جهش فراوری در 29 هزار هکتار دیمزار مازندران، 9 هزار هکتار بیمه شد

به گزارش بلاگ پو، خبرکزاری خبرنگاران- معاون بهبود فراوریات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران از اجرای طرح جهش فراوری در 29 هزار هکتار دیمزار استان اطلاع داد .

جهش فراوری در 29 هزار هکتار دیمزار مازندران، 9 هزار هکتار بیمه شد

به گزارش خبرنگاراریادفترمازندران درساری: مجید بهادری در ابتدای دومین همایش استانی طرح جهش فراوری در دیمزارها که با حضور ناظر عالی طرح جهش فراوری در دیمزارهای کشور، محققین، مسوولین و کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی، کارشناسان پهنه و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی مازندران برگزار گردید، با بیان اینکه 95 هزار هکتار اراضی دیم در استان وجود دارد، گفت: سطح برنامه ابلاغی استان مازندران در طرح جهش فراوری دیمزارهای استان، 31 هزار و 500 هکتار است.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه در 29 هزار هکتار دیمزارهای استان، گندم، جو، علوفه، کلزا، نخود، عدس و گیاهان دارویی کشت و در سامانه دیمزار ثبت شد، اضافه نمود: 9 هزار هکتار دیمزارهای استان در طرح جهش فراوری تحت پوشش بیمه نهاده شد.

بهادری با اشاره به اهمیت کشت حفاظتی در کاهش هزینه های فراوری برای کشاورزان، گفت: کشت حفاظتی و به روش نوتیلیچ در 256 هکتارمناطق دیمزار استان انجام شد که از سطح سبز خوبی برخوردار است.

وی در انتها یادآور شد: برای حمایت از طرح جهش فراوری در دیمزارهای استان 7 هزار و 400 تن بذر بین کشاورزان توزیع شد.

اسماعیل اسفندیاری پور با بیان اینکه 11 میلیون هکتار اراضی دیم در کشور داریم که 50 درصد آن گندم کشت می شود، گفت: موضوع کشاورزی کشور، گندم بنیان است.

ناظر عالی طرح جهش فراوری در دیمزارهای کشور با اشاره به اینکه میانه خرید سالانه گندم از کشاورزان در هشت سال اخیر حدود 9 میلیون تن بود، اضافه نمود: اصلاح رویکرد و استفاده از ارقام با طول رویش مناسب از عوامل مهم در توسع کشت و افزایش عملکرد محصول است.

وی استفاده از عناصر ریزمغذی و تغذیه گیاهی مناسب را از مهمترین دلایل افزایش پروتئین محصول فراوریی دانست و گفت: گندم فراوریی ما بیش از 12 درصد پروتئین دارد که این میزان باید افزایش یابد.

اسفندیاری پور توضیح داد: پایین بودن عملکرد محصول به کمبود مصرف عناصر پایه و ریزمغذی و تغذیه گیاهی نامناسب بر می شود.

وی در انتها استفاده از پشتیبانی های اقتصادی، تجهیزات و امکانات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در اجرای طرح جهش فراوری در دیمزارها را مورد تاکید قرار داد.

لازم به ذکر است در ادامه این همایش، کارگاه آموزشی تغذیه و مبارزه با علف های هرز، آفات و بیماری ها برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 9 خرداد 1401 بروزرسانی: 9 خرداد 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 62520

به "جهش فراوری در 29 هزار هکتار دیمزار مازندران، 9 هزار هکتار بیمه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهش فراوری در 29 هزار هکتار دیمزار مازندران، 9 هزار هکتار بیمه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید