خبرنگاران تدبیر، امیدها را برای خصوصی سازی زنده کرد

به گزارش بلاگ پو، تهران- خبرنگاران- طرح واگذاری 2 باشگاه پرطرفدار کشور در حالی به روزهای اجرایی خود می رسد که بنا به باور کارشناسان، اگر این اتفاق در ایران رخ دهد بند ناف فوتبال از بدنه دولت جدا خواهد شد.

خبرنگاران تدبیر، امیدها را برای خصوصی سازی زنده کرد

واگذاری 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی و رهایی آنان از قید و بندهای قوانین و مقررات دولتی یکی از اقداماتی است که در دستور کار وزارت ورزش و جوانان نهاده شده است. اقدامی که اگر با پیروزیت به خاتمه برسد بدون شک از آن به عنوان یک دستاورد بی نظیر و یک تابو شکنی در فوتبال کشور یاد کرد. وزارت ورزش که این روزها با چشم پوشی از حق رای خود در مجمع فدراسیون فوتبال عملا زمینه را برای غیر دولتی شدن فوتبال فراهم نموده است به دنبال اجرایی گردن گام دوم خصوصی شدن فوتبال تا اواخر تابستان 99 است.

در این مرحله قرار است سهام 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس تهران در چند مرحله مختلف واگذار گردد و در نهایت سرخآبی ها لیگ بیستم را با مالکیت بخش خصوصی شروع نمایند. با این اقدام مدیران وزارت ورزش و جوانان دولت دوازدهم به دنبال آن هستند که طرفدران و پیشکسوتان فوتبال ایران را در اداره این 2 باشگاه سهیم نمایند.

البته این طرح از نخستین روزهای دولت یازدهم در دستور کار نهاده شد اما به خاطر نبود شرایط لازم و شفافیت در مسائل مالی با تاخیر روبرو شد. البته این شرایط موجب نشد تا دولت تدبیر و امید مانند دولت های گذشته از واگذاری این 2 باشگاه چشم پوشی کند بلکه با در دستور کار قرار دادن شفافیت مالی، تراز تجاری و حسابرسی دقیق زمینه را برای خصوصی کردن فراهم کرد. با فراهم شدن زمینه های خصوصی سازی سرخ آبی ها واگذاری این 2 باشگاه در بودجه ای سال 98 نهاده شد و قرار بود استقلال و پرسپولیس در بورس و فرابورس عرضه شوند اما زخم چرکین بعضی از نابسامانی های مالی در دوره های گذشته اجازه نداد تا اسفند سال 98 این کار عملی گردد لذا به توصیه سازمان خصوصی سازی، بورس و وزارت ورزش زمان نهایی این کار به شهریور 98 موکول شد.

در شیوه واگذاری سرخآبی ها قرار است 10 درصد سهام باشگاه ها در بورس عرضه تا قیمت پایه ان نیز تعیین تکلیف گردد. پس از تعیین قیمت خاتمه کارهای مربوط به واگذاری نهایی انجام خواهد شد تا از لیگ بیستم 2 باشگاه پرهوادار ایران توسط بخش خصوصی اداره شوند.

اگر وزارت ورزش و جوانان بتواند وعده واگذاری خصوصی سازی را در گام خاتمهی آن عملی کند نه تنها به 2 دهه وعده و وعید در این زمینه خاتمه خواهد داد بلکه با جدا کردن بند ناف فوتبال از دولت چند کار مهم و حیاتی برای این رشته پرهوادار به خاتمه رسانده است. وزارت ورزش در سال خاتمهی دولت دوازدهم اگر در واگذاری پیروز گردد برای همواره واژه تیم حکومتی و فوتبال دولتی از تیتر روزنامه ها رخت بر خواهد بست. همچنین پس از این واگذاری میزان بودجه و یاری به تیم ها به حداقل یا صفر می رسد.

بعضی از منتقدان پیش از واگذاری سرخآبی ها مدعی هستند که تراز تجاری این 2 باشگاه مثبت نیست و تا جایی که بعضی آن را د ر زمره شرکت های زیان ده تعرف می نمایند. در پاسخ به این شائبه باید گفت که استقلال و پرسپولیس با طرفدران بی شمار خود هیچ گاه در زمره یک شرکت زیان ده قرار نمی گیرند بلکه محبوبین انان در بین بیش از 50 میلیون هوادار فوتبال موجب شده است تا هر سرمایه گذاری آرزوی مالکیت برند این باشگاه ها را داشته باشد. برندهای این 2 باشگاه می توانند زمینه را برای درآمدزایی فراهم کند.

فروش لباس، تبلیغات تجاری، جذب حامی مالی (اسپانسر)، تبلیغات دور زمین و حق پخش به وسیله برندسازی مهمترین راه چاره درآمدزایی برای یک سرمایه گذار به شمار می رود.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1399 بروزرسانی: 23 مرداد 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 28153

به "خبرنگاران تدبیر، امیدها را برای خصوصی سازی زنده کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تدبیر، امیدها را برای خصوصی سازی زنده کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید