تلسکوپ فضایی جیمز وب راهی فضا می گردد

به گزارش بلاگ پو، این گمان که در خارج از منظومه شمسی، احتمالا سیاره قابل سکونت دیگری یا شرایط حیات فرازمینی وجود دارد، همیشه فکر دانشمندان را مشغول نموده است و انتظار می رود بهره برداری از جیمز وب تلسکوب نو ناسا، دیدی روشن تر به کیهان شناسان درباره سیارات فراخورشیدی بدهد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب راهی فضا می گردد

قرار است تلسکوپ جیمز وب (James-Webb) قدرتمندترین رصدخانه فضایی تا کنون ساخته شده، خاتمه در ماه جاری میلادی و پس از سال ها انتظار به فضا فرستاده گردد و به عنوان جانشین تلسکوپ فضایی هابل در مدار جدیدی قرار بگیرد.

ساخت تلسکوپ جیمز وب که پروژه مشترک ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا است، در سال 2004 میلادی شروع شد.

بیش از 10 هزار نفر برای ساخت و اجرای این پروژه همکاری کردند و نهاد های اروپایی و آمریکایی بودجه ای حدودا 10 میلیارد دلاری را به آن اختصاص دادند.

بزرگترین و مقاوم ترین رصدخانه فضایی

این تلسکوب دارای آیینه بسیار بزرگی به قطر 6.5 متر و 18 آینه شش ضلعی کوچکتر است که از بریلیوم و طلا ساخته شده اند و توان منعکس کردن نور مادون قرمز را از نقاط دور دست و ناشناخته دنیا دارند.

این رصدخانه فضایی بعلاوه شامل ابزار هایی برای تصویربرداری از اشیاء کیهانی و تجهیزات اسپکتروسکوپی (طیف بینی) است که نور را برای مطالعه خواص فیزیکی و شیمیایی مواد کیهانی، به طول موج های جداگانه می شکند.

جیمر وب قدرت مقاومت بالایی در برابر دما و تغییرات آن دارد؛ بویژه آنکه صفحه هایی که به سمت خورشید هستند تا 110 درجه سانتیگراد گرم خواهند شد و در مقابل، دما در بخش های دور از خورشید تا حدود منهای 237 درجه کاهش می یابد.

قرار است این تلسکوپ که به میزان یک اتوبوس مدرسه وزن دارد، در مداری مستقر گردد که حدود 1 میلیون مایل از زمین فاصله دارد که معادل چهار برابر فاصله سیاره زمین تا ماه است.

نکته دیگر اینکه جیمر وب برخلاف تلسکوپ هابل که به دور زمین در حال حرکت است، به دور خورشید می چرخد.

برآورد دانشمندان این است که پس از پرتاب این تلکسوب به فضا، حدود یکماه طول بکشد تا جیمز وب بتواند به مدارش برسد و بطور تعیین در منطقه ای موسوم به نقطه دوم لاگرانژ یا L2 مستقر گردد. به این ترتیب جیمز وب به منطقه ای می رود که تا کنون هیچ بشری به آنجا سفر نکرده است.

منبع: یورونیوز

منبع: فرارو
انتشار: 31 فروردین 1401 بروزرسانی: 31 فروردین 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 60923

به "تلسکوپ فضایی جیمز وب راهی فضا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ فضایی جیمز وب راهی فضا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید