7 برنامه غذایی هفتگی متنوع و لذیذ، برای زنان خانه دار و کارمندان

به گزارش بلاگ پو، داشتن یک پیشنهاد برنامه غذایی هفتگی به شدت می تواند به مدیریت زمان ما یاری کند؛ چراکه دیگر دائما در حال زیر و رو کردن مواد داخل یخچال برای پختن غذاها نیستیم! از این رو در این مطلب چند مدل برنامه غذایی هفتگی برای خانه و محل کار را ارائه داده ایم. البته در آخر مقاله هم برنامه غذایی هفتگی مورد تایید طب سنتی را آورده ایم که شاید کمی ساختارهای ذهنی شما را بهم بریزد! حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

7 برنامه غذایی هفتگی متنوع و لذیذ، برای زنان خانه دار و کارمندان

انواع برنامه غذایی هفتگی

1. 4 پیشنهاد برنامه غذایی هفتگی برای زنان خانه دار

در برنامه غذایی هفتگی، معمولا در وعده ناهار پلو و چلو با گوشت و خورشت سرو می گردد و برای شام غذاهای سبک تری مانند آش، سوپ، کوکو و … .

برنامه غذایی هفتگی (1)
روزهای هفتهصبحانهناهارشام
شنبهنان و پنیر و گردو + چاییماکارونی با گوشت و قارچآش ماش
یکشنبهحلیم + نانبرنج و قورمه سبزیسالاد الویه
دوشنبهعسل و سرشیرکوکو سبزی + برنجسوپ پای مرغ
سه شنبهنیمروماهی سرخ نموده و پلوکتلت
چهارشنبهنان و پنیر + خیار و گوجهزرشک پلو با مرغخوراک عدسی
پنجشنبهکره + مرباعدس پلو با کشمشخوراک کدو
آدینهاملتچلو جوجه کبابآش رشته
برنامه غذایی هفتگی (2)
روزهای هفتهصبحانهناهارشام
شنبهنیمروزرشک پلو با مرغسمبوسه
یکشنبهکره و عسلکباب تابه ای با پلوعدسی
دوشنبهپنیر + گوجه و خیارکلم پلو شیرازیسوپ مرغ و سبزیجات
سه شنبهعدسیخورشت قورمه سبزیماکارونی با قارچ
چهارشنبهکره و مربا آلبالوماهی سوخاری با باقالی پلوفلافل
پنجشنبهپنیر و گردوعدس پلو با گوشتکوکو سیب زمینی
آدینهآش سبزی شیرازیآبگوشتکشک و بادمجان
برنامه غذایی هفتگی (3)
روزهای هفتهصبحانهناهارشام
شنبهارده و شیره انگورپلو لوبیا سبز با گوشتسالاد مرغ و کاهو
یکشنبهپنیر و خیار و گوجهخورشت قیمهمیرزا قاسمی با نان
دوشنبهتخم مرغ آب پز و گوجهته انداز مرغآش ماست
سه شنبههلیم مرغآبگوشت سنتیاشکنه
چهارشنبهشیر برنجکتلت مرغحلیم بادمجان
پنجشنبهکره و مربای بهقلیه ماهیتاس کباب
آدینهآش شله قلمکارته چینهلیم گوشت
برنامه غذایی هفتگی (4)
روزهای هفتهصبحانهناهارشام
شنبهسوسیس تخم مرغباقالی پلو با گوشتکوکو سیب زمینی و سالاد
یکشنبهکره و مربای توت فرنگیقلیه میگو جنوبیسالاد ماکارونی
دوشنبهپنیر + خیار و گوجهخورشت کرفسیتیمچه
سه شنبهاملتپاستا با سبزیجاتخوراک مرغ و قارچ
چهارشنبهعسل و خامههمبرگر گوشتاملت قارچ
پنجشنبهخرما و گردو و پنیردلمه کلمکشک و بادمجان
آدینهآش صبحانهمرغ شکم پرآش جو با گوشت

برنامه غذایی هفتگی خوشمزه و مقوی

2. برنامه غذایی هفتگی برای زنان شاغل و کارمندان

برای داشتن یک برنامه غذایی برای کارمندان، صرفه جویی در وقت امر مهمی است. از این رو معمولا وعده های شام باید دو برابر تهیه گردد تا برای ناهار فردا هم از آن میل کرد.

برنامه غذایی هفتگی برای کارمندان (1)
روزهای هفتهصبحانهناهارشام
شنبهکره و عسلکوکو سیب زمینیزرشک پلو با مرغ
یکشنبهپنیر و گردوزرشک پلو با مرغخوراک لوبیا چیتی با قارچ
دوشنبهتخم مرغ آبپزخوراک لوبیا چیتی با قارچسبزی پلو با گوشت
سه شنبهحلوا شکریسبزی پلو با گوشتکوکو سبزی
چهارشنبههلیمکوکو سبزیخورش بامیه یا خورش کرفس
پنجشنبهشیر و خرماخورش بامیهسالاد الویه
آدینهعسل و سرشیرسبزی پلو با ماهیپیتزا مرغ
برنامه غذایی هفتگی شاغل ها (2)
روزهای هفتهصبحانهناهارشام
شنبهاملت خرمااستانبولی پلوخورش قیمه
یکشنبهپنیر + گردوخورش قیمهکشک و بادمجان
دوشنبهکره + مرباکشک و بادمجانخورش مرغ و آلو
سه شنبهپنیر + گوجه و خیارخورش مرغ و آلوخوراک لوبیا چیتی + سالاد
چهارشنبهتخم مرغ آب پز با گوجهخوراک لوبیا چیتی + سالادماکارونی با گوشت
پنجشنبهارده شیرهماکارونی با گوشتکوکو سیب زمینی
آدینهسیب زمینی آب پز با کرهجوجه کبابسالاد سزار
برنامه غذایی هفتگی (3)
روزهای هفتهصبحانهناهارشام
شنبهارده شیرهخورشت قورمه سبزیپیراشکی گوشت یا مرغ
یکشنبهنیمروپیراشکی گوشت یا مرغتاس کباب
دوشنبهکره + مربای گل سرختاس کبابکلم پلو شیرازی
سه شنبهپنیر و گردوکلم پلو شیرازیهمبرگر مرغ
چهارشنبهسیب زمینی آب پز + کرههمبرگر مرغخورشت بادمجان
پنجشنبههلیمخورشت بادمجانفلافل
آدینهاملت اسفناجقلیه ماهیخوراک دال عدس

برنامه غذایی هفتگی سالم

3. برنامه غذایی هفتگی طب سنتی

مطالب زیر گلچین شده از سخنان دکتر روازاده، حکیم شناخته شده در طب سنتی است.

صبحانه: مهم ترین وعده غذایی است که باید در ساعات اولیه روز مصرف گردد و هر چه به ظهر نزدیک تر گردد اثر معکوس خواهد داشت، یعنی به جای این که با گرمی و تری خود باعث خون سازی گردد، با سردی و خشکی باعث غلظت خون خواهد شد و از نظر نوع غذای مصرفی در وعده صبحانه، عسل یا مربا (خانگی)،خامه (محلی) و یا غذاهای پختنی مثل کله پاچه، حلیم، آش و عدسی پیشنهاد می گردد.

ناهار: بدترین وعده غذایی است که متأسفانه در حال حاضر فقط طبق عادت خورده می گردد و همان طور که در بالا گفته شد باعث غلظت خون هم مییگردد و پیشنهاد می گردد که اگر هم گرسنگی بر بدن عارض شد، در حد سد جوع یعنی فقط در حد رفع گرسنگی غذا صرف گردد و نه بیشتر، اما در خصوص نوع غذای ظهر بهتر است از میزانی سالاد و سیب زمینی و همین طور در روزهای دیگر هفته برای تنوع، ماست و در وعده ظهر ماست یا سالاد و سبزی حتماً گنجانده گردد. در صورتی که مجبور به خوردن ناهار شدید، حتما پس از خوردن ناهار حداقل پانزده دقیقه دراز بکشید.

با توجه به فراوری اخلاط فاسده در وعده ظهر از خوردن عدس پلو در ظهر به شدت پرهیز گردد، اما در صورت مصرف، با سبزی فراوان و ماست و نعناع مصرف گردد، تا اثر سوء آن را رفع یا خنثی سازد.

متأسفانه تصور غلط در خصوص عدس این است که چون اشک چشم را زیاد می نماید پس زیاده روی در مصرف آن اشکال ندارد که این مطلب شاید یکی از بی پایه ترین سخن ها در باب تعذیه باشد. متذکر می شویم کسانی که افسردگی دارند یا کمتر شاد هستند باید از خوردن عدس اجتناب نمایند.

شام: طبق احادیث و روایات از خوابیدن با شکم گرسنه باید پرهیز کرد، اما خوابیدن با شکم پر هم تقبیح شده و طالب سلامتی باید حتما بین شام خوردن و خواب سه ساعت فاصله قرار دهد. بنابراین حد وسط گرسنگی و سیری باید در وعده شام مراعات گردد. از نان و پنیر و گردو می توان به اسم یک وعده غذایی مناسب برای شام استفاده کرد. ضمن این که شوری پنیر برای دندان ها مفید بوده و برای سلامتی دهان و دندان و جلوگیری از بوی بد دهان مفید است. شام خوب و سنگین در سر شب اشکال ندارد، اما در حد سیر شدن نه پر شدن!

در فصل بهار و تابستان مصرف انگور و خربزه و هندوانه را هم می توان به نان و پنیر افزود و از یک غذای ساده و کامل لذت کافی را برد. قاعده کلی این است یک نوع مواد غذایی به طور متناوب مصرف نگردد، بلکه حداقل یک روز در میان بین مصرف یک نوع غذا باید فاصله بیفتد.

برترین ساعت برای صرف شام همان ساعات ابتدایی شب یا غروب است که هم مطابق با افطار ماه مبارک رمضان است و هم طبق حدیث صُومُوا تَصِحّوا یعنی روزه بگیرید تا سالم بمانید که برای سلامت جسم هم بسیار مفید است.

اگر فردی خواستار سلامت جسم به همراه روح است باید بداند که تحمل میزان کمی گرسنگی در روز هیچ ضربه ای به سلامتی او نمی زند و بیماری هایی مثل زخم معده و سوء هاضمه و… در اثر گرسنگی شدید نیست، بلکه دلایل دیگری دارد که از حوصله بحث خارج است.

غذاهای مناسب برای شام: برنج با خورشتی که هم با گوشت همراه باشد و هم میزانی آبکی باشد تا هم از خشکی برنج کاسته گردد و هم از یبوست پرهیز گردد. مصرف ماهی در منطقه ها ساحلی و دریایی مفید است، اما در غیر این منطقه ها بسیار مضر بوده و دلیل بسیاری از نازایی ها را مصرف بی رویه این گونه گوشت هاست. در صورت خوردن ماهی، حتما باید بعد از آن از خرما به میزان حداقل هفت عدد استفاده گردد.

خداوند متعال تمام احتیاجات ضروری بدن را در محصولات و مواد اطراف هر شهر و سرزمینی قرار داده و محصول هر شهری برای مردم همان منطقه ها مفید است.

یکی از برترین غذای ایرانی، آبگوشت و تا حدودی خورشت قیمه با گوشت گوسفندی است که متأسفانه امروزه از آن غفلت می گردد.

یکی دیگر از وعده های شام می تواند علاوه بر آبگوشت، مصرف سیراب و شیردان گوسفند باشد که شبیه آبگوشت پخته می گردد و نیازی هم به نخود و سیب زمینی ندارد.

برنامه غذایی هفتگی خانواده

در اینجا تعدادی خورشت مفید دیگر را علاوه بر این دو (آبگوشت و قیمه) معرفی می کنیم:

1- خورشت کرفس: به شرط آن که کرفس آن، آب پز بوده باشد و با گوشت گوسفند همراه باشد. ضمناً کرفس خاصیت ضد چربی هم دارد.

2- خورشت کدو: با کدو می توان چند نوع غذا تهیه کرد بعلاوه می توان قیمه را بجای اینکه همراه با بادمجان (قیمه بادنجان) بپزید، آن را با کدو پخت و مصرف کرد، چراکه اولاً خاصیت های کدو بر کسی پوشیده نیست ضمناً این که بادمجان هم مثل لوبیا از ارزش غذایی بسیار پایینی برخوردار است.

3- سوپ: که در فرهنگ ایرانی نام آن شورباست، در حال حاضر به آن به چشم پیش غذا یا غذای بیمار نگاه می گردد، غافل از این که اگر لااقل هفته ای یک بار مصرف گردد، هم معده سبک و سالمی خواهیم داشت و هم از خاصیت حبوباتی مثل لپه و عدس در سوپ بهره خواهیم برد.

در اینجا 5 غذا نام برده شد که به ترتیب عبارتند از:

  • آبگوشت
  • خورشت قیمه
  • خورشت کرفس
  • خورشت کدو
  • سوپ

خورشت هایی مثل فسنجان را می توان هر از چند گاهی با یکی از این وعده ها عوض کرد یا مابین این غذاها هر از چند گاهی مصرف نمود.

اما مصرف غذاهایی که ریشه ایرانی ندارند مثل ماکارانی آن هم نوع سبوس دار آن، فقط به اسم رفع هوس و هر ماهی یک بار پیشنهاد می گردد نه بیشتر، آن هم در صورتی که از گوشت گوسفند به اسم مواد آن استفاده گردد.

غذایی مثل پیتزا در ابتدا در کشوری مثل ایتالیا به اسم غذای فقرا ابداع شد و در حال حاضر پزشکان و کارشناسان اروپایی پیتزا را به دلیل فقر در تنوع غذایی مناسب و سالم، به اسم بهانه ای برای مصرف سس ها توصیه می نمایند و بس، یعنی از نظر خود آنان تنها ماده سالم پیتزا سس گوچه فرنگی است، در حالی که با جایگزین کردن گوشت گوسفند (چرخ نموده) با قارچ به جای سوسیس و کالباس و سیب زمینی آب پز به جای سرخ نموده بر روی نان سبوس دار آن هم بدون سرخ شدن نان (به صورت خام) می توان از غذایی سالم و مقوی بهره برد و آن را تبدیل به خوراکی کرد که هم می توان به صورت شام مصرف کرد و هم از مضرات پیتزا در امان بود.

پس یاد بگیریم ابتدای روز را با مصرف صبحانه شروع کنیم که باید آبکی و آشی باشد یا حداقل با یک لیوان آب جوش ولرم با عسل میل گردد و تا زمانی که گرسنه نشدیم (آن هم بسیار گرسنه نه میزانی گرسنگی) به سمت غذا نرویم.

خود را مقید به ساعت و وعده غذایی نکنیم و از روی میل غذا بخوریم نه از روی عادت.

یاد بگیریم که از ظرف غذای کوچک استفاده کنیم، چرا که از نظر روان شناسی اشتها را کمتر نموده و باعث می گردد که کمتر میل به خوردن غذا داشته باشیم.

یاد بگیریم طبق فرامین و دستورات دینی و مذهبی غذا بخوریم، یعنی صرف غذا با ذکر بسم الله، ابتدای به خوردن با چشیدن میزانی نمک و ختم غذا به چشیدن میزان کمی نمک و مصرف میزانی سکنجبین شربت شده، خصوصا پس از غداهای خشک و غیر آبکی. قابل ذکر است که جویدن هر لقمه 20 بار عامل سلامتی و بالاتر از آن هر چه به 40 بار نزدیک گردد باعث لاغری در افراد چاق می گردد.

سخن آخر

پس از تهیه برنامه غذایی هفتگی، تعجب می کنید که این کار چطور در از بین بردن اضطراب و نگرانی تان تأثیر می گذارد، سرعت آماده سازی غذا را افزایش می دهد و باعث صرفه جویی در منابع اقتصادی می گردد. با وجود این برنامه، به جای اینکه یخچال را زیرورو کنید یا به سراغ اولین سوپرمارکت یا فست فود بروید، همه چیز برایتان قابل پیش بینی خواهد بود.

لطفا نظرات و تجربیات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید. بعلاوه شما می توانید برنامه غذایی بدنسازی اصولی به همراه نمونه رژیم پیشنهادی را هم در خبرنگاران بخوانید.

پریها

پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی

مجله سرگرمی و گردشگری
منبع: مجله انگیزه
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 52380

به "7 برنامه غذایی هفتگی متنوع و لذیذ، برای زنان خانه دار و کارمندان" امتیاز دهید

1 کاربر به "7 برنامه غذایی هفتگی متنوع و لذیذ، برای زنان خانه دار و کارمندان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 برنامه غذایی هفتگی متنوع و لذیذ، برای زنان خانه دار و کارمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید