راهنمای سفر به قاهره مصر؛ دنیایی از عجایب و شگفتی ها

به گزارش بلاگ پو، یکی از مکانهایی که از دیرباز خواستگاه گردشگری بوده و تا به امروز پذیرای گردشگران بسیاری است، کشور مصر هست. تنها نظاره عکسهایی از صحرای جیزه یا هرم عظیم خوفو یا مجسمه عظیم ابوالهول شما را به این نتیجه خواهد رساند که این کشور زیبا، مکان بسیار مناسبی برای سفر و بازدید است. قاهره یکی از شهرهای دلفریب این کشور بوده و معروف ترین جاهای دیدنی قاهره شما را برای سفری هیجان انگیز ترغیب خواهند کرد. با ما در راهنمای سفر به قاهره مصر همراه شوید تا از اسرار و دیدنی های این منطقه باخبر گشت.

راهنمای سفر به قاهره مصر؛ دنیایی از عجایب و شگفتی ها

اندکی درباره قاهره

اگرچه شاید قاهره را نتوان به عنوان یکی از قدیمی ترین های مصر نامگذاری کرد ولی، با همه اینها قاهره دارای آثار تاریخی خاص خودش است که باعث شده اند تا مکان عالی برای گردشگران باشد. اگر شما از نظر بودجه لازم برای سفر به یک کشور خارجی با مشکل روبرو هستید و مقدار پولی که می توانید برای این کار صرف کنید اندک است، هیچ نگران نباشید. یکی از مکانهایی که می تواند در لیست سفر شما قرار گیرد، قاهره هست. این شهر که اگر از دیدگاه زیبایی به آن بنگریم، چیزی از برترین شهرهای سایر کشورها کم نخواهد داشت و توانسته تا با دارا بودن جاذبه های خاص و شگفت انگیز، بهترین مکان برای کسانی باشد که عاشق کشف کردن و جست و جو هستند، چرا که در هر نقطه از آن می توانید به نکته ای برسید که شما را به خود مشغول می کند.

با دارا بودن همه این مسائل، باز هم می توان از نظر مبلغ مورد احتیاج برای سفر، این شهر را از جمله شهرهای خوب بحساب آورد که همواره گردشگران خاص خود را دارد. اگر از جمله کسانی هستید که از چیزهای مجلل لذت می برید، می توانید قاهره را انتخاب کنید و ما انتخاب شما را تحسین می کنیم. اگر شما از ایران راهی اینجا هستید، باید بدانید که اختلاف ساعتی ما با مصر و قاهره چیزی در حدود1:30- خواهد بود. در این کشور مردم به زبان عربی با شما سخن خواهند گفت و از پوند مصری یا همان egp بهره می برند.

شرایط آب و هوا

یکی از نکات شاخصی که همگان در خصوص قاهره می دانند، این است که شهری بیابانی است. ولی، این موضوع دلیل بر این مسئله نخواهد بود که آب و هوای قاهره همواره سوزان است بلکه، در ماه های نوامبر تا آوریل می توان آب و هوایی بسیار دلنشین و عالی را در این شهر شاهد بود که حتی در درازای شب به سمت آب و هوایی سرد خواهد رفت. پیشنهاد ما این است که اگر خواهان سفر به قاهره مصر هستید، ماه های می تا اکتبر را از برنامه سفر حذف نمایید، چرا براساس راهنمای سفر به قاهره مصر در این ماهها از سال، روزها در قاهره به سمت بلندتر شدن پیش می فرایند و گرمای هوا به همراه رطوبت بسیار زیادی که ناشی از تبخیر آبهای سطحی رود نیل است، دست به دست هم خواهند داد و آب و هوایی بسیار بد را خلق می کنند.

اگر در تابستان به این شهر سفر کردید، شب را از دست ندهید. یکی از نکاتی که در خصوص قاهره می توانیم ذکر کنیم، این است که قاهره در یک سال تقریبا هیچ بارانی ندارد. این موضع ممکن است برای شما حسن خاصی نداشته باشد ولی، باعث می شود که نگران خیس شدن وسایل و خودتان در سفر نباشید و احتیاج نباشد که تمهیدات خاصی را برای سفر به قاهره مصر مهیا کنید.

بهترین زمان برای اقامت

در بیشتر کشور و شهرهای جهان برای بالا بردن یا کم کردن قیمتها به فصول دقت می شود. قاهره نیز از این امر مستثنی نیست. اگر به این شهر سفر نموده اید و در فصل high-season هستید، براساس مقاله راهنمای سفر به قاهره مصر باید بدانید که هزینه اقامت شما بیشتر خواهد بود. این زمان چیزی در حدود ماه دسامبر تا آوریل است. ولی، اگر تایم سفر شما برای فصلهای off-season برنامه ریزی شده که مسافران کمتری به این شهر می فرایند، باید بگوییم که مبلغ کمتری را برای هزینه سفر کنار بگذارید. این فصل از ماه ژوئن تا آگوست یا همان اوت به طول خواهد انجامید.

باید بدانید که اگر ماه سفر شما در فصل زمستان باشد، باید خیلی برنامه ریزی دقیقی داشته باشید، چرا که ممکن است نتوانید یک محل اقامت برای خود بیابید. پس، در این ماه ها خیلی زودتر از آنچه که باید برای رزرو هتل خود اقدام نمایید. در قاهره دسته ای از هتلهای زنجیره ای قرار دارند که بین المللی هستند. اینگونه هتلها دارای رنج قیمتی با نوسانها زیادی بوده ولی، در مقابل آنها اگر محل اقامت هتلی زنجیره ای ولی محلی باشد، این قیمتها با یک تعادل خاص همراه خواهند بود. شما می توانید در مرکز قاهره هتلهایی را مشاهده نمایید که دو ستاره هستند. این هتلها در زمانهای گذشته برای خود یکی از مجلل ترین و لوکس ترین هتلهای قاهره محسوب می شدند ولی، گرد آنها را تبدیل به هتلهایی فرسوده نمود که به شما این توانایی را خواهند داد که با انتخاب آنان در میزان هزینه های پرداختی صرفه جویی کنید.

اگر برای رزرو هتل می خواهید از سمت فرودگاه به داخل شهر بروید، براساس مقاله راهنمای سفر به قاهره مصر به این نکته بسیار توجه نمایید که حتما از محل قرارگیری هتلی که قصد اقامت در آن را دارید، اطمینان کامل حاصل کنید و بخوبی به خاطر بسپارید، چرا که در قاهره رانندگانی را مشاهده می کنید که برای اندکی پول بیشتر شما را به مقصدی دورتر می برند که در این صورت، شما سرگردان خواهید شد و از همان ابتدا خاطرات نامطلوبی را با خود به همراه خواهید داشت. اگر بخواهید کار عاقلانه و بهتری انجام دهید، حتما پیش از اینکه سفر خود را شروع نمایید، موضوع هتل را حل نموده تا با مشکلاتی که گفته شدند، روبرو نشوید.

انواع هزینه های اقامت در قاهره

هاستل

در شهر زیبای قاهره هاستلهای زیادی دیده می شود که به شما این امکان را می دهند که بهترین انتخابها را کنید. این هاستلها مکانی مناسب از نظر هزینه ها برای شما خواهند بود. اگر شما قصد دارید در اتاقی مشترک در یک هاستل اقامت نمایید، باید براساس راهنمای سفر به قاهره مصر به یاد داشته باشید که مبلغی معادل 27 تا 81 پوند مصری را باید پرداخت کنید. ولی، اگر علاقمند به استفاده از یک اتاق خصوصی تر هست، پس احتیاج است که مبلغ بیشتری را پرداخت کنید یعنی چیزی در حدود 50 تا 100 پوند مصری برای یک شب اقامت. این اتاقهای خصوصی می توانند بنا به علاقه شما دارای یک تخت دو نفره یا دو تخت تک نفره باشند.

در اینجا باید ذکر کنیم که همواره تحقیق به شما گزینه های بیشتری برای انتخاب در هر زمینه ای را ارائه می کند، حتی در خصوص هاستلها. پس، کمی بیشتر جست و جو نمایید تا قیمتهای کمتر را هم مشاهده کنید.

هتل

این شهر برای هر طبقه مکان اقامتی مناسب خود را دارد. حتی اگر شما از آن دسته افرادی هستید که علاقه زیادی به لوکس بودن محل اقامت خود دارید، باز هم مورد کامل و خوبی برای شما یافت می شود. هزینه اقامت در هتل های قاهره براساس راهنمای سفر به قاهره مصر به توضیح زیر هستند: هزینه پرداختی برای هتل 1 ستاره مبلغی در حدود 93 تا 195 پوند مصری، هزینه پرداختی برای هتل 2 ستاره مبلغی در حدود 148 تا 180 پوند مصری، هزینه پرداختی برای هتل 3 ستاره مبلغی در حدود 274 تا 1135 پوند مصری، هزینه پرداختی برای هتل 4 ستاره مبلغی در حدود 156 تا 1323 پوند مصری و هزینه پرداختی برای هتل 5 ستاره مبلغی در حدود 352 تا 2670 پوند مصری.

قیمت مواد غذایی

اگر شما به قاهره سفر نموده اید و می خواهید که صبحانه خود را در بیرون از هتل بخورید یا اینکه هتل شما از جمله معدود هتلهایی است که صبحانه سرو نمی کند پس، بهتر از است برای این وعده به سوی کافه های محلی یا دکه هایی بروید که در کناره های خیابان هستند و غذاهایی لذیذ را به شما ارائه می کنند. مبلغ تقریبی که شما برای اینگونه صبحانه صرف می کنید، چیزی در حدود 4 تا 10 پوند مصری خواهد بود. هزینه غذای شما برای نهار نیز چیزی در حدود 6 الی 20 پوند مصری بوده که مناسب است.

براساس مقاله راهنمای سفر به قاهره مصر، اگر شما می خواهید به سطح شهر بروید و از مراکز غذای محلی برای شام خود غذا بگیرید، مبلغی در حد 12 تا 40 پوند مصری را برای این کار کنار بگذارید تا با کمترین میزان هزینه، یکی از لذیذترین غذاهای موجود را میل کنید. یکی از موارد لوکس و تجملاتی که از نظر قیمت در قاهره جز استثناها بحساب می آیند، شعبات مک دونالد خواهند بود. اگر شما بسیار زیاد علاقمند آزمودن غذاهای این رستوران خوب هستید، بدانید که تنها 13 پوند مصری باید هزینه کنید.

مورد دیگری که می تواند شما را از صرف پول اضافی دور کند، آشپزی کردن توسط خود شماست. در صورت تمایل و با توجه به این مسئله که دوست دارید غذاهایی به سبک غربی بپزید یا به سبک آسیایی، برای خرید مواد غذایی باید بین 228 الی 178 پوند مصری هزینه کنید. مواد غذایی که به آنان اشاره نمودیم شامل نان تازه، برنج سفید، تخم مرغ، شیر، سینه مرغ، پنیر محلی، سیب درختی، پرتقال، گوجه فرنگی، سیب زمینی و کاهو خواهند بود.

هزینه حمل و نقل

براساس راهنمای سفر به قاهره مصر باید به یک نکته توجه نمایید که اگر از شلوغی و سروصدایی که در وسایلی مانند مترو و یا تراموا ممکن است ایجاد شود، احساس خوبی ندارید، تا می توانید از این وسایل استفاده نکنید. با مترو می توانید به معروف ترین جاهای دیدنی قاهره دسترسی داشته باشید. مترو ساعات کاری تعیینی در فصلهای مختلف سال دارد. برای مثال، گر شما در زمستان از این وسیله استفاده نمایید، از ساعت 5:30 صبح آماده پذیرایی از شماست و کار خود را تا ساعاتی از نیمه شب دنبال خواهد نمود. این زمان در تابستانها متفاوت است. ساعت شروع آن همان ساعت 5:30 دقیقه خواهد بود ولی ساعت اتمام کارش به چیزی در حدود 1 بامداد خواهد رسید.

در خصوص اتوبوسها این نکته را شاخص می دانیم که با تعداد خط خدماتی نسبتا زیادی در سطح شهر روبرو خواهیم شد. این نکته روشن است که هر یک از خدمات و امکاناتی که شما برای استفاده از هر وسیله عمومی طلب می کنید، دارای هزینه ای خاص خواهد بود.

در شهر قاهره اتوبوس و مینی بوس هایی را مشاهده می کنید که همگی با بالاترین استانداردهای ممکن به ارائه خدمات به مشتریان خود می پردازند. سازمان حمل و نقل قاهره که cta نام دارد، برتمامی این خطوط حمل و نقل نظارت کافی دارد. در این میان، وسیله های حمل و نقل جالب تری را خواهید دید که به میکروبوسها معروفند. این وسایل از طریق بخشهای خصوصی نگهداری می شوند و به نسبت باقی وسایل، هزینه کمتری را دریافت می کنند ولی، یک نکته در رابطه با آنها حائز اهمیت است. این ارزانی ملاک خوبی برای انتخاب این سیستم حمل و نقل نخواهد بود، چرا که شما نمی توانید به امنیت اقتصادی خود در این سیستمها اطمینان کاملی داشته باشید. تراموای شهر قاهره در سال 1896 شروع به کار نمود و در سه خط کار خود را دنبال می کند.

اگر بخواهیم به مبلغ پرداختی برای هر وسیله نقلیه اشاره کنیم، به صورت زیر خواهد بود: هزینه متوسط کرایه یک تاکسی از جهت فرودگاه تا مرکز شهر 80 تا 155 پوند مصری، هزینه متوسط کرایه اتوبوس عمومی از جهت فرودگاه تا مرکز شهر تقریبا 2 تا 3 پوند مصری و به ازای هر 3 کیلومتری که شما با تاکسی در داخل شهر قاهره سفر کنید، 5.50 پوند تا 8 پوند مصری.

معروف ترین جاهای دیدنی قاهره

اهرام جیزه

این اهرام بسیار زیبا که مصالح آن را آجر و سنگ تشکیل می دهند، بی شک یکی از بناهایی است که هر گردشگری پیش از رسیدن به مصر در آرزوی ملاقاتش است. این بنا دارای بناهایی بسیار بزرگ هستند که از نظر رتبه تعدادی از آنها را می توان بزرگترین بناهای جهان نامید. یکی از کارهایی که برای ترمیم و زیبایی هرچه بیشتر این اماکن از طرف مسئولان آنها اجرا شده، پاکسازی سطح این اهرام است. سطوح بیرونی این اهرام از جنس سنگهای سفید هستند که تمیز و پاک نگه داشتن آنها در آن صحرای سوزان به درخشان تر دیده شدن آنها یاری شایانی می کند.

این اماکن بزرگ الجثه به دستور فرعونهای مصر ایجاد شده و تاریخ شروع به ساخت آنها به چیزی در حدود 2700 تا 1700 سال پیش از میلاد مسیح بازمی شود. این منطقه تنها دارای یک هرم نیست بلکه، چندین هرم در آن بنا شده اند. ابتدایی ترین این اهرام که از نظر ساخت از همه آنها پیشی گرفته، به دستور یکی از مشهورترین فرمانروایان مصر یعنی شاه جوزر بنا شد. او به معمار چیره دست و توانای خود دستور شروع ساخت این بنای باشکوه را داد.

اگر علاقمندید که به ملاقات عجایب هفت گانه جهان بروید، باید بدانید که یکی از آنها هرم خوفو است. پس، دیدن این بنای باشکوه و بزرگ را حتما در برنامه معروف ترین جاهای دیدنی قاهره قرار داده و به هیچ عنوان آن را از یاد نبرید. اگر به این مکان بسیار زیبا سفر کردید، باید از این موضوع مطلع باشید که نمی توانید به داخل این اهرام بروید بلکه، تنها به شما مجوز بازدید از اطراف آنها را می دهند و برای این کار شما اگر بزرگسال محسوب شوید، باید هزینه ای معادل 80 پوند مصری و اگر دانش آموز یا دانشجو بحساب می آئید، باید نصف این مبلغ یعنی 40 پوند را پرداخت نمایید.

موزه ملی مصر

این موزه از معروف ترین جاهای دیدنی قاهره بوده که در آن ارزشمندترین آثار حفظ و حراست می گردند. از مواردی که در این موزه مشاهده می کنید، می توان به مصنوعات متعلق به شکور مصر اشاره نمود که تعداد آنها چیزی بالغ بر120000 عدد است و باز هم همه آنها برای بازدید شما به نمایش گذاشته نشده اند. اگر می خواهید برای دیدن از این موزه زمان بندی خاصی را تعیین نمایید، براساس راهنمای سفر به قاهره مصر باید بدانید که این موزه زیبا دارای هفت قسمت متفاوت برای بازدید هست که ترتیب قرارگیری آنها براساس قدمت آثار موجود دسته بندی شده اند. از مشهورترین قسمتهای موزه مصر می توان به قسمت گنجینه توت عنخ آمون اشاره نمود.

باید بدانید که اگر شما از علاقمندان به تاریخ و پیشینه گذشتگان هر کشور هستید، حتما باید به این موزه سری بزنید و از آثارش دیدن نمایید. به خاطر داشته باشید که در این موزه زیاد به عکاسی نمی توانید بپردازید چرا که مسئولان در جهت حفظ این آثار، عکاسی از بسیاری از آنها را ممنوع اعلام نموده اند. برای بازدید از این موزه همه روزه از ساعت 7 صبح تا 21 می توانید اقدام کنید و به خاطر داشته باشید که اگر ماه سفر شما رمضان است، این ساعات ممکن هست دچار تغییراتی داشته باشند. مبلغ دریافتی از سوی مسئولان این موزه برای هر بزرگ سال چیزی در حدود 75 پوند مصری و برای فرزندان 35 پوند مصری خواهد بود.

اگر شما خواهان ملاقات از نمایشگاه برپایی برای مومیایی ها هستید، می بایست 100 پوند مصری علاوه بر کل هزینه پرداخت نمایید تا بتوانید مومیایی های آن نمایشگاه را ببینید. اگر شما می خواهید به دیدن همه قسمتهای این موزه بپردازید، احتیاجمند زمان کافی برای آن هستید و شاید این زمان چیزی در حدود 2 روز به طول بینجامد.

پارک الازهر

در پارک الازهر شما می توانید به استراحت بپردازید و اطمینان داشته باشید که بچه ها شما بهترین لحظات سفر را در فضای این پارک خواهند داشت. این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی قاهره با داشتن زمینی به وسعت 30 هکتار، یک محیط زیبا با گلهایی فوق العاده، درختانی سرسبز و خنکایی مطبوع را فراهم آورده است. این پارک دارای یک محوطه بازی برای فرزندان شماست تا در آن به تفریح و بازی بپردازند. همچنین، یک دریاچه کوچک نیز در آن تعبیه شده که با وزش باد، آرامش خوبی را برای شما به ارمغان می آورد. در کنار همه اینها، کانالهای آب نیز از کناره هایش می گذرند.

این پارک در نزدیکی مرکز شهر و در یکی از خیابانهای قاهره با نام صلاح سالم واقع شده است. این محلی که هم اکنون شما به عنوان پارک از آن لذت می برید، دارای پیشینه ای عجیب بود. در قدیم در این مکان زباله ها را دپو می نمودند و محلی برای نگهداری آنها بود ولی، با حمایت و پشتیبانی یک موسسه با نام آقاخان، این محل به پارکی که شما امروزه آن را مشاهده می نمایید، تبدیل شد. یکی از محاسن این پارک وجود رستوران و کافه در آن بوده که هر موقع احتیاج باشد، می توانید بدون بیرون رفتن از پارک، غذا بخورید.

ممفیس

اگر فاصله ای 30 دقیقه ای را از شهر قاهره طی کنید، به ممفیس خواهید رسید. این شهر در 3100 سال پیش از میلاد مسیح به دست منس ساخته شد. منس یکی از نخستین فراعنه مصری از اولین سلسله فرمانروایی مصر بود که توانست این کشور را به یک کشور واحد تبدیل نموده و یکپارچه سازی نماید. در زمان فرمانروایی سلسله دوم مصر این شهر از مقام پایتخت بودن کنار گذاشته شد بگونه ای که اکنون تنها یک موزه از این شهر به یادگار مانده که ما به شما بازدید از این موزه ارزشمند و روباز را پیشنهاد می کنیم.

در این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی قاهره موارد زیادی وجود داشته که شما با دیدن آنها شگفت زده خواهید شد و لذت می برید. یکی از آنها مجسمه ای از رامسس دوم بوده که به عنوان بزرگترین فرعون در آن موقع محسوب می شد.

خان الخلیلی

یکی از معروف ترین جاهای دیدنی قاهره، خان الخلیلی است. این محله فضایی مخصوص به خود را دارد که شاید در هیچ کدام از محله های دیگر مشاهده نکنید. اگر از عاشقان خرید هستید، این محله جز بهترین ها برای شماست که در آن به خرید و جمع کردن سوغاتی هایی عالی خواهید پرداخت. در این قسمت از مصر مغازه های بسیاری قرار گرفته که شاید در همه آنها جنسهایی مشابه دیده شوند و این خود یکی از نکات مثبت برای خرید سوغاتی شماست، چرا که با کمی بیشتر گشتن می توانید بهترین اجناس با بهترین قیمتها را بیابید.

اینجا محیطی محلی دارد و شما خود را مانند یک شهفرایند مصری حس خواهید کرد که به خرید می پردازد و این احساس، صمیمیت شما را با محیط بیشتر می کند. نکته ای که باید به آن به شدت توجه نمایید، وسایل تقلبی بوده و مانند دیگر کشورها، اجناس چینی توانسته اند به بازارهای قاهره نیز نفوذ کنند. پس، حواستان را جمع کنید. برای خریدهای خود حتما بر سر مبلغی پرداختی با مغازه دار چانه بزنید، زیرا این یک کار مرسوم توسط محلی ها بوده و با این کار ممکن است جنسی با 50 درصد تخفیف را هم خریداری کنید.

مسجد جامع محمد علی

مسجد جامع محمد علی در سال 1824 بنا گشت و این تأسیس به دست محمدعلی پاشا صورت گرفت که از بناگذاران مصر جدید بود. او این مسجد را در قلعه ای با نام صلاح الدین ساخت. اگر بخواهید از معمار این بنا اطلاعاتی داشته باشید، باید بگوییم که این شخص یوسف بوشناک نام دارد که معماری از یونان بوده که اندکی نیز عثمانی محسوب می شود و به همین دلیل، شما در طرح این مسجد به وضوح سبک سلطنت عثمانی ها را مشاهده خواهید نمود. اگر به دیدن این مسجد می روید، باید از لباسهای مناسب برای بانوان همراه خود استفاده نمایید. این کار به نوعی قانون محسوب می شود.

گشت و گذار در بخش اسلامی

قاهره محله های وسیعی دارد که همگی دارای ریشه هایی اسلامی هستند که هر کدام در نوع خود قدمتی کهن دارند. وقتی به مصر سفر می کنید، هرگز ملاقات از این قسمتها را از برنامه های خود خارج نکنید و حتما به بازدید از این اماکن بروید. این نواحی ممکن است بسیار پر رفت وآمد باشند یا دارای بناهایی بوده که به شدت تودرتو و نزدیک به هم هستند. ولی، در کنار همه اینها، داشتن خیابانهایی قدیمی، مسجدهایی بی نظیر، بازارهای محلی و همچنین بنایی چون قلعه صلاح الدین آن را به منطقه ای بی بدیل تبدیل نموده است. نقطه اوج زیبایی و خاص بودن این محله ها را در ماه رمضان خواهید دید.

تجربه دیدی پانورامایی از قاهره

در این شهر یک برج با نام برج القاهره بنا شده است. این برج با داشتن 187 متر، مرتفع ترین ساختمان در کشور مصر محسوب می شود. مکان احداث این برج در جزیره ای با نام گیزاست. اگر به بالای این برج سری بزنید، می توانید عالی ترین منظره ها را از رود نیل و قاهره شاهد باشید که همواره در ذهن و خاطر شما می مانند. طراحی این برج زیبا که خود جز شاهکارهایی معماری محسوب می شود، از یک گیاه خاص الهام گرفته شده است؛ گیاهی با نام لوتوس.

طراحان این برج در بالاترین نقطه آن یک رستوران قرار داده اند تا شما با خوردن یک وعده غذای لذیذ نهایت بهره و لذت را از منظره های طبیعی و تاریخی شهر داشته باشید. گردشگران عزیز هر روز در ساعات معینی به این برج سر می زنند؛ ساعاتی بین 8 صبح تا 12 نیمه شب. پیشنهاد ما به شما این است که حتما به این مکان بیایید و فرصت را به هیچ وجه از دست ندهید.

در ادامه بخوانیدکمی آشنایی بیشتر با قاهره پایتخت مصرمنبع: همگردی
انتشار: 28 شهریور 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 30856

به "راهنمای سفر به قاهره مصر؛ دنیایی از عجایب و شگفتی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به قاهره مصر؛ دنیایی از عجایب و شگفتی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید