روستای ابر همچنان می لرزد، زندگی در سایه ترس و اضطراب

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران، گروه استان ها: غروب نوزدهمین روز از مردادماه جاری، بود که مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمین لرزه ای به بزرگی 4.2 درجه در مقیاس ریشتر را در حوالی علی آباد کتول در استان گلستان ثبت کرد، زمین لرزه ای که در عمق 10کیلومتری زمین آنقدر شدت داشت که برخی روستاهای شهرستان همجوار خود را بی نصیب نذاشت و در این بین خانه های خشتی روستای ابر شاهرود نیز دچار خسارات شد.

روستای ابر همچنان می لرزد، زندگی در سایه ترس و اضطراب

آخرین باری که مردم روستای ابر زمین لرزه های سریالی را تجربه کرده بودند، بهار سال 68 بود و امروز ثبت بیش از 10 زمین لرزه خرد و کلان در پنج روز گذشته،خواب را از چشمان مردم روستای ابر ربوده است.

روستای گردشگری ابر در فاصله 38 کیلومتری شمالشرقی شاهرود را شاید به واسطه جنگل پرمهرش باید شناخت اما متاسفانه اگر مسئولان به فکر شکاف های سقف منازل روستایی مردم نباشند آسیب فراوان به واحدهای مسکونی شاید از ابر، بمی دیگر بسازد.

وقتی وارد روستا می شوی شاید آثاری از زمین لرزه نبینی. خانه های پلکانی که حیاط یکی پشت بام دیگری است از در به شما خوشامد می گویند، اما کافی است در دالان یکی از ده ها منزل مسکونی خسارت دیده پای بگذاری، شکاف هایی به بلندای قد یک انسان و به پهنای انگشت اشاره نخستین چیزی است که به شما خوش آمد می گویند.

5روز است در حیاط منزل می خوابیم

یکی از اهالی روستای ابر که خانه اش در پی زلزله خسارات قابل توجهی دیده است در گفتگو با خبرنگاران، در این باره می گوید: خودتان شکاف های وارد شده در سقف و دیوار ها را ببینید و قضاوت کنید آیا این منزل مسکونی برای زندگی امن است یا خیر؟ به همین دلیل پنج روز اخیر را در حیاط خوابیده ایم.

فاطمه آشوری ادامه می دهد: ابر روستایی سرد سیر است و بیرون خوابیدن های مکرر باعث شده تا سرما سینه مان را اذیت کند و از امروز سرماخوردگی نیز بر روی مسائلمان آمده است.

وی می افزاید: از امروز پسرم گوسفندان را به منزل برادرش برده تا بتواند آغل را برای خوابیدن ما مهیا کند.

این پیرزن ابری که اهالی روستا، عمه می خوانندش و فرزندش را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، در ادامه می گوید: از مسئولان چند تایی آمدند حرف هایی هم زدند و رفتند، فعلا من مانده ام و این خانه ویرانه که پسرانم می گویند باید از نو ساخته شود چرا که دیگر نمی توان درون آن زندگی کرد.

حاجیه خانم آشوری تاکید دارد: اگر این منزل دیوارهای قطور قدیمی نداشت فکر نمی کنم احدی از ما زنده می ماند درست یادم هست نماز مغرب و عشا بود که ناگهان همه چیز در لحظه ای به لرزه درآمد.

با لحظه ای خنده اما از روی اجبار می گوید: تا آمدیم فرار کنیم تمام شد اما وقتی هوا روشن شد و شکاف ها را در دیوارها دیدیم خنده بر لبانمان خشک شد.

نمی توانیم منازلمان را بسازیم

دیگر روستا نشین ابری با اشاره به اینکه همراه با دو خانوار دیگر در حیاط منزل دخترش چندین شب را صبح کرده است، گفت: دیگر در منازل نمی توان خوابید. امنیت ندارد هر لحظه ممکن است باز زلزله بیاید مثل همین دیروز صبح کسی هم نمی داند چه وقت تمام می شود.

یوسفعلی زمانی با اشاره به سقف انبار خود، می گوید: قسمتی از سقف ریزش کرده است و برای اینکه کاملا تخریب نشود پایه ای چوبی در زیر آن قرار داده ام.

وی ادامه می دهد: حمام عمومی و مسجد جامع روستا نیز به شدت آسیب دیده اند اما نمی دانم چرا مدیر کل بنیاد مسکن در این باره گفته، فقط پنج میلیون تومان بلاعوض و 15میلیون تومان وام می توانیم به شما بدهیم، مگر می شود با 20میلیون تومان خانه ساخت.

این دامدار اهل روستای ابر در ادامه می گوید: قیمت مصالح در شهر و روستا با هم متفاوت نیستند که مسئولان می گویند در روستا خانه ساختن ارزان تمام می شود و بدتر آنکه مسئولان بنیاد مسکن چاره کار را از ما جویا می شوند.

فرزند 25ساله این دامدار نیز، سخن پدر را قطع کرده و می گوید: مسئولان بیایند با این مبالغ یک سرویس حمام با دو دوش استاندارد در روستا بسازند تا ما یک منزل کامل برای زندگی بسازیم.

سعید زمانی ادامه می دهد: البته من معتقدم عمر دست خداست و شب ها نیز در منزل می خوابم اما مادر و پدرم شب را در حیاط صبح می کنند لیکن در نهایت چه؟ این شرایط یک زمانی باید انتها پذیرد.

متولی مسجد جامع ابر نیز درباره خسارات وارد آمده به این بنای سی ساله، می گوید: عمده خسارات به مسجد روستا شکافتن دیوار ها و مخصوصا کف آشپزخانه است که امروز شرایط نامناسبی دارد.

محمدرضا خداوردی ادامه می دهد: کف آشپزخانه باید مجددا ساخته شود لذا با این شرایط هم خطرناک است و هم با توجه به آغاز فصل سرما در روزهای آینده و فرارسیدن محرم، قطعا مشکل ساز می شود.

تعداد منازل خسارت دیده در روستای ابر قابل توجه است

بخشدار بسطام نیز در گفتگو با خبرنگاران، ضمن اشاره به ارسال گزارش اولیه و ثانویه حادثه، گفت: غروب دوشنبه متاسفانه زلزله ای به بزرگی 4.2ریشتر به مرکزیت علی آباد کتول، متاسفانه در روستاهای ابر و قلعه نو خرقان شاهرود احساس می شود که در روستای قلعه نو خرقان خوشبختانه آسیبی گزارش نشده اما تعداد قابل توجهی از منازل روستا نشینان ابری دچار خسارات شده است.

مهدی استیری در توضیح خسارات وارده به این روستا، بیان داشت: طبق گزارش ارسالی از سوی دهیار ابر، 40 واحد مسکونی حدود 30درصد،20واحد مسکونی دیگر بین 30 تا60 درصد و همچنین مساجد، حمام و اموال دولتی بین پنج تا 20 درصد دچار تخریب و خسارات شده اند.

وی اضافه نمود: بلافاصله پس از وقوع زلزله کارشناسان، مسئولان، مدیرکل بنیاد مسکن استان و مدیر این نهاد در شاهرود و کارشناسان بخشداری به محل اعزام شده اند و از منازل بازدید اجرا شده است لذا امیدواریم بتوانیم با مساعدت بانک ها و بنیاد مسکن همچنین ستاد مدیریت بحران بودجه مناسبی برای مردم خسارت دیده اخذ کنیم.

بخشدار بسطام در ادامه گفت: 15 میلیون تومان وام و پنج میلیون تومان کمک بلاعوض توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت خواهد شد.

استیری در پاسخ به این سوال که آیا این مبلغ برای تعمیرات مورد نیاز کافی است یا خیر، بیان داشت: از لحاظ قانونی، بنیاد مسکن خانه های خشتی را در زمره منازل مسکونی روستایی قرار نمی دهد تا شاید با این ترفند مردم به سوی ساخت منازل با کیفیت و با استحکام بالا بروند اما در هر حال این سقف پرداخت به مردم خسارت دیده است.

وی ادامه داد: با وجود خسارت دیدن خانه های خشتی و گلی بازهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وجوهی را پرداخت می کند که امیدواریم با عنایت ویژه بانک ها بتوانیم شاهد تسهیل در پرداخت ها باشیم.

بخشدار بسطام درباره آمار 200خانوار آسیب دیده منتشر شده از سوی مردم ابر، می گوید: نمی توانیم این آمار را تا بررسی و راستی آزمایی کارشناس هایمان تایید کنیم اما تعداد منازل و حجم خسارات به واحد های مسکونی قابل توجه است.

استیری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاران که چه اقداماتی برای اسکان این روستا نشینان اجرا شده است، اضافه نمود: هلال احمر نسبت به توزیع چادر در بین این افراد اقدام کرد اما مورد استقبال شورای اسلامی روستا قرار نگرفت و چادرها باز پس فرستاده شد چراکه این چادرها بهای قابل توجهی دارند و به اشخاص اعطا نمی شوند لذا باید شخصیتی حقوقی مانند دهیار با امضای تعهد نامه آنها را تحویل بگیرد که گویا این امر در ابر انجام نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که چند منزل مسکونی دچار تخریب شدید شده اند، اضافه نمود: متاسفانه چند منزل مسکونی در این بین شرایط اصلا خوبی برای سکونت ندارد و شکاف های موجود در سقف و دیوارها هر لحظه ممکن است خانه را ویران سازد.

200خانه در این زلزله آسیب دیده اند

عضو شورای اسلامی بخش بسطام و عضو شورای اسلامی روستای ابر نیز درباره این واقعه به خبرنگاران، گفت: متاسفانه 200منزل مسکونی در این حادثه آسیب دیده اند که طبق بازرسی شورای اسلامی روستای ابر، از پنج تا30 درصد دچار خسارت شده اند.

علی اکبر آشوری درباره شرایط اسکان روستائیان خسارت دیده، ابراز داشت: متاسفانه از روز وقوع زلزله با وجود وقوع حدود 10 پس لرزه دیگر، مردم در حیاط، آغل گوسفندان یا خانه های باغی خود می خوابند یا به شاهرود و نزد آشنایانشان رفته اند.

وی اضافه نمود: امیدوارم مسئولان به زودی شرایطی را فراهم آوردند که مردم ابر با وجود مسائل فراوان به منازل خود با اطمینان بازگردند.

ابر همچنان می لرزند

در حالی که پس لرزه های زلزله دوشنبه هفته گذشته همچنان میهمان روزها و شب های ابری هاست، مردم این روستا در دل کوهستان های البرز شرقی و در دامنه دشت ابر، چشم انتظار کمک های مسئولان هستند.

زلزله 4.2 ریشتری علی آباد کتول، حال مسئولان شاهرود را نیز تکانی داد تا فرصتی دیگر برای خدمت به مردم را غنیمت شمرند.

مسئولان با توجه به این مهم که فصل سرمای استخوان سوز روستای ابر از میانه شهریور ماه آغاز و تا انتها فروردین ادامه دارد، قطعا فرصت کمی برای رفع مسائل عدیده مردم این روستا دارند.

خبرنگار محمد حسین عابدی

عکاس منصوره قلیچی

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 20053

به "روستای ابر همچنان می لرزد، زندگی در سایه ترس و اضطراب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای ابر همچنان می لرزد، زندگی در سایه ترس و اضطراب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید