راهکارها و ساختارهای افزایش جمعیت

به گزارش بلاگ پو، براساس برآوردهای اجرا شده تا سال 2050 به ازای هر سه نفر، یک نفر بالای 60 سال سن دارد و اگر در این زمینه تدبیر نشود، جمعیت بالای سالمندی می تواند بحران های خاص خودش را برای کشور ایجاد کند.

راهکارها و ساختارهای افزایش جمعیت

گروه دانشگ

اه خبرنگاران، فاطمه کول؛ تقویم را نگاه می اندازم، سی ام اردیبهشت روز ملی جمعیت نام گذاری شده است. آمارها حاکی از رشد کم جمعیت است، هرم جمعیتی دچار تغییراتی شده است. نزدیک به 10 درصد جمعیت ایران، افراد بالای 60 سال هستند. در سال 1355 پنج درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دادند. آنالیز ها نشان می دهد در سال 1420 جمعیت سالمندان به 20درصد می رسد و این دوبرابر شدن ها، در سال های پس از 1420 در مدت زمان کوتاه تری اتفاق خواهد افتاد. درحالی که در کشورهای پیشرفته دنیا دو برابر شدن جمعیت سالمندی در طول 100 سال اتفاق افتاده است.

براساس برآوردهای اجرا شده تا سال 2050 به ازای هر سه نفر، یک نفر بالای 60 سال سن دارد و اگر در این زمینه تدبیر نگردد، جمعیت بالای سالمندی می تواند بحران های خاص خودش را برای کشور ایجاد کند. با پیر شدن جمعیت مملکت، نظام تامین اجتماعی، امکان پاسخگویی به منظور ارائه خدمات بازنشستگی را نخواهد داشت. تاثیر سیاست های جمعیتی در این فرایند چه بوده است؟ در هر کشوری سیاست های جمعیتی به عنوان جزئی از برنامه ملی توسعه، با در نظر دریافت شرایط اجتماعی، چشم اندازهای فرهنگی و منابع مالی تدوین می گردد. و هدف از تدوین این سیاست ها، برنامه ریزی جهت حفط و پویایی جمعیت است.

در ایران، سیاست های جمعیتی با به صدا درآمدن زنگ خطر رشد جمعیت، از سال 1367 مجددا احیا شد. احیای این سیاست ها با کاهش میزان باروری همراه شد. سیاست های جمعیتی، با کاهش میزان مرگ و میر و افزایش میزان امید به زندگی همراه بوده است. فرزند کمتر، زندگی بهتر شعاری بود که همزمان با اعمال این سیاست ها تکرار شد. همه خانواده های ایرانی با آن آشنایی دارند و چه کسی است که زندگی بهتر را دوست نداشته باشد؟ در نهایت این سیاست ها اجرا شد، به طوریکه در این سال ها آهنگ کاهش باروری در ایران بسیار پرشتاب بوده است و امروز، کارشناسان درباره این شرایط هشدار می دهند. نتیجه این هشدارها منجر به تغییر سیاست ها از اواخر دهۀ 80 و ابلاغ سیاست های کلی جمعیت، در سال 93شد.

نقش صدا و سیما در تشویق به فززندآوری

از اوایل سال 1391 موضوع تدوین راهبردها و اقدامات ملی مربوط به جلوگیری از کاهش نرخ باروری و ارتقای آن متناسب با آموزه های اسلامی و اقتضائات راهبردی کشور در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاده شد و در نهایت در اردیبهشت1391 این راهبردها به تصویب این شورا رسید. بر همین اساس در بند 1 ماده 3 آن، تهیه طرح جامع فراوری و اجرای انواع برنامه های آموزشی، پژوهشی، اطلاع رسانی، نمایشی، تبلیغی و غیره در رسانه های جمعی به ویژه صدا و سیما و شبکه های استانی آن با هدف گفتمان سازی و ترویج فواید فرزندآوری و تبیین آثار منفی کاهش نرخ باروری، با رعایت شرایط و مقتضیات راهبردی یکی از اقدام های ملی متناسب با راهبردهای جلوگیری از کاهش نرخ باروری و ارتقای آن، برشمرده شده است.

صداوسیما، بازیگر نقش اول سیاست های جمعیتی است و حتی گزاف نگفته ایم اگر که مطرح کنیم که تلویزیون به عنوان رسانه ملی تعیین نماینده جمعیت است اما کارنامه صدا و سیما در دهه 90، گویای این مطلب است که این رسانه چندان در این امر پیروز عمل ننموده است. طبق نتایج مرکز پژوهش های سازمان صدا و سیما، در سال های اخیر، چند رویداد مهم در عرصه بازنمایی خانواده در این رسانه اتفاق افتاده است: در سالهای اخیر تعدد سریال های نمایشی ای با خانواده های تک فرزند و یا بدون فرزند افزایش قابل توجهی داشته است. این در حالیست که از سوی دیگر، خانواده های پر جمعیت گاهاً در سریالها، خانواده هایی ناپیروز با مسائل عدیده بسیار و بستری برای معضلات اجتماعی تصویر می شوند.

فرزند آوری و درمان نازایی

ما از معدود کشورهای دنیا هستیم که علی رغم خطر کاهش جمعیت، ناباروری را بیمه کامل نمی کنیم، اما تمام هزینه های تغییر جنسیت را از طرف دولت پرداخت می کنیم. موضوع جمعیت و ساختار آن، تلخ تر از کرونا است. موضوع جمعیت و ساختار آن، تلخ تر از کرونا است.همه رسانه های همگانی، سمعی، بصری، نوشتاری، همه محافل فرهنگی و مذهبی باید یکصدا برای تغییر سبک زندگی اقدام نمایند. در تحقیقات ملی تعیین شده است، بیشترین دلیل ازدواج دیررس و فرزند آوری کمتر سبک زندگی است نه مسائل مالی. افراد ثروتمند و شاغل دیرتر ازدواج نموده و با تاخیر کمتر فرزند می آورند، تغییر سبک زندگی با برنامه ریزی های علمی موثر و مدون و مستمر فرهنگی میسر است.

فاطمه کول - کارشناسی مامایی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 49963

به "راهکارها و ساختارهای افزایش جمعیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارها و ساختارهای افزایش جمعیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید