جامه ناهمگونی بر تن سازه های شهر

به گزارش بلاگ پو، باران پورکاظم- قزوین ـ خبرنگار :سیما و منظر شهری مناسب یکی از نیازهای اولیه هر انسان در محیط شهری محسوب می گردد؛ موضوعی که در قزوین چندان رعایت نمی گردد.

جامه ناهمگونی بر تن سازه های شهر

ساختمان های کوتاه و بلند در کنار برج هایی همچون برج تجارت که انگار تراکم بنا در ساخت آن معنایی نداشته است و خط آسمانی که ابتدا و انتهایش معلوم نیست از مناظر عادی در شهر قزوین است. این ساختمان های بی هویت یکی آجری و دیگری رومی هریک ساز خود را می زنند. پل ها و بزرگراه های بی روح و بی هدف که باغستان های سنتی شهر را شکافته اند همچون قارچ سبز شده اند و درختانی که از فرط آلودگی هوا سبزی شان رنگ باخته است دیگر مجالی برای عرض اندام ندارند. روان شناسان و کارشناسان رشته جامعه شناسی بر این باورند که بی توجهی به محیط سبب بروز بعضی ناهنجاری های اجتماعی و همچنین افسردگی افراد جامعه می گردد.

  • کج سلیقگی

محمدطاها عباسی، کارشناس معماری و فعال حوزه شهری، بر نامتناسب بودن سیما و منظر شهری تأکید دارد و آن را تافته ای جدابافته از سنت ها و ارزش های شهر تاریخی قزوین می داند. وی در این باره به خبرنگاران می گوید: سنت و حفظ هویت شهر باید مورد توجه قرار گیرد. هر شهر بسته به سبک و اقلیم خود دارای شاخصه های مشخصی است که بیگانه شدن و دوری از این شاخصه معضلی به نام پراکندگی و تشویش نماها و سیمای شهری را به ارمغان می آورد. متاسفانه در سیما و منظر شهری در فراوری فرم، محتوا، چیدمان مبلمان شهری و همچنین رنگ دچار کج سلیقگی و گاهی بی سلیقگی شده ایم.

این کارشناس اظهار می نماید: مثلا استفاده از گرانیت در نماهای شهری ترویج یافت بی آن که معماران، مسئولان و کارفرمایان را به این سوال وادارد که آیا استفاده از این نوع مصالح در نماهای شهری در این اقلیم کاربرد دارد یا خیر. این نوع مصالح دارای اشعه رادیواکتیو است و این موضوع سبب اختلالات روحی و روانی بسیاری برای شهروندان خواهد شد که نتیجه آن بی حوصلگی، بدخلقی، سرطان و... است.

عباسی می افزاید: استفاده نکردن از مصالح بومی علاوه بر تشعشع رادیواکتیو، تخریب فرهنگ، هویت و اصالت آبا و اجدادی قزوینی ها، سبب بروز خسارت های غیرقابل پیشگیری می گردد. نبود ضوابط و مقررات در مورد نماهای شهری سبب بروز معضلات و مسائل فراوانی برای شهرها می گردد. همه ما می دانیم شهر قزوین روی گسل واقع شده است. متاسفانه با وجود آگاهی داشتن از این معضل، شهر را به سمت گسل توسعه داده اند و علاوه بر اینها از نماهای سنگین و غیرایرانی همچون نمای رومی استفاده نموده اند. در ادامه به سراغ یک جامعه شناس رفتیم تا نظر وی را در این باره بدانیم.

  • رابطه افسردگی و نماهای شهری

مهری نصرتی قزوینی نژاد، جامعه شناس، آشفتگی سیما و منظر شهری را یکی از عوامل افسردگی شهروندان قزوینی می داند و می گوید: شهر و شهروند باید رابطه مملوسی داشته باشن، چراکه ارتباط بین شهر و شهروندان به احساس تعلق خاطر منجر می گردد. بارها بر این موضوع تأکید داشته ایم و از مدیریت شهری، شورای اسلامی شهر و سازمان های ذی ربط درخواست نموده ایم با حساسیت بیشتری درباره امور شهری تصمیم گیری نمایند، چراکه در آن صورت مدیریت شهری می داند در قبال خدماتی که به شهر ارائه می دهد باید جوابگوی شهروندان باشد.

وی ادامه می دهد: متاسفانه شهر باهویت قزوین را ساخت وسازها و بلندمرتبه سازی های بی رویه و نامتقارن از شهری انسان محور به شهری پرهرج و مرج تبدیل نموده است. یکی از معضلاتی که گریبانگیر شهر است اجرای پروژه های بی هدف و بدون فکر است. مثلا بستن یک طرف از راه سبزه میدان به عنوان یک شاهراه اصلی سبب شده است بار ترافیکی بسیاری از سبزه میدان به طرف سپه و فردوسی به وجود آید که باعث بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی نظیر تصادف و دعوا می گردد در حالی که پیاده راهی که به دلیل بستن این راستا ساخته اند امکانات و الزامات پیاده راه را ندارد.

  • نداشتن احساس آرامش

این جامعه شناس با اشاره به محیط های سرد و غیرپویای شهری بیان می نماید: محیط شهری امروزی یک محیط غیرپویا و مرده است. طبق آمار و پرسش نامه هایی که از شهروندان تهیه نموده ایم درصد زیادی از شهروندان با قدم زدن در خیابان های شهر به هنگام بروز مسائل و ناراحتی های مقطعی نه تنها احساس آرامش نمی نمایند، بلکه اختلالات آنها بیشتر می گردد. مثلا در گذشته آجری بودن دیوارهای شهر به دلیل رنگ ملایم آجر فضایی دلنشین برای مخاطب به وجود می آورد، اما امروزه دیوارهای سیمانی شهر، با تبلیغات ناهمگون، نشاط و پویایی را هم از منظر و سیمای شهری و هم از خود شهروندان سلب نموده است.

  • اهتمام شورا و شهرداری

فرج الله فصیحی رامندی، عضو شورای اسلامی شهر قزوین، با اشاره به تاثیر مستقیم مناظر شهری در روحیه شهروندان می گوید: باید مردم و مسئولان به این مطلب توجه ویژه ای نمایند تا با افزایش زیبایی در مبلمان شهری روحیه نشاط و شادابی در جامعه ایجاد گردد. وی با اشاره به این که نمای هر ساختمانی ارتباط مستقیم با مبلمان و منظر شهری دارد، می گوید: نماهای ساختمان ها فقط متعلق به مالک آنها نیست، بلکه همه در آن سهیم هستند چراکه شهروندان در شهر از زیبایی شهری بهره مند می شوند.

این عضو شورای شهر قزوین با بیان این که ساختمان ها و پروژه های دولتی باید زیباسازی فضای ساختمانی را رعایت نمایند، می افزاید: آنها باید نمای ساختمان خود را مطابق قوانین و ضوابط قانونی بسازند تا موجب زیبایی شهری گردد. فصیحی رامندی با بیان این که نباید انتظار داشت سازمان زیباسازی شهرداری قزوین به تنهایی به منظر شهری بپردازد، شرح می دهد: باید همه شهروندان به این موضوع حساسیت داشته باشند و به آن توجه نمایند.

  • زمین های خالی

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین با بیان این که در شهر قزوین باید فضاهای تفریحی افزایش یابد، می گوید: در بعضی از فضاهای مرکزی این شهر زمین های خالی وجود دارد که بعضی از اداره ها از آنها استفاده می نمایند و مطلوب است از این فضاها به بهترین نحو ممکن برای خدمت رسانی به شهروندان استفاده کرد. فصیحی رامندی با اشاره به این که باید از این زمین ها برای ایجاد فضاهای تفریحی استفاده بهینه کرد تا نشاط و شادابی شهروندان قزوینی با بهره مندی از فضاهای یادشده افزایش یابد، می افزاید: این شورا کوشش می نماید تا این هدف را در شهر محقق کند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 12007

به "جامه ناهمگونی بر تن سازه های شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جامه ناهمگونی بر تن سازه های شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید