رقبای جدید کاری، انسان ها و ربات ها

به گزارش بلاگ پو، نگرانی از آینده، زمانیکه بحث از مشاغل و استفاده از تکنولوژی های اتوماتیک مطرح می شود شکل جدی تری به خود می گیرد. بازآفرینی فردی در حوزه ای که ربات ها به عنوان نیروهای کار، رقبای جدی انسان هستند امری مهم است. مزایای استفاده از ربات ها و کیفیت عملکرد شغلی انسان ها از جمله مواردی است که رویترز در مصاحبه پیش رو به آن پرداخته است.

رقبای جدید کاری، انسان ها و ربات ها

به گزارش خبرنگاران، یووال نوح هراری مولف کتاب انسان خردمند در وب سایت وایرد نوشت، باید برنامه نویسی را فراموش کرد؛ بهترین مهارتی که می توان به فرزندان آموزش داد، بازآفرینی است. کسی نمی داند جهان در آینده چه شکلی خواهد داشت؛ البته انسان ها هرگز نتوانسته اند آینده را با دقت پیش بینی کنند اما امروزه سختتر است؛ زیرا وقتی فناوری به ما امکان مهندسی بدن ها، مغزها و ذهن ها را بدهد دیگر نمی توانیم درباره چیزی، از جمله چیزهایی که پیش از این ثابت و ابدی به نظر می رسیدند مطمئن باشیم. توانایی کنار آمدن با تغییر، یادگیری چیزهای جدید و حفظ توازن روانی در شرایط های ناآشنا بسیار اهمیت دارد و فراتر از آن، باید خود را مکرر بازآفرینی کرد.

رویترز در مصاحبه با Dan Schawbel مدیر پژوهش شرکت توسعه اجرایی Future Workplace و نویسنده کتاب پرفروش بازگشت به انسان به مسائل گوناگونی در این رابطه اشاره کرده است. بر اساس پژوهشی جدید که این شرکت با همکاری شرکت Oracle انجام داده اند، اگرچه استفاده از هوش مصنوعی در مشاغل به حجم بالایی رسیده است اما استفاده از نیروی کار انسانی همچنان ضروری به نظر می رسد. شرکت Future Workplace دریافته است که طی سال گذشته رشدی 18 درصدی در تعداد کارگرانی که از هوش مصنوعی در برخی جنبه های کاری خود استفاده کرده بودند رخ داده، که این آمار نشان می دهد بیش از نیمی از افراد مورد بررسی از هوش مصنوعی استفاده می کنند.

  • در تحقیقات شما معین شده است که 64% از مردم به ربات بیش از متصدی آن اعتماد دارند. ربات ها چه کارهایی را بهتر از کاربرها انجام می دهند و متصدی ها چه کارهایی را بهتر از ربات ها انجام می دهند؟

کاری که کاربرها بهتر انجام می دهند مهارت های نرم است مثلا احساسات کارمندان را درک می کنند؛ کارمندان را هدایت می کنند؛ یک فرهنگ کاری ایجاد می کنند؛ چیزهایی که قابل اندازه گیری نیستند ولی روز کاری یک نفر را متاثر می کنند.

کارهایی که ربات ها بهتر انجام می دهند مهارت های سخت است، مانند فراهم کردن اطلاعات بی طرفانه و دقیق، به خاطر سپردن برنامة کاری، حل مسئله و به خاطر داشتن میزان بودجه.

  • آیا هوش مصنوعی برای رسیدن به مهارت های نرم ارتقاء پیدا می کند؟

در حال حاضر چنین به نظر نمی رسد. من فکر میکنم در آینده این منابع انسانی است که نیروی کار را مدیریت خواهد کرد؛ با در نظر دریافت اینکه تکنولوژی اطلاعات نیروی کار ربات را مدیریت خواهد کرد، بی شک انسان و ربات دوشادوش یکدیگر کار می کنند.

  • آیا نسل بعدی را به درستی برای کار در کنار هوش مصنوعی آماده می کنیم؟

من معتقد هستم تکنولوژی همان طور که تا کنون نیز چنین بوده باعث می شود افراد در طول رشدشان بیشر ضد اجتماعی شوند. هنوز تقاضای زیادی برای مهارت هایی که به اتوماتیک و اتوماتیک شدن امور می انجامد وجود دارد. بنابراین در نهایت وقتی مهارت های سخت، اتوماتیک و مهارت های نرم، مورد تقاضای بیشتری قرار گیرند نسل بعدی با مسئله ای جدی روبرو خواهد بود.

  • کدام کشورها از هوش مصنوعی بیشتر اسفاده می کنند؟

هند چین و سنگاپور. کشورهایی که در حال کسب قدرت و فزونی در جهان هستند در حال استفاده از هوش مصنوعی در مشاغل هستند.

  • اگر هوش مصنوعی همه کارهای ساده را انجام دهد، آیا کاربران در روبروه با کارهای سخت باقی مانده از نظر ذهنی نشاط شغلی خود را از دست خواهند داد؟

من فکر می کنم این اتفاق واقعا ممکن است. من معمولا کارهایی که نیاز به فعالیت ذهنی بیشتری دارند را در ابتدای روز انجام می دهم. پس از پنج یا شش ساعت من از نظر ذهنی خسته ام. اما اگر کارهای اجرائی اتوماتیک شوند، روز کاری به طور بالقوه کاراتر خواهد شد.

این باعث می شود ما برای امور شخصی بیشتر فرصت داشته باشیم. ما باید ببینیم آیا اگر هوش مصنوعی آن امور را رفع کند، روز کاری ما کوتاه تر می شود؟ در غیر این صورت فرهنگ فرسودگی شغلی به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.

  • هفتاد درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی شما در مورد جمع آوری اطلاعات هوش مصنوعی روی کار آن ها نگران بودند، آیا این نگرانی مشروعیت آن را تحت تاثیر قرار می دهد؟

بله، شما می بینید که فروشندگان تکنولوژی هرچه بیشتر شرکت ها را برای رصد کارمندانشان در استفاده از کامپیوتر توانمند می کنند. اگر ما اطلاعات مربوط به کارمندان را در محل کارشان جمع کنیم و باعث آزار دیدن آنها از نتایج عدم تمرکز هشت ساعته شویم این به یک مشکل بزرگ تبدیل خواهد شد. زیرا هیچ کس نمی تواند برای آن مدت طولانی متمرکز بماند. این باعث افزایش سرعت همه گیری فرسودگی شغلی خواهد شد.

  • هوش مصنوعی چگونه بر فرآیند استخدام اثر می گذارد؟

شرکت Unilever مثال مناسبی برای این سوال است. نیمی از فرآیند اولیه استخدام نیروهای جدید در این شرکت بر محور هوش مصنوعی پایدار شده است. شما یک ویدئوی معرفی برای شرکت ارسال می کنید و هوش مصنوعی اطلاعات مربوط به شما را از آن استخراج می کند و با کارمندان پیروز شرکت مطابقت می دهد. این کار باعث کاهش پیدا کردن تعداد داوطلبان می شود. درصدی از این افراد پس از یک روز مصاحبه در شرکت شغل مورد نظر را به دست می آورند. این نمونه ای از فعالیت دوشادوش انسان و ماشین هاست.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 19507

به "رقبای جدید کاری، انسان ها و ربات ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقبای جدید کاری، انسان ها و ربات ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید