روش برقراری ارتباط موثر با همه کس در همه جا

به گزارش بلاگ پو، روش برقراری ارتباط و برقراری ارتباط موثر با دیگران و انواع شیوه های ارتباطی و حفظ ارتباط موثر و موانع بوجود آمدن ارتباط موثر را ببینید.

روش برقراری ارتباط موثر با همه کس در همه جا

روش هایی برای برقراری ارتباط موثر

به گزارش خبرنگاران به نقل از today، برای برقراری ارتباط موثر با دیگران باید خود را به طور کامل بشناسید و بتوانید احساسات و عواطف خود را بدرستی موقعیت های مختلف مهار کنید. برقراری ارتباط موثر سبب می گردد دیگران به شما احترام بگذارند و اعتماد داشته باشند.

ارتباط موثر زندگی را ثمربخش می کند، اما به شرطی که مهارت های این ارتباط را بیاموزیم. اگر در برقراری ارتباط چندان موثرعمل نکنید، زندگی تان را در یک یا چند بعد ناقص خواهید دید.

در این بخش از با شیوه های ارتباطی در مواجهه با افراد متفاوت آشنا شوید و سعی کنید برای برقراری ارتباط موثر خطاهای ارتباطی خود را اصلاح نمایید.

اهمیت ارتباط موثر در خانواده

ازدواج پیچیده ترین شکل روابط انسانی است که بدون ارتباط اثربخش نمی تواند شکوفا گردد. ارتباط موثر برای اداره کردن خانواده بسیار پر اهمیت است.نداشتن مهارت ارتباطی لازم سبب می گردد که در بین زوجین ، رابطه موازی بدون صمیمیت ایجاد گردد.

اگر مهارت های ارتباطی وجود نداشته باشد ،عشق میان همسران، دوستان، والدین و فرزندان به مقدار زیادی کاهش می یابد.

روش هایی که به ما کمک می نمایند تا شکاف های بین فردی ما و دیگران از بین بفرایند ، برای برقراری روابط رضایتبخش در خانواده مفید می باشند. ارتباط موثر بین زوجین سبب می گردد دو طرف، با وجود تفاوت های بسیار خود را برابر احساس نمایند.

زنان باید خود را برابر با مردان بدانند و بدون احساس وابستگی و فرودستی به توصیف و تشریح زندگی، روحیات و مسائل خود بپردازند. مردان نیز برای شنیدن صحبت زنان باید آنها را با خود برابر بدانند.

بخش بزرگی از اختلال ارتباطی میان دو جنس حل می گردد ، اگر مردان آنچه همسرشان درباره خود می گویند را گوش دهند.

روش برقراری ارتباط با توجه به شخصیت

برونگراها

افراد برون گرا سرشار از انرژی هستند و هنگام صحبت ، دستان خود را در اطراف تکان می دهند و حالات احساسی وسیعی را از خود بروز می دهند و کاملا حالت فیزیکی دارند .

برونگراها در برقراری ارتباط معمولا بیشتر و بلندتر حرف می زنند پس هنگام برقراری ارتباط با برونگراها دقت کنید، زیرا آنان با انرژی خود شما را تحت تاثیر قرار می دهند و به یک فرد برونگرا اجازه بدهید صحبت کند و با صدای بلند افکار خود را بیان کند.

درونگراها

افراد درون گرا برعکس برون گراها خونسرد و تودارهستند و هنگام صحبت حالات فیزیکی از خود نشان نمی دهند. آنها کمتر حرف می زنند. پس در برقراری ارتباط با یک درونگرا زمان بیشتری را صرف گوش دادن کنید، نه صحبت کردن.

افراد برونگرا در گروه ها انرژی کسب می نمایند اما درونگراها ممکن است خود را کنار بکشند.

حس نماینده ها

زبان برای حس نماینده ها یک ابزار کاری است و آنها افرادی هستند که با عبارات کوتاه صحبت می نمایند و دوست دارند حرف بزنند و صبر می نمایند تا طرف مقابل افکار خود را به طور کامل بیان کرده باشد.

آنها متمایلند که به شکل آراسته و مطابق با فعالیتی که دارند لباس بپوشند. در برخورد با حس نماینده ها حقایق، مثال ها و مواردی را ارائه کنید زیرا آنان بررسی شفاف موضوع دم دست را دوست دارند.

جملات را به طور کامل ادا کنید و از مثال ها برای تاکید بر استدلال های خود زیاد بهره ببرید.

شهودی ها

زبان برای فرد شهودی، ابزار بازی است . آنها در صحبت کردن بیشتر حاشیه می فرایند و جملات دیگران را تمام می نمایند و در کل تکرار و جمع بندی می نمایند. این افراد برای خوشایند خود لباس می پوشند.

در برخورد با شهودی ها سعی کنید از استعاره و تشبیه برای آنان بیشتر استفاده کرده و بر حقایق خیلی پافشاری نکنید زیرا شهودی ها ترجیح می دهند که نخست تصویری بزرگ از موضوع دریافت نمایند.

متفکرها

متفکرها اعتماد به نفس بالایی دارند و دوست دارند به اصل موضوع بپردازند و زمان را هدر ندهند و در روابط بین فردی سردند. آنها منطقی و طرفدار واقعیتند پس در مواجهه با متفکرها، منطقی و خوددار باشیدو از آنها نپرسید چه احساسی دارند، بلکه بپرسید به چه فکر می نمایند. با آنان مختصر حرف بزنید و چیزی را تکرار نکنید.

انواع روش های برقراری ارتباط

احساس نماینده ها

احساس نماینده ها گرم هستند و از تعارض دوری می گزینند اما متفکرها به احتمال زیاد بر آن (تعارض) اصرار می ورزند. احساس نماینده ها عاطفی هستند پس در رابطه با احساس نماینده ها به موضوعات مردمی بپردازید و با آنان محبت آمیز برخورد کنید و تماس چشمی برقرار کرده و لبخند بزنید.

قضاوت نماینده ها

افراد قضاوت نماینده در ظاهر بیرونی خود بیشتر رسمی اند و خوددار، جدی و قاطع هستند. چنانچه در گفته شده است قضاوت نماینده ها اغلب به نظر می رسد که عجله دارند. اغلب آنها سرراست و دارای اعتماد به نفس بالایی می باشند.

در برقراری ارتباط با قضاوت نماینده ها مسائلی را که مطرح می کنید، حل و فصل کنید و جمع بندی نمایید و اجازه تصمیم گیری به آنها بدهید و زمان آنها را هدر ندهید.

ادراک نماینده ها

ادراک نماینده ها بیشتر سرسری اند و طرفدار تفریح، بازیگوشی و گستاخ هستند . آنها ظاهر آرامی دارند و انعطاف پذیرترند و در اتخاذ راهکاری خاص، کمتر مصمم هستند.در برقراری ارتباط با ادراک نماینده ها به نیاز آنها برای پرسیدن احترام بگذارید. تصمیمات خود را بر آنها تحمیل نکنید و به آنان امتیاز بدهید.

شیوه های ارتباطی

نکته:در یک ارتباط دوجانبه دو طرف انتظارات خاصی دارند که اگر این انتظارات برآورده نگردد عکس العمل ها توام با سرخوردگی و عصبانیت خواهد بود.

شیوه ارتباطی بسته:

در برخورد با کارکنان شیوه ارتباطی بسته، آنان را در محیطی قرار دهید که با دیگران برخورد زیادی نداشته باشند و بیشتر احساس امنیت نمایند زیرا آنها در اینگونه محیط بهتر کار می نمایند.

مدیران دارای شیوه ارتباطی بسته را تهدید نکنید، از آنان سوال نپرسید و انتظار هیچ گونه تقدیر، راهنمایی، انتقاد یا کمک نداشته باشید.

شیوه ارتباطی کور:

کارکنان با این شیوه ارتباطی دارای اعتماد به نفس بالایی هستند و تبحر زیادی در بحث ها دارند. آنها نقدها را جدی نمی گیرند و اهل سازش نیستند. آنان کارکنان سخت کوشی هستند و احترام زیادی برای قدرت قائلند. پس سعی کنید در افزایش بهره وری بیشتر از مهارت کارکنان با این شیوه ارتباطی استفاده نمایید.

به آنها اجازه به عهده دریافت مسوولیت کامل یک پروژه را بدهید. در برخورد با مدیران با شیوه ارتباطی کور به آنها پیشنهاد ندهید زیرا آنان از ارائه هرگونه پیشنهاد متنفر هستند. به نقدها آنها گوش دهید و به آنها احترام کافی بگذارید. اگر با این مدیران غلط برخورد کنید، شرایط کارتان سخت می گردد.

شیوه ارتباطی پنهان:

کارکنان دارای شیوه ارتباطی پنهان تمایل به موفقیت دارند اما به کسی اعتماد ندارند پس به آنها نشان دهید که صریح و روشن هستید. همکاری گروهی صادقانه، تنها راه پیشرفت است.

مدیر با شیوه ارتباطی پنهان، همه چیز را به طور آشکارا نمی گوید. ممکن است در رفتارش صداقت نداشته باشد و اهل نیرنگ باشد. در برخورد با این مدیر کاری کنید که او مطمئن گردد که نمی خواهید سمت او را به دست آورید. هراسی از برخوردهای حساب شده و بادرایت با او نداشته باشید زیرا او در چنین شرایطی عقب نشینی می کند.

شیوه ارتباطی باز:

کارکنان با شیوه ارتباطی باز اغلب زیاد صحبت می نمایند اما همزمان با صحبت کردن ، کار هم می نمایند پس آنها را در محیطی قرار دهید تا دوستی ها گسترش یابند و به آنها وظایفی محول کنید که دارای چالش باشد. در برخورد با این کارکنان به آنان اعتماد کنید زیرا به اعتماد شما خیانت نمی نمایند.

در ارتباط با مدیران باز، صداقت داشته باشید و به صورت باز برخورد کنید اما از درایت خود نیز بهره ببرید و احساسات شغلی، تردیدها و دغدغه هایتان را با آنها در میان بگذارید.

آشنایی با روش های برقراری ارتباط

روش برقراری ارتباط و حفظ ارتباط

روابط مستحکمی که با دیگران در محل کار و... برقرار می کنیم، به یک یا چند نیاز ما پاسخ می دهد. اگر این روابط در رفع نیازهای متقابل کارآمد باشد، تداوم خواهد یافت، در غیر این صورت روابط کاهش می یابد . دو عامل در برقراری روابط و حفظ آن مهم است که عبارتند از :

1 ـ انتظارات تعیین و روشن

2 ـ کیفیت متقابل روابط فردی

هر یک از طرفین ارتباط در یک ارتباط دوجانبه، انتظارات خاصی از یکدیگر دارند. رییس شما انتظارات خاصی از کارکنان خود دارد و شما نیز انتظارات خاصی از او و همکاران خود دارید. اگر این انتظارات برآورده نگردد عکس العمل ها با سرخوردگی، عصبانیت، سوءظن و عدم اعتماد توام خواهد بود.

اگر انتظارات افراد بر آورده نگردد ، برخی از افراد دست به اقدام تدافعی می زنند اما برخی دیگر احساس خود را درون خود نگه می دارند و بروز نمی دهند.

به همین دلایل به روابط ما خدشه وارد می گردد و تا وقتی که انتظارات برآورده وبرای تغییر رویه بررسی نگردد، روابط رو به نابودی می رود. انتظارات ما در ارتباطات بین فردی ناگفته می مانند تا زمانی که این انتظارات زیر پا گذارده می گردد.

ما تصور می کنیم دیگران می دانند چه انتظاری از آنها داریم بدون این که به آنها چیزی گفته باشیم.

روابط میان فردی دارای ماهیت متقابل است مثلا اگر همکار شما برای شما کاری انجام دهد، شما نیز سعی می کنید تا کاری برای او انجام دهید. تا وقتی که این روابط دوجانبه ادامه داشته باشد، رابطه نیز افزایش می یابد.

اگر شما برای دیگری کاری انجام دهید که سخت باشد اما او برای شما کاری انجام دهد که در حد کار شما نباشد ،ماهیت متقابل رابطه شما از تعادل خارج می گردد و رابطه کاهش می یابد تا زمانی که تعامل مجدد برقرار گردد، معلق باقی می ماند.

موانع بوجود آمدن ارتباط موثر چیست؟

استرس و احساسات غیر قابل کنترل

اگر استرس داشته باشید و یا ا حساسات بر شما غلبه کرده باشد رفتار بقیه را بدمتوجه می شوید و ممکن است علایم غیر کلامی گیج نماینده ای را از خود بروز دهید و یا کارهای ناصحیحی را انجام دهید.

عدم تمرکز

اگر در حال انجام چندین کار همزمان با هم باشید نمی توانید ارتباط موثری داشته باشید وعلائم غیر کلامی و زبان بدن طرف مقابل را متوجه نخواهید شد.

زبان بدن متناقض

اگر شما یک چیز بگویید و زبان بدن شما یک چیز دیگری را نشان بدهد، طرف مقابل شما نمی تواند به شمااعتماد کند.

زبان بدن منفی

برای ایجاد ارتباط موثر یا جلوگیری از جبهه دریافت طرف مقابل بسیار مهم است که از زبان بدن منفی خودداری کنید.

روش های برقراری ارتباط و موانع آن

چگونگی برقراری ارتباط موثر

  • به صحبت های طرف مقابل خود گوش دهید
  • برای ارتباط موثر از زبان بدن کمک بگیرید
  • یک ارتباط دو طرفه و محبت آمیز برقرار کنید
  • مختصر اما واضح صحبت کنید
  • از کلام دیگران بهره ببرید
  • درجمع صحبت کنید
  • ارتباط رو در رو برقرار کنید
  • صریح و صادق باشید
  • واکنش نشان دهید و واکنش دیگران را هم درک کنید

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 35688

به "روش برقراری ارتباط موثر با همه کس در همه جا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش برقراری ارتباط موثر با همه کس در همه جا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید