تغییر ساعت چقدر در کاهش مصرف انرژی موثر است؟

به گزارش بلاگ پو، تغییر ساعت در کشور ما دو مرحله در سال به منظور صرفه جویی در مصرف برق به وسیله بهره گیری بیشتر از نور خورشید انجام می گردد.

تغییر ساعت چقدر در کاهش مصرف انرژی موثر است؟

به گزارش خبرنگار همه ساله در کشور ما در دو مرحله تغییرات ساعتی انجام می گردد به طوری که در مرحله نخست اول فروردین ساعت رسمی کشور یک ساعت به جلو و در بامداد 31 شهریور یک ساعت به عقب کشیده می گردد این در حالی است که در بعضی از کشور ها این موضوع در 4 مرحله طی یک سال انجام می گردد.

در سال 1370 بر اساس محاسباتی هیئت وزیران ایران مصوبه ای را به تصویب رساند که طی آن ساعت رسمی کشور همه ساله در اول فروردین ماه یک ساعت جلو کشیده گردد و در آخر تابستان به حالت اول بازگردد. ادامه مطالعات در آن دوره نشان داد که حدود 100 مگاوات کاهش مصرف در زمان پیک (اوج مصرف) حاصل شده است.

طبق آنالیز های اجرا شده تغییر ساعت در فصل بهار و تابستان در سایر کشور ها نشان می دهد که این فرایند به منظور استفاده بهینه و صرفه جویی در مصرف برق با بهره گیری از نور خورشید و طولانی بودن ساعات روز های فصل بهار و تابستان به مرحله اجرا در آمده و در حال حاضر در 77 کشور دنیا تغییر ساعت در این دو فصل به اسم یک اصل پذیرفته شده و به طور قانونمند، نهادینه شده است.

سال جاری باتوجه به کاهش بارندگی و خشکسالی که در 50 سال اخیر در کشور اتفاق افتاده است، خاموشی ها در تابستان سطح وسیعی از کشور را در برگرفت به طوری که خاموشی از دوساعت به چندین ساعت رسید، اما نتایج آنالیز ها نشان داده است که تغییر در ساعات می تواند به شدت مصرف انرژی را کاهش دهد.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه مالی خبرنگاران، با اشاره به تاثیر مصرف برق با تغییر ساعات در کشور، گفت: به هر حال یکی از دلایل اصلاح ساعت در نیمه اول و دوم سال استفاده از نور روز خورشید است و قطعا این امر تاثیرگذار در مصرف انرژی است.

او ادامه داد: در واقع هر سال این فرایند ادامه دارد و تاثیر بسیار مطلوبی در کاهش مصرف انرژی به خصوص برای خانوار ها دارد و این طرح در بسیاری از کشور ها در حال انجام است.

سخنگوی صنعت برق کشور اضافه نمود: این برنامه ریزی که همه ساله در جهت تغییر ساعات می گردد باعث شده عدد قابل توجهی یعنی حدود 600 مگاوات کاهش مصرف انرژی را داشته باشیم.

رجبی مشهدی بیان نمود: یکی از دلایل تغییر ساعت در نیمه دوم سال استفاده بیشتر از نور طبیعی روز و در نتیجه کاهش مصرف انرژی است. این اقدام در حال حاضر در بیش از 70 کشور به همین منظور انجام می گردد. حدود 150 سال پیش هم برای صرفه جویی در مصرف شمع و یا زغال سنگ هم تغییر ساعت انجام می گرفته است.

رجبی مشهدی ادامه داد: آنالیز های چند سال اخیر نشان می دهد که تغییر ساعت، حدود یک تا 5.1 درصد در کاهش مصرف برق تاثیر دارد که این اندازه معادل مصرف برق استان سمنان در این دوره از سال است.

او اضافه نمود: حتی در سال های اخیر ما درخواست کردیم که به منظور کاهش بیشتر مصرف در نیمه اول سال که محدودیت ها در تامین برق و فشار بر نیروگاه ها بیشتر است، ساعت کاری ادارات هم تغییر کند؛ یعنی ادارات یک ساعت زودتر آغاز به کار نمایند تا با یک ساعت زودتر انتها دادن به کار و خاموش شدن وسایل سرمایشی، مصرف کاهش بیشتری پیدا کند.

این مقام مسئول تغییر ساعت در تابستان را تاثیر گذار تر از زمستان دانست و گفت: حتی این تغییر ساعت در بعضی از کشور ها که عرض جغرافیایی بیشتری دارند تا 4 بار در سال یعنی هر سه ماه یک بار اتفاق می افتد و در هر نوبت بیش از یک ساعت است.

طبق آمار دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توانیر، تغییر ساعت رسمی کشور 5/1 درصد کاهش مصرف برق را در پی خواهد داشت و اندازه این صرفه جویی ظرف 6 ماه بیش از 75 گیگاوات ساعت تخمین زده شده است.

در واقع ایجاد تعادل بین فراوری و مصرف حامل های انرژی یکی از مسائل دنیای امروز بوده و این مشکل در کشور های در حال توسعه ای چون ایران به علت مصرف بالا از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در این میان برق یکی از مهم ترین حامل های انرژی است که مصرف بالای آن به علت عدم سهولت در واردات، برای اقتصاد کشور چالش آفرین بوده و نتیجه ای جز خاموشی و اُفت ولتاژ را در پی نخواهد داشت.

البته کاهش مصرف برق راهکار های دیگری هم داشته و به قطع یقین اولین و آخرین راهکار تغییر ساعات اداری نیست. راهکار دیگر استفاده از تکنولوژی روز و پیش بینی و برنامه ریزی برای وقوع چنین اتفاقی بود، با استفاده از تکنولوژی های به روز می توان انرژی فراوری کرد و کشور را به خودکفایی کامل رساند برای مثال باتوجه به موقیعیت استراتژیک کشور می توان از انرژی خورشیدی بهره مند شد.

بیشتر منطقه ها آفریقا و بعلاوه کشور های آسیایی از قبیل چین و هند ساعت های رسمی خود را در بهار تغییر نمی دهند. این بدان معنا نیست که این کشور ها پیش تر تغییر ساعت را امتحان نکرده اند. به طور مثال، قطعی برق مداوم در بنگلادش مسئولان این کشور را وادار کرد تا سال 2009 (1388)، دی اِس تی را به طور آزمایشی اجرا نمایند.

نارضایتی مردم از این روش باعث شد اجرای آن پس از 6 ماه متوقف گردد. مصر هم سال 2014 و با هدف کاهش مصرف انرژی، تغییر ساعت تابستانی را اجرا کرد. این روش بعلت نارضایتی مردم از 4 بار تغییر ساعت در سال و بعلاوه بی نتیجه بودن آن در بهینه سازی مصرف انرژی، از سال پس از آن اجرا نشد.

حسن مرادی کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه مالی خبرنگاران، گفت: به طور کلی تغییر ساعات در کشور ها به این علت است که مردم بتوانند میزان بیشتری از نور خورشید را به منظور روشنایی استفاده نمایند.

او ادامه داد: هر چند این مسئله در اندازه ساعت کار تفاوت چندانی ندارد و صرفا زمانی که آسمان زودتر روشن می گردد، می توان از این شیوه برای استفاده حداکثری از نور بهره برد تا کمتر احتیاج باشد از چراغ برای روشن کردن فضا استفاده کنیم.

این کارشناس انرژی اضافه نمود: تغییر ساعت یک امر ارزشمندی است که سال ها در کشور ما انجام می گردد به طوری که این فرایند در تغییر ساعات ادارات نقش بسیار مهمی را دارد.

مرادی گفت: انگلستان هم که ساعت رسمی گرینویج است از این امر مطابقت می نماید چرا که جابجایی این ساعت ها می تواند در جابجایی کاهش بار انرژی نقش مطلوبی داشته باشد.

او بیان نمود: به طور کلی ما از سمت خراسان که آفتاب طلوع و از سمت کردستان که غروب می نماید اختلاف ساعت زیادی داریم به طوری که با این تغییرات ساعت می توان تا حدودی در مصرف انرژی صرفه جویی کرد، اگر این اندازه ساعات را صرفه جویی کنیم می توانیم به کشور های همسایه هم برق صادر کنیم.

بسیاری از کشور ها برای بهینه سازی مصرف انرژی، در فصل بهار و تابستان ساعت رسمی کشورشان را معمولاً یک ساعت به جلو می کشند، تا مدت زمان بیشتری از روز با ساعات کاری هم خوانی داشته باشد و در ساعات کمتری از روز، احتیاج به مصرف انرژی برای تأمین روشنایی وجود داشته باشد.

مایکل داونینگ نویسنده جهش به جلو: جنون سالانه صرفه جویی در زمان نور روز معتقد است اجرای تغییر ساعت هزینه ای برای مردم و مصرف نمایندگان انرژی ندارد؛ بنابراین، این روش هواداران زیادی در میان قانونگذاران کشور ها دارد.

وی بعلاوه می گوید اجرای دی اِس تی در کشور هایی که نزدیک خط استوا قرار دارند و میزان نور روز در آن ها ثابت است، تأثیر چندانی در بهینه سازی مصرف انرژی ندارد. اما علت استفاده آن ها از این روش، هماهنگ شدن با منطقه زمانی آمریکا است.

با توجه به اینکه مصارف خانگی 6/33 درصد و مصارف عمومی و تجاری 4/18 درصد از مصرف کل کشور را تشکیل می دهند، چنانچه با تغییر ساعت رسمی کشور در شش ماهه اول سال، یک ساعت از زمان مصرف برق در اوج مصرف آن کاسته گردد، شاهد صرفه جویی قابل ملاحظه ای معادل 5/1 درصد مصرف برق در کل کشور خواهیم بود.

با توجه به حدود 100 میلیون مگاوات ساعت انرژی مصرف شده در شش ماهه اول سال 1385، اندازه کاهش مصرف انرژی برق معادل 5/1 میلیون مگاوات ساعت به ارزش تقریبی 450 میلیارد ریال خواهد بود.

اگر چنانچه سوخت نیروگاه ها را گازوئیل در نظر بگیریم، بنابراین این کاهش مصرف، صرفه جویی 622 میلیون لیتر گازوئیل را هم در پی خواهد داشت.

غلامعلی رخشانی مهر معاون توزیع و هماهنگی توانیر در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه مالی خبرنگاران، گفت: مصرف برق شهر تهران یعنی 3500 مگاوات مربوط به ادارات دولتی و وزارتخانه ها است که بیشترین آن صرف وسایل سرمایشی می گردد.

او با اشاره به اینکه بیشترین مصرف برق در زمان اوج مصرف روز (12 تا 16) است ادامه داد: 5 میلیون مشترک در تهران عظیم وجود دارد که 13 درصد مشترکان کشور را شامل می گردد و 10 درصد انرژی کشور را مصرف می نمایند، 9 درصد پیک بار کشور در تابستان در شهر تهران اتفاق می افتد.

رخشانی مهر بیان نمود: براساس این مصوبه دستگاه های دولتی موظفند مصرف برق خود را نسبت به زمان مشابه پارسال 10 درصد کاهش دهند. مولد های اضطراری را به مدار بیاورند، بعد از وقت اداری سیستم سرمایشی خود را خاموش نمایند و در ساعات اداری هم دمای محیط را در دمای 25 درجه تنظیم نمایند.

لازم به ذکر است؛ تغییر ساعت روشی مناسب و هوشمندانه در جهت کاهش مصرف انرژی الکتریکی بوده که سابقه تاریخی و تجارب کشور های مختلف را دارد . تغییر ساعت اثرات دیگری به جز صرفه جویی در انرژی، همچون کاهش ترافیک را هم در پی دارد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 54711

به "تغییر ساعت چقدر در کاهش مصرف انرژی موثر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر ساعت چقدر در کاهش مصرف انرژی موثر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید