روابط تجاری ایران، آذربایجان و روسیه رو به رشد و پویا است

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران، گروه بین الملل - زهرا میرظفرجویان: جمهوری آذربایجان به خاطر فرهنگ، دین، مذهب و زبان مشترک یکی از نزدیک ترین کشورها به ایران است و از زمان استقلال این کشور در سال 1991 میلادی و به رسمیت شناخته شدن توسط ایران، روابط نزدیک و رو به گسترشی میان تهران و باکو برقرار بوده است.

روابط تجاری ایران، آذربایجان و روسیه رو به رشد و پویا است

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

بعلاوه، هر دو کشور عضو کامل سازمان همکاری مالی و سازمان همکاری اسلامی هستند. ایران و جمهوری آذربایجان از سال 2013 با بهره گیری از نقاط مشترک خود به تدریج اما به طور قابل توجهی روابط خود را افزایش داده اند.

علاوه بر این، آزادسازی سرزمین های اشغالی آذربایجان در ماه های اخیر فصل جدیدی را در روابط این دو کشور همسایه گشوده است. در این راستا، طاهر میرکیشیلی، رئیس کمیسیون صنعت و اقتصاد مجلس آذربایجان، در گفتگویی با خبرنگار خبرنگاران به روابط تجاری تهران و باکو، به خصوص پس از جنگ قره باغ، اشاره داشت و به اهمیت این موضوع برای کشورش تاکید نمود.

میرکیشیلی در خصوص همکاری شش جانبه ایران، روسیه، ترکیه، آذربایجان، گرجستان و ارمنستان و تأثیرات مثبت آن بر توسعه، ثبات و شکوفایی منطقه، به خبرنگاران گفت: آذربایجان به خوبی از اهمیت این مسئله مطلع است و علاقمند به افزایش بیش از پیش این روابط می باشد. وی با اشاره به رویکرد جمهوری آذربایجان در قبال این موضوع، گفت که باکو از هیچ کوششی برای توسعه همکاری های چند جانبه فروگذاری نمی کند.

این مقام آذربایجانی گفت: نگاهی به حجم تجارت بین روسیه، ایران و آذربایجان گواهی بر این مساله بوده و به وضوح نشان دهنده رشد و پویایی این روابط است. وی با تأکید بر اهمیت ایجاد و ارتقا روابط خوب با همه همسایگان از جمله ایران، ترکیه، روسیه و ترکمنستان اضافه کرد: باکو پس از حل مسائل با ارمنستان حتی به دنبال ایجاد روابط خوب با ایروان خواهد بود.

این نماینده مجلس آذربایجان گفت: کمیسیونی در این راستا با همکاری روسیه و ارمنستان نیز ایجاد شده است. میرکیشیلی گفت: باکو معتقد است که همه کشورهای منطقه از جمله ارمنستان و آذربایجان برای داشتن یک منطقه توسعه یافته و مقابله با فقر باید از روابط مالی خوبی با یکدیگر برخوردار باشند.

وی با اشاره به پیشنهاد مشارکت ایران در بازسازی منطقه قره باغ تأکید کرد که به دلیل تخریب گسترده زیرساخت های منطقه در زمان اشغال، باکو به تنهایی قادر به بازسازی شهرها و روستاها نیست و برای این امر نیازمند سرمایه گذاری و یاری خارجی، از جمله همکاری شرکت های ایرانی است. میرکیشیلی گفت: موضوع مشارکت شرکت های ایرانی در بازسازی قره باغ در سفر اخیر وزیر خارجه ایران به باکو نیز مطرح شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 فروردین 1400 بروزرسانی: 3 فروردین 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 44079

به "روابط تجاری ایران، آذربایجان و روسیه رو به رشد و پویا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط تجاری ایران، آذربایجان و روسیه رو به رشد و پویا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید