روشی برای درک بهتر تقارن مولکول ها در مقیاس نانومتری ارائه شد

به گزارش بلاگ پو، برای پاسخ به احتیاج صنایعی نظیر داروسازی، مواد غذایی و عطر، محققان روشی برای درک بهتر تقارن مواد در مقیاس نانومتری ارائه کردند.

روشی برای درک بهتر تقارن مولکول ها در مقیاس نانومتری ارائه شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، درک تقارن در نانوذرات می تواند به صنایع مختلفی نظیر داروسازی یاری شایانی کند. برای اولین بار اندازه گیری دقیق و مشخص مشخصات یک نانوذره پیچ خورده در آزمایشگاه صورت گرفته است که این کار می تواند به فراوری ترکیبات دارویی در مقیاس میکروسکوپی یاری کند.

این مشاهدات توسط فیزیک دان دانشگاه بث در بریتانیا صورت گرفته است که در آن مولکول هایی در مقیاس نانومتری مورد آنالیز قرار گرفته اند. در گزارشی که به تازگی منتشر شده است، محققان با روشی موسوم به فعالیت نوری پراکندگی هایپر ریلی، ساختار طلا و چند ماده دیگر را مورد مطالعه قرار دادند.

این روش به دانشمندان این امکان را می دهد تا تصویر واضحی از پیچ خوردگی در نانوذرات طلا را مشاهده نمایند. در واقع درک بهتر تقارن برای صنایع مختلف به ویژه داروسازی، مواد غذایی، عطر و سموم دفع آفات اهمیت زیادی دارد.

تقارن نقش مهمی در خواص مواد دارد، گاهی پیچ خوردگی در جهت عقربه های ساعت می تواند بوی لیمو ایجاد کند، اما تصویر آیینه ای آن بوی پرتقال ایجاد می نماید.

به گفته ونتیسلا والهف، مسئول این پروژه و استاد دانشگاه بث، تقارن یکی از خواص بنیادین در طبیعت است. وی می افزاید: تقارن در ذرات کوچک نظیر DNA و پروتئین، در اندام ها نظیر مغز و قلب، در زیست مواد نظیر پوسته سخت پوستان، در ابر ها نظیر گردباد ها و کهکشان ها دیده می گردد.

پتانسیل زیادی برای کاربرد عملی حسگری بسیار حساس تقارن وجود دارد. اکنون داروسازان می توانند مواد را به روش جدید ترکیب نموده و با چند قطره از مواد اولیه، به جای چند لیتر، به نتیجه دلخواه برسند. این فناوری به ما یاری می نماید که در آینده، مصرف نمایندگان دارو به جای این که یک بطری دارو دریافت نمایند، تنها چند قرص مصرف نمایند، قرص هایی که نقش یک آزمایشگاه کوچک را دارد.

لوکاس اوهنوتک، از محققان این پروژه می گوید: ما هم اکنون می توانیم میکروقطره هایی حاوی نانوذراتی از یک نوع تقارن داشته باشیم و از آن به عنوان کاتالیست در واکنش های شیمیایی استفاده کنیم. این نتیجه یک دستاورد و رکورد در فناوری نانو محسوب می گردد.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 31275

به "روشی برای درک بهتر تقارن مولکول ها در مقیاس نانومتری ارائه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روشی برای درک بهتر تقارن مولکول ها در مقیاس نانومتری ارائه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید