در کاخ کامران میرزا برای بازدید شهروندان باز گردد

به گزارش بلاگ پو، شهردار تهران در دیدار با سفیر ایتالیا در ایران با بیان اینکه کاخ کامران میرزا که در اختیار سفارت ایتالیاست یکی از قدیمی ترین بناها و جاذبه های پایتخت به شمار می رود، پیشنهاد داد: گاهی درهای این مکان برای برنامه های فرهنگی باز گردد تا شهروندان از فضای آن لذت ببرند.

در کاخ کامران میرزا برای بازدید شهروندان باز گردد

ایرنا: پیروز حناچی خطاب به جوزپه پرونه گفت: یکی از موضوعاتی که می تواند زمینه تعاملات ما باشد، گردشگری است؛ موضوعی که می دانم ایتالیا سرمایه گذاری زیادی در آن نموده اما ما در این زمینه ضعف داریم، اگرچه از میراث فرهنگی و تاریخی فوق العاده ای برخورداریم.

وی با بیان اینکه کاخ کامران میرزا که در اختیار سفارت ایتالیاست یکی از جاذبه های دوست داشتنی تهران و یکی از قدیمی ترین ابنیه این شهر به شمار می رود، گفت: پیشنهاد می کنم گاهی درهای این مکان برای برنامه های فرهنگی باز شود تا مردم بتوانند از فضای آن لذت ببرند.

حناچی ادامه داد: البته این اقدام، غیرمعمول نیست چرا که در ایام نوروز، حتی برخی ابنیه متعلق به نیروهای نظامی نیز در اختیار مردم قرار می گیرد؛ همچنین سفارت روسیه و سفارت انگلیس هم مکان های جالب توجهی هستند.

شهردار تهران با طرح این پیشنهاد که برای نوروز سال جاری می توانیم فرصت بازدید عموم از مکان های تاریخی که در اختیار سفارت خانه ها واقع شده است را فراهم کنیم، توضیح داد: نوروز بهشت تهران است و تهران واقعی را می توانید در نوروز ببینید؛ نه ترافیک آزاردهنده ای وجود دارد و نه آلودگی هوا.

وی با بیان اینکه در حوزه های دیگر نیز آمادگی همکاری داریم، گفت: موضوع پسماند در تهران بسیار مهم و جزو دغدغه های اصلی ما است؛ از سوی دیگر موضوع مصرف آب و بازچرخانی آن هم از موضوعات حیاتی است چراکه این امر در جوار کلانشهرها یک الزام به شمار می رود.

شهردار تهران بیان نمود: پیش از این توافق نامه ای میان تهران و رم تنظیم و جزییات درباره ظرفیت های همکاری دو شهر در آن قید شد که می توانیم آن توافقنامه رو دوباره احیا کنیم.

حناچی همچنین با ابراز خوشحالی از دیدار سفیر ایتالیا در ایران گفت: امیدوارم دوره کاری شما سرشار از همکاری ها و تعاملات مشترک متروپلیس ها (کلانشهرها) از سوی دو طرف باشد چراکه رم و تهران مراکز تمدنی قدیم در جهان هستند.

وی ادامه داد: گنبد سلطانیه یا کاخ عالی قاپو از آثار متخصصین ایتالیایی در ایران است و ما از آن دوران خاطرات خوبی داریم.

شهردار تهران افزود: در تهران مانند مابقی کلانشهرها دو مشکل بزرگ آلودگی و ترافیک داریم و 40 درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهای شخصی است؛ براین اساس، سه شنبه ها را به عنوان نمادی برای آغاز حرکتی مبتنی بر استفاده کمتر از خودروی شخصی انتخاب نموده و سه شنبه های هر هفته از حمل ونقل عمومی یا دوچرخه استفاده می کنیم.

حناچی آلودگی، ترافیک، حمل ونقل عمومی، تاب آوری و استفاده از انرژی های پاک را از موضوعات رایج بین شهرهای بزرگ جهان دانست و ضمن تاکید بر علاقمندی تهران به توسعه همکاری ها با ایتالیا در این حوزه ها گفت: شیوه روبرو با توسعه شهر در شرایطی که خود را وادار به حفظ ارزش های شهرمان می کنیم، اهمیت فوق العاده ای دارد.

وی توضیح داد: هر چند تهران به معنای واقعی مرکز تمدنی باستانی نبوده اما اسکلت های چندین هزار ساله در این شهر یافت شده است.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم مورد بحث در مدیریت شهرها زلزله است که می دانم در ایتالیا هم یک چالش و دغدغه محسوب می شود.

وی ادامه داد: در تاریخ آمده است که ری در قرن هفتم قمری حدود 700 هزار نفر جمعیت داشته این درحالی است که در حال حاضر از آن شهر فقط برج طغرل و یک دیواره از حرم حضرت عبدالعظیم (ع) باقی مانده است.

به گفته حناچی، در دوره جدید مدیریت شهری کوشش می کنیم به ارزش های شهر توجه ویژه داشته باشیم چراکه تهران پایتختی است با حدود 240 سال قدمت که مرکزیت و هسته اولیه آن به دوره صفویه برمی شود.

وی مطرح نمود: یکی از علل مرکزیت و انتخاب تهران به عنوان پایتخت نیز ارتفاعاتی است که اطراف این شهر وجود دارد و از سوی دیگر تهران صاحب ارزش های بی بدیلی در بخش های مرکزی و تاریخی است؛ به عنوان مثال حداکثر ارتفاع مناطق شمالی تهران حدود 4 هزار متر از دریاست که این یعنی یک منطقه کاملاً کوهستانی اما از طرف دیگر در مناطق جنوبی شهر مناطقی با پوشش شن های روان داریم که در آنها شتر پرورش می دادند.

شهردار پایتخت اضافه نمود: تهران حدود 700 کیلومتر مربع مساحت دارد و جمعیت آن حدود 8.5 میلیون نفر است؛ شبکه حمل ونقل متروی این شهر در رنکینگ جهانی جایگاهی بین 10 تا 15 دارد و روزانه 2 میلیون مسافر را در روز جابجا می نماید.

تهران و لس آنجلس شبیه هم هستند

جوزپه پرونه سفیر ایتالیا نیز با ابراز خوشحالی از ملاقات با شهردار تهران گفت: با توجه به سابقه دیرینه روابط می توانیم تعاملات بسیاری با هم داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهم نکته ای درباره تهران بگویم این است که تمیزی و مدیریت شهر را بسیار قابل توجه دیده ام؛ کاملاً تعیین است کوشش زیادی برای حفظ هویت شهر و زیباسازی فضاهای عمومی انجام شده و می گیرد که این یعنی شهرداری تهران می خواهد شهر را بشاش، با طراوت و زنده نگه دارد.

سفیر ایتالیا در ایران توضیح داد: جاذبه های طبیعی تهران بی شمارند؛ من پیش از آنکه در تهران حضور پیدا کنم سرکنسول ایتالیا در لس آنجلس بودم و شباهت های بسیار زیادی بین این دو شهر می بینم.

پرونه گفت: مشتاقم که در زمینه مدیریت شهری با تهران کار کنیم و صادقانه باید گفت که تهران شهر بسیار زیبا و تمیزی است.

وی در ادامه با بیان اینکه در ایتالیا با بحران جمع آوری زباله روبه رو هستیم و تمایل بسیاری به همکاری و تعامل با تهران در این زمینه داریم، مطرح نمود: علاوه بر این، یکی از زمینه های همکاری مربوط به بخش های فرهنگی و هنری است؛ از جذابیت های تهران نقاشی های دیواری است که در این زمینه می توانیم تعاملات بسیاری داشته باشیم.

پرونه با بیان اینکه اجرای یک پروژه هنر خیابانی را در نظر داریم که انجام آن یک سال ادامه خواهد داشت، گفت: هر 2 ماه یک بار هم 2 هنرمند ایتالیایی و ایرانی 2 اثر را خلق می نمایند که بر روی دیوارهای اقامتگاه سفیر نصب می شود؛ این پروژه تا سپتامبر سال آینده به انتها می رسد و در نهایت تمامی آثار در نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار می گیرد که انتظار دارم شهردار تهران پذیرای دعوت ما برای حضور در این نمایشگاه باشد.

پیروز حناچی نیز در پاسخ به این درخواست با اظهار امیدواری نسبت به حضور در این نمایشگاه گفت: به جز همکاری های فرهنگی که می تواند در آینده ای نزدیک آغاز شود، می توانیم همکاری های مالی را در قالب توافق نامه میان دو شهر تهران و رم تعریف کنیم؛ تهران با میلان تفاهم همکاری دارد و شهردار میلان نیز پیش از این به تهران آمده است. براین اساس، می توانیم خواهرخواندگی با رم را نیز در نظر بگیریم.

جوزپه پرونه ضمن موافقت با پیشنهاد شهردار تهران، گفت: در حال حاضر نیز زمینه های همکاری با میلان فراهم است و می توانیم آن را به خوبی توسعه دهیم؛ همکاری میان رم و تهران را نیز در موقعیت و شرایط بهتری به پایان می رسانیم.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 18 آذر 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 14208

به "در کاخ کامران میرزا برای بازدید شهروندان باز گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در کاخ کامران میرزا برای بازدید شهروندان باز گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید