سازد. از این متن پیش رو، سرشار از ارجاعات انضمامی به حیات فرهنگی و اجتماعی جامعه معاصر است.

بسیاری از ارجاعات کتاب، مختص فرهنگ آمریکای شمالی است که البته بسیاری از آن ها در بستر فرهنگ دنیای شده، موضوع امروز هستند.

این کتاب 13 فصل اصلی دارد که عناوین شان به این ترتیب است: چرا نظریه؟، مولف و اقتدارش، خوانش، سوبژکتیویته، فرهنگ، ایدئولوژی، تاریخ، فضا/زمان، پساها، تفاوت ها، زندگی، طبیعت و عاملیت.

در فصل فرهنگ، مطالبی درباره چند فرهنگ گرایی، فرهنگ عامه و فرهنگ رسانه ای درج شده است. در فصل پساها هم مکاتب پسامدرنیسم، پساساختارگرایی و پسااستعمارگرایی تشریح شده اند. جنسیت، کوئیر، نژاد و طبقه هم موضوعاتی هستند که در فصل تفاوت ها به آن ها پرداخته شده است. زیست قدرت، مقاومت و اقتصاد فرهنگ هم موضوعات مطرح شده در فصل زندگی هستند.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

در پسااستعمارگرایی نیز همانند پسامدرنیسم و پساساختارگرایی، پرسش نخست به وضعیت و معنای واژه اصلی یعنی استعمارگرایی اختصاص دارد. اگر تاریخ دنیا را مرور کنیم، کشف قاره آمریکا در قرن پانزدهم در واقع پیرنگ فرعی در تاریخ استعمارگرای بود: سیزده ایالت اصلی ایالات متحده نخستین مستعمرات انگلستان محسوب می شدند، فرانسه مدعی مالکیت بر بخش زیادی از کانادای امروزی و قسمت های مرکزی ایالات متحده بود، و بخش زیادی از آنچه را امروزه مکزیک و آمریکای جنوبی نامیده می گردد، اسپانیایی ها استعمار می کردند. میراث این استعمارگری تا به امروز نیز باقی است، به ویژه این امر در زبان ملت های جدید مناطق استعماری نمود می یابد: برزیلی ها هنوز هم به زبان پرتغالی صحبت می نمایند، مکزیکی ها در کنار بسیاری از زبان های بومی، اسپانیایی صحبت می نمایند، در سراسر آفریقای استعماری به زبان فرانسه صحبت می گردد، و همچنان نبرد فرهنگی شدیدی بین کانادایی های فرانسوی زبان و انگلیسی زبان وجود دارد. چنین نبردی در ایالات متحده پسااستعماری نیز وجود دارد، که در آن افرادی که به زبان اسپانیایی سخن می گویند، به زودی درصد چشمگیری از جمعیت کشور را تشکیل خواهند داد. این تضادها و میراث های زبانی آشکارترین یادگارهای استعمارگری در دنیای جدیدند.

این کتاب با 352 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 22 هزار تومان چاپ شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 14091

به "ترجمه جعبه ابزار نظریه راهی بازار نشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترجمه جعبه ابزار نظریه راهی بازار نشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید