روش های رفت وآمد در پکن برای گردشگران: راهنمای کامل حمل ونقل عمومی و شهری
به گزارش بلاگ پو، پکن، پایتخت شگفتانگیز و پرجنبوجوش چین، نه تنها با جاذبههای تاریخی و فرهنگی بیشمار خود گردشگران را مجذوب میکند، بلکه با شبکهای وسیع، پیشرفته و متنوع از سیستمهای حملونقل، تجربه سفر را برای بازدیدکنندگان تسهیل میسازد. این کلانشهر آسیایی با برخورداری از زیرساختهای مدرن همچون مترو، قطارهای سریعالسیر، تاکسیهای رنگارنگ، اتوبوسهای پرتعداد و حتی دوچرخههای اشتراکی، یکی از بهترین الگوها در زمینه حملونقل شهری در جهان به شمار میرود. آشنایی دقیق با این سیستمها نه تنها از اتلاف وقت در ترافیک سنگین پکن جلوگیری میکند، بلکه تجربهای راحت، مقرونبهصرفه و منظم را برای بازدید از گوشهگوشه این شهر تاریخی رقم میزند. در این نوشتار، قصد داریم تا با نگاهی جامع و دقیق، تمام گزینههای موجود برای جابهجایی در پکن را بررسی کنیم تا بتوانید سفر خود را با خیالی آسوده و برنامهریزی دقیقتر سپری کنید.

برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با bestcanadatours.com مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.
یکی از بزرگ ترین سیستم های حمل و نقل عمومی چین یا حتی دنیا به شهر پکن اختصاص دارد. این شهر بندری و مهم چین با انواع وسایل نقلیه در خدمت مردم و گردشگران است.
پس حتی المقدور در این ساعات از سوار شدن اتوبوس یا تاکسی صرف نظر کنید، چر اکه مجبور می شوید ترافیک های وحشتناک آن را تحمل نموده و بخشی از تعطیلات خود را به این ترتیب هدر دهید. دولت محلی سعی نموده با تشویق مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی، زوج و فرد کردن خودروها و غیره از بار ترافیک بکاهد. با این حال پیشنهاد می کنیم با انواع وسایل نقلیه شهر پکن آشنا شوید تا در طول سفر خود با مسئله ای روبرو نشوید.
هواپیما
دو فرودگاه مسافربری در پکن قرار گرفته است: فرودگاه بین المللی مرکز در شمال شرقی شهر حدود 25 کیلومتری میدان تیان آنمن و فرودگاه نانیو در جنوب شهر حدود 13 کیلومتری میدان تیان آنمن. فرودگاه تازه پکن سومین فرودگاه چین است که در آینده نزدیک ساخته خواهد شد. بیشتر پروازهای داخلی و بین المللی از فرودگاه بین المللی مرکز صورت می گیرد که به نخستین دروازه چین مشهور است.
این فرودگاه بزرگ ترین و مهم ترین فرودگاه مدرن چین به شمار میرود، ضمناً اولین و تنهاترین فرودگاه در منطقه آسیا-اقیانوسیه است که به دو برج کنترل، سه ترمینال و سه باند مجهز است. در حال حاضر بیش از 90 خطوط هوایی طی 1400 پرواز از 223 مقصد داخلی و خارجی در این فرودگاه تردد می نمایند. به لطف وسایل نقلیه ای نظیر اتوبوس، متروی سریع السیر و تاکسی، دسترسی به این فرودگاه بسیار آسان است.
فرودگاه بین المللی مرکز 3 ترمینال دارد و قطار اکسپرس از ترمینال 3 حرکت می نماید و به طور کلی 4 ایستگاه دارد. ترمینال سوم در طبقه دوم، جنوب ساختمان اصلی واقع شده است.
قطار اکسپرس به عنوان سریع ترین و مقرون به صرفه ترین راه تردد در مسیر فرودگاه به شهر و بالعکس به شمار می رود.
قطار
پکن به عنوان قطب شبکه ریلی کشور محسوب می گردد، چراکه از این شهر به بیشتر شهرهای چین، قطار وجود دارد. خطوط اصلی راه آهن عبارت اند از: راه هن جینگجیو از پکن به کولون در هنگ کنگ، راه آهن ژینگهو به شانگهای، ژینگوانگ به گوانجو و ژینگها به هاربین و غیره.
در سال های اخیر، راه آهن بین شهری به تیانجین، قطارهای سریع السیر به شانگهای و گوانجو نیز به ناوگان ریلی اضافه شده اند، به این ترتیب مسافران می توانند در عرض 30 دقیقه از پکن به تیانجین، چهار و نیم ساعته به شانگهای و هشت ساعته به گوانجو بروند.
در حال حاضر 800 قطار در 4 ایستگاه پکن، ایستگاه غرب، شمال و جنوب در خدمت مردم هستند.
اتوبوس
مسافرت با اتوبوس عمومی در پکن نسبتا مقرون به صرفه است و کرایه بر اساس نوع اتوبوس و فاصله محاسبه می گردد. 10 پایانه اتوبوس راه دور در منطقه ها شهری پکن وجود دارد که از آن ها هزاران اتوبوس به شهرهای نزدیک و اصلی کشور از جمله چینگ دائو، تیانجین، شیجیاژوانگ و غیره تردد می نمایند.
سیستم حمل و نقل اتوبوس در این شهر از آنجا که بیشترین مسافر را حمل می نماید، جزو شلوغ ترین سیستم های حمل و نقل دنیا است. بیش از 22 هزار اتوبوس در 780 جاده این شهر در حال خدمات رسانی هستند. اتوبوس در مقایسه با مترو، منطقه ها بیشتری از شهر را پوشش می دهد، حتی بعضی منطقه ها حومه شهر نیز شامل خطوط اتوبوسرانی می شوند. برای اینکه رفت و آمد با اتوبوس آسان تر و راحت تر باشد، دولت محلی اقدام به ساخت خطوط اتوبوسرانی و اتوبوس های تندرو نموده است.
مترو
در اول اکتبر سال 1969 اولین خط مترو این شهر به بهره برداری رسید و اولین شهر چین صاحب مترو شد. 19 خط مترو (از جمله یک خط اکسپرس فرودگاه) با کل مسافت 574 کیلومتر در شهر تا سال 2017 مشغول به کار بوده است. با توجه به ترافیک های سنگین به خصوص در ساعات شلوغی، مترو یاری شایانی در صرفه جویی وقت دارد. حتی بعضی سوپراستارها نیز برای سریع رسیدن به مقصد خود از مترو استفاده می نمایند.
ایستگاه های مترو مجهز به سرویس بهداشتی، باجه فروش بلیط، آسانسور ورودی و خروجی، تلفن عمومی و دفتر اشیای گمشده است. علاوه بر این می توانید کتاب فروشی، عکاسی، شیرینی فروشی، اغذیه فروشی و غیره را نیز پیدا کنید.
تاکسی
صنعت تاکسی در پکن بسیار پیشرفته است و در هر نقطه از شهر می توانید تاکسی پیدا کنید. در حال حاضر حدود 67 هزار تاکسی در شهر فعالیت می نمایند! تنوع مدل های خودرو نیز خیلی زیاد است، مانند سیتروئن AZ، سوناتا، الانترا و غیره. بیشتر تاکسی های این شهر خودروهای نو هستند و بر اساس شرکت ها، رنگ آن ها تغییر می نماید، قرمز، سبز، بنفش و آبی از آن جمله هستند. در صورتی که تاکسی خالی باشد، می توانید علامتی قرمز رنگ مبنی بر خالی بودن تاکسی را در شیشه جلو ببینید، بعد از اینکه سوار تاکسی شدید، راننده این علامت را برمی دارید و به این ترتیب دیگران متوجه می شوند که تاکسی مسافر دارد.
قیمت ها روی هر یک از پنجره های عقب به وضوح نشان داده شده که بر اساس کیلومتر محاسبه شده اند. راننده تاکسی های پکن احتمالا پرجنب وجوش ترین مردم دنیا هستند و به لطف شخصیت خونگر شان به عنوان یک سفیر عالی برای ارائه فرهنگ غنی شهر خود به حساب می آیند.
تعداد معدودی از راننده ها با زبان انگلیسی آشنا هستند و به همین علت بهتر است هنگام سوار شدن به تاکسی، نام مقصد خود را به زبان چینی روی یک کارت نوشته و تحویل راننده دهید.
دوچرخه
دوچرخه سواری یکی از برترین راه های سفر در پکن به شمار می رود. این وسیله ایمن، سالم، راحت، مالی و سازگار با محیط زیست به شدت برای رفت و آمد در شهر مناسب است. در واقع دوچرخه سواری یک نوع سبک زندگی در میان مردم چین محسوب می گردد و با توجه به فرهنگ منحصربه فرد دوچرخه سواری به آن ها لقب کشور دوچرخه داده اند.
بیش از 55 هزار دوچرخه عمومی در شهر و حومه شهر پکن وجود دارد. دوچرخه سواری راهکاری مناسب برای سفرهای کوتاه بوده که به یک وسیله نقلیه متداول و به صرفه در زمینه انرژی تبدیل شده است. افراد بین 18 تا 65 سال که قدی بلندتر از 130 سانتی متر دارند، می توانند با کارت هوشمند حمل و نقل به راحتی یک دوچرخه کرایه نمایند. ضمناً با دانلود اپلیکیشن اشتراک دوچرخه نظیر موبایک، اوفو و غیره می توان از دوچرخه های کنار خیابان استفاده کرد.
ریکشا
از طریق نقلیه سنتی چینی ها، ریکشا گفته می گردد. شاید با شنیدن نام ریکشا، فکر کنید درشگه ای با دو چرخ است که فردی آن را می کشد؛ اما امروزه ریکشا در واقع سه چرخه ای است که راننده ای مسن و بازنشسته مسئولیت راهنمایی آن را بر عهده دارد و به عنوان روشی فوق العاده برای گشت وگذار در هوتانگ و آشنایی با فرهنگ قدیمی چین است.
از قلم نیاندازید قبل از سوار شدن حتما سر قیمت با راننده به توافق برسید، زیرا قیمت مشخصی وجود ندارد و شما باید تصمیم بگیرید که چه اندازه می خواهید، هزینه کنید. بعد از پرداخت کرایه، راننده ریکشا را در یک لاین باریک حرکت می دهد. آن ها راجع به تاریخ و فرهنگ هوتانگ، توضیحات مفصلی به شما می دهند و بعضی از آن ها نیز حتی به زبان انگلیسی مسلط هستند.
یک ریکشا سواری 20 الی 30 دقیقه طول می کشد و نفری 12 الی 18 هزار تومان هزینه برمی دارد. اگر بخواهید برای گشت وگذار در شهر یک راهنمای حرفه ای داشته باشید، حدود دو ساعت و نیم طول می کشد و نفری 120 الی 150 هزار تومان تمام می گردد. گاهی اوقات به خصوص در ایام تعطیل، قیمت آن از تاکسی گران تر خواهد بود.
مسیر آبی
در حال حاضر سه راه آبی برای گردشگری در پکن وجود دارد و قایق ها هر سال از ماه آوریل تا اکتبر در خدمت مردم هستند. به این ترتیب می توانید با روشی جالب به تماشای منظره ها فوق العاده شهر بنشینید. اگر قصد رفتن به پارک Yuyuantan را داشته باشید، از بندر دریاچه Bayi، یک قایق بگیرید و از راه آبی وارد دروازه جنوبی قصر تابستانی (Summer Palace) بشوید. کسانی که می خواهند از باغ وحش، آکواریوم و مرکز نمایشگاه پکن بازدید نمایند نیز می توانند با قایق از دریاچه بک (Back Lake) به قصر تابستانی بروند.
کارت هوشمند
کارت هوشمند حمل و نقل روشی عالی برای صرفه جویی در وقت و پول است که می توان از آن برای مترو، بیشتر اتوبوس های شهری، بعضی تاکسی ها و حتی سوپرمارکت، رستوران، پارک، فروشگاه و غیره نیز استفاده کرد. وقتی از این کارت برای پرداخت کرایه اتوبوس استفاده می کنید، 50 درصد تخفیف شامل حال تان می گردد. هنگام ترک شهر نیز می توانید کارت را به بعضی جایگاه های مخصوص آن در ایستگاه های مترو، شرکت های اتوبوسرانی و شعب بانک سیتیک چاینا (China Citic Bank) برگردانید.
نتیجهگیری:
شناخت دقیق و جامع از سیستمهای حملونقل در پکن، نهتنها به گردشگران امکان میدهد با سرعت، امنیت و صرفهجویی در هزینهها از جاذبههای متنوع این شهر بازدید کنند، بلکه آنها را از سردرگمی در برابر ترافیک سنگین و تنوع وسیلهها نجات میدهد. از فرودگاههای بینالمللی گرفته تا قطارهای سریعالسیر، از دوچرخههای اشتراکی تا تاکسیهای رنگارنگ، پکن گزینههای گوناگونی را پیش روی شما قرار میدهد تا متناسب با نیاز، بودجه و سلیقهتان بهترین شیوه جابهجایی را انتخاب کنید. بهرهگیری از کارت هوشمند حملونقل نیز میتواند تجربهای روانتر و اقتصادیتر برای شما رقم بزند. بهیاد داشته باشید، سفر در پکن صرفاً تماشای آثار باستانی یا چشیدن طعم غذاهای محلی نیست؛ بلکه بخشی از این تجربه، آشنایی با سبک زندگی پرشتاب، منظم و منحصربهفرد مردمان این کلانشهر نیز هست-که یکی از نمودهای آن را میتوان در همین سیستم حملونقل گسترده و کارآمد بهروشنی دید.