تشکیل فدراسیون گردشگری راهی برای هم صدایی بخش خصوصی است

به گزارش بلاگ پو، موضوع نشست روز گذشته کمیسیون گردشگری و کسب وکارهای وابسته، تشکیل فدراسیون گردشگری و کسب وکارهای وابسته ایران بود. این نشست، با حضور غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران، علی اکبر عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران، جمشید نفر، رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی، علی شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران اعضای کمیسیون گردشگری و کسب وکارهای وابسته اتاق ایران و تشکل های حوزه گردشگری و فعالان مالی بخش خصوصی این حوزه برگزار گردید تا درباره اهداف تشکیل فدراسیون با هم گفت وگو و گفتگو نمایند.

تشکیل فدراسیون گردشگری راهی برای هم صدایی بخش خصوصی است

در ابتدای این نشست هم اندیشی اهداف 60 گانه فدراسیون گردشگری و کسب وکارهای وابسته قرائت شد و هر یک از حاضران درباره این اهداف تدوین شده، نقد و نظر خود را بیان کردند.

در ابتدای جلسه علی اکبر عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران از اهمیت تشکیل فدراسیون گفت. عبدالملکی به روزرسانی و اصلاح قوانین، شیوه نامه ها و دستورالعمل های این حوزه، تعامل و یکپارچگی بین تشکل های گردشگری را ضروری می داند و در این راستا تشکیل فدراسیون گردشگری را از اهداف کمیسیون می داند.

براساس اظهارات علی اکبر عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران ترسیم افق گردشگری ایران با تکیه و تأکید بر نقش آفرینی بخش خصوصی و رسیدن به اهداف عالی این صنعت، بر اساس اسناد بالادستی با هماهنگی کلیه تشکل ها و انجمن های مرتبط در قالب فدراسیون گردشگری بازدهی بهتری خواهد داشت.

به اعتقاد او با تشکیل فدراسیون گردشگری علاوه بر پیشبرد امور، موجبات بهره مندی سایر ذینفعان این حوزه فراهم می شود و مطالبات این بخش به صورت واحد و قدرتمند به گوش سیاست گذار خواهد رسید و زمینه روشنی برای ارتباط با فدراسیون های گردشگری کشورهای دیگر فراهم می شود. همچنین پیشنهاد بازنگری و به روزرسانی در راستای اصلاح قوانین، شیوه نامه ها و دستورالعمل های موجود در حوزه گردشگری و صنایع مرتبط از حیث حقوقی با نظر کلیه ذینفعان امکان پذیر می شود.

او در ادامه نشست از مسائل و مسائل دولت در سال جدید به دلیل شیوع بیماری کرونا و ادامه تحریم ها گفت؛ دولت منابع مالی چندانی در اختیار ندارد و تشکل ها و فعالان مالی بخش خصوصی باید برای حل مسائل خود به فکر چاره اندیشی باشند؛ تشکیل فدراسیون گردشگری و صنایع وابسته یکی از همین گام های اساسی است که می تواند برای حل مسائل حوزه گردشگری در ابعاد مختلف آن چاره اندیشی کند.

او درباره اهداف تدوین شده فدراسیون گردشگری و صنایع وابسته گفت: این اهداف در پنج جلسه و توسط 11 کارشناس تدوین شده است و اینجا هرکدام از ذی نفعان و فعال های این حوزه اگر نقد و نظری داشتند، از آن استقبال خواهد شد.

بعد از آن جمشید نفر، رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی سخن گفت. او از جای خالی فدراسیون گردشگری در اتاق ایران گفت.

به گفته نفر کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اگر یک هدف مهم و اصلی داشته باشد آن تبیین نقش صادرات در اصلاح ساختار مالی کشور است و توصیه من به آقای عبدالملکی هم این است که از فرهنگ سازی برای گردشگری بگویند. درنتیجه بسترسازی ها است که خیلی از اتفاق های مثبت تاریخی رخ می دهد.

او به شرایط کشورهای ترکیه و امارات متحده عربی اشاره نموده و گفت که این کشورها از ظرفیت گردشگری خود بیشترین استفاده را نموده اند ولی ما هنوز رتبه 21 گردشگری را داریم، درحالی که پتانسیل این را داریم که به رتبه 10 تبدیل شویم.

او گفت: ما در خیلی از زمان ها فرصت سوزی نموده ایم؛ بعد از فروپاشی شوروی فرصت مناسبی برای ایران پیش آمد تا بتواند پای گردشگران کشورهای حوزه CIS به ایران باز شود ولی ما درنهایت طوری برخورد و سیاست گذاری کردیم که آن ها مقصد دیگری را برای سفر و حتی تجارت انتخاب کردند. خاطرم هست زمانی که برنج گران شد یکی از نشریات تیتر شرد گردشگر غارتگر؛ کجا با منافع خود چنین رفتار می نمایند؟

نفر ادامه داد: دوستی برای من تعریف می کرد که در سفر به بارسلون تاکسی کرایه نموده بود و آن تاکسی به جای اینکه او را از راستا مستقیم به مقصد برساند، از راستا طولانی تر و پیچیده حرکت کرد ولی همان مبلغ را درخواست کرد؛ وقتی علت را از او جویا شد پاسخ داد: که زندگی ما از محل درآمد حاصل از توریسم می گذرد.

نفر ادامه داد: این دو نگاه ضد هم است که از یکی توسعه گردشگری و از دیگری تضعیف این صنعت به وجود می آید.

نفر به شاخه های مختلف گردشگری اشاره نموده و گفت: گردشگری سلامت، بوم گردی، گردشگری سلامت، اکو توریسم و گردشگری ورزشی از حوزه های متعددی است که، ما اگر بتوانیم روی این حوزه ها کار کنیم و سیاست گذاری درستی داشته باشیم به جای اینکه مثلاً مهاجران کشاورزی ما به دلیل مسائل مالی از محل خود به حاشیه کلان شهرها وارد شوند خود می توانند فراوری ثروت نمایند. یا اینکه در شرایط امروز ارزی اگر از گردشگری حمایت شود، ببینید چه درامد سرشار ارزی وارد کشور می شود.

او در آخر بار دیگر بر اهمیت تشکیل فدراسیون گردشگری با نگاه صادرات محوری تأکید کرد.

محمدرضا مجیدی، رئیس انجمن ایرانی همکاری با یونسکو و استاد دانشگاه تهران درباره اهداف تشکیل فدراسیون گردشگری و صنایع وابسته در اتاق ایران گفت: با تشکیل فدراسیون صدای واحدی از فعالان بخش خصوصی این حوزه بلند می شود و این یک اقدام ارزنده است، اما باید اهداف تدوین شده تعیین، تعیین، کوتاه و عملیاتی باشد. بحث های حاکمیتی و محتوایی با حوزه فعالیت بخش خصوصی باید کاملاً تعیین شود.

او ادامه داد: اما اینکه آیا مشکل کشور ما نهادسازی است یا خیر، مسئله ای است که احتیاج به تبیین دارد. باید حدود و ثغورها را تعیین کنیم؛ ما در این حوزه بیشتر قوانین متعارض داریم و در صورت قوانین و رویه های متعارض سرمایه گذاران داخلی و خارجی خیلی استقبال نخواهد کرد.

او ادامه داد: خود کمیسیون گردشگری و کسب وکارهای وابسته نقش فدراسیون هم دارد و کار اصلی این کمیسیون تعامل با دولت، مجلس و درنهایت خود بخش خصوصی است اما تشکیل فدراسیون این حوزه هم با همین هدف اقدامی ارزنده و گامی در جهت هم افزایی و هم صدایی است.

بعد از آن غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران از اهمیت تشکیل فدراسیون گردشگری و صنایع وابسته گفت. کمیسیون های تخصصی اتاق ایران براساس تشخیص و فهمی که هیات نمایندگان در آن دوره دارد، تشکیل می شود؛ چه بسا در دوره آینده ضرورتی برای تشکیل کمیسیون گردشگری در اتاق ایران وجود نداشته باشد و عملاً ذی نفعان این بخش از اثربخشی در فعالیت های اتاق بازرگانی محروم شوند، لذا تشکیل این تشکل ها به جهت استمرار و پایداری می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

او ادامه داد: اگر برای حضور مستمر در دوره های بعدی تلاشی نکنید، ممکن است این فرصت برای اثربخشی در ارکان مختلف اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی را از دست دهید. به جهت نقش آفرینی و اثربخشی به حضور خود باید این موضوع را جدی تر دنبال کنید.

به گفته جمیلی رسالت اتاق ایران توانمندسازی واحدها و ذی نفعان خود با رویکرد اصالت بخشی به آن ها است. ما قصد داریم به همه افراد در حوزه های مختلف اگر اصالت واقعی حضور در صنفی را دارند یاری کنیم.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران تأکید کرد: در کشور و اقتصاد ما فرصت های آنی و ناپایداری به وجود می آید که به سمت وسوی حرکت های مالی افراد جهت می دهد. در چنین شرایطی کسانی که سالیان متوالی فعالیت نموده اند، کنار گذاشته می شوند و عرصه برای فعالیت خیلی ها که به صورت ناکارآمد و موقتی به حوزه ای واردشده اند، باز می شود.

جمیلی ادامه می دهد: اگر ویژگی ممتازی در حوزه گردشگری ایجاد شود جمعیت کثیری علاقه مند به سرمایه گذاری می شوند و خیلی از شما که سرمایه و عمر خود را در این راه گذاشته اید با مردمی روبرو می شوید که سیر حرکتی شما را مختل می نمایند؛ ازاین جهت اتاق ایران با حفظ اصالت افراد، به فکر توانمندسازی آن ها است. فدراسیون جایی است که اصالت کسب وکارها به تعدد و تکثیر رعایت شده است. برای فدراسیون حتماً وجود تشکل ها، اتحادیه، انجمن ها و غیره ضرورت دارد؛ مجموعه این تشکل ها با قرار دریافت در کنار هم زمینه تشکیل فدراسیون را فراهم می نماید. بنابراین توصیه من این است که بسیاری از انجمن ها که در زیرگروه های مختلف در صنعت گردشگری فعال هستند، نقش و وظیفه خود را ایفا نمایند. لازم نیست که تمام این 60 عنوان که در اهداف فدراسیون به آن اشاره شده، حتماً در اهداف نهایی آورده شود.

او تأکید کرد: تشکل های این حوزه باید با هم پوشانی داشته باشند و فدراسیون موضوع های کلان را پوشش دهد و انجمن های زیرمجموعه کارهای تخصصی خود را انجام دهند.

جمیلی گفت: بحث نگاه و رویکرد بین المللی در بعضی از بخش ها دیده شده است. پررنگ کردن نگاه های بین المللی یاری نماینده است؛ یک پای اصلی صنعت گردشگری وابسته به توریسم خارجی و ارتباط با خارج از کشور است؛ اساس درآمدزایی وقتی معنا و مفهوم عمیق دارد تا ارتباط برون مرزی شکل گیرد. فدراسیون در مناسبات منطقه ای فرامرزی و دوجانبه ای نقش دارد و قطعاً از فدراسیون جنین انتظاری می رود. اگر می خواهید رویکرد جدیدی در مناسبات گفتمان و گفت وگو برای توسعه صنعت گری داشته باشید، از این ظرفیت خود بهره بگیرید. هر جا دولت بنا به محدودیت های قادر به انجام کاری در عرصه بین المللی نیست فدراسیون می تواند نقش مؤثرتری داشته باشد.

او توضیح داد: قصد من تقابل با هیچ موضوعی نیست، وقتی تناقض انتفاع پیش می آید، بعضی سعی در حذف بخشی از فعالیت ها را دارند. آقای عبدالمالکی در گفته های اول خود به شرایط خوب هتل ها اشاره نمود ولی گفت مشکل بیشتر از اسکان منازل و خانه های اقامتی فاقد مجوز است. این اگرچه حرف درستی است اما رتبه یک استارت آپ جهان در سال گذشته استارتات آپ ایر بی آن بی بود که اتاق برای مسافران اجاره می داد. برای اینکه نتوانیم کاری را اصلاح کنیم، آن را حذف می کنیم، این موضوع شایسته نگاه بخش خصوصی نیست. توقع ما این است که فدراسیون گردشگری پس از تشکیل نقش پررنگ تری در کسب وکارهای جدید، خلق فرصت های جدید برای به روز کردن کسب وکارهای صنعت گردشگری داشته باشد.

بعد از آن ابراهیم بای سلامی، رئیس بنیاد توسعه گردشگری پایدار از مسائل و مسائل تشکل ها در ایران گفت؛ اینکه بخشی از این مسائل ناشی از عملکرد دولت هاست؛ بخشی به نوع نگاه بخش خصوصی برمی شود و اینکه بخش خصوصی قدرتمند نیست، مطالبت و منویات سیاست گذاری را کمتر می شناسد، اولویت بندی های حوزه خود را مسلط نیست، مشکل بعدی از عملکرد خود تشکل ها است که خودشان خود را جدی نمی گیرند.

او ادامه داد تشکیل فدراسیون گردشگری و کسب وکارهای وابسته اقدام شایسته ای است آمال متأسفانه صنعت گردشگری در ایران در ابعاد سیاسی موردپذیرش حاکمان نیست و ما تا زمانی که نگاه خود را به موضوع اصلاً نکنیم خیلی نمی توانیم در این حوزه پیروز باشیم. تا زمانی که گفتمان گردشگری از سوی سیاست گذاران و سیاست مداران خود توجه قرار نگیرد اتفاق خاصی نمی افتد.

بعد از آن رضا صدیقی از جامعه تور گردانان ایران از کسب وکارهای وابسته به گردشگری و اهمیت آن ها گفت و اینکه در تشکیل فدراسیون گردشگری به این حوزه توجه کافی شود.

حسین بختیاری، صادرنماینده صنایع دستی هم به لزوم توجه به کسب وکارهای وابسته به صنعت گردشگری اشاره نمود و اینکه باید در اهداف فدراسیون گردشگری به این کسب وکارها باید توجه شود.

بعد از آن رحیم یعقوب زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان ایران از لزوم نگاه ساختاری به حوزه گردشگری گفت و اینکه باید با استراتژی توسعه این حوزه به همه ظرفیت ها در دانشگاه ها و مراکز آموزشی برای فرهنگ سازی استفاده کنیم.

علی شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران هم از ارتباط گردشگری با صنعت کشاورزی گفت. باید این چرخه ارتباط چرخه هم افزایی باشد. برای افزایش فرصت گردشگری باید به ظرفیت های بوم گردی توجه شود و در حوزه بازاریابی باید روحی در اهداف فدراسیون گردشگری باشد که به گردشگری کشاورزی و گردشگری روستایی توجه شود. او به ظرفیت های شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی و ماده 12 هم اشاره نمود که می شود در حوزه گردشگری هم به این ظرفیت ها در حل مسائل توجه کرد.

نیما آذری، رئیس انجمن مؤسسات گردشگری و فرید جواهرزاده رئیس انجمن طبیعت گردی تشکیل فدراسیون در فضای ناامیدی را اقدامی مثبت دانسته و گفتند که نظام گردشگری ما بر مبنای علمی پایدار نیست و دران نگاه سیاسی غلبه دارد. گردشگری امروز جهان بر پایه علم، فناوری و نوآوری پایدار است و ما باید در فدراسیون به این مسائل توجه کنیم. باید در اهداف فدراسیون پیوست اجرایی در نظر گرفته شود و تشکل پیکره منسجمی داشته باشد.

بعد از آن اکبر رضوانیان، نایب رئیس جامعه حرفه ای و اقامت های بوم گردی کشور و محمد پناهی نایب رئیس کمیته گردشگری سلامت و الکترونیک ایران از توریسم سلامت و اهمیت آن ها گفتند. اینکه در بدترین شرایط مالی این حوزه 1.2 میلیارد دلار در سال درآمد دارد. ما باید از ظرفیت طب سنتی که طب سنتی هندی زیرمجموعه طب سنتی ایران است بهره بگیریم.

حسن تقی زاده انصاری، رئیس انجمن گردشگری الکترونیک از اهمیت یکپارچگی در اهداف صنعت گردشگری در حوزه توسعه پایدار و لزوم آن گفت و محمود استقلال مشاور کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی به مسئله برندینگ در بحث گردشگری اشاره نمود که در فدراسیون گردشگری به این حوزه هم باید توجه شود. اینکه باید به چهار حوزه مزیت دار یعنی گردشگری سلامت، اکو توریسم، گردشگری ورزشی و بوم گردی بهره بگیریم و برایان برنامه منسجمی داشته باشیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 29379

به "تشکیل فدراسیون گردشگری راهی برای هم صدایی بخش خصوصی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل فدراسیون گردشگری راهی برای هم صدایی بخش خصوصی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید