درمان بی سابقه ایدز با پیوند سلول های بنیادی

به گزارش بلاگ پو، محققان می گویند برای دومین بار توانسته اند فردی مبتلا به ویروس اچ آی وی را با استفاده از سلول های بنیادی در جهت بهبود قرار دهند.

درمان بی سابقه ایدز با پیوند سلول های بنیادی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از نیواطلس، یک گروه بین المللی از دانشمندان می گویند به یک سرنخ کلیدی و کاربردی برای مقابله با ویروس مرگبار اچ آی وی دست یافته اند که برای دومین بار شرایط یک فرد بیمار را ارتقا بخشیده است.

این فرد که در لندن بستری است، بعد از پیوند مغز استخوان با استفاده از سلول های بنیادی توانسته در برابر ویروس اچ آی وی مقاومت کند. شرایط این بیمار در 18 ماه گذشته بهبود یافته و هیچ نشانه ای از وجود ویروس اچ آی وی در جریان خون او مشاهده نشده است.

پژوهشگران دانشگاه های کمبریج، ملبورن و وستمید که در حال پژوهش بر روی این موضوع هستند ، می گویند ابتلای این فرد به ویروس اچ آی وی در سال 2003 مسجل شد و وی به همین علت در سال 2012 به سرطان غدد لنفاوی نیز مبتلا شد. برای درمان سرطان وی مجبور به پیوند مغز استخوان شد. اما در جریان این کار سلول های بنیادی ژن CCR5 نیز به این فرد تزریق شد که مقاومت بدن او را در برابر اچ آی وی افزایش داد.

محققان می گویند اگر شرایط این فرد برای چند ماه دیگر نیز باثبات و بدون تغییر باقی بماند، می توان امیدوار بود که او به شکلی موثر درمان شده است. پیش از این در سال 2007 نیز یک آمریکایی بستری در برلین به شیوه ای مشابه و برای درمان بیماری سرطان خون ، پیوند مغز استخوان دریافت کرد و تا به امروز به زندگی خود ادامه داده است.

البته باید توجه داشت که این روش درمان زمان بر، بسیار پیچیده و همراه با خطرات عملیاتی است و هنوز نمی توان از پیروز بودن آن در صورت اجرا بر روی تمامی مبتلایان به ویروس اچ آی وی اطمینان داشت.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 5122

به "درمان بی سابقه ایدز با پیوند سلول های بنیادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان بی سابقه ایدز با پیوند سلول های بنیادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید