خبرنگاران میکروبیوم روده، دورنمایی جهانی

به گزارش بلاگ پو، تهران - خبرنگاران - بیست و نهم ماه مه به منظور افزایش آگاهی در زمینه بیماری های گوارشی، روز جهانی سلامت دستگاه گوارشی نام گذاری شده است. این رویداد در سال 2020 میلادی با تمرکز بر سلامت باکتریوم روده برگزار می گردد.

خبرنگاران میکروبیوم روده، دورنمایی جهانی

این مناسبت هر سال درمورد یکی از بیماری های مربوط به دستگاه گوارش تمرکز دارد تا با افزایش آگاهی عمومی، از بروز بیماری پیشگیری گردد.

تمرکز روز دنیای سلامت گوارشی در سال 2020 بر میکروبیوم روده است و شعار آن میکروبیوم روده: دورنمایی دنیای درنظر گرفته شده است.

میکروبیوم روده حاوی دهها تریلیون میکروارگانیسم و بیش از هزارگونه شناخته شده باکتری است که نقش مهمی در سلامت کلی بدن دارند و مطالعات وسیعی در سراسر بدن بر تاثیر میکروبیوم روده بر عملکرد سایر ارگان های بدن انجام شده است.

هدف از برگزاری این رویداد به روز رسانی دانش پزشکان و کادر مراقبت های بهداشتی و عموم مردم در خصوص نقش میکروبیوم روده بر سلامت کلی بدن است.

رژیم غذایی یکی از مهمترین راهکارهای سلامت میکروبیوم روده است. باکتری های پروبیوتیک نقش قابل توجهی در این امر دارند.

پروبیوتیک (Probiotics) یک خانواده خاص از باکتری ها است که در حین فرآیند هضم زنده باقی می مانند و برای سلامتی بسیار مفید هستند.

پریبیوتیک (prebiotics) یک نوع خاص از باکتری ها هستند که یک رابطه همزیستی سالم ایجاد می نمایند. برای رسیدن به حداکثر سلامتی، استفاده از هر دو نوع مواد غذایی حاوی پروبیوتیک و پری بیوتیک احتیاج است. این باکتری ها باعث جلوگیری از انواع عفونت می شوند و با تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت دستگاه گوارش، سلامتی را تضمین می نمایند. تحقیقات دیگری نشان می دهد که این باکتری ها به سوزاندن چربی یاری می نمایند و با کاهش مقاومت بدن نسبت به انسولین، در پیشگیری از بیماری دیابت موثر هستند.

ماست حاوی بیشترین مقدار پروبیوتیک است. علاوه بر ماست، سیب، موز، توت، کشمش، انواع سبزی، پیاز، سیر، تره فرنگی، عدس، نخود، لوبیا، ذرت، بادام، عسل و چای سبز حاوی این باکتری هستند.

یکی دیگر از اقدامات لازم برای سلامت محیط میکروبی بدن، اجتناب از مصرف خودسرانه دارو، به ویژه انواع آنتی بیوتیک است.

مسائل رایج دستگاه گوارش

سندرم روده تحریک پذیر، سوزش سر دل، سوء هاضمه، نفخ و یبوست از شایع ترین مسائل دستگاه گوارش هستند. سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال شایع گوارشی است که با علایمی مانند اسهال، یبوست، شکم درد، استرس، خستگی مزمن و نفخ همراه است.

حدود 10 تا 23 درصد از جمعیت دنیا و 10 تا 15 درصد از جمعیت آمریکا به این اختلال مبتلا هستند. هرسال حدود 2.4 تا 3.5 میلیون نفر بر اثر این عارضه در آمریکا به پزشک مراجعه می نمایند. هزینه های ناشی از این عارضه شامل درمان، مراقبت های پزشکی، کاهش بهره وری و غیبت در محل کار حدود 21 میلیارد دلار در سال برآورد شده است.

معمولا برای درمان این عارضه، از قرصی به نام linaclotide استفاده می گردد که در سال 2012 میلادی، به تایید سازمان غذا و دارو رسیده است. کمبود ویتامین D علایم سندرم روده تحریک پذیر را تشدید می نماید.

روز دنیای سلامت دستگاه گوارشی برای اولین بار در سال 1958 میلادی در کنگره دنیای گوارش در واشینگتن دی سی در آمریکا جشن گرفته شد. این مناسبت هر ساله روی یکی از بیماری های مربوط به دستگاه گوارش تمرکز می نماید تا با افزایش آگاهی عمومی، از بروز بیماری پیشگیری گردد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: ایرنا
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 27137

به "خبرنگاران میکروبیوم روده، دورنمایی جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران میکروبیوم روده، دورنمایی جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید