خبرنگاران شستن غبار محرومیت از چهره ورزش روستایی خراسان شمالی

به گزارش بلاگ پو، بجنورد- خبرنگاران- ایجاد، توسعه و تجهیز خانه های ورزش روستایی در خراسان شمالی که از سال 95 تا به امروز با تدبیر دولت در راستای توزیع عادلانه منابع و امکانات ورزشی اجرا شده، انگیزه و بستر مناسبی برای شکوفایی استعدادهای پنهان ورزشی فرزندان روستا فراهم آورده است.

خبرنگاران شستن غبار محرومیت از چهره ورزش روستایی خراسان شمالی

یکی از بخش های موثر در توسعە روستاها، حوزە ورزش روستایی است، حوزه ای که به علت تعلق به جامعە روستایی و عجین شدن آن با نمادهای فرهنگی و تاریخی آن، می تواند تاثیر بسزایی در توسعه محلی داشته باشد.

تقویت ورزش های روستایی علاوه بر کارکردهای مفیدی چون رونق گردشگری، افزایش سرمایه اجتماعی، اشتغال روستایی، آشنایی با رسوم ملی و محلی، نقش ویژه ای نیز در کشف استعدادهای ورزشی و فراهم ساختن زمینه برای کسب افتخارات ملی دارد.

دولت تدبیر و امید در کنار خدمات گوناگونی که در زمینه توسعه و آبادانی روستاهای خراسان شمالی و اشتغال روستاییان کرده است با توسعه و تجهیز خانه های ورزش روستایی، خدمتی بسزا در راستای ایجاد عدالت منطقه ای و بهره مندی تمامی نوجوانان و جوانان منطقه از امکانات و تجهیزات ورزشی کرد که همین امر می تواند موجب کندی فرایند مهاجرت جوانان روستا به شهرها باشد.

پیرو رویکرد عدالت محور دولت تدبیر و امید، فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی، نیز نگاهی خاص به خانه های ورزش روستایی در خراسان شمالی داشته است به گونه ای که با راه اندازی و تجهیز این مراکز ورزشی از سال 94، شاهد رشد 8 برابری شمار خانه های ورزش روستایی استان بوده ایم و هم اکنون 85 خانه ورزشی فعال در روستاهای خراسان شمالی وجود دارد.

اما این توسعه و تجهیز خانه های ورزشی در مناطق روستایی و کم برخوردار به گفته مسوولان ورزشی استان ادامه دارد تا از این سرپناه امن برای رشد استعدادهای پنهان در روستاها همه بهره مند شوند.

خانه های ورزش انگیزه ای نو به جوانان روستایی بخشید

آلیش کار طلایی ایران در رقابت های آسیایی 2010 بیشکک در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: اگرچه شاکله خانه های ورزش روستایی تازه نبوده و به اندازه سالن ورزشی شهری نیست ولی همین مکان های کوچک ورزشی با امکانات مدرنی چون تنیس روی میز، دارت و فراهم کردن تجهیزاتی برای انجام رشته هایی چون والیبال، انگیزه ای نو در بین جوانان روستایی ایجاد کرده است.

عبدالواحد محمدی، دارنده نشان نقره رقابت های جهانی 2008 بوسان و از ورزشکاران روستایی بخش محروم و مرزی جرگلان خراسان شمالی، گفت: معمولا تا قبل از این نگاه به ورزش روستایی، در قالب تجهیز چند تور یا چند لباس برای ورزشکاران خلاصه می شد ولی هم اکنون شاهد تجهیز روستاها به فضاهای ورزشی نظیر چمن مصنوعی در منطقه یکه صعود جرگلان هستیم.

وی با بیان اینکه بخش جرگلان قهرمانان و دارندگان عناوین جهانی و آسیایی زیادی در کشتی آلیش دارد، شرح داد: برای سازماندهی ورزشکاران و ارایه بهتر امکانات فقط پارسال 300 نفر از ورزشکاران منطقه در رشته آلیش بیمه شدند و روستای مرزی کلاته ابریشم نیز مجهز به تشک کشتی شد.

محمدی افزود: این اقدامات دولتمردان بدون بازخورد نخواهد بود، زیرا ایجاد و توسعه چنین فضاهایی، امکان شناسایی استعدادهای ورزشی را برای کسب افتخارات ملی دو چندان می کند.

رشد 8 برابری خانه های ورزش روستایی خراسان شمالی

رییس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی خراسان شمالی گفت: از سال 94 تا به امروز شاهد رشد 8 برابری شمار خانه های ورزش روستایی در استان بوده ایم و هم اکنون 85 خانه ورزشی فعال در روستاهای خراسان شمالی وجود دارد.

زیور نعمتی افزود: در سالی که گذشت برای تجهیز هر یک از خانه های ورزش روستایی استان و ارایه خدمات به ورزشکاران آن، بیش از 100 میلیون ریال هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه سیاست های ورزشی دولت تدبیر و امید در چند سال اخیر متمرکز بر کشف استعدادهای روستایی بوده است، افزود: با تمرکز بر توسعه ورزش روستایی از جمله کشتی باچوخه و آلیش در استان، شاهد دستاوردهای خوبی در حوزه شناسایی و پرورش استعدادهای ورزشی بوده ایم.

وی افزود: در واقع بسیاری از استعدادهای ورزشی استان، در رشته های قهرمانی جودو و کوراش از میان نوجوانان و جوانانی بوده اند که قبلا در ورزش محلی و بومی کشتی باچوخه فعالیت می کردند.

نعمتی با بیان اینکه قبلا طرح های توسعه ورزش در روستاها، متمرکز و دستوری بود، گفت: برخلاف سال های گذشته که خانه های ورزش روستایی به امکانات یک نوع ورزش مثلا شطرنج یا تنیس روی میز مجهز می شد، هم اکنون سرمایه گذاری ها با توجه به نیازسنجی و با در نظر دریافت فرهنگ و بازی های هر منطقه، برای کشف استعدادها هزینه می شود.

رشد 20 برابری بیمه ورزشکاران روستایی

وی با اشاره به رشد 20 برابری بیمه ورزشکاران روستایی خراسان شمالی افزود: از ابتدای سال 97 شاهد افزایش 4 هزار نفری جمعیت ورزشکاران سازماندهی و بیمه شده استان برای ارایه خدمات بهتر به این قشر بوده ایم.

رییس هیات ورزش های روستایی خراسان شمالی افزود: اعزام به مسابقات منطقه ای و کشوری جام خوشه چین به میزبانی استان اصفهان از مهمترین رویدادهای ورزشی در بازی های بومی و محلی خراسان شمالی است که نتیجه آن برای استان، کسب 2 نشان نقره در رشته دوومیدانی در بخش آقایان و بانوان و کسب نشان برنز بانوان در رشته والیبال بود.

وی با بیان اینکه تاریخ برگزاری مسابقات کشوری بازی محلی لنگ امسال با توجه به شیوع کرونا تعیین نیست، افزود: سال گذشته این مسابقات با شرکت 13 استان به میزبانی خراسان رضوی برگزار شد، که ورزشکاران روستایی خراسان شمالی مقام نخست این رقابتها را به دست آوردند.

روستاییان، 85 درصد قهرمانان ورزشی خراسان شمالی

معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به فرهنگ سازی ورزش روستایی دارد، گفت: بیشتر قهرمانان کشوری خراسان شمالی بویژه در رشته های ورزشی کوراش و آلیش از ورزشکاران روستایی استان هستند.

محمد بروحی با بیان اینکه طرح توسعه و تجهیز خانه های ورزش روستایی در دولت برای ایجاد عدالت و شناسایی استعدادهای ورزشی در خراسان شمالی از سال 94 آغاز شده است، افزود: در این طرح با همکاری شوراها و دهیاری ها، اماکن رها شده و غیرفعال نظیر سوله ها و انبارهای بدون استفاده، پس از بازسازی نسبی و تجهیز به امکانات ورزشی، برای بهره گیری نوجوانان و جوانان آماده سازی می شود.

وی با بیان اینکه هر ساله به طور میانگین 20 خانه ورزش خراسان شمالی تجهیز شده است، شرح داد: اگرچه خانه های ورزش معمولا به تجهیزاتی چون تشک تاتامی، فوتبال دستی و تنیس روی میز تجهیز می شوند ولی رویکرد فدارسیون اخیرا متمرکز بر سرمایه گذاری در ظرفیت ها و استعداد های ورزشی هر روستا است.

بروحی با بیان اینکه طرح توسعه و تجهیز خانه های ورزش روستایی توقفی نخواهد داشت، گفت: اخیرا نیز 8 خانه ورزش در روستاهای استان تجهیز شده که در آستانه هفته دولت مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی افزود: همچنین 11 زمین چمن مصنوعی در روستاهای پرجمعیت استان با هدف افزایش نشاط و سلامت در لایه های مردمی در حال ساخت است که از این تعداد 2 زمین چمن، آماده بهره برداری شده است.

معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان گفت: با مشارکت بیشتر مردم در امور ورزشی روستاها و همکاری بیشتر دهیاران در حوزه ورزش، گام های بسیار موثری در راستای ایجاد روحیه ورزشی و نشاط اجتماعی خراسان شمالی برخواهیم برداشت.

خراسان شمالی 25 هزار ورزشکار بیمه شده دارد که در قالب 45 هیات ورزشی فعالیت می کنند.

این استان 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد آنان روستانشین هستند.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

منبع: ایرنا
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 30983

به "خبرنگاران شستن غبار محرومیت از چهره ورزش روستایی خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شستن غبار محرومیت از چهره ورزش روستایی خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید