تشخیص بیماری چشمی ناشی از دیابت با هوش مصنوعی

به گزارش بلاگ پو، محققان دانشگاه پیغام نور مرکز نجف آباد اصفهان با یاری روشی مبتنی بر هوش مصنوعی پیروز به تشخیص نوعی بیماری چشمی ناشی از دیابت شدند.

تشخیص بیماری چشمی ناشی از دیابت با هوش مصنوعی

سید سعید آیت، از محققان طرح و رئیس دانشگاه پیغام نور مرکز نجف آباد در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، اظهار کرد: شبکیه رنجوری یا رتینوپاتی(retinopathy)، به اختلالاتی گفته می گردد که به آسیب شبکیه چشم می انجامند. شبکیه رنجوری دیابتی، از انواع این بیماری و یکی از دلایل مهم فقدان بینایی در بزرگسالان است. شبکیه، محل تشکیل تصویر چشم و انتقال داده ها به مغز است؛ در نتیجه شبکیه رنجوری بسته به شدت آن می تواند موجب تاری دید و یا نابینایی گردد.

رئیس دانشگاه پیغام نور مرکز نجف آباد با بیان اینکه این بیماری در مراحل ابتدایی، نشانه های زیادی ندارد و ممکن است افراد مبتلا تنها با شروع از دست دادن بینایی، متوجه آن شوند، اظهار کرد: تشخیص ابتدایی و درمان به موقع می تواند تفاوت چشمگیری در میزان بینایی بیماران ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه این سیستم می تواند دستاورد بسیار خوبی در درمان بیماران باشد، توضیح داد: در این روش از تصاویر فوندوس شبکیه چشم استفاده می گردد و با استفاده از هوش مصنوعی عروق شبکیه چشم آنالیز و میزان آسیب به آنها ارزیابی می گردد.

آیت با بیان این که این طرح در قالب خاتمه نامه کارشناسی ارشد مائده تاجی دانش آموخته رشته مهندسی کامپیوتر- گرایش هوش مصنوعی و رباتیک با عنوان تشخیص بیماری رتینوپاتی دیابت با استفاده از پردازش تصاویر فوندوس شبکیه و تکنیک های مورفولوژیک اجرایی شده است، ادامه داد: در روش پیشنهادی، از ترکیبی با هوش مصنوعی استفاده شد، به طوری که بتواند به متخصصان چشم در فرآیند غربالگری رتینوپاتی دیابت یاری کند تا علائم این بیماری را سریع تر، آسان تر و با هزینه کمتر تشخیص دهند.

وی اضافه کرد: نواحی مشخصی برای میکروآنوریسم ها، با استفاده از ترکیبی از معیارها و عملگرهای مورفولوژیک معین و سپس برای افزایش پارامترهای مورد نظر، با استفاده از ابزارهایی نظیر تجزیه و تحلیل مؤلفه اصلی و تبدیل رادون، تشخیص میکروآنوریسم های واقعی انجام می گردد.

وی ادامه داد: برای ارزیابی، از پایگاه داده های بین المللی مطرح در این زمینه استفاده شده تا بتواند این دستاورد را به طور منصفانه مورد مقایسه قرار دهد.

آیت شرح داد: این پایگاه داده با نام DiaRetDB1 شامل 89 تصویر است و تصاویر این پایگاه داده از طریق متخصصان چشم پزشکی مورد آنالیز قرار گرفته و نقاط مربوط به میکروآنوریسم ها به صورت دستی علامت گذاری شده است.

وی گفت: این طرح می تواند یاری بسیار خوبی در تشخیص به موقع این بیماری داشته باشد و عوارض نابینایی ناشی از دیابت را با تشخیص به موقع تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

رئیس دانشگاه پیغام نور مرکز نجف آباد، با اشاره به اینکه محققان استرالیایی در طرحی مشابه نیز همچنین روشی ارائه داده اند، اظهار کرد: طرح پیاده شده در دانشگاه پیغام نور نجف آباد کاملاً مشابه طرح محققان استرالیایی است، با این تفاوت که در روش های تجزیه و تحلیل روش های متفاوتی استفاده شده است. با این وجود در مقایسه دو روش نتایج برابر است و گاهی دقت داده های طرح ما بالاتر است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 4356

به "تشخیص بیماری چشمی ناشی از دیابت با هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص بیماری چشمی ناشی از دیابت با هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید