درمان خوراکی سرطان لوزالمعده

به گزارش بلاگ پو، تهران- خبرنگاران- محققان پیروز به توسعه یک روش دارویی ترکیبی شده اند که در درمان سرطان لوزالمعده موثر بوده و نتایج اولیه این داروی خوراکی، پیروزیت آمیز گزارش شده است.

درمان خوراکی سرطان لوزالمعده

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی خبرنگاران از پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، سرطان لوزالمعده سومین سرطان مرگبار در اکثر نقاط دنیا و به ویژه در آمریکاست و 71 درصد از مبتلایان به این عارضه در اولین سال تشخیص جان خود را از دست می دهند. به دلیل نرخ پایین بقای بیماران، درمان های موثر این بیماری، اهمیت فوق العاده ای دارد و از همین رو تحقیقات گسترده ای در این زمینه در حال اجرا است.

محققان دانشگاه یوتا پیروز به توسعه یک درمان ترکیبی شده اند که در درمان این سرطان مرگبار موثر است؛ در این درمان از ترکیب دو داروی تایید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده می گردد و به صورت یک قرص خوراکی قابل استفاده است.

مشخصه تومورهای پانکراس جهش در ژنی به نام KRAS است. این ژن های جهش یافته سیگنا ل های ثابتی را ارسال می نمایند که منجر به تقسیم غیر طبیعی سلول و رشد سلول های سرطانی می گردد. محققان با تمرکز بر این ژن از دو داروی ترکیبی سرطان استفاده نموده اند. نتایج این دارو در آزمایشگاه و بر روی نمونه انسانی پیروزیت آمیز گزارش شده است.

پانکراس، غده پهن و درازی است که در بخش فوقانی شکم واقع شده است. غده پانکراس هم برون ریز و هم درون ریز است؛ یعنی ترشحات آن هم مستقیما وارد جریان خون می گردد و هم برای هضم پروتئین، چربی و کربوهیدرات، وارد روده می گردد. غذا به محض ورود به روده کوچک، توسط آنزیم های ترشح شده از پانکراس و اسید معده، هضم می گردد. آنزیم های پانکراس با وجود هضم چربی و کربوهیدرات، هیچ آسیبی به پرز و دیواره روده وارد نمی نمایند. بخش اعظم هضم چربی، پروتئین و نشاسته، به عهده آنزیم های ترشح شده از پانکراس است. یکی دیگر از مهمترین وظایف پانکراس، فراوری انسولین است که سبب کاهش قند خون و فراوری انرژی از آن می گردد. سرطان پانکراس یکی از کشنده ترین انواع سرطان است. تومورهای پانکراس در مقابل انواع دارو بسیار مقاوم هستند و درمان آن بسیار سخت است.

سرطان پانکراس در مردان شیوع بیشتری دارد. سیگار، اضافه وزن، دیابت، و سن از مهمترین عوامل بروز این بیماری هستند.

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Medicine منتشر شده است.

علمی**9259** 1055

منبع: ایرنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 5146

به "درمان خوراکی سرطان لوزالمعده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان خوراکی سرطان لوزالمعده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید