توسعه ابزار تشخیصی مبتنی بر ژنتیک برای سندرم میلودیسپلاستیک

به گزارش بلاگ پو، میو کلینیک(Mayo Clinic) که یکی از معتبرترین مراکز و دانشگاه های علوم پزشکی دنیا مستقر در آمریکا است، اخیرا یک ابزار تشخیصی مبتنی بر ژنتیک برای سندرم میلودیسپلاستیک(myelodysplastic syndrome) توسعه داده است.

توسعه ابزار تشخیصی مبتنی بر ژنتیک برای سندرم میلودیسپلاستیک

به گزارش خبرنگاران و به نقل از مدیکال اکسپرس، به وجود ناهنجاری در تقسیم سلول بنیادی خون سندرم میلودیسپلاستیک گفته می شود. این سندروم از نظر کمی و کیفی در نقصان تولید سلول های خونی نقش دارد. نشانه های این سندروم در کم خونی که نیاز به تزریق خون مزمن داشته باشد نیز دیده می شود. در بیشتر مواقع به دلیل افزایش نارسایی مغز استخوان هر یک از سلول های خونی گویچه سرخ، گویچه سفید یا پلاکت دچار کاهش تولید می شوند.

آیالو تفری(Ayalew Tefferi) خون شناس میو کلینیک و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: سندرم میلودیسپلاستیک یکی از شایع ترین سرطان های خون در سالمندان به شمار می رود و سالانه بیش از 50 مورد از هر 100 هزار فرد بالای 65 سال به این بیماری مبتلا می شوند.

دکتر تفری در ادامه اضافه نمود: درمان های دارویی فعلی که برای درمان سندرم میلودیسپلاستیک مورد استفاده قرار می گیرند، موثر نیستند و اغلب موارد سبب کاهش کم خونی می شود.

تنها درمانی که فرصتی برای درمان یا بقای طولانی مدت ارائه می دهد، پیوند آلوژنیک سلول های بنیادی خونساز(hematopoietic stem cell) است. سلول های بنیادی خون ساز سلول های نارسی هستند که می توانند به سلول های خونی تبدیل شوند. این سلول های بنیادی در مغز استخوان، جریان خون داخل عروقی و خون بندناف وجود دارند اما متاسفانه، این روش نیز خطراتی نظیر مرگ بیمار و ابتلا به دیگر بیماری ها را در پی دارد، بنابراین اکنون یک ابزار تشخیصی دقیق و قابل اطمینان بهترین گزینه برای بیماران محسوب می شود.

دکتر تفری می گوید ابزار تشخیصی که ما برای سندرم میلودیسپلاستیک توسعه داده ایم، مبتنی بر سیستم نمره دهی تشخیصی بین المللی(international prognostic scoring system) است.

دکتر تفری و پژوهشگران دانشگاه ملی تایوان شهر تایپه، جهش های ژنی و تاثیر آن بر مدت بقا را در 685 بیمار مبتلا به سندرم میلودیسپلاستیک مورد بررسی قرار دادند. محققان جهش ژن نامطلوب، SF3B1 و جهش ژن های نامطلوب، ASXL1 و RUNX1 را شناسایی کردند و از آن اطلاعات برای توسعه یک سیستم تشخیصی مایو کلینیک برای سندرم میلودیسپلاستیک استفاده کردند.

تفری در انتها گفت: ابزار تشخیصی مایو کلینیک برای سندرم میلودیسپلاستیک، یک سیستم تشخیصی ساده و خوب است که اطلاعات ژنتیکی و بالینی را ادغام می کند و علاوه بر آن اطلاعات ژنتیکی همانند اطلاعات سیتوژنتیک (cytogenetic) هر فرد را نیز نشان می دهد. سیتوژنتیک علم مطالعه ساختمان کروموزوم هاست. در این علم کروموزوم ها با استفاده از تکنیک های باندینگ(نوارگذاری) یا شیوه های سیتوژنتیک ملکولی مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرند. سیستم تشخیصی مایو یک پیشرفت کامل در توسعه یک ابزار تشخیصی بین المللی است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 2007

به "توسعه ابزار تشخیصی مبتنی بر ژنتیک برای سندرم میلودیسپلاستیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه ابزار تشخیصی مبتنی بر ژنتیک برای سندرم میلودیسپلاستیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید