چابهار دروازه ورود شرق به غرب است
به گزارش بلاگ پو، ایرنا/ براساس آخرین خبر و اطلاعات بدست رسیده، چابهار دروازه ورود شرق به غرب است.
داستان چیست؟
این منطقه از مزیت های مالی بی نظیری در مقایسه با سایر مناطق همجوار برخوردار است که از جمله دسترسی آن به بازار 600 تا 800 میلیون نفری افغانستان، کشورهای آسیای میانه و مشترک المنافع، همچنین روسیه و شمال آفریقا و ارتباط آنها با اروپای شرقی می توان اشاره نمود.
با این حال، نداشتن زیرساخت های اساسی از جمله جاده ترانزیتی، ریل، بندر و فرودگاه از جمله ضعف های اساسی منطقه محسوب می گردد که سبب شده تا در دو دهه گذشته فراز و فرودهای زیادی را در چابهار ببینیم. مسائلی که البته این روزها رو به کاهش است و با پیشرفت فیزیکی 65 درصدی راه آهن، بهره برداری از بندر و شروع عملیات اجرایی فرودگاه بین المللی چابهار، چرخ توسعه این خطه که روزگاری به سختی قادر به حرکت بود امروز روان تر می چرخد.
منطقه آزاد چابهار بدلایلی از جمله نزدیکی به آبهای آزاد دارای اهمیت بسیار است، اما تا به امروز سرمایه گذاران و فعالان مالی این منطقه بدلیل تفاوت مقررات امکان دسترسی به بندر شهید بهشتی را نداشتند و بیشتر بندرعباس را برای امور تجاری خود انتخاب می کردند.
در بهمن ماه 98، لایحه توسعه منطقه آزاد چابهار که توسط دولت به مجلس ارائه شده بود مورد تصویب نهاده شد و محدوده این منطقه از 14 هزار هکتار به 82 هزار هکتار افزایش یافت.
حال علاوه بر اتصال این منطقه به بندر شهید بهشتی، نقطه صفر مرزی با پاکستان نیز وارد آن شده که از این طریق فرصت دسترسی به کردیدور مالی پاکستان- چین و بندر گوادر پاکستان بوجود آمد.
بندر چابهار از مهمترین بنادر ایران است و این بندر بدلیل دسترسی به آبهای آزاد بین المللی به وسیله اقیانوس هند از موقعیت استراتژیک در کریدورهای بین المللی برخوردار بوده و یکی از با صرفه ترین راستاها برای صادرات، واردات و ترانزیت کالاست.
بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالیانه 8.5 میلیون تن مقصد جدید ورود کالاهای اساسی کشور است، بطوریکه هم اینک رفت وآمد و پهلوگیری کشتی های حامل انواع کالای اساسی در آن رواج دارد.
مجتمع فولاد مکران، مقصد نخست بازدیدها
این پروژه در زمینی به مساحت 300 هکتار بنا شده که در فاز نخست و دوم آن فراوری آهن اسفنجی پیش بینی شده است؛ در قالب این پروژه دو واحد گندله سازی، یک واحد فولادسازی و یک واحد نورد سازی نیز ساخته می گردد.
این مجموعه شامل یک واحد فراوری آهن اسفنجی با محصول بریکت گرم به ظرفیت 1.6 میلیون تنی خواهد بود ضمن آنکه در این مجموعه فراوری همه حلقه های زنجیره فولاد از ماده خام معدنی تا محصول نهایی پیش بینی شده است.
با توجه به قرار دریافت این سایت در کنار بندر چابهار، مواد اولیه مورد احتیاج را می توان از خارج بویژه از کشورهایی همچون عمان یا به وسیله راه آهن از داخل کشور تهیه کرد. به گفته پیمان طالبی، مدیر سایت شرکت فولاد مکران پیرامون چابهار دروازه ورود شرق به غرب است، این مجتمع در 18 ماه آینده وارد مدار فراوری خواهد شد که تا امروز حدود 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشت.
حضور در سومین مرکز پتروشیمی کشور
پتروشیمی مکران وظیفه تامین زیرساخت ها، تامین خوراک، ساخت کریدور انتقال محصول به پایانه های صادراتی مستقر در پس کرانه بندر شهید بهشتی و انجام خدمات غیرصنعتی را بر عهده خواهد داشت.
از شرکت پتروشیمی مکران به عنوان سومین مرکز پتروشیمی کشور پس از عسلویه و ماهشهر یاد می گردد، اما این مرکز برای یافتن صندلی واقعی خود و نقش آفرینی در فراوری و صادرات احتیاجمند گازرسانی است.
شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران در سال 91 در راستای مصوبه هیات دولت به عنوان قطب پتروشیمی به ثبت رسید که در زمینی به مساحت یک هزار و 200 هکتار واقع شده و در آن ساخت 18 واحد بالادستی و 30 واحد پایین دستی پتروشیمی پیش بینی شد.
برای راه اندازی واحدهای یاد شده، این مرکز احتیاجمند تزریق روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز طبیعی متان و همچنین گاز اتان به عنوان خوراک بوده که قرار است اولی، به وسیله خط لوله سراسری گاز از ایران ایرانشهر به چابهار و دومی با احداث یکهزار و 60 کیلومتر لوله گاز از عسلویه به چابهار تامین گردد.
هدف گذاری اجرا شده در این مرکز فراوری 26 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی است که 22 میلیون تن آن صادر شده و بقیه چهار میلیون تن به عنوان خوراک صنایع پتروشیمی در بازارهای داخلی مصرف می گردد.
12 میلیارد دلار سرمایه گذاری در این مرکز برای امور زیربنایی و احداث زیرساخت ها پیش بینی شده و انتظار می رود ارزش فراوریات آن سالیانه 14 میلیارد دلار باشد. اما، آنچه این پروژه را مسکوت نگهداشته تامین نشدن گاز طبیعی متان و همچنین اتان به عنوان خوراک واحدهاست.
هرچند در ابتدای کار، شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران اجرای لوله گذاری گاز طبیعی از ایرانشهر به چابهار را برعهده گرفته بود و حتی 30 کیلومتر لوله گذاری انجام داد، اما در ادامه بدلیل تحریم ها و افزایش یافتن قیمت ها، این شرکت قادر به ادامه کار نشد؛ در نتیجه کار بین چهار شرکت دیگر تقسیم شد تا آن را به انتها برسانند. مقرر شده چهار شرکت یاد شده تا شهریور سال آینده گاز را به این سایت برسانند که در این صورت شاهد شکوفایی منطقه و سرازیر شدن سرمایه گذاران خواهیم بود.
بازدید از سایت فرودگاه بین المللی چابهار
با توجه به مسائلی که در فرودگاه نظامی کنارک از نظر بعد مسافت و قرار دریافت در خارج از محدوده منطقه آزاد وجود داشت و همچنین نشست و برخاست هواپیماهای تجاری خارجی با محدودیت هایی روبرو بود، ساخت فرودگاه بین المللی چابهار کلید خورد.
از ماه گذشته برای ساخت شهر فرودگاهی استارت کار زده شد، زیرا چابهار جز چهار شهر لجستیک کشور است که باید زیرساخت های اساسی حمل و نقلی یعنی ریل، جاده، دریا و فرودگاه را با هم در اختیار داشته باشد و در این راستا با ساخت فرودگاه می توان یک حمل و نقل ترکیبی مناسب را سر و شکل داد.
به این ترتیب در نزدیکترین مکان به بنادر چابهار، خطوط ریلی و مراکز تجاری، زمینی به مساحت دو هزار و 815 هکتار که منطقه خوبی داشته و از نظر موانع پروازی بی خطر بود، برای فرودگاه در نظر گرفته شد که در مرحله نخست حدود 600 هکتار آن مورد استفاده قرار می گیرد.
محدودیتی برای نشستن هواپیماهای پهن پیکر تا رده هواپیماهای 747 در فرودگاه وجود نخواهد داشت و در فاز نخست ترمینالی به وسعت 15 هزار مترمربع با ظرفیت اسمی یک میلیون نفر مسافر در سال که قابل افزایش به سه میلیون نفر مسافر است، در نظر گرفته شد.
سعید چلندری، معاون حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار پیرامون چابهار دروازه ورود شرق به غرب است، گفت: در اجرای فازهای بعدی آن از فاینانس و توان فنی و مهندسی چینی ها استفاده خواهد شد و به این منظور قراردادی با یکی از شرکتهای چینی با فاینانس 483 میلیون یورویی منعقد شد.
بازدید از دو بندر بزرگ شهید کلانتری و شهید بهشتی چابهار
هدف اصلی توسعه بندر چابهار، افزایش ترانزیت و صادرات است این موضوع را معاون امور بندری و مالی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان عنوان نمود و گفت: در این راستا جهش خوبی را شاهد هستیم و به ویژه در 2 سال اخیر میزان عملیات تخلیه و بارگیری کالا در این بندر رشد قابل توجهی داشته است.
حسین شهدادی اضافه نمود: از اواخر پارسال موضوع صادرات و ترانزیت در بندر چابهار استارت خورد و کشتی های زیادی بطور عمده کالاهای ترانزیتی را از کشورهایی همچون افغانستان به سایر مقاصد از جمله هند بارگیری می نمایند.
وی پیرامون چابهار دروازه ورود شرق به غرب است گفت: مقداری از کالاها نیز به صورت ترانشیپ است که در بنادر تخلیه و مجدد بارگیری می گردد تا به مقاصدی نظیر کشورهای حوزه آسیای شرقی و جنوب شرق ارسال گردد.
شهدادی، بندر چابهار را امن ترین و کم هزینه ترین راستا برای صادرات و واردات و همچنین ترانزیت کالاهای متعلق به سایر کشورها نظیر هند، افغانستان و کشورهای حوزه مشترک المنافع توصیف کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تا به امروز 60 هزار تن گندم از مبدا هند به وسیله بندر چابهار به افغانستان ارسال شده که رشد قابل توجهی در همسنجی با پارسال داشت.
وی بیان داشت: بندر چابهار در تخلیه به موقع کالاهای اساسی مورد احتیاج کشور آمادگی کافی دارد و با فرایند افزایشی تخلیه و بارگیری این نوع کالاها و حمل زمینی آن، زمینه برای تأمین کامیون در راستا برگشت برای حمل کالاهای صادراتی به وسیله بندر چابهار فراهم شده که تأثیر قابل توجهی بر کاهش هزینه واردات و صادرات خواهد داشت.
معاون امور بندری و مالی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان همچنین گفت: عملیات اپراتوری بندر چابهار با هندی هاست و مقرر شده در آینده برای توسعه و تجهیز بندر سرمایه گذاری لازم را انجام دهند.
بازدید از شرکت تعاونی آریاپروفیل
حضور در شرکت تعاونی آریا پروفیل، مقصد بعدی بازدیدها بود. شرکتی که از ابتدای شروع به کار در سال 94 تا امروز برای 126 نفر اشتغالزایی مستقیم داشته و حتی در شرایط فعلی کرونا نیز نه تنها تعدیل یا نیروی اخراجی نداشته، بلکه حدود 40 نفر را به مجموعه خود افزود.
محصول نهایی این شرکت فراوری انواع قوطی پروفیل و مقاطع فولادی، همچنین لوله های داربستی، لوله های گاز و انواع لوله های سیاه درزدار و بدون درز است. بیش از 85 درصد محصولات یاد شده به مصرف داخل کشور و تامین احتیاج استان سیستان و بلوچستان، همچنین بخشی از احتیاجهای استانهای هرمزگان و کرمان می رسد. اما مسائل تحریم ها در سال های گذشته سبب شده تا مزیت های مالی صادرات از بین برود، این در حالی است که پیش از تحریم ها محصولات شرکت به کشورهای افغانستان، پاکستان و عمان صادرات می شده است.
سید محمد موسوی، رئیس هیات مدیره این شرکت، از برنامه ریزی برای توسعه آن در دو فاز دیگر با هدف فراوری مفتول های فلزی و گالوانیزه، همچنین فراوری ورق های رول، پانچ و ساندویچ پنل در این شرکت کاملا خصوصی خبر می دهد و می گوید: بهره برداری از واحد فولاد مکران می تواند تضمین نماینده تامین مواد اولیه مورد احتیاجمان باشد. وی همچنین با اشاره به بعضی مسائل یادآور می گردد: به طور مثال هرچند تهیه مواد اولیه داخلی از فولاد مبارکه یا ذوب آهن اصفهان انجام می گردد، اما، بدلیل قرار داشتن این شرکت در محدوده منطقه آزاد چابهار به ناچار مجبور به ارسال آنها به گمرک و سپس ترخیص آنها هستیم که هزینه های زیادی سرباری، وقت و زمان و خواب سرمایه را بدنبال دارد.
بازدید از شرکت ماهوربافان بلوچ
ماهور بافان بلوچ عنوان شرکتی است که در فراوری ادوات صیادی به ویژه تورهای ماهیگیری فعالیت می نماید. نخ فیلامنت، ماده اولیه اصلی مورد احتیاج این شرکت است که بطور عمده از کشور روسیه وارد می گردد.
این واحد صنعتی با سرمایه گذاری حدود 80 میلیارد تومانی به بهره برداری رسیده، ماشین آلات بافت آن از ژاپن و ماشین آلات تابنده آن از آلمان وارد شده، 82 نفر کارگر در آن مشغول به کارند که در آینده نزدیک به 100 نفر افزایش خواهند یافت.
مسئولان این شرکت، بزرگترین مشکل خود را تهیه ارز برای واردات مواد اولیه عنوان می نمایند، بطوریکه باید از بازار آزاد به بهایی گزاف یا از سامانه نیما آن هم با دردسرهای فراوان تهیه نمایند. این شرکت از بخش های مختلفی همچون واحد تابنده، واحد فراوری انواع نخ از فیلامنت، واحد بافت تور، واحد رنگرزی، واحد بسته بندی و انجام کار تعمیراتی تشکیل شد.
ورزشگاه در حال ساخت دهکده المپیک پیل بند
این پروژه در زمینی به مساحت 40 هکتار و با اهداف فراملی و توریسم ورزشی در حال انجام بوده که قرار است میزبان بازی های محلی و بین المللی باشد. ورزشگاه کریکت، ورزشگاه فوتبال، انواع زمین های تمرین، زمین های بازی های ساحلی، داخل سالن، بسکتبال، والیبال، هندبال، ورزش های رزمی و ژیمناستیک در این مجموعه پیش بینی شده است.
در فاز نخست، ساخت ورزشگاه کریکت با زیربنای چهار هزار و 700 متر مربع و ظرفیت چهار هزار و 600 نفر تماشاچی در دست اقدام است که مطابق برنامه ریزی اجرا شده قرار است تا اردیبهشت 1400 به بهره برداری برسد. برای ساخت ورزشگاه کریکت که پیشرفت فیزیکی 23 درصدی دارد، تا به امروز 68 میلیارد تومان در اختیار پیمانکار قرار داده شده است. همچنین، ورزشگاه فوتبال این مجموعه ظرفیت 12 هزارنفری خواهد داشت.
کل پروژه های دهکده المپیک چابهار با بودجه سازمان منطقه آزاد چابهار تامین در حال ساخت است.
حضور در نخستین سایت پرورش گاندوی کشور
گاندو، تمساح پوزه کوتاه ایرانی، تمساح مردابی یا تمساح تالابی از جمله گونه های در معرض خطر کشورمان است. این جاندار خونسرد که پروتئین بالایی برای گوشت آن توصیف می نمایند، همچنین از چربی زیر پوست آن برای تهیه اقلام بهداشتی و آرایشی استفاده می گردد و بدلیل شباهت های زیادی به مولکول های چربی انسانی، ترمیم نماینده بسیار خوبی است، همچنین از خون و فرآورده های خونی آن برای بهبود بیماری هایی نظیر HIV استفاده می گردد و خاصیتی کاملاً آنتی باکتریال دارد، موجودی کم مصرف و پر بازده است.
این مطالب را الهام آبتین، مدیر نخستین مزرعه پرورش گاندوی سیستان و بلوچستان و ایران عنوان می نماید و می گوید: علاوه بر کوشش برای حفظ جمعیت این گونه در منطقه که به عنوان یک گونه منحصر بفرد بلوچستان حائز اهمیت است، می توان در راستای توسعه گردشگری و جذب توریسم و همچنین اشتغالزایی جوامع محلی تاثیر گذار باشد.
وی می افزاید: اگر قرار به انجام فعالیت صنعتی و مالی باشد، احتیاجمند به دستکم یک هزار سر تمساح و اضافه شدن سالیانه حداقل 500 نوزاد هستیم. آبتین، از ارائه طرح پایلوتی در همین زمینه برای اشتغال زایی جوامع محلی اطلاع داد که طی آن اگر پنج سر تمساح در اختیار هر یک از خانواده ها قرار بگیرد، با گذشت حدود یک سال و نیم می تواند 75 میلیون تومان سودآوری برای خانواده ها بدنبال داشته باشد.
بازدید از مزرعه پرورش شترمرغ
چابهار و بطور کلی استان سیستان و بلوچستان مستعد پرورش و نگهداری شترمرغ است. منطقه ای که بدلیل شرایط خاص آب و هوایی، مصرف انرژی را در فراوری این پرنده بزرگ الجثه تقریباً به صفر می رساند.
به گفته فعالان و کارشناسان این صنعت، جوجه شترمرغ تنها یک هفته پس از تولد احتیاجمند نگهداری در دستگاه های مخصوص است و پس از آن در آشیانه و در مزارع به راحتی قابل نگهداری بوده و از نظر نیروی کار و مصرف انرژی بسیار مقرون به صرفه است.
حسن پرویزی، یکی از پرورش دهندگان شترمرغ در چابهار گفت: از همه اعضا و جوارح این موجود استفاده می گردد، بطوریکه علاوه بر گوشت و تخم آن، ضایعات و استخوان ها تبدیل به مکمل غذایی می گردد، از روغن آن برای تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می گردد، همچنین پوست آن در صنایع چرم و سایر اعضای آن برای فراوری غذای طیور و شترمرغ استفاده می گردد. وی که مدیر یک مزرعه 73 هکتاری است، می گوید: ظرفیت فراوری 24 هزار قطعه شترمرغ از مولد تا پرواربندی در این مجموعه پیش بینی شده که اکنون و در فاز نخست 21 هکتار آن اجرایی شده است.
پرویزی ادامه داد: از ابتدای ساخت مزرعه و اجرای طرح تا به امروز برای 400 نفر اشتغالزایی شده و هم اینک 18 نفر بطور ثابت در آن اشتغال به کار دارند. وی از اجرایی کردن طرح توزیع جوجه و بسته های حمایتی مربوطه در کل استان سیستان و بلوچستان در آینده نزدیک اطلاع داد و گفت: در این طرح قرار است به هر نفر متقاضی 10 جوجه شتر مرغ همراه با 6 ماه غذا داده گردد که البته با تسهیلات 12 میلیون تومانی در اختیارشان قرار خواهد گرفت.
پرویزی خاطر نشان کرد: هر متقاضی برای اجرای این طرح به فضایی به وسعت 125 متر مربع احتیاج خواهد داشت و پس از گذشت 6 ماه شتر مرغها را از آنان خریداری خواهیم کرد، بطوریکه حدود پنج میلیون تومان سودآوری برایشان بدنبال خواهد شد.
منبع: همگردیabanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.