خودروی مالکان بدحساب در پرداخت عوارض سالانه توقیف شود

به گزارش بلاگ پو، خرید خودرو علاوه بر هزینه خود وسیله، لوازم و نیازهای فنیش و سوختی که مصرف می کند، هزینه دیگری هم دارد که به عوارض خودرو معروف است. عوارض خودرو یعنی چه؟ یعنی بابت حرکت کردن و طی کردن خیابان ها و جاده های شهری و بین شهری موظف به پرداخت مبالغی (پرداخت عوارض) هستید که دانستن درباره یشان ضروری و لازم است.

خودروی مالکان بدحساب در پرداخت عوارض سالانه توقیف شود

وزارت کشور به استناد تبصره (11) ماده (29) قانون مالیات بر ارزش افزوده، پیش نویس آیین نامه اجرایی این تبصره در خصوص عوارض سالانه همه وسایل نقلیه اعم از خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت ها را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب به دولت ارائه کرد. به موجب ماده (29) قانون مالیات بر ارزش افزوده (مصوب خردادماه 1400) عوارض سالانه کلیه وسایل نقلیه اعم از خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت ها مشخص و مقرر شد آیین نامه اجرایی این ماده ظرف 3 ماه از تاریخ ابلاغ این قانون با پیشنهاد وزارت کشور به تصویب هیئت وزیران برسد.

هر خودرو بابت تردد در مسیرهای مختلف باید هزینه هایی پرداخت کند. وظیفه پرداخت عوارض خودرو به عهده مالک آن است. تمام خودروها ملزم به پرداخت عوارض هستند. فرقی نمی کند که خودروی سنگین، خودرویی معمولی یا حتی موتورسیکلت دارید. خودروهای دولتی هم باید عوارض مربوط به خود را پرداخت کنند.

روش های پرداخت عوارض سالیانه به صورت اینترنتی و حضوری صورت می گیرد. در این صورت اگر خودروی داخلی داری، عوارض خودرو بر حسب قیمت فروش کارخانه محاسبه می شود و در صورتی که خودرو خارجی دارید عوارض خودرو از مجموع ارزش گمرکی و حق ورودی به دست می آید؛ درنهایت این ارزش خودرو با استفاده از یک فرمول محاسبه می شود که در ادامه به آن می پردازیم.

به موجب آیین نامه پیشنهادی وزارت کشور کلیه مالکین وسایل نقلیه مذکور موظفند، همه ساله نسبت به پرداخت معادل یک در هزار قیمت فروش کارخانه برای وسایل نقلیه تولید داخل و وسایل نقلیه وارداتی معادل یک و نیم در هزار مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی عوارض سالیانه پرداخت کند. همچنین علاوه بر عوارض ملی سالیانه، مالکین وسایل نقلیه ساکن در شهرهای آلوده تا 10 سال پس از تولید معادل یک بیستم نرخ های مندرج در جدول ماده (30) قانون مالیات برارزش افزوده مشمول عوارض سالانه آلایندگی هستند.

پس از سال دهم تولید هر سال به اندازه 10 درصد به نرخ پایه عوارض آلایندگی وسایل نقلیه مذکور اضافه می شود تا حداکثر به 2 برابر نرخ پایه (4 برابر) افزایش یابد. وسایل نقلیه ای که نرخ عوارض سالانه آلایندگی آنها در جدول ذیل ماده (30) صفر می باشد، تا سپری شدن 5 سال از سال تولید از پرداخت عوارض سالانه آلایندگی معاف جدول ماده (D) هستند و پس از آن وسایل نقلیه سنگین با نرخی معادل یک دهم نرخ های مندرج در ردیف (C) ردیف مذکور مشمول عوارض فوق و سایر وسایل نقلیه با نرخی معادل یک دهم نرخ های مندرج در ردیف سالانه آلایندگی هستند.

درمورد خودروهایی که تولید یا واردات آنها متوقف می شود، مأخذ محاسبه از طریق سازمان امور مالیاتی و متناسب با آخرین سال تولید یا واردات مشخص می شود. فهرست شهرهای آلوده که وسایل نقلیه با پلاک انتظامی متعلق به شهرهای مذکور مشمول عوارض سالانه آلایندگی می شوند، حداکثر تا انتها دی ماه هر سال با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و تصویب هیئت وزیران برای اجرا در سال بعد مشخص می شوند.

وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور) مکلف است با ایجاد سامانه ملی الکترونیک متمرکز عوارض وسائط نقلیه (سمیع)، امکان محاسبه عوارض، استعلام، پرداخت و صدور الکترونیکی مفاصا حساب عوارض را برای مالکان فراهم کند. پرداخت عوارض ملی سالیانه و آلایندگی هر سال حداکثر تا انتها همان سال موجب برخورداری از تخفیف به اندازه 20 درصد است.

همچنین پرداخت عوارض ملی سالیانه و آلایندگی پس از موعد مقرر مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل 10 درصد عوارض سالانه است و در صورت تأخیر بیش از 1 ماه علاوه بر جریمه مذکور مشمول جریمه ای معادل 2 درصد عوارض سالانه به ازای هر ماه نسبت به مدت تأخیر است.

در صورتی که مالک یا مالکان خودروهای سبک و سنگین و موتور سیکلت از پرداخت عوارض های موضوع این ماده به مدت 5 سال از سال مالکیت خودداری کند و یا مبلغ عوارض و جریمه پرداخت نشده از 5 درصد نصاب معاملات کوچک موضوع جزء (1) ماده (3) قانون برگزاری مناقصات مصوب بیشتر شود، نیروی انتظامی موظف است بر اساس فهرست برخط اعلامی وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری ها) نسبت به توقف وسایل نقلیه مزبور تا پرداخت بدهی اقدام کند.

***

شما می توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ خبرنگاران بخوانید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 65180

به "خودروی مالکان بدحساب در پرداخت عوارض سالانه توقیف شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروی مالکان بدحساب در پرداخت عوارض سالانه توقیف شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید