حمل دارو به مسئله ای اساسی تبدیل شده است
به گزارش بلاگ پو، عضو هیات رئیسه اتاق تهران گفت: در حال حاضر موضوع حمل دارو به مشکل اساسی تبدیل شده است. چون کالاهای دارویی عمدتاً با هواپیما و پروازهای مسافری منتقل می شدند که در حال حاضر تقریباً بیشتر پروازها از اروپا به مقصد ایران انجام نمی گردد و با کامیون های باری نیز نمی توان این کالاها را منتقل کرد چون دمای مجاز و شرایط براى نگهدارى و حمل داروها با یکدیگر متفاوت است.
ناصر ریاحی در خصوص فعالیت کانال اقتصادی سوئیس(SHTA) گفت: این کانال تنها یک مورد فعالیت انجام داده است که آن نیز از محل باقی مانده پول بانک مرکزی نزد بانک BCP سوئیس بوده و اقدامات بعدی موکول به تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است. اشکال اساسی این سازوکار آن است که بانک BCP تنها با شرکت های سوئیسی کار می نماید و حتی از گشایش حساب برای شرکت های دیگر اروپایی که طرف قرارداد ایران هستند، خودداری می نماید.
وی ادامه داد: البته هر کانالی که باز گردد و باری از دوش وزارت بهداشت و واردکنندگان برداشته می گردد و بنابراین ما این اقدام را مثبت ارزیابى و از آن استقبال می کنیم و اقدام خوبی است. اما سوال اساسی این است که آیا بانک مرکزی پول آزاد در اروپا دارد که بتواند برای این موضوع تخصیص بدهد چون بانک BCP پول دیگری در اختیار ندارد.
عضو هیات رئیسه اتاق تهران در خصوص فرایند واردات دارو گفت: در دو و سه ماه اخیر تنها 30 درصد ارز مورد احتیاج از سوی بانک مرکزی تخصیص داده شده است و این امر به صورت قطره چکانی است. ظاهراً می گویند که سهمیه سال 98 وزارت بهداشت در خصوص ارز تمام شده است. البته وزارت بهداشت درخواست نموده بود که از سهمیه سال آینده تخصیص دهند منتها تا امروز کاری صورت نگرفته است.
ریاحی اضافه کرد: ما ذخیره خوبی در خصوص دارو داشتیم اما بخشی به دلیل شرایط پیش آمده ناشی از ویروس کرونا و بخشی هم به دلیل تعطیلات سال نو میلادی و عدم امکان واردات کافى در 3 ماه گذشته، با مشکل روبرو شد.
عضو هیات رئیسه اتاق تهران در خصوص همکاری شرکت های خارجی در خصوص دارو گفت: تا امروز در این مورد مسئله ای نداشتیم اما در حال حاضر موضوع حمل دارو به مشکل اساسی تبدیل شده است. چون کالاهای دارویی عمدتاً با هواپیما و پروازهای مسافری منتقل می شدند که در حال حاضر تقریباً بیشتر پروازها از اروپا به مقصد ایران انجام نمی گردد و با کامیون های باری نیز نمی توان این کالاها را منتقل کرد چون دمای مجاز و شرایط براى نگهدارى و حمل داروها با یکدیگر متفاوت است و محموله هاى دارویى عمدتا از لحاظ وزن و حجم کوچک هستند و نمی گردد یک محموله را به تنهایى با یک کامیون حمل کرد. بماند که کامیون ها نیز براى عبور از مرز کشورهاى همسایه دچار اشکال هستند.
وی اضافه کرد: بنابراین شرکت های دارویی از یکى از تامین کنندگان خارجی خواسته اند هواپیمای چارتر برای این موضوع پیدا کند که این کار در حال اجرا است و بار همه واردکنندگان به صورت هفته ای یکبار یا دوبار به وزن حداقل 10 تن منتقل گردد که البته تامین دارو هم باز موکول به تخصیص ارز است که متاسفانه فعلا انجام نمی گردد.
ریاحی اعلام نمود: هواپیما فراهم و مجوز پرواز هم تایید شده است منتهى در حال رایزنى با شرکت هاى دارویى هستیم که آیا بار دارند و حاضرند که بفرستند به یک کشور و بعد حمل گردد یا خیر که البته در حال اجرا است و نتیجه تا سه شنبه 17 مارچ معین می گردد. ما حداقل باید 8 تا 10 تن بار داشته باشیم، وگرنه کالا گران تمام می گردد.
منبع: اتاق بازرگانی ایران