راهنمای کامل نگهداری و تکثیر گیاه حسن یوسف در خانه

به گزارش بلاگ پو، حسن یوسف یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی است که تقریبا در خانه همه علاقه مندان به گل وگیاه پیدا می گردد. این گیاه رشد خوبی در داخل خانه دارد و با برگ های زیبا و رنگی طراوت خاصی به خانه می دهد. در ادامه با خبرنگارانمگ همراه باشید تا در خصوص حسن یوسف بیشتر بخوانید.

راهنمای کامل نگهداری و تکثیر گیاه حسن یوسف در خانه

حسن یوسف چیست؟

حسن یوسف یکی از گیاهان بسترشی است. گیاهان بسترشی گیاهانی هستند که برای تزئین باغ ها و فضاهای سبز به صورت فصلی کاشته می شوند. کاشت حسن یوسف به عنوان گیاه بسترشی سابقه ای طولانی دارد و به نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی برمی گردد. حسن یوسف در تمام طول سال برگ هایی رنگارنگ دارد و از نظر نور گیاه سازگاری است و به لطف همین ویژگی ها این گیاه هواداران زیادی پیدا نموده است. گیاه حسن یوسف با ساقه هایی که مقطع آن ها مربع است و برگ هایی که کاملاً در مقابل یکدیگر قرار دارند شناخته می گردد. اگرچه حسن یوسف گل های کوچکی می دهد که رنگ آن ها آبی مایل به سفید است اما معمولاً این گل ها برای حفظ انرژی گیاه عمر چندانی ندارند. در این گیاهان رنگ ساقه ها و برگ ها و بعلاوه شکل برگ ها می تواند بسیار متفاوت باشد چرا که پرورش دهندگان دائماً گونه هایی با شکل ها و رنگ های غیرمعمول تر پرورش می دهند.

اگر حسن یوسف در اوایل بهار در فضای باز کاشته گردد، رشد سریعی خواهد داشت و در طول یک فصل به اندازه کامل رشد می نماید. اگر گیاه در یک شرایط مناسب رشد کند، ارتفاع آن به بیش از 90 سانتی متر هم می رسد. کاشتن گونه های مختلف حسن یوسف در کنار هم می تواند چشم انداز ای چشم نواز در باغچه ایجاد کند، چشم انداز ای که شبیه به یک پارچه رنگارنگ به نظر می رسد. علاوه بر تزئین باغچه، می توانید از این ساقه ها و برگ های رنگارنگ برای تزئین فضاهای بسته هم بهره ببرید و گلدان حسن یوسف را کنار پنجره یا در گلدان آویز قرار دهید. هنگام نگهداری از حسن یوسف به این نکته هم توجه کنید که این گیاه برای حیوانات خانگی سمی است.

نگهداری از حسن یوسف

حسن یوسف یک گیاه گرمسیری است که بومی منطقه های است که در مجاورت خط استوا قرار دارند. اگر در منطقه های زندگی می کنید که آب وهوای گرمتری دارند، می توانید حسن یوسف را در باغچه بکارید و به عنوان یگ گیاه پایا یا چندساله از آن نگهداری کنید. در این شرایط، گیاه شبیه به درختچه های کوچک رشد می نماید و ساقه های ضخیم و چوبی خواهد داشت. اگرچه حسن یوسف گرما را ترجیح می دهد اما تقریباً در هر شرایطی می تواند به عنوان یک گیاه یک ساله در باغچه یا گلدان به خوبی رشد کند.

البته گیاه حسن یوسف نمی تواند سرما را تحمل کند و نباید برای کاشتن گیاه در باغچه یا انتقال گلدان آن به فضای باز عجله کنید. باید صبر کنید تا نوسانات دمایی کاهش پیدا کند. زمانی که اطمینان پیدا کردید دما به کمتر از 15 درجه سانتی گراد کاهش پیدا نمی نماید برای انتقال یا کاشت گیاه اقدام کنید.

گیاه حسن یوسف در خاک های سبک و غنی به خوبی رشد می نماید. اگر می خواهید گیاه را در باغچه یا گلدان بکارید و خاک آن ها کیفیت مناسبی ندارد، توصیه می گردد قبل از کاشت گیاه خاک را با اضافه کردن کمپوست یا پیت ماس اصلاح کنید.

نور

حسن یوسف گیاهی است که مکان های نیمه سایه تا کاملاً سایه را می پسندد. البته گونه های مختلف این گیاه به اندازه متفاوتی از نور احتیاج دارند. گونه های قدیمی تر حسن یوسف که با استفاده از بذر پرورش داده می شوند در مکان های نیمه سایه و کاملاً سایه برترین عملکرد را دارند؛ اما گونه های نوتر اگر در مکانی رشد نمایند که بتوانند نور بیشتری دریافت نمایند، رنگ بهتری خواهند داشت.

البته اندازه نوری که حسن یوسف به آن احتیاج دارد به شرایط اقلیمی هم بستگی دارد. در منطقه ها گرم و خشک، همه گونه ها به میزانی سایه احتیاج دارند و به ویژه در ساعات بعد از ظهر باید برای آن ها این مکان سایه را فراهم کنید. در منطقه های که آب وهوای سردتری دارند، گونه هایی که مکان های سایه را ترجیح می دادند باید بیشتر در معرض آفتاب قرار بگیرند تا گرمای مورد احتیاجشان را دریافت نمایند.

حسن یوسف هایی که در گلدان و در فضای بسته از آن ها نگهداری می گردد، معمولاً در ماه های گرم تر سال که بیشتر در معرض نور غیر مستقیم قرار می گیرند، به اندازه کافی نور دریافت می نمایند؛ اما در طول زمستان با مشکل کمبود نور روبرو می شوند. در این شرایط، باید گاهی اوقات گیاه را به مکانی انتقال دهید که در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار بگیرد و نور بیشتری دریافت کند.

خاک

حسن یوسف خاک سبک، غنی و همواره مرطوب را ترجیح می دهد. قبل از کاشت گیاه، خاک را با اضافه کردن کمپوست یا سایر مواد آلی اصلاح کنید. برای کاشتن حسن یوسف در گلدان، خاک مخلوط گلدان که بیشتر آن پیت ماس باشد و کیفیت مطلوبی داشته باشد گزینه مناسبی است. اگر می خواهید حسن یوسف را در گلدان بکارید، خاکی را انتخاب کنید که بافت سبکی داشته باشد و اندازه pH آن بین 6 تا 7 یعنی کمی اسیدی تا خنثی باشد.

بعلاوه برای گلدان زهکشی مناسبی فراهم کنید تا از خیس ماندن خاک جلوگیری گردد. باقی ماندن رطوبت اضافی داخل خاک باعث پوسیدگی ریشه می گردد.

آب

گیاه حسن یوسف در خاکی که دائماً مرطوب باشد به خوبی رشد می نماید ولی نباید خاک گیاه همواره خیس بماند. اگر حسن یوسف برای مدت طولانی رطوبت کافی دریافت نکند، رشد گیاه کند می گردد و نشانه این کمبود رطوبت این است که کناره برگ ها قهوه ای می شوند. برای اینکه رطوبت خاک مدت بیشتری حفظ گردد، می توانید از مالچ بهره ببرید. البته اگر از مالش های طبیعی استفاده می کنید، نباید در تهیه آن از برگ یا پوست درخت سدر استفاده شده باشد چرا که می تواند برای حسن یوسف سمی باشد. بعلاوه مراقب باشید تا مالچ قسمتی از ساقه گیاه را نپوشاند چرا که می تواند پوسیدگی ریشه را در پی داشته باشد یا به مکانی برای پنهان شدن لیسه ها تبدیل می گردد. لیسه ها جانورانی نرم تن و از آفت های گیاهان هستند.

اگر از حسن یوسف در فضای باز نگهداری می کنید، در هوای گرم ممکن است روزانه به دو بار آبیاری احتیاج داشته باشد. اگر از حسن یوسف در فضای بسته نگهداری می کنید، هر دو یا سه روز یک بار آبیاری برای گیاه کافی است و اگر در منطقه ها گرم و خشک زندگی می کنید، باید نوبت های آبیاری را اندکی افزایش دهید.

دما و رطوبت

به عنوان یک گیاه گرمسیری، حسن یوسف در محیط گرم و مرطوب رشد می نماید. در آب وهوای معتدل، کوچک ترین یخ زدگی می تواند باعث از بین رفتن گیاه گردد. قبل از سرد شدن هوا، حتماً قلمه ها را برای تکثیر گیاه جدا کنید. اگر در فضای بسته از حسن یوسف نگهداری می کنید، مراقب باشید گیاه در معرض هوای سرد قرار نگیرد.

در آب وهوای گرم و خشک، گیاه ترجیح می دهد رطوبت بیشتری دریافت کند. در این شرایط، قرار دادن گیاه در یک محیط مرطوب مانند حمام یا استفاده از دستگاه رطوبت ساز می تواند مؤثر باشد.

بعلاوه اگر می خواهید در بهار گلدان گیاه را به فضای باز انتقال دهید، صبر کنید تا دمای هوا به بیش از 20 درجه سانتی گراد برسد.

در زمستان، نباید گیاهانی که در گلدان از آن ها نگهداری می کنید دائماً در فضای باز بمانند. برای یاری به زمستان گذرانی، هر چند وقت یک بار آن ها را به فضای بسته انتقال دهید.

کود

اگر برای کاشتن حسن یوسف از یک خاک غنی استفاده نموده اید، ممکن است احتیاج نباشد گیاه را تغذیه کنید. اما اگر حسن یوسف را در یک خاک ضعیف کاشته اید، ماهی یک بار گیاه را با یک کود ترکیبی تغذیه کنید. البته باید کودی را انتخاب کنید که حاوی نسبت های یکسانی از ترکیبات باشد و در هر نوبت کوددهی از نصف میزان توصیه شده بهره ببرید. این کوددهی باعث می گردد برگ های گیاه برترین رنگ خودشان را به نمایش بگذارند.

زمانی که می خواهید گلدان حسن یوسف را عوض کنید، میزانی کود آهسته رهش به خاک گلدان نو اضافه کنید. بعد از تعویض گلدان، هر یک یا دو هفته یک بار گیاه را با کود مایع رقیق شده تغذیه کنید. به طور کلی گیاهانی که در گلدان از آن ها نگهداری می گردد نسبت به گیاهانی که در باغچه کاشته شده اند به کوددهی بیشتری احتیاج دارند چرا که آبیاری ها باعث تخلیه مواد مغذی از خاک گلدان می شوند.

هرس

برای اینکه گیاه پرپشتی داشته باشید، بعد از اینکه ارتفاع حسن یوسف از 15 سانتی متر بیشتر شد باید گیاه را هرس کنید. برای اینکه گیاه بتواند انرژی خود را برای رشد برگ ها استفاده کند، گل ها را به همراه میزانی از ساقه زیر آن ها جدا کنید. اگر به این شکل گیاه را هرس نکنید، انرژی گیاه صرف شکوفا شدن گل ها و فراوری دانه ها می گردد.

گیاهانی که هرس نمی شوند ظاهر زیبای خود را از دست می دهند چرا که به جای ساقه های متراکم با برگ های زیاد، ساقه هایی بلند و برگ های بسیار کمی خواهند داشت. گیاهانی که ساقه های بلندتری دارند ممکن است به نور بیشتری احتیاج داشته باشند. معمولاً حسن یوسف هایی که از آن ها در فضای بسته نگهداری می گردد در طول زمستان با این مشکل روبرو می شوند. در این شرایط باید گیاه را به مکانی انتقال دهید که نور بیشتری دریافت کند یا اینکه اگر ضروری است از نور مصنوعی بهره ببرید.

تکثیر گیاه حسن یوسف

اگر علاقه دارید حسن یوسف خودتان را تکثیر کنید، می توانید این کار را به راحتی و با استفاه از جدا کردن قلمه از ساقه گیاه و ریشه زایی آن انجام دهید.

  • با استفاده از یک قیچی باغبانی تیز، 10 تا 15 سانتی متر از یک ساقه بلند را قطع کنید. سپس برگ های نیمه پایینی قلمه را جدا کنید.
  • انتهای قلمه را در محلول حاوی هورمون ریشه زایی قرار دهید و بعد قلمه را در گلدان بکارید. برای کاشت قلمه از خاک مخلوط گلدان بهره ببرید. این خاک باید مرطوب باشد. بعلاوه باید قلمه را تا جایی داخل خاک قرار دهید که قسمتی از آن که به هورمون ریشه زایی آغشته شده است با خاک پوشانده گردد.
  • گلدان را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و مطمئن شوید که کیسه پلاستیکی با قلمه تماس نداشته باشد.
  • گلدان پوشیده شده را در مکانی گرم و پرنور قرار دهید تا ریشه های نو رشد نمایند. معمولاً این مرحله بین دو تا سه هفته طول می کشد.
  • گلدان را از کیسه پلاستیکی خارج کنید، گیاه نو را در مکانی گرم و پرنور قرار دهید و مراقبت های لازم را آغاز کنید.

البته برخی از گونه های غیرمعمول تر تمایلی به ریشه زایی ندارند. اگر می خواهید برای تکثیر این گونه ها اقدام کنید، باید از تعداد بیشتری قلمه بهره ببرید. در این صورت، احتمال اینکه گیاه نو داشته باشید بیشتر می گردد.

تکثیر حسن یوسف با بذر

گونه های نو حسن یوسف، معمولاً گیاهان دورگه ای هستند که در گلخانه ها و با روش قلمه زنی پرورش داده می شوند، اما می توانید بذر برخی از گونه ها را هم تهیه کنید.

اگر می خواهید حسن یوسف را به وسیله کاشت بذر پرورش دهید و بعد گیاه را به باغچه انتقال دهید، باید 8 تا 10 هفته قبل از خاتمه فصل سرما برای کاشتن بذرها در فضای بسته اقدام کنید.

تکثیر حسن یوسف با بذر کار سختی نیست. جوانه زدن بذرها بیش از سه هفته طول نمی کشد، کافی است کمی صبر کنید. وقتی نهال های بذری از خاک بیرون آمدند، باید سه تا چهار هفته آن ها را به یک مکان گرم انتقال دهید تا به اندازه کافی رشد نمایند و به یک گیاه کامل تبدیل شوند.

  • یک ظرف مسطح را با خاک مخلوط گلدان پر کنید و بذرها را به آرامی روی خاک بپاشید. سپس روی بذرها را با خاک بپوشانید. برای این کار، کافی است میزانی خاک روی بذرها بپاشید.
  • ظرف را با پلاستیک بپوشانید و آن را در یک مکان گرم و پرنور قرار دهید تا بذرها جوانه بزنند. این مرحله نزدیک به دو هفته طول می کشد.
  • روکش پلاستیکی را بردارید و برای مدتی از نهال های بذری مراقبت کنید. باید خاک را دائماً مرطوب نگه دارید.
  • هنگامی که تعداد برگ های نهال های بذری به چهار عدد رسید، آن ها را با احتیاط به گلدان های جداگانه انتقال دهید. تا وقتی که زمان مناسب برای کاشت نهال ها فرا برسد، باید از آن ها در گلدان مراقبت کنید تا به اندازه کافی رشد نمایند.

انتخاب گلدان برای حسن یوسف

حسن یوسف رشد سریعی دارد و اگر می خواهید از این گیاه در گلدان نگهداری کنید، باید یک گلدان بزرگ انتخاب کنید. در غیر این صورت، خیلی زود مجبور می شوید برای تعویض گلدان اقدام کنید. اگر می خواهید از حسن یوسف در گلدان سفالی نگهداری کنید، گلدان را با پلاستیک بپوشانید. این کار به حفظ رطوبت خاک یاری می نماید.

آفت ها و بیماری های رایج

اگر از حسن یوسف در گلدان و در فضای بسته نگهداری می کنید، مراقب باشید؛ این گیاه در معرض هجوم شپشک ها، سفیدبالک ها و به ویژه شپشک های آردی قرار گرفته است.

معمولاً حسن یوسف دچار بیماری نمی گردد. اما اگر از گیاه در محیطی با هوای سرد و مرطوب نگهداری کنید، انتظار این را داشته باشید که علائم بیماری های قارچی مانند سفیدک را در گیاه مشاهده کنید.

منبع: Thespruce

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 خرداد 1401 بروزرسانی: 29 خرداد 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 63439

به "راهنمای کامل نگهداری و تکثیر گیاه حسن یوسف در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل نگهداری و تکثیر گیاه حسن یوسف در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید