خبرنگاران تونس درگیر ناآرامی های اجتماعی و اختلافات سیاسی

به گزارش بلاگ پو، تهران- خبرنگاران- تونس با گذشت یک دهه از انقلاب سال 2011 همچنان درگیر نا آرامی های اجتماعی و اختلافات سیاسی است و به رغم تغییر نظام، تغییر قانون اساسی، برگزاری چندین انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، این کشور همچنان درگیر نابسامانی اجتماعی، سیاسی واقتصادی است.

خبرنگاران تونس درگیر ناآرامی های اجتماعی و اختلافات سیاسی

رقابت مستمر احزاب سیاسی ، تقابل نهادهایی مانند دولت و مجلس در کنار نابسامانی اقتصادی موجب شده است که شرایط اجتماعی تونس بشدت شنماینده به نظر برسد و چشم انداز ثبات در تونس مبهم و مخدوش به نظر آید.

به گزارش رسانه های مختلف منطقه، شهر سبیطله در استان القصرین در شمال غربی تونس از سه شنبه گذشته به صحنه درگیری مردم و نیروهای پلیس تبدیل شده است.

پس از کشته شدن پیرمردی در داخل دکه که به دنبال اقدام شهرداری سبیطله برای تخریب آن صورت گرفت، مردم شهر خیابان ها و مراکز تجاری را مسدود کردند و به آتش زدن خودروهای شهرداری پرداختند.

قیس سعید رئیس جمهوری تونس ماه گذشته و در یک مراسم نظامی درباره توطئه هایی هشدار داد که قدرتهای خارجی علیه تونس طراحی می نمایند. سعید تاکید نمود که ارتش و نیروهای امنیتی با این توطئه ها مقابله خواهند کرد.

با گسترش دامنه ناآرامی ها ابتدا نیروهای پلیس و پس آن نیروهای ارتش ناگزیر به مداخله شدند و در نهایت ارتش ورودی های شهر سبیطله را مسدود خاطرنشان کرد.

نخست وزیر تونس با شروع ناآرامی ها ، استان دار و فرماندار القصرین و مسوولان امنیتی این استان را از کار برکنار کرد ولی به نظر نمی رسد که این اقدامات در کاهش دامنه ناآرامی های این شهر چندان موثر بوده باشد.

کشمکش های سیاسی درون حاکمیت

ناآرامی ها اخیر شهر سبیطله گرچه ظاهرا ناشی از تصمیم شهرداری در تخریب یک دکه است ولی قطعا بی ارتباط با کشمکش های سیاسی و نابسامانی های اقتصادی تونس نیست.

چندی پیش الیاس الفخفاخ نخست وزیر پیشین تونس اتهاماتی را متوجه احزاب النهضه و قلب تونس کرد و در پی آن با تحت فشار قرار دریافت از سوی مجلس ناگزیر به استعفا شد.

در حالی که الفخفاخ به استفاده از قدرت در جهت منافع شخصی و زیرپا گذاردن قوانین کشور متهم شده بود ، وی نیز کمیته تحقیق مجلس را به سیاسی کاری در پفراینده تحقیق خود متهم نموده و آن را انتقامجویی خواند.

الفخفاخ، جنبش النهضه و حزب قلب تونس را به شبکه سازی در جهت ارتقاء منافع و نفوذ این احزاب متهم کرد؛ تنش هایی که در نهایت به سرنگونی دولت وی منجر گشت.

دامنه اختلافات بین قیس سعید رییس جمهوری و بعضی احزاب حایز اکثریت در مجلس تا به آنجا پیش رفت که بعضی جناح های سیاسی قیس سعید را مانع فرایند دمکراسی در تونس توصیف کردند.

نا آرامی های اجتماعی ناشی از نابسامانی اقتصادی

هشام المشیشی نخست وزیر تونس نیز چندی پیش با اشاره به اعتراضات مخالفان در ماه های گذشته گفت این تحولات، کشور را با چالش های متعدد اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی روبرو نموده است.

وی توضیح داد بخشی از نابسامانی های اقتصادی و بحران اقتصادی بوجود آمده در کشور ناشی از کشمکش های سیاسی است.

وی تاکید نمود برای برون رفت از این بحران، باید گفتگوها بین جناح های سیاسی پیگیری گردد و در این زمینه یک توافق جمعی وجود دارد.

با توجه به فراز ونشیب های یک دهه گذشته در تونس ، به نظر می رسد بعضی عوامل داخلی به همراه کانون های صاحب نفوذ خارجی تمایل چندانی به حفظ ثبات سیاسی و اجتماعی در تونس ندارند و از فرصت های مختلف و بویژه اقتصادی برای برهم زدن تعادل سیاسی در این کشور بهره برداری می نمایند.

نخست وزیر تونس گفت از سرگیری فعالیت معادن فسفات کشور و استخراج نفت در منطقه کامور در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی گفت: توقف فراوری فسفات دیگر به صلاح کشور نیست و ادامه این شرایط بحران بزرگی را برای دولت ایجاد می نماید.

فراوری فسفات در منطقه المنجمی در جنوب تونس، تحت فشار اعتراضات مردمی و تحصن هایی که خواهان فرصت های شغلی در این منطقه بودند، ماه ها به طور کامل متوقف شد. پس از انقلاب 2011 در این کشور، فراوری فسفات در تونس از متوسط سالانه 8 میلیون تن به کمتر از نصف کاهش یافت و در سال 2019 به 4 میلیون تن رسید.

این در حالی است که تونس به رغم اینکه خود دارای معادن فسفات است در ماه های اخیر برای مصارف کشاورزی، ناچار شد از کشورهای دیگر فسفات وارد کند.

شیوع بیماری کرونا

شیوع بیماری کرونا و رکود اقتصادی ناشی از آن که به افزایش تعداد بیکاران در تونس منجر شد از دیگر معضلات اجتماعی و اقتصادی این کشور محسوب می گردد.

بخشی از درآمد کشور تونس از محل گردشگری است که به علت شیوع بیکاری کرونا از بین رفته و یا بشدت کاهش یافته است.

افزایش آمار بیکاری که به افرایش جرم و جنایت در این کشور دامن زده ، خود یکی از ریشه های ناآرامی اجتماعی در تونس محسوب می گردد.

از دید ناظران تحریکات و مداخلات آشکار و پنهان خارجی را نیز در این میان نمی توان نادیده گرفت. قیس سعید رئیس جمهوری تونس ماه گذشته و در یک مراسم نظامی درباره توطئه هایی هشدار داد که قدرتهای خارجی علیه تونس طراحی می نمایند. سعید تاکید نمود که ارتش و نیروهای امنیتی با این توطئه ها مقابله خواهند کرد.

رئیس جمهوری تونس در جریان بازدید از مقر وزارت کشور و بعضی پادگانهای نظامی و امنیتی هشدار داد، ارتش با کسانی که هم دست قدرتهای خارجی هستند و برای سرنگونی نظام مشروع و قانونی کشور توطئه می نمایند، مقابله خواهد نمود.

گرچه وی صراحتا از کشور خاصی نام نبرد، ولی سخنان قبلی سعید در نکوهش مداخلات عربستان و امارات در یمن و نیز نگرانی وی از تشدید درگیریها در لیبی، می تواند بیانگر آن باشد که رییس جمهوری تونس در فراز و نشیب های سیاسی این کشور، نگاهی نیز به مداخلات ریاض و ابوظبی در آفریقا دارد.

با توجه به فراز ونشیب های یک دهه گذشته در تونس ، به نظر می رسد بعضی عوامل داخلی به همراه کانون های صاحب نفوذ خارجی تمایل چندانی به حفظ ثبات سیاسی و اجتماعی در تونس ندارند و از فرصت های مختلف و بویژه اقتصادی برای برهم زدن تعادل سیاسی در این کشور بهره برداری می نمایند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 35587

به "خبرنگاران تونس درگیر ناآرامی های اجتماعی و اختلافات سیاسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تونس درگیر ناآرامی های اجتماعی و اختلافات سیاسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید