دیدن، همان پسندیدن نیست!

به گزارش بلاگ پو، این که 81 درصد مردم برنامه های تلویزیون را تماشا نمایند جای تعجب و انکار ندارد. انتقاد به این خاطر است که سازمانی که اصرار دارد خود را رسانۀ ملی بداند و نزدیک به دو هزار میلیارد تومان سالانه بودجه می گیرد، به جای این که سلایق و علایق مختلف را بازبتاباند صدا و سیمای یک نحلۀ فکری و یک گرایش سیاسی گردد.

دیدن، همان پسندیدن نیست!

به گزارش خبرنگاران، مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام نموده است که نظرسنجی تازۀ این سازمان نشان می دهد 81 درصد از مردم سراسر کشور بینندۀ برنامه های تلویزیون بوده اند.

دربارۀ این خبر یا نظر سنجی نکاتی را می توان طرح کرد:

1. ضرب المثل مشهور پارسی می گوید:

خوش تر آن باشد که سرّ دلبران

گفته آید در حدیث دیگران

بهتر آن است که یک مرکز مستقل نظرسنجی این کار را انجام دهد نه این که صداوسیما خودش دربارۀ خودش؛ چرا که آدم بی اختیار به یاد مرحوم ناصرالدین شاه قاجار می افتد که بعد از استحمام و وقتی لباس های آراستۀ خود را بر تن می کرد و سبیل را تاب می داد رو به روی آیینه می ایستاد و می گفت: خودمان، از خودمان، خوش مان آمد!

2. تلویزیون، همان صداوسیما نیست. به کمک پیشرفت حیرت آور فناوری در یک لحظه می توان از یک کانال داخلی به یک کانال ماهواره ای سرک کشید. وقتی مادربا خانه تماس می گیرد و از فرزند خود می پرسد داری چه کار می کنی و کودک پاسخ می دهد: دارم تلویزیون، تماشا می کنم، تعیین نیست منظور او تماشای برنامۀ کودک شبکه دوم است یا کانال جم جونیور یا شبکۀ پویا. او تنها می گوید دارم تلویزیون می بینم. از این رو وقتی 81 درصد مردم می گویند تلویزیون می بینند یعنی به این جعبه جادو نگاه می نمایند. حالا این که سریال ایرانی می بینند یا عطر عشق و سیب ممنوعه و آقای جان را دارند تماشا می نمایند یا سریال وارش را بحث دیگری است. منظور این است که تماشای تلویزیون الزاماً به معنی تماشای برنامه های سیمای جمهوری اسلامی ایران نیست.

3. ممکن است گفته گردد سؤالات نظرسنجی به گونه ای است که نشان می دهد 81درصد بیننده برنامه های تلویزیون خودمان بوده اند و دربارۀ کانال های ماهواره ای جداگانه سؤال شده است. اینجا هم می توان پرسید آیا تنها تلویزیون ایران را می بینند یا تلویزیون ایران راهم می بینند؟

4. اصلاً مگر چند تا صداوسیما داریم که وقتی مردم می بینند ذوق می نمایند؟ مگر وزیر آموزش و پرورش می گوید مردم بچه های خود را در مدارس تحت نظر آموزش و پرورش ثبت نام می نمایند و فرمانده نیروی انتظامی می گوید مردم برای شکایت به کلانتری ها مراجعه می نمایند و مدیرعامل سازمان بهشت زهرا می گوید مردم تهران 80 درصد اموات خود را در این آرامگاه دفن می نمایند؟ وقتی تلویزیون دارد به رایگان برنامه پخش می نماید، انتظار دارند مردم نبینند؟ خوب می بینند دیگر!

5. نمی خواهم بگویم آمار 81 درصد بیننده درست نیست. اما آیا دیدن، همان رضایت داشتن است؟ یا آیا به تفکیک پرسیده اند و تعیین است که منظور برنامه هایی مانند 90 و دورهمی و خندوانه است (اگر بازۀ زمانی پخش آن را هم شامل گردد) یا این 81 درصد برنامه های خبری و سیاسی را هم می بینند و اگر آری، اعتماد هم دارند یا نه؟ آمار می تواند درست باشد اما بر پایۀ آنچه گفته شد:

- تعیین نیست 81 درصد تنها تلویزیون ایران را می بینند یا دستگاه را روشن می نمایند و کانال های مختلف را تماشا می نمایند. اعم از صداوسیمای جمهوری اسلامی و چند کانال مشهور فارسی زبان.

- تعیین نیست برنامه های سرگرم نماینده را می بینند یا همین نسبت پای برنامه های ایدئولوژیک یا جهت دار سیاسی و خبری هم می نشینند.

- تعیین نیست آیا وقتی می بینند تأیید و تحسین می نمایند یا مانند کسانی که وقتی 20:30 تماشا می نمایند زیر لب واژه هایی را نیز زمزمه می نمایند؟

- تعیین نیست که چرا از این آمار ذوق می نمایند؛ در حالی که برای گذران اوقات فراغت، کثیری از مردم گزینه دیگری ندارند و اتفاقا چون گزینه دیگری ندارند انتظار می رود برنامه سازان حرفه ای را بیشتر میدان دهند.

این که 81 درصد مردم برنامه های تلویزیون را تماشا نمایند جای تعجب و انکار ندارد. انتقاد به این خاطر است که سازمانی که اصرار دارد خود را رسانۀ ملی بداند و نزدیک به دو هزار میلیارد تومان سالانه بودجه می گیرد، به جای این که سلایق و علایق مختلف را بازبتاباند صداوسیمای یک نحلۀ فکری و یک گرایش سیاسی گردد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 18367

به "دیدن، همان پسندیدن نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدن، همان پسندیدن نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید