از ریل های آتلانتا تا صخره های اقیانوس: زندگی دوباره واگن های مترو در اعماق دریا

به گزارش بلاگ پو، تصور کنید یک واگن مترو را که برای دهه‌ها، میلیون‌ها مسافر را در شریان‌های پرهیاهوی شهر آتلانتا جابجا کرده است. صدای باز و بسته شدن درها، همهمه مسافران، و حرکت سریع بر روی ریل‌ها، موسیقی متن زندگی روزمره آن بوده است. اکنون، همان واگن در سکوت عمیق اقیانوس آتلانتیک، در عمق حدود 20 متری آب، آرمیده است. جایی که زمانی پر از مسافر بود، امروز مملو از ماهی‌ها، لاک‌پشت‌ها و مرجان‌های دریایی است. این دگرگونی شگرف، داستان یک ابتکار خلاقانه است که در آن زیرساخت‌های فرسوده شهری به ابزاری برای احیای حیات دریایی تبدیل می‌شوند. این پروژه که «ریل‌ها به صخره‌ها» (Rails to Reefs) نام گرفته، نه تنها به واگن‌های از رده خارج شده سازمان حمل‌ونقل شهری آتلانتا (MARTA) حیاتی دوباره بخشیده ، بلکه پاسخی نوآورانه به یکی از چالش‌های زیست‌محیطی سواحل جورجیا ارائه می‌دهد.

از ریل های آتلانتا تا صخره های اقیانوس: زندگی دوباره واگن های مترو در اعماق دریا
برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با bestcanadatours.com مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.

این مقاله به بررسی عمیق این پروژه می‌پردازد و به این پرسش اساسی پاسخ می‌دهد: چگونه و چرا یک قطعه از زیرساخت حمل‌ونقل شهری به یک زیستگاه دریایی پرجنب‌وجوش تبدیل می‌شود و این تحول چه معنایی برای برنامه‌ریزی شهری و حفاظت از محیط زیست دارد؟ برای پاسخ به این پرسش، ما به ضرورت اکولوژیکی این طرح، همکاری منحصربه‌فردی که آن را ممکن ساخت، فرآیندهای لجستیکی دقیق، نتایج بیولوژیکی شگفت‌انگیز و در نهایت، بازده اقتصادی قابل‌توجه این پروژه خواهیم پرداخت.

بخش 1: بیابان دریایی - درک چالش منحصربه‌فرد سواحل جورجیا

برای درک چرایی غرق کردن واگن‌های مترو در سواحل جورجیا، ابتدا باید با ویژگی‌های زمین‌شناسی منحصربه‌فرد این منطقه آشنا شویم. فلات قاره جورجیا، برخلاف بسیاری از مناطق ساحلی دیگر، عمدتاً از یک بستر شنی، کم‌عمق و تقریباً بدون عوارض طبیعی تشکیل شده است. این گستره وسیع شنی که توسط برخی کارشناسان «بیابان دریایی» توصیف شده ، فاقد ساختارهای سخت و صخره‌ای است که برای شکل‌گیری اکوسیستم‌های مرجانی پیچیده ضروری هستند. در حقیقت، تنها حدود 3.5 درصد از سواحل جورجیا دارای «کف زنده» (Live Bottom) هستند؛ یعنی بستری که قادر به پشتیبانی از فعالیت‌های دریایی غنی باشد.

این فقر ساختاری، یک چالش بزرگ اکولوژیکی ایجاد می‌کند. در چنین محیطی، ماهی‌ها و دیگر موجودات دریایی برای یافتن پناهگاه، منابع غذایی و مکان‌های مناسب برای تخم‌ریزی با مشکل مواجه‌اند. در غیاب صخره‌های طبیعی، بسیاری از گونه‌ها نمی‌توانند چرخه زندگی خود را تکمیل کنند. اینجاست که برنامه صخره‌های مصنوعی جورجیا وارد عمل می‌شود. هدف این برنامه، که بیش از نیم قرن قدمت دارد، ایجاد ساختارهای مصنوعی است که عملکرد صخره‌های طبیعی را تقلید می‌کنند. این سازه‌ها، با فراهم کردن بستر و پیچیدگی ساختاری لازم، به نقطه کانونی برای حیات دریایی تبدیل می‌شوند. به تعبیر زیبای جاش کوک، یکی از مالکان شرکت‌های اجاره قایق‌های ماهیگیری، «اساساً یک بیابان در اقیانوس وجود داشت و آن‌ها یک واحه در آنجا ایجاد کردند».

نکته کلیدی در درک این برنامه، تمایز آن با پروژه‌های «احیا» است. این برنامه در حال بازسازی صخره‌ای که از بین رفته نیست؛ بلکه در حال ایجاد یک زیستگاه در مکانی است که به طور طبیعی قادر به پشتیبانی از آن در مقیاس بزرگ نبوده است. این یک اقدام مهندسی اکولوژیک است که پتانسیل بستر دریا را به طور اساسی تغییر می‌دهد. این پروژه با معرفی یک قابلیت عملکردی جدید به اکوسیستم، یک «بیابان» را به یک «واحه» تبدیل می‌کند و این تمایز برای درک جاه‌طلبی و اهمیت برنامه حیاتی است.

بخش 2: اتحادی نامحتمل - چگونه حمل‌ونقل و منابع طبیعی شراکتی را رقم زدند

سرآغاز این پروژه نوآورانه، نه در یک اتاق هیئت مدیره، بلکه در یک گفتگوی تصادفی شکل گرفت. توماس ورثی، رئیس سابق هیئت مدیره MARTA، در یک رویداد اجتماعی با مارک ویلیامز، کمیسر سابق اداره منابع طبیعی جورجیا (DNR) آشنا شد. ورثی به یاد می‌آورد که ویلیامز مستقیماً به او گفت: «من همه واگن‌های قدیمی شما را می‌خواهم». ورثی که در ابتدا شگفت‌زده شده بود، پس از شنیدن توضیحات ویلیامز در مورد تاریخچه و اهداف برنامه صخره‌های مصنوعی، به یکی از حامیان سرسخت این ایده تبدیل شد.

این گفتگو در زمانی کاملاً مناسب برای MARTA رخ داد. این سازمان در آستانه یک نوسازی بزرگ قرار داشت: جایگزینی کل ناوگان قدیمی خود با 224 واگن پیشرفته و جدید از مدل CQ400. این نوسازی یک چالش عملی بزرگ ایجاد می‌کرد: چگونه می‌توان صدها واگن فرسوده را به روشی مسئولانه از رده خارج کرد؟ فروش به عنوان قراضه یا دفن در زباله‌دان‌ها، گزینه‌هایی با هزینه‌های مالی و زیست‌محیطی بودند. در این میان، برنامه صخره‌های مصنوعی یک راه‌حل ایده‌آل ارائه داد. مقامات MARTA، «تبدیل به صخره» (Reefing) را «مقرون‌به‌صرفه‌ترین و مسئولانه‌ترین راه از نظر زیست‌محیطی برای استفاده مجدد از واگن‌های از رده خارج شده» توصیف کردند.

این هم‌زمانی نیازها، به یک همکاری رسمی بین سازمان حمل‌ونقل شهری آتلانتا (MARTA) و بخش منابع ساحلی اداره منابع طبیعی جورجیا (DNR) منجر شد. در سال 2022، هیئت مدیره MARTA طرحی را برای اهدای هشت واگن از رده خارج شده به DNR تصویب کرد. دو واگن اول در دسامبر 2023 به آب انداخته شدند و قرار است شش واگن دیگر نیز در آینده به آن‌ها بپیوندند.

این همکاری نمونه‌ای برجسته از یک مدل همزیستی بین نوسازی شهری و حفاظت از محیط زیست است. این پروژه یک سیستم حلقه بسته قدرتمند را به نمایش می‌گذارد که در آن سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شهری مستقیماً به حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند. نوسازی سیستم حمل‌ونقل یک شهر، ماده خام لازم برای ساخت یک اکوسیستم جدید را فراهم می‌کند. MARTA مشکل دفع زباله‌های صنعتی خود را به روشی مقرون‌به‌صرفه و پایدار حل می‌کند که بازتاب عمومی مثبتی نیز برایش به همراه دارد. در مقابل، DNR سازه‌هایی باکیفیت و از پیش ساخته را با هزینه بسیار کم (به صورت اهدایی) برای برنامه صخره‌های مصنوعی خود به دست می‌آورد. این مدل نشان می‌دهد که چگونه «پسماند» یک بخش می‌تواند به «منبع» بخش دیگر تبدیل شود و سلامت یک شهر را مستقیماً به سلامت اقیانوس پیوند دهد.

بخش 3: از ریل‌ها تا امواج - تحول دقیق یک واگن قطار

تبدیل یک واگن مترو به یک صخره مصنوعی امن برای محیط زیست، فرآیندی بسیار دقیق و قانونمند است و هیچ شباهتی به ریختن زباله در دریا ندارد. این فرآیند با جداسازی کامل واگن آغاز می‌شود. هر چیزی که ممکن است برای محیط زیست دریایی مضر باشد، با دقت حذف می‌شود. این شامل تمام روغن‌ها، گریس‌ها، حلال‌ها و سایر مواد خطرناک است. علاوه بر این، تمام قطعات غیرفلزی مانند صندلی‌ها، شیشه‌ها و علائم داخلی نیز برداشته می‌شوند. در نهایت، تنها اسکلت فلزی و خالی واگن باقی می‌ماند. تمام موادی که قابلیت بازیافت دارند، پیش از این مرحله بازیافت می‌شوند.

این فرآیند تحت نظارت دقیق نهادهای نظارتی انجام می‌شود. پس از پاک‌سازی کامل، واگن‌های خالی توسط گارد ساحلی ایالات متحده (U.S. Coast Guard) به طور کامل بازرسی و تأیید می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که هیچ خطری برای اکوسیستم دریایی ندارند. این مرحله نظارتی، یک بخش حیاتی از فرآیند است که آن را از دفع غیرقانونی زباله متمایز می‌کند.

پس از دریافت تأییدیه، سفر نهایی واگن‌ها آغاز می‌شود. این سازه‌های عظیم با وزن 25 تن (55,000 پوند) و طول 22 متر (72 فوت) ، بر روی تریلرهای سنگین 38 چرخ بارگیری شده و از آتلانتا به بندر ساوانا منتقل می‌شوند. در آنجا، آن‌ها بر روی یک بارج (کشتی مسطح) قرار می‌گیرند تا آخرین مرحله از سفر خود را به سمت اقیانوس طی کنند.

نقطه اوج این فرآیند در تاریخ 21 دسامبر 2023 رقم خورد. در این روز، دو واگن اول MARTA به آرامی از روی بارج به داخل آب‌های اقیانوس در عمق تقریبی 18 تا 20 متری (حدود

60 فوت) در منطقه‌ای به نام «صخره مصنوعی L» رها شدند. این عملیات با چنان دقتی انجام شد که حتی مختصات GPS دقیق محل غرق شدن واگن‌ها نیز برای استفاده غواصان و ماهیگیران ثبت و منتشر شده است:

31.74987,−80.60919.

بخش 4: کلان‌شهری جدید در زیر آب - حیات بر اسکلت‌های فولادی استوار می‌شود

آرامگاه نهایی واگن‌های MARTA، «صخره مصنوعی L» نام دارد؛ یک سایت تثبیت‌شده به وسعت دو مایل مربع در دو مایل مربع (حدود 13.7 کیلومتر مربع) که در فاصله 23 مایل دریایی (حدود 43 کیلومتر) از شرق جزیره اوساباو (Ossabaw Island) واقع شده است. این صخره که برای اولین بار در سال 1976 ایجاد شد، یک محله زیرآبی التقاطی و متنوع است. واگن‌های MARTA در اینجا به مجموعه‌ای از مواد بازیافتی دیگر پیوسته‌اند، از جمله تانک‌های جنگی M-60 ارتش ایالات متحده، قایق‌های یدک‌کش، بارج‌ها و حتی واگن‌های متروی شهر نیویورک که پیش از این در این مکان به آب انداخته شده‌اند. این جزئیات، تصویری زنده از منظره منحصربه‌فرد این سایت زیرآبی ترسیم می‌کند.

کلونی‌سازی این سازه‌های جدید با سرعتی شگفت‌انگیز آغاز شد. تنها هفت ماه پس از استقرار واگن‌ها، اولین غواصی‌های اکتشافی توسط تیم DNR نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داد. غواصان مشاهده کردند که «مقدار خوبی» از مرجان‌های نرم در حال رشد بر روی بدنه فلزی واگن‌ها هستند. علاوه بر این، نه گونه مختلف از ماهی‌های مورد علاقه ماهیگیران ورزشی در حال گشت‌وگذار و بررسی خانه‌های جدید خود بودند. حتی لاک‌پشت‌های دریایی در معرض خطر انقراض نیز در این سایت مشاهده شده‌اند که نشان‌دهنده اهمیت این پناهگاه‌های جدید است. زیست‌شناسان دریایی پیش‌بینی می‌کنند که در عرض چند ماه تا یک سال، واگن‌ها به طور کامل با مرجان‌ها، اسفنج‌ها و دیگر موجودات چسبنده پوشیده خواهند شد و به یک اکوسیستم پیچیده و پرجنب‌وجوش تبدیل می‌شوند.

یکی از جالب‌ترین مشاهدات در اولین غواصی‌ها، فروریختن سقف یکی از واگن‌ها بود. در نگاه اول، این اتفاق ممکن است نشانه ضعف ساختاری یا شکست پروژه به نظر برسد. اما در واقعیت، این فرآیند تخریب، یک ویژگی کلیدی و مثبت در عملکرد واگن به عنوان یک صخره است. کامرون برینتون، زیست‌شناس دریایی DNR، تأکید می‌کند که این فروریختن «امری عادی» است و با گذشت زمان، تغییرات بیشتری در واگن‌ها رخ خواهد داد و آن‌ها به «بخشی از زیستگاه دریایی ضروری» تبدیل خواهند شد. این پدیده، یک اصل طراحی اکولوژیک غیرمنتظره را آشکار می‌کند: فروپاشی ساختاری، یک مزیت است، نه یک نقص. فروریختن سقف و سایر بخش‌ها، پیچیدگی ساختاری را افزایش می‌دهد و سطوح، پناهگاه‌ها و الگوهای جریان آب متنوع‌تری را برای طیف وسیع‌تری از موجودات ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر، «تخریب» جسم ساخته دست بشر، فرآیند ادغام آن در یک سیستم طبیعی و پیچیده را تسریع می‌بخشد.

بخش 5: صخره اقتصادی - سنجش بازگشت سرمایه

فراتر از مزایای زیست‌محیطی، برنامه صخره‌های مصنوعی جورجیا یک موتور اقتصادی قدرتمند برای جوامع ساحلی این ایالت است. برای اولین بار، یک مطالعه جامع توسط واحد توسعه دریایی و برنامه کمک‌های دریایی دانشگاه جورجیا (UGA Marine Extension and Sea Grant)، تأثیرات اقتصادی این برنامه را به صورت کمی ارزیابی کرده است. نتایج این مطالعه، تصویری روشن از ارزش مالی این سرمایه‌گذاری زیست‌محیطی ارائه می‌دهد.

یافته‌های کلیدی این مطالعه به شرح زیر است:

  • مشارکت اقتصادی سالانه: فعالیت‌های مرتبط با صخره‌های مصنوعی در سال 2023 به تنهایی 8.2 میلیون دلار به اقتصاد ساحلی جورجیا کمک کرده‌اند.

  • ایجاد شغل: این برنامه در سال 2023 به حفظ 44 شغل تمام‌وقت و پاره‌وقت کمک کرده است.

  • هزینه‌های مستقیم تفریحی: ماهیگیران و غواصان در مجموع 4.9 میلیون دلار برای سفرهای خود به این صخره‌ها هزینه کرده‌اند که شامل مواردی مانند سوخت، اقامت در هتل و خدمات راهنمایان محلی می‌شود.

  • بازگشت سرمایه (ROI): این یافته یکی از مهم‌ترین نتایج مطالعه است. به ازای هر 1 دلار که برای این برنامه هزینه می‌شود، بین 1.60 تا 2.40 دلار بازده اقتصادی ایجاد می‌شود.

  • چشم‌انداز بلندمدت: پیش‌بینی می‌شود که این برنامه طی 50 سال آینده، منافع خالص به ارزش 139 میلیون دلار ایجاد کند.

این داده‌های مالی قدرتمند، چارچوب نگاه به این برنامه را از یک «هزینه» زیست‌محیطی به یک «سرمایه‌گذاری» استراتژیک در اقتصاد آبی تغییر می‌دهد. بازگشت سرمایه مثبت به این معناست که فعالیت‌های اقتصادی ایجاد شده (گردشگری، ماهیگیری، خدمات هتل‌داری و غیره) نه تنها هزینه‌های برنامه را پوشش می‌دهند، بلکه سودآوری نیز دارند. این امر به سیاست‌گذاران اجازه می‌دهد تا برنامه را نه فقط بر اساس مزایای اکولوژیکی، بلکه بر مبنای یک منطق مالی محکم توجیه کنند. این پروژه نشان می‌دهد که حفاظت از محیط زیست و توسعه اقتصادی نه تنها در تضاد با یکدیگر نیستند، بلکه می‌توانند به طور متقابل یکدیگر را تقویت کنند. این برنامه فقط «برای ماهی‌ها خوب نیست»، بلکه «برای کسب‌وکار نیز خوب است».

بخش 6: درس‌هایی از اعماق - جایگاه پروژه MARTA در تاریخچه صخره‌های مترویی

پروژه MARTA هرچند نوآورانه است، اما بر پایه‌ی میراثی طولانی و تجربه‌های ارزشمند بنا شده است. پیشگامان این عرصه، سازمان حمل‌ونقل شهری نیویورک (MTA) بودند که بین سال‌های 2001 تا 2010، بیش از 2500 واگن متروی از رده خارج شده خود را در امتداد سواحل اقیانوس اطلس، از جمله در جورجیا، به آب انداختند. این واگن‌ها که عمدتاً از سری معروف «Redbird» بودند، اولین آزمایش بزرگ برای تبدیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل به زیستگاه‌های دریایی بودند.

تجربه نیویورک نشان داد که چرا واگن‌های مترو برای این کار بسیار مناسب هستند. اندازه و شکل آن‌ها که به «آپارتمان‌های ماهی» (fish condos) تشبیه شده ، پناهگاه‌های ایده‌آلی را فراهم می‌کند. مهم‌تر از آن، وجود تعداد زیاد درها و پنجره‌هاست که به آب و موجودات دریایی اجازه می‌دهد به راحتی در داخل و خارج واگن جریان داشته باشند؛ مزیتی که سازه‌های کاملاً بسته فاقد آن هستند. مطالعات نشان داده‌اند که این صخره‌های مصنوعی می‌توانند تا 400 برابر بیشتر از بستر شنی طبیعی، برای ماهی‌ها غذا فراهم کنند.

با این حال، این مسیر بدون چالش نبوده است. در ابتدا، برخی گروه‌های زیست‌محیطی با این ایده مخالفت کردند و آن را نوعی «ریختن زباله در اقیانوس» می‌دانستند. علاوه بر این، تجربه نشان داد که همه واگن‌ها برای این کار مناسب نیستند. در حالی که واگن‌های Redbird که از فولاد کربنی محکم ساخته شده بودند، دوام خوبی داشتند (15 تا 20 سال یا بیشتر)، سری دیگری از واگن‌ها به نام «Brightliners» که از فولاد ضدزنگ ساخته شده بودند، بسیار سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، متلاشی شدند. این تجربه، درسی حیاتی در زمینه علم مواد برای پروژه‌های آینده بود.

جدول زیر، تکامل این رویکرد را با مقایسه برنامه پیشگام نیویورک و برنامه مدرن آتلانتا نشان می‌دهد.

ویژگی

برنامه "Redbird" نیویورک (2001-2010)

برنامه "MARTA" آتلانتا (2023-تاکنون)

بینش کلیدی

مقیاس

بیش از 2500 واگن مستقر شد

2 واگن مستقر شده، 8 واگن در کل تصویب شده

تغییر از یک برنامه دفع انبوه به یک رویکرد هدفمندتر و آزمایشی.

مواد

عمدتاً واگن‌های فولاد کربنی "Redbird"

واگن‌های بازیافتی MARTA (مواد با دوام)

درس‌های آموخته شده از شکست موادی مانند "Brightliners" احتمالاً در انتخاب مواد تأثیرگذار بوده است.

نظارت

با بحث و جدل‌های اولیه مواجه شد

از ابتدا با مشارکت عمومی آژانس ایالتی (DNR) و تأیید فدرال (USCG) همراه بود

پروژه‌های مدرن بر پایه چارچوب‌های نظارتی تثبیت‌شده و مشارکت دولتی-خصوصی بنا شده‌اند.

منطق اقتصادی

توسط صنایع ماهیگیری و غواصی حمایت می‌شد

توسط یک مطالعه دانشگاهی رسمی که بازگشت سرمایه مثبت و قابل توجهی را نشان می‌دهد، پشتیبانی می‌شود ($1.60-$2.40 به ازای هر $1 هزینه)

توجیه اقتصادی از حمایت‌های روایی به تحلیل‌های داده‌محور و دقیق تکامل یافته و توجیه سرمایه‌گذاری عمومی را تقویت کرده است.

نتیجه‌گیری: آینده ناوگان زیر آب و مدلی برای پایداری

پروژه «ریل‌ها به صخره‌ها» در جورجیا یک داستان موفقیت‌آمیز و در حال پیشرفت است. با برنامه‌ریزی برای استقرار شش واگن دیگر MARTA در آینده ، این ابتکار به عنوان یک برنامه مستمر و مؤثر تثبیت می‌شود، نه یک رویداد یک‌باره. این پروژه چیزی فراتر از بازیافت صرف است؛ این یک نقطه تلاقی هوشمندانه بین برنامه‌ریزی شهری، مهندسی اکولوژیک و توسعه اقتصادی استراتژیک است. این طرح یک راه‌حل ملموس برای چالش‌های دوگانه زیرساخت‌های فرسوده و تخریب محیط زیست ارائه می‌دهد.

سفر این واگن‌ها-از قلب تپنده یک شهر به اعماق آرام اقیانوس-به عنوان یک الگوی الهام‌بخش عمل می‌کند. این پروژه نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم با خلاقیت و پایداری، مصنوعات دنیای صنعتی خود را برای ساختن اکوسیستم‌های پررونق آینده، بازآفرینی کنیم. این واگن‌ها که زمانی نماد حرکت و پیشرفت انسانی بودند، اکنون به نمادی از تعهد ما به حفظ و احیای حیات در سیاره‌مان تبدیل شده‌اند.

ضمیمه: داده‌های کلیدی پروژه

جدول زیر خلاصه‌ای از مهم‌ترین حقایق و ارقام مربوط به پروژه صخره‌های مصنوعی MARTA را ارائه می‌دهد و به عنوان یک مرجع سریع برای علاقه‌مندان عمل می‌کند.

دسته

جزئیات

منابع

شرکای پروژه

سازمان حمل‌ونقل شهری آتلانتا (MARTA)، بخش منابع ساحلی اداره منابع طبیعی جورجیا (DNR)

برنامه رسمی

برنامه صخره‌های مصنوعی فراساحلی جورجیا (OAR)

تاریخ استقرار

پنجشنبه، 21 دسامبر 2023

مکان

صخره مصنوعی L، تقریباً 23 مایل دریایی شرق جزیره اوساباو، جورجیا

مختصات GPS

31.74987,−80.60919

عمق آب

تقریباً 55 تا 65 فوت (18-20 متر)

مشخصات واگن

22 متر طول، 25 تن وزن (55,000 پوند)

تعداد مستقر شده

2

تعداد برنامه‌ریزی شده

6 واگن دیگر در آینده اضافه خواهد شد

آماده‌سازی

پاک‌سازی از مواد خطرناک، بازرسی و تأیید توسط گارد ساحلی ایالات متحده

حیات دریایی مشاهده شده

رشد مرجان‌های نرم، 9 گونه ماهی ورزشی، لاک‌پشت‌های دریایی در معرض خطر

تأثیر اقتصادی (2023)

8.2 میلیون دلار مشارکت در اقتصاد ساحلی، حمایت از 44 شغل

بازگشت سرمایه پیش‌بینی شده

به ازای هر 1 دلار سرمایه‌گذاری، 1.60 تا 2.40 دلار بازده ایجاد می‌کند

انتشار: 16 تیر 1404 بروزرسانی: 16 تیر 1404 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 73673

به "از ریل های آتلانتا تا صخره های اقیانوس: زندگی دوباره واگن های مترو در اعماق دریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از ریل های آتلانتا تا صخره های اقیانوس: زندگی دوباره واگن های مترو در اعماق دریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید