خبرنگاران آرزوی دیرین پوشش بیمه ای خدمات اتیسم سال 99 محقق شد

به گزارش بلاگ پو، تهران - خبرنگاران - مدیرعامل انجمن اتیسم ایران گفت: پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی آرزوی دیرینه انجمن اتیسم ایران بود که در سال 1399 رخ داد.

خبرنگاران آرزوی دیرین پوشش بیمه ای خدمات اتیسم سال 99 محقق شد

به گزارش خبرنگار سلامت خبرنگاران، سعیده صالح غفاری روز دوشنبه در مراسم معرفی پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی اختلالات اتیسم که در سازمان بیمه سلامت برگزار گشت، اضافه نمود: در سال 1397 نشست هایی با خانواده ها داشتیم و همه صحبت ما این بود که درمان اتیسم، خدمات توانبخشی است. خدمات توانبخشی نیز گران است و ابتدا و انتهای آن مشخص نیست. این که آیا زمان تشخیص درست است یا نه. انجمن اتیسم ایران امسال هفتمین سال تاسیس خود را پشت سر گذاشت و به جرات می توان گفت سال 1399 باور نکردنی بود زیرا نهاد مدنی در کنار بخش دولتی و خیرین و بخش خصوصی اگر بتوانند تعامل مثبت و ارتباط همسو داشته باشند، حاصل آن همین خواهد بود.

وی ادامه داد: اتیسم در سرفصل بیماری های خاص قرار گرفت، اما اعتبار آن باید نشاندار شود تا وزارت بهداشت بداند برای هر سال چه مبلغی را برای اتیسم باید در نظر بگیرد.

غفاری بیان نمود: اگر سازمان ها، انجمن های مردم نهاد را باور کرده و در سطوح تصمیم گیری و اجرایی و نظارتی از انجمن ها استفاده شود، شاهد این خواهیم بود که جامعه هدف نفع می برد.

مدیرعامل انجمن اتیسم گفت: بحث غربالگری اتیسم از طریق شبکه بهداشت مطرح و به صورت آزمایشی آغاز شده، اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاده است. سال 1400 بسیار زمان مناسبی است تا بحث غربالگری اتیسم را جدی دنبال کنیم. بحث خدمات درمانی و دندان پزشکی نیز مطرح است و آیین نامه های آن به ساماندهی نیاز دارد.

وی اضافه نمود: بخش عمده مسائل جامعه اتیسم این است که یک سازمان متولی همه امور اتیسم باشد. در مرحله غربالگری و تشخیص زودهنگام اگر وزارت بهداشت به عنوان نهاد اصلی بر عهده بگیرد، سردرگمی جامعه اتیسم کمتر می شود. تا آن زمان نیازمند همسویی کامل آموزش و پرورش، بهزیستی و وزارت بهداشت هستیم.

انجمن های مردم نهاد همواره یاری حال نظام سلامت بوده اند

علی اصغر باقرزاده نایب رییس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: در بودجه سال 1400 همه تلاش این بود که نگاه ویژه ای به حوزه سلامت داشته باشیم. با توجه به موضوع کرونا، از بیماری های خاص غافل نشدیم و سعی کردیم همه تلاش را در حد بضاعت انجام بدهیم.

وی ادامه داد: با این که بودجه 1400 به طور رسمی ابلاغ شده، شاهد رونمایی از سطوح مختلف توانبخشی برای بیماران هستیم. این نشان می دهد که برنامه ریزی مناسبی اجرا شده و جای تشکر دارد.

این نماینده مجلس بیان نمود: همه تلاش خود را انجام می دهیم که دغدغه بیماران کاهش پیدا کند. برای بیماری های نادر نیز برنامه ریزی هایی اجرا شده که با همکاری وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت، تامین اجتماعی و بهزیستی باید انجام شود.

نایب رییس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم بتوان گامی بلند برای رفع مسائل بیماران برداریم. گره گشایی ها چه در بودجه و چه در قوانین باید انجام شود. اگر قوانینی دست و پا گیر است، باید برداشته شود. انجمن ها همواره یاری حال نظام سلامت بوده اند. در بحث کرونا نیز سازمان های مردم نهاد بسیار خوش درخشیدند. این مجلس دست یاری و یاری را به سمت انجمن های مردم نهاد دراز می کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 46609

به "خبرنگاران آرزوی دیرین پوشش بیمه ای خدمات اتیسم سال 99 محقق شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آرزوی دیرین پوشش بیمه ای خدمات اتیسم سال 99 محقق شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید