دلایل ایجاد خشکی چشم در زمستان و راهکارهایی برای درمان آن

به گزارش بلاگ پو، در صورتی که احساس می کنید در فصل زمستان چشم هایتان بیشتر از هر زمان دیگری خشک می شوند باید بدانید که این اتفاق تنها برای شما رخ نمی دهد. خشکی چشم در زمستان اغلب به علت شرایط آب و هوایی بادی بیرون رخ می دهد. بعلاوه با کاهش دما، هوا خشک تر شده و همین مساله منجر به از دست رفتن رطوبت چشم ها و پوست و خشکی آن ها می گردد. خشکی چشم در زمستان با استفاده کردن از هیتر (وسیله گرمایشی) در فضای داخلی هم تشدید می گردد زیرا چشم ها را در برابر گرمای خشک قرار می دهد. در این مطلب به آنالیز دلایل تشدید خشکی چشم در زمستان و چگونگی پیشگیری و درمان نشانه های آن می پردازیم.

دلایل ایجاد خشکی چشم در زمستان و راهکارهایی برای درمان آن

دلایل ایجاد خشکی چشم در زمستان

چشم ها در فصل زمستان به علت ترکیب باد و سرما احساس خشکی بیشتری پیدا می نمایند. هنگامی که باد در هوای سرد آغاز به وزیدن می نماید اغلب مقدار رطوبت کمتری در هوا وجود دارد. همه این عوامل بر چشم ها تاثیر می گذارند. اما هنگامی که در فضای بسته هستیم چطور؟ در این شرایط احتمالا از سیستم گرمایشی داخلی استفاده می کنید و به صورت مستقیم در مقابل دریچه های هوا قرار می گیرید که هوای گرم را در منزل، محل کار یا خودرو به جریان در می آورند.

تجربیات فضای داخلی و خارجی ای که در طول زمستان احساس می کنید می توانند همان طور که باعث خشکی پوست می شوند چشم ها را هم خشک نمایند. در نتیجه خشکی چشم ایجاد می گردد. مطالعه ای که در سال 2015 انجام شد حاکی از آن بود که خشکی چشم بیشتر در فصل های زمستان و بهار رخ می دهد. در مطالعه ای دیگر این نتیجه به دست آمد که باد بزرگ ترین عامل تحریک نماینده خشکی چشم مرتبط با آب و هوا است. پس از باد، نور خورشید، گرما و هوای سرد عوامل محرک خشکی چشم می باشند. 47 درصد افرادی که در این آنالیز شرکت نموده بودند باور داشتند آب و هوا بیشترین تاثیر را بر چشم های آن ها می گذارد.

نشانه های خشکی چشم در زمستان عبارت اند از:

  • تاری دید
  • سوزش یا خارش چشم
  • خشکی چشم
  • خستگی چشم
  • خشک شدن اشک چشم
  • حساسیت به نور
  • سختی در استفاده از لنزهای تماسی
  • قرمزی چشم
  • آبریزش چشم؛ در اصل حتی با وجود احساس خشکی چشم هایتان بیشتر از حد معمول اشک فراوری می نمایند. علت این موضوع این است که چشم هایتان در حال اذیت شدن هستند و اشک بیشتری فراوری می نمایند.

درمان خشکی چشم در زمستان

در صورتی که در فصل زمستان دچار خشکی چشم شدید و مقدار آن بسیار بیشتر از سایر زمان های سال بود برای بهبود نشانه های خود می توانید چند راه حل و درمان خانگی را به کار بگیرید. در ادامه چند ایده برای درمان خشکی چشم فصل زمستان معرفی شده اند:

  • استفاده از دستگاه های مرطوب نماینده فضای داخلی برای ایجاد رطوبت بیشتر در هوا
  • استفاده نکردن از تهویه به ویژه در شب؛ زیرا منجر به ایجاد باد می گردد که چشم ها را اذیت می نماید.
  • به فضای اطراف منزل، محل کار یا خودروی خود نگاه کنید و منابع گرمایشی یا باد که نزدیک چشم هایتان هستند را آنالیز کنید. این مساله می تواند شامل تهویه خودرو یا باد سشوار باشد.
  • از کمپرس آب گرم چند بار در روز روی چشم هایتان بهره ببرید.
  • در پی داروهای اشک مصنوعی بدون نسخه باشید. این قطره ها باعث آبرسانی چشم می شوند. اشک های مصنوعی اغلب حاوی مواد نگه دارنده ای هستند که ممکن است چشم ها را اذیت کند. قطره های بدون مواد نگهدارنده چشم ها را اذیت نمی نمایند اما قیمت بالاتری دارند.
  • در صورتی که خشکی چشمتان خیلی آزار دهنده است از پماد بهره ببرید. پمادها پوشش ضخیم تری نسبت به قطره ها برای چشم ایجاد می نمایند اما ممکن است به صورت موقت دید را تار نمایند. بهتر است شب از آن ها بهره ببرید.
  • در صورت استفاده از لنزهای تماسی آن ها را تمیز نگه دارید؛ در صورت توصیه پزشک یا شرکت سازنده لنزهایتان را تعویض کنید و تنها زمانی که دست هایتان تمیز است به آن ها دست بزنید. ممکن است لازم باشد سیستم نظافت خود را از یک محلول چند منظوره به پاک نماینده بر پایه هیدروژن پراکسید تغییر دهید. بعلاوه مطمئن شوید لنزهایتان را مطابق دستورالعمل تمیز نموده باشید.
  • از استفاده از قطره های چشمی که روی از بین بردن قرمزی چشم تمرکز می نمایند اجتناب کنید زیرا در صورت استفاده مداوم می توانند قرمزی چشم را بدتر نمایند.

جلوگیری از خشکی چشم در زمستان

در صورتی که می خواهید از خشکی چشم در زمستان جلوگیری کنید می توانید از طریق چند راه حل محیط را برای چشم های خود راحت سازید.

  • سعی کنید در مواقع عدم لزوم از وسیله گرمایشی استفاده نکنید. ممکن است این موضوع در ماه های سرد فصل زمستان سخت باشد اما تا حد ممکن سعی کنید درست مقابل یا زیر وسیله گرمایشی ننشینید یا نخوابید.
  • از استفاده طولانی مدت از سشوار اجتناب کنید.
  • کمتر در معرض باد و دود قرار بگیرید؛ زیرا هر دوی آن ها می توانند چشم ها را اذیت نمایند.
  • مطمئن شوید که به مقدار کافی آب می نوشید؛ ممکن است اهمیت این مساله در فصل زمستان کمتر به نظر برسد اما بدن و چشم هایتان همچنان در تمام سال به آب رسانی احتیاج دارند.
  • هنگامی که بیرون از منزل هستید از محافظ چشم مانند عینک آفتابی بهره ببرید. بعضی عینک های با پوشاندن سرتاسر چشم محافظت بیشتری را هم فراهم می نمایند.
  • دریچه سیستم تهویه و گرمایش خودرو را دور از صورت خود قرار دهید؛ در این صورت باد به صورت مستقیم به چشم هایتان برخورد نخواهد کرد.
  • در رژیم غذایی خود از روغن ماهی یا روغن بذر کتان بهره ببریدکه حاوی اسیدهای چرب امگا-3 هستند. با این کار از نشانه های خشکی چشم جلوگیری نموده یا آن ها را بهبود می دهید. منابع غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 شامل بذر کتان، ماهی روغنی مانند سالمون یا ماهی تن هستند.
  • کمی از خیره شدن به صفحه وسایل دیجیتال فاصله بگیرید و به خود استراحت بدهید. در طول سرمای زمستان در خانه ماندن برای انجام کار یا تفریحاتی مانند فیلم نگاه کردن ساده تر است. در چنین مواقعی باید قانون 20-20-20 را رعایت کنید یعنی هر 20 دقیقه یکبار از اسکرین فاصله بگیرید و به چیزی که در فاصله 6 متری (20 فیت) است 20 ثانیه خیره شوید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که راه حلهای درمان خانگی برای خشکی چشم چاره ساز نبودند یا متوجه شدید که در حال استفاده از قطره اشک مصنوعی بیش از 4 یا 6 بار در روز هستید باید به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید. پزشکان متخصص چشم انواع مختلفی از درمان از جمله قطره های چشم و پلاگ های پوکتال را برای حفظ اشک طبیعی چشم پیشنهاد می دهند. آن ها علاوه بر این می توانند نوع خشکی چشم از جمله خشکی چشم تبخیری را تشخیص دهند. این مدل خشکی چشم مخصوصا در زمستان بسیار آزاردهنده است.

پزشک متخصص چشم بعلاوه می تواند تشخیص دهد که آیا خشکی چشم باعث بروز مشکل چشمتان شده یا مساله دیگری مانند حساسیت یا بیماری سلامتی وجود دارد.

داروهایی که مصرف می کنید را با دکتر در میان بگذارید

شما می چنین می توانید با پزشک متخصص چشم خود درباره داروهای خاصی که مصرف می کنید و باعث تشدید خشکی چشم می شوند هم صحبت کنید. داروهای حساسیت مانند آنتی هیستامین، داروهای ضد افسردگی و داروهای فشار خون همگی می توانند چشم ها را خشک نمایند.

پاسخ به چند سوال متداول درباره خشکی چشم

1. آیا خشکی چشم ها در زمستان تشدید می گردد؟

برای بسیاری از افراد بله. علت این مساله قرار گرفتن در معرض باد و سرما در فضای بیرون و قرار گرفتن در معرض هوای گرم با رطوبت پایین در فضای داخلی است.

2. آیا نوشیدن آب به بهبود خشکی چشم یاری می نماید؟

بله آب به همه اعضای بدن از جمله چشم ها یاری می نماید. علاوه بر این آب رسانی بهتر به چشم ها یاری می نماید اشک بیشتری فراوری نمایند بنابراین چشم ها راحت تر خواهند بود.

3. ویتامین خوب برای چشم های خشک کدام است؟

مکمل های اسید های چرب امگا 3 می توانند به خشکی چشم در بعضی افراد یاری نمایند. تحقیقات ارزش هایی را از ویتامین A ،B12 و D برای چشم های خشک پیدا نموده اند اما این یافته ها هنوز در مراحل اولیه هستند.

4. آیا خشکی چشم می تواند فصلی باشد؟

بله زمستان برای بعضی افراد عامل تشدیدنماینده خشکی چشمشان است. فصل بهار هم به علت آلرژی ممکن است محرک نشانه های خشکی چشم باشد.

در سرانجام

خشکی چشم یکی از پدیده های رایج در فصل زمستان به علت ترکیب هوای سرد و بادی آن است. هنگامی که در منزل هستید، گرما و رطوبت پایین منجر به خشکی چشم ها می شوند. اجتناب یا کاهش استفاده از منابع باد و گرما در نزدیکی چشم می تواند به بهبود یا جلوگیری از ایجاد نشانه های خشکی چشم یاری نمایند.

علاوه بر این می توان برای آرام کردن چشم ها از قطره های اشک مصنوعی بدون نسخه داروخانه هم یاری گرفت. در صورتی که راه حلهای خودمراقبتی تان چاره ساز نبودند برای یافتن درمان های بهتر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. نشانه های خشکی چشم در طول سال بسته به آب و هوا متفاوت هستند. اگرچه با انجام کمی تغییرات در روتین روزانه و محیط خانه یا محل کار می توانید تا حد زیادی نشانه های خشکی چشم را بهبود داده یا از آن ها اجتناب کنید. در صورتی که این تغییرات همچنان به خشکی چشمتان یاریی نکردند برای گرفتن آنالیز و یاری بیشتر به یک پزشک متخصص چشم مراجعه کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Verywell Health

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 آذر 1401 بروزرسانی: 16 آذر 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 68411

به "دلایل ایجاد خشکی چشم در زمستان و راهکارهایی برای درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل ایجاد خشکی چشم در زمستان و راهکارهایی برای درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید