رنگارنگ ترین بنای دنیا، کلیسای جامع سنت باسیل مسکو

به گزارش بلاگ پو، برای این که با دیگر جاذبه های شهر مسکو قبل از سفر به این شهر آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم که مطلب جاذبه های دیدنی مسکو را مطالعه بفرمایید.

رنگارنگ ترین بنای دنیا، کلیسای جامع سنت باسیل مسکو

کلیسای سنت باسیل مسکو

ساختمان اصلی کلیسای سنت باسیل مسکو در واقع به دستور یکی از تزارهای روسیه به نام ایوان د تریبل (ایوان وحشتناک) ساخته شد. ساخت چنین کلیسای رنگارنگ و جذابی که ممکن است شما را به یاد شیرینی های رنگارنگ بیندازد، از سال 1555 آغاز شد و تا سال 1561 ادامه یافت. دستور ساخت این کلیسا به جهت پیروزی خانات کازان داده شد. امروز در مجله گردشگری خبرنگاران شما را با این ساختمان شاداب جهان و تاریخ و حوادثی که بر آن گذشته است، آشنا می نماییم.

بر طبق افسانه ها و داستان هایی که پیرامون این کلیسا و معمارهای آن وجود دارد، گفته می گردد که دو معمار این کلیسا که نام یکی از آن ها پوستنیک یاکولوف (Postnik Yakovlev) بود، توسط سزار روسیه کور شدند. تا دیگر نتوانند بنایی به زیبایی و رنگارنگی کلیسای سنت باسیل مسکو بسازند و این بنا هیچ گونه رقیبی در جهان نداشته باشد و منحصر به فرد باقی بماند.

هر چند که این داستان حقیقت ندارد و در طول تاریخ دوباره این معمار را می ببینیم که در ساخت دیگر بناهای معروف مسکو مشارکت دارد. همچنان که در کتاب های تاریخی روسیه آمده است که یاکولوف برای ساخت کاخ کرملین کازان دعوت شد و در ساخت و ساز آن هم در سال های بعد همکاری و مشارکت داشت. در نتیجه حقایق داستان پشت پرده ای که در بالا به شما گفتیم نادرست بوده و تزار چشم های معمار این بنا را کور نکرده است.

شاید این داستان می خواهد تنها نشان دهنده یکتا بودن و بی نظیر بودن کلیسای سنت باسیل مسکو باشد.

ویژگی های ظاهری و تاریخ کلیسا

کلیسای سنت باسیل مسکو در سال 2016 455 ساله شد. در طول سال هایی که بر پا بود و راسخ در کنار دیگر جاذبه های مسکو در میدان سرخ قرار داشت، آسیب های بسیاری به آن وارد شده است. این کلیسا بارها دچار آتش سوزی، آسیب هایی بر اثر حمله سپاه ناپلئون به مسکو شده است. حتی در یکی از طرح های وسعت بخشی به شهر که استالین داده بود نیز، بخش هایی از آن تخریب شد تا لشکر استالین بتوانند بدون وقفه ای در رژه خود وارد میدان سرخ مسکو شوند.

با این وجود، چنین بنایی ابهت و زیبایی خود را همچنان حفظ کرده است و هنوز که هنوز است تنها بنایی در میدان سرخ مسکو است که به دلیل وجود رنگ های پاستیلی که دارد، اول از همه جلب توجه می نماید.

در بیرون از کلیسا می توانید گنبدهای رنگارنگ آن را بر برج های کلیسا ببینید. هر یک از این گنبدها نه تنها رنگ های متفاوتی دارند، بلکه از اشکال و طرح های مختلفی هم برخوردار هستند. معمار این بنای جذاب و شهر فرنگی از هیچ گونه الگوی یکسانی در ساخت گنبدها استفاده نکرده است. بزرگ ترین گنبد کلیسا، شکل گنبد پیازی را ندارد؛ بلکه گنبدی هرمی شکل است که بر بالایش، یک گنبد کوچک طلایی رنگ دو پیازی شکل دارد.

4 گنبد بزرگ بعدی، پیازی شکل و به رنگ های آبی، سفید، زرد، سبز روشن و سبز تیره، و قرمز هستند. تزئینات این گنبدها اصلا شبیه یکدیگر نیست. پس از آن چهار گنبد دیگر و کوچکتر وجود دارد. دو گنبد کوچکتر پیازی شکل و دو گنبد دیگر کوچک مخروطی شکل هستند. رنگ های این گنبدها، قرمز، سبز تیره، آبی، صورتی و سورمه ای هستند.

مجسمه و باغ کلیسا

در جلوی کلیسای سنت باسیل مسکو و قسمت پله های ورودی در باغ کلیسا، یک مجسمه نمادین قرار داده شده است. در مقابل کلیسا، در باغ یک مجسمه برنزی به افتخار دیمیتری پوچرسکی (Dmitry Pozharsky) و کوزما مینین (Kuzma Minin) است. این دو نفر برای برای ارتشی که به جنگ لهستانی های شورشی می رفت داوطلب پیدا می کردند. در طول شورش ها (بین سال های 1598 و 1613) علیه مهاجمان لهستانی گرد هم آمده بودند و با یکدیگر می جنگیدند.

حقایقی از کلیسای سنت باسیل مسکو که نمی دانید

این بنا یکی از میراث جهانی است که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است. در سال 1990 کار کرملین و میدان سرخ در فهرست سایت جهانی یونسکو به ثبت رسیدند. این بنا (کلیسای سنت باسیل) یکی از 16 بنای باارزش و به ثبت رسیده در فهرست یونسکو در روسیه است.

یکی از داستان های دیگری که پیرامون این کلیسا وجود دارد، مربوط به زمان استالین است. هنگامی که استالین تصمیم می گیرد تا اطراف میدان سرخ را گسترش دهد تا رژه روندگان بتوانند به راحتی در این مکان حرکت نمایند، تصمیم به تخریب کلیسای سنت باسیل مسکو گرفت.

در همین زمان، معمار Pyotr Baranovsky پیغامی به استالین فرستاد و در آن گفت که ترجیح می دهد به جای تخریب چنین اثر باارزشی او را بکشد. هر چند که این معمار به خاطر چنین نامه ای، به 5 سال زندان محکوم شد اما همین حرکت باعث تغییر نگرش دولت شد. پس از آن به کلیسای سنت باسیل آسیبی وارد نشد و از تخریب به دور ماند.

بنایی شبیه به کلیسا در مغولستان

در شهر جالینور (Jalainur)، واقع در شمال شرقی مغولستان حدود 3200 مایلی غرب مسکو و نزدیک به 700 مایلی شمال پکن، مدل کوچکتری از کلیسای جامع ساخته شد اما هرگز از این بنای دوم به عنوان کلیسا استفاده نشده است. عکاس دیوید مونتولئون، تصویری عجیب و غریب از این ساختمان را که یک موزه علمی بچه ها بود در سال 2015 به ارائه داد. فسیل های جعلی که در تصویر بنای مشابه کلیسای سنت باسیل مسکو دیده می گردد، بسیار شباهت به پوسته هایی توخالی هستند که واقعی نمی زنند. بنابراین باز هم این بنای زنگارنگ، هیچ گونه مشابهی ندارد و در جهان بی نظیر باقی مانده است.

موزه سنت باسیل

از سال 1929 کلیسا را به یک موزه تبدیل نمودند که تنها در برخی از روزهای مذهبی، مراسم روحانی و عبادی در آن به عنوان کلیسا برگزار می گردد. در دیگر روزهای سال، تنها حکم موزه ای برای بازدید گردشگران و علاقمندان را دارد.

و اما درون کلیسای سنت باسیل مسکو چه خبر است؟

نماهای داخلی این کلیسا، پر از تزئینات و نقاشی های بسیار ظریفی است که به زیبایی و استادانه کشیده شده اند. درون کلیسا از دیگر کلیساهای دیگر کوچکتر است. به قدری که تمام گنبدهای کلیسا را در قسمتی که گروه کر کلیسا می ایستند می توانید از درون بنا، ببینید. سرتان را رو به بالا بگیرید و از تزئینات جذاب آن دیدن کنید. تنوع رنگی که در بیرون از کلیسا دیده اید، درون کلیسا هم خواهید دید.

برنامه زمان بندی بازدید از کلیسا

  • از 1 جون تا 24آگوست: از ساعت 10 صبح تا 7 بعد از ظهر- چهارشنبه ها نیز تعطیل است.
  • از 25 آگوست تا 3 سپتامبر: از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر- چهارشنبه ها نیز تعطیل است.
  • از 4 سپتامبر تا 5 نوامبر: از ساعت 11 صبح تا 6 بعد از ظهر- هر روزه باز است.
  • از 6 نوامبر تا 30 آپریل: از ساعت 11 صبح تا 5 بعد از ظهر- هر روزه باز است.
  • از 1 می تا 31 می: از ساعت 11 صبح تا 6 بعد از ظهر- هر روزه باز است.

در مجموع چهارشنبه اول هر ماه کلیسای سنت باسیل مسکو را می بندند تا درون آن را تمیز نمایند.

باجه بلیط فروشی در ورودی کلیسا 45 دقیقه قبل از تعطیل شدن کلیسا بسته شده و دیگر بلیط فروشی ندارد.

قیمت بلیط های ورودی و نحوه خریداری بلیط

بلیط ورود به کلیسای سنت باسیل مسکو را در همان ورودی بنا می توانید تهیه کنید. حتی اگر از رفتن به این بنا مطمئن هستید، می توانید آن را به صورت آنلاین از سایت زیر خریداری کنید. (البته این سایت به زبان روسی است). هزینه ورودی و بازدید از این کلیسا چه برای گردشگران و چه برای مردم روس گران بوده و 700 روبل است.

منتها هزینه بلیط ورودی برای بچه ها و نوجوانان زیر 16 سال رایگان است. همچنین برای گروه تور روسیه تخفیف های خوبی در نظر گرفته شده است.

  • سایت روسی خرید بلیت ورودی به کلیسای سنت باسیل: tickets.shm.ru
  • سایت انگلیسی خرید بلیت ورودی به کلیسا: getyourguide.com

قوانین بازدید از کلیسای سنت باسیل مسکو

اگر می خواهید به تماشای زیبایی های نماهای داخلی کلیسای جامع بروید، می بایست به یک سری از قوانین کلی احاطه داشته باشید. در واقع دیدن کلیسای سنت باسیل مسکو آدابی دارد که سعی می کنیم در ادامه مطلب برایتان بازگو کنیم.

قانون اولی که هنگام بازدید از کلیسا می بایست بدانید این است که به هیچ عنوان نمی توانید پنجره های کلیسا را لمس کنید. در واقع به هیچ یک از اشیای تزئینی و دکوراسیون ها اجازه دست زدن ندارید.

عکاسی و فیلمبرداری از تمام نماهای داخلی کلیسا رایگان است. منتها عکاسی و فیلمبرداری با فلاش دوربین عکاسی ممنوع است. استفاده از سه پایه هم ممنوع است. جدای از تمام این موارد، اگر هنگام بازدید از کلیسای سنت باسیل مسکو نمایشگاه های موقت برپا باشد، حق عکاسی و فیلمبرداری ندارید.

با توجه به قرار گیری ورودی های کلیسا، برای ورود به این بنای دیدنی باید از پله ها بالا بروید. به همین دلیل، امکان ورود افراد ویلچری وجود ندارد. همچنین برای ورود نوزادان با کالسکه نیز محدودیت هایی وجود دارد و ممنوع است.

به هیچ عنوان بچه ها خود را در محیط کلیسا آزاد نگذاشته و رها نکنید. چرا که ممکن است در راهروهای کلیسا گم شوند.

اگر با خود کیف ها و کوله پشتی هایی دارید که اندازه آن ها از 30 40 سانتی متر بزرگتر است و همچنین چتر، باید آن ها را به صندوق امانات در قسمت ورودی کلیسا تحویل دهید.

اگر دمای هوا زیر منفی 15 درجه باشد (مانند برخی از روزهای فصل زمستان)، برنامه بازدید از کلیسای سنت باسیل مسکو تغییر کرده و زودتر از همواره در کلیسا را می بندند.

banima.ir: مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

chinaro.ir: مجله گردشگری چین، سفر به پکن، شانگهای هانگزو

منبع: الی گشت
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 9973

به "رنگارنگ ترین بنای دنیا، کلیسای جامع سنت باسیل مسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگارنگ ترین بنای دنیا، کلیسای جامع سنت باسیل مسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید